Numerokummallisuuksia:
1. Wuhanin koronaa on verrattu SARSiin.
Jos katsotaan SARSin lukuja, niin huomio kiinnittyy siihen, että Kiinasta ilmoitetut kuolleisuusluvut ovat noin puolet muun maailman vastaavista.
Kiinan kuolleisuusprosentti SARSissa 6.7%
Muun maailman kuolleisuusprosentti 15,3%
Ilmoitettu globaali prossa 9.6%
fi.wikipedia.org
Uskoo kuka haluaa. Minä en. Jos Kiina pimitti kuolleiden todellista määrää, niin silloin SARSin todellinen kuolleisuusprossa lienee noin 15% eikä noin kymmenen.
Jokainen päättäköön mihin uskoo. Minun on helpompi uskoa siihen, että kommunistinen hallinto on huijannut kuin siihen, että Kiina on lääketieteellisesti ja hoitokäytännöissä huimasti muuta maailmaa edellä.
2. Kiinan sisältä tulevat luvut Johns Hopkinsin mukaan.
ArcGIS Dashboards
gisanddata.maps.arcgis.com
(Linkkisivu päivittyy koko ajan, joten jos luet tätä yli joskus myöhemmin, niin numerot ovat jo muuttuneet ihan muiksi.)
J.H. antaa maakuntakohtaiset tiedot. Niiden mukaan Hubeissa kuolleisuusprosentti (414/13522=0.0306) on noin 3.1%
Kuolema tulee keskimäärin reilu viikko tartunnan saamisesta, mutta kohtalaisen pian oireiden alkamisesta eli hoitoon hakeutumisesta. Näin ollen kuolleisuusprosentin pitäisi olla kaikissa Kiinan provinsseissa aika samoissa. Näin ei ole. Todella monet provinssit ilmoittavat kuolleisuuslukuja, jotka antavat prosentiksi nollan tai todella lähellä sitä olevan luvun. Tämä ei ole uskottavaa.
Tästä syystä olen henkilökohtaisesti melko vakuuttunut siitä, että tartunta-aikakorjaamaton kuolleisuusprosentti on tällä hetkellä yli kolme.
3. Tartuntamäärien tuplaantumisajaksi ilmoitetaan noin 6.2 päivää.
Jos katsotaan viime päiviltä ilmoitettuja vahvistettujen tartuntojen määriä, niin huomataan, että esim. 6 päivää sitten luku oli 6 057 ja 4 päivää sitten se oli 8 235. Tätä kirjoitettaessa luku on 20 679. Vahvistettujen sairastumismäärien määrät eivät vastaa ilmoitettua tuplaantumisaikaa.
Tästä syystä pidän itse lähes varmana sitä, että todellinen tuplaantumisvauhti on tällä hetkellä 3-5 vrk. Itse painotan haarukkaa 3-4 vrk.
4. Kuolleisuusprosentiksi ilmoitetaan kaksi. Luku on tartunta-aikakorjaamaton eli ei edes teoriassa voi pitää paikkansa koska tartuntojen määrä kasvaa yhä.
Oma tartunta-aikakorjaamaton lukuni on 3.0-3.1%
Jos tuplaantumisaika on 6.2 niin tartunta-aikakorjattu lukema virallisesta luvusta on noin 4% ja mun arviosta noin 6-7%. Jos tuplaantumisaikana käytetään virallisista ja vahvistetuista luvuista laskettua tai pääteltyä nelosta ja vaikka tota mun 3.1% lukemaa, niin todellinen kuolleisuus menee yli 12%.
Näin ollen pidän tätä virusta vittumoisimpana vitsauksena viimeiseen sataan vuoteen - pahempana kuin kukaan meistä on koskaan nähnyt.