Epidemiat maailmalla

No niin, kaksi viimeistä vuorokautta viralliset Kiinan lukematkin ovat indisoineet jo liki 100 uhrin päivävauhtia. Eipä ole vaikeaa arvata, että oikeasti uhreja on hieman enemmän. Monet epidemia-asiantuntijat ja talouselämän asiantuntijat puhuvat jo pandemiasta. Mutta Suomen viranomaiset seuraavat rauhassa, mitä muissa Euroopan maissa tapahtuu ja sen perusteella muodostetaan viiveellä sitten lievennetty reaktio kotimaassa. Jos vaikka hiihtolomien jälkeen annettaisiin uusia ohjeita...

Mutta kun ensimmäiset vakavasti sairastuneet suomalaiset otetaan sairaalaan, niin tilanne on jo pahasti päällä. Sairaaloissa pitäisi aloittaa nyt isolla vaihteella poikkeustilatoiminnan organisointi ja terveysviranomaisen, sekä huoltovarmuuskeskuksen pitäisi antaa ihmisille toimintaohjeita järkevään varautumiseen. Kuitenkin tällä hetkellä suomalaiset ovat, kuten Wuhanilaisetkin, täysin omillaan pandemiaan varautumisen suhteen.

Tämä tilanne on vähän niin kuin todettaisiin, että tulipaloja on ollut toisissa taloissa, mutta kun meidän talossa ei ole yhtään havaintoa (paitsi yksi sammutettu palonalku), niin ei nyt vielä puhuta palovaroittimien ja sammuttimien hankkimisesta, eikä korjata sitä savuavaa pistorasiaa. Sen sijaan Suomen mediassa puhutaan rasismista, joka on nyt räjähtänyt täysin käsiin näiden epidemiauutisten myötä. Se on se isoin ongelma Suomessa.

Kaikella kunnioituksella.
Nyt ei ehkä kannattaisi puhua asiasta josta ei tiedä selkeästi mitään. Jos sinä et ole informoitu asiasta, se ei vielä tarkoita mitään.
 
Kaikella kunnioituksella.
Nyt ei ehkä kannattaisi puhua asiasta josta ei tiedä selkeästi mitään. Jos sinä et ole informoitu asiasta, se ei vielä tarkoita mitään.

Kaikella kunnioituksella.
Tämä on asia josta myös minä tiedän selkeästi jotain. Usko tai älä. Ja myös se, ettei yleisöä ole informoitu esitämälläni tavalla oli keskeinen huoleni. Eri asia tietysti on, jos sinusta kansalaisten ei kuulukaan saada kyseisenlaista informaatiota vielä. Minä olen eri mieltä.
 
Kaikella kunnioituksella.
Tämä on asia josta myös minä tiedän selkeästi jotain. Usko tai älä. Ja myös se, ettei yleisöä ole informoitu esitämälläni tavalla oli keskeinen huoleni. Eri asia tietysti on, jos sinusta kansalaisten ei kuulukaan saada kyseisenlaista informaatiota vielä. Minä olen eri mieltä.
Tarkoitin lähinnä terveydenhuollon varautumista. Saa toki olla eri mieltä, ehkä olet väärässä organisaatiossa, mutta minua on ohjeistettu ja varauduttu on.

Kansalaisten kohdalla oikeastaan ongelma on, että mitä sitten tehdä? Pidä huolta itsestäsi, koska hyvä yleiskunto ja vastustuskyky on paras puolustus. Puhumattakaan käsihygienian tärkeydestä. Näistä on mielestäni puhuttu, onko tarpeeksi ja riittävän selkeästi, tästä voidaan olla sitten montaa mieltä, eikä lisä valistus olisi pahitteeksi.
 
Kaikella kunnioituksella.
Tämä on asia josta myös minä tiedän selkeästi jotain. Usko tai älä. Ja myös se, ettei yleisöä ole informoitu esitämälläni tavalla oli keskeinen huoleni. Eri asia tietysti on, jos sinusta kansalaisten ei kuulukaan saada kyseisenlaista informaatiota vielä. Minä olen eri mieltä.
Ihmiset eivät kysy mitään, vaikka mieli tekee, he tokaisee "en minä vaan tiedä"..tai rauhoittavat itseään koska "ei hoitohenkilökunnallakaan ollut hengitys-suoja". Itse päätin etten mene sairaalaan katsomaan keuhkokuumeessa oleva ennen kun minulle kerrotaan että hänellä tutkittu koronavirus siellä. Jos itse joutuisin sinne kuumeen ja rähisevän yskän takia, en antaisi kenellekään tulla katsomaan minua ennen kun sulkevat koronan pois.

30.1 ajoin Senaatti torin ohi, oli useita busseja kiinalaisia turisteja, oliko peräti kolme. Japanissa oli uutinen että joku turistibussikuski sai tartunnan kiinalaisilta turisteilta, mutta parani, tartunnan saivat myös kaksi matkatulkkia, heidän tilasta ei ole tietoa. Mutta eihän Suomessa tälläistä voinut tapahtua, ja mitä ihmeen rasistisia kirjoitankin :eek:

Mieleeni tulee kun NL:ssa kivenkova kuulutettu ettei heillä ole HIV:a, ei sitten yhtään ja piste, kuten ei NL:ssa ollut seksiakaan. Turisteilta vaadittiin 90 luvulla HIV testi viisumia varten, jos joku muista, koska saastaiset tautiset länsimaiset..sitten yhtäkkiä todettiinkin että onhan meillä sitä. Nyt Venäjä johtaa HIV tilastoja, koska huumetrafiikin johtavin maa ja narkkareita aivan liika ja HIVkin hoidetaan huonosti, koska ei tälläiselle roskaväelle heruu rahaa, kuten ei köyhillekään.
Viisumia varten ei vissi enää tarvita HIV testia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tarkoitin lähinnä terveydenhuollon varautumista. Saa toki olla eri mieltä, ehkä olet väärässä organisaatiossa, mutta minua on ohjeistettu ja varauduttu on.

Kansalaisten kohdalla oikeastaan ongelma on, että mitä sitten tehdä? Pidä huolta itsestäsi, koska hyvä yleiskunto ja vastustuskyky on paras puolustus. Puhumattakaan käsihygienian tärkeydestä. Näistä on mielestäni puhuttu, onko tarpeeksi ja riittävän selkeästi, tästä voidaan olla sitten montaa mieltä, eikä lisä valistus olisi pahitteeksi.

Otankin oman organisaation (ei ole terveydenhuollossa) varautumisen esille maanantaina. On sopiva palaverikin just.
 

Tuosta käyrästä näkee ihan suoraan se, että Hubein luvuissa on edes jokin kohtaamispinta muuttuvaan todellisuuteen, mutta sen ulkopuolella ei.

Juuri nyt Johns Hopkins ilmoittaa Hubein vahvistettujen tapausten määräksi 27 100 ja siellä kuolleiden määräksi 780. Muulle Kiinalle jäisi tämän hetken luvuilla (37 590 tapausta, 814 kuollutta joista kaksi ei Kiinassa) 10 490 tapausta ja 32 kuollutta. Tämä tekisi 0.3% tartunta-aikakorjaamattomana. Hubei olisi 2,9% tartunta-aikakorjaamattomana.

Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että tiukasti virallisessa tiedossa kiinni pysyvä Dr. John Campbell viittaa jatkuvasti Kiinasta tulevien tietojen epäluotettavuuteen. Tehdessään leviämisen dynamiikkaa selittävän laskelman hän käytti kuolleisuusprosenttia 15%.

Kiinan sensuurin ohi tietoa tuottavat tahot viittaavat myös paljon virallisia tietoja korkeampiin tarttuvuus- ja kuolleisuuslukuihin.

Kauan Kiinassa vaikuttaneiden, sinne verkostoituneiden ja sieltä monia eri kanavia pitkin tietoa saava motoristikaksikko...


...viittaa voimakkaasti laskelmiin joiden mukaan influenssan tarttuvuuslukuun 1.2 - 1.8 nähden kaksinkertainen luku 3.6 saattaa olla täysin vähättelevä. Levinneisyydestä kertovat luvut viittaavat todella voimakkaasti siihen suuntaan, että tämä näkemys olisi tosi.

Kiinan ulkopuolisten vahvistettujen tapausten kasvu ja leviämistavoista tullut uusi tieto on saanut ainakin minut vakuuttumaan siitä, että sekä leviäminen että taudin seuraukset ovat niin huolestuttavia, että aloitan ensi viikolla epidemiavarautumisen myös vessapaperia ja hapankorppuja laajemmin.
 
Ilman WHO:n "tehokkuutta" epidemia olisi ehkä saatu rajattua Kiinaan. Nyt on jo myöhäistä. WHO teki kaikkensa jottei epidemian leviämistä estettäisi ja onnistui. Vajaaälyisillä ja/tai ammattitaidottomilla miehitetyt hallinnot ovat kuunnelleet ja totelleet WHO:ta. Jotkut muut ovat sen sijaan toimineet vastuuntuntoisesti.

Tällä hetkellä manner-Kiinan ulkopuolella on 360 vahvistettua tapausta. Kiinassa oli 21.1 vahvistettuja tapauksia 360. Eli jos erilaiset tilastoinnin virheet ja vinoutumat olisivat suurinpiirtein samantasoisia niin Kiinan ulkopuolella oltaisiin nyt siinä määrässä jossa Kiina oli 19 päivää sitten.

Vahvistetut esiintymälukemat Kiinassa ovat noin satakertaistuneet tuon 19 vuorokauden aikana. Ja todelliset luvut lienevät paljon kovempia kuin vahvistetut.

Itse näen asian niin, että tuo on tällä hetkellä luotettavin ennuste tulossa olevasta leviämisestä siihen asti että epidemia syystä tai toisesta talttuu: satakertaistuminen kolmen viikon välein tasaantumisvaiheen saavuttamiseen asti.

Kaikki tähän asti näkemäni Kiinasta sensuurin läpi valuva aineisto tukee mielestäni tätä olettamusta.

Korostan kuitenkin, että kyse on yksityisajattelusta, jonka virheille voin olla itse täysin sokea. Samoin korostan sitä, että omassa ajattelussani käsittelen tämmöisiä asioita sellaisen esiymmärryksen läpi, missä itsensä naurunalaiseksi tekeminen ei haittaa mitään, turhakin varautuminen on hyvää ilmaista harjoittelua ja takana väijyy koko ajan se oletus, että sattui kökkö juuri nyt tuulimyllyyn tai ei, niin lähivuosikymmeninä se joka tapauksessa sattuu.
 
Koronaviruksen leviäminen on saanut Kiinan viranomaiset turvautumaan yhä kovempiin otteisiin sen leviämisen estämiseksi.
Tilanne Wuhanin kaupungissa, josta viruksen uskotaan saaneen alkunsa, muistuttaa Kiinan varapääministerin Sun Chunlanin mukaan sotatilaa.
New York Times -sanomalehden mukaan (siirryt toiseen palveluun) viranomaiset kiertävät ovelta ovelle 11 miljoonan asukkaan kaupungissa ja vievät asukkaita, joiden epäillään sairastuneen koronavirukseen, väkisin karanteenileireille.
Olosuhteet leireillä ovat huonot ja lääkehoidon mahdollisuudet heikot, New York Times raportoi.

Hyvää kriittisyyttä yleltä.
 
Ilman WHO:n "tehokkuutta" epidemia olisi ehkä saatu rajattua Kiinaan. Nyt on jo myöhäistä. WHO teki kaikkensa jottei epidemian leviämistä estettäisi ja onnistui. Vajaaälyisillä ja/tai ammattitaidottomilla miehitetyt hallinnot ovat kuunnelleet ja totelleet WHO:ta. Jotkut muut ovat sen sijaan toimineet vastuuntuntoisesti.

Tällä hetkellä manner-Kiinan ulkopuolella on 360 vahvistettua tapausta. Kiinassa oli 21.1 vahvistettuja tapauksia 360. Eli jos erilaiset tilastoinnin virheet ja vinoutumat olisivat suurinpiirtein samantasoisia niin Kiinan ulkopuolella oltaisiin nyt siinä määrässä jossa Kiina oli 19 päivää sitten.

Vahvistetut esiintymälukemat Kiinassa ovat noin satakertaistuneet tuon 19 vuorokauden aikana. Ja todelliset luvut lienevät paljon kovempia kuin vahvistetut.

Itse näen asian niin, että tuo on tällä hetkellä luotettavin ennuste tulossa olevasta leviämisestä siihen asti että epidemia syystä tai toisesta talttuu: satakertaistuminen kolmen viikon välein tasaantumisvaiheen saavuttamiseen asti.

Kaikki tähän asti näkemäni Kiinasta sensuurin läpi valuva aineisto tukee mielestäni tätä olettamusta.

Korostan kuitenkin, että kyse on yksityisajattelusta, jonka virheille voin olla itse täysin sokea. Samoin korostan sitä, että omassa ajattelussani käsittelen tämmöisiä asioita sellaisen esiymmärryksen läpi, missä itsensä naurunalaiseksi tekeminen ei haittaa mitään, turhakin varautuminen on hyvää ilmaista harjoittelua ja takana väijyy koko ajan se oletus, että sattui kökkö juuri nyt tuulimyllyyn tai ei, niin lähivuosikymmeninä se joka tapauksessa sattuu.

Onko tilanne Kiinassa ja muualla verrattavissa. Kiinan 360 21.1 ei taida olla sama luku kun muun maailman 360. Lisäksi tarttuvuuslaskelmia vääristää se, ettei epidemian tarkkaa syntyhetkeä syksyllä 2019 ole tiedossa.
 
Onko tilanne Kiinassa ja muualla verrattavissa. Kiinan 360 21.1 ei taida olla sama luku kun muun maailman 360. Lisäksi tarttuvuuslaskelmia vääristää se, ettei epidemian tarkkaa syntyhetkeä syksyllä 2019 ole tiedossa.

Eivät ole verrattavissa.

Oletan kuitenkin että iso osa virheistä on molemmissa ympäristöissä aika samoin vaikuttavia.

Vaihdan vertailukelpoisiin, luotettaviin ja tarkkoihin lukuihin heti kun joku toimittaa sellaisia. Siihen asti käytän parhaiksi arvioimiani saatavilla olevia tietoja ja arvioita.

Löytyisikö vapaaehtoisia vertailukelpoisten tarkkojen lukujen toimittajia?
 
Videosuositus, aiheena mm. USAn jo ennen koronavirusta olevat lääkevajaukset sekä koronavirus.


Minua shokeerasi lainauksen kohta hyvin arvovaltaiselta taholta, Council of foreign relationsilta:

In the discussion, Gary Cohn, then chief economic advisor to President Trump, argued against a trade war with China by invoking a Department of Commerce study that found that 97 percent of all antibiotics in the United States came from China. “If you’re the Chinese and you want to really just destroy us, just stop sending us antibiotics,” he said.

While the Department of Defense only purchases a small quantity of finished pharmaceuticals from China, about 80 percent of the active pharmaceutical ingredients (APIs) used to make drugs in the United States are said to come from China and other countries like India.

 
En ymmärrä mistä raaka-aineista on pula. Ymmärrän että jotkin lääkkeet on spesiaalivalmisteita, mutta jokainen länsimaa pitäisi pystyä niitä tuottamaan.

Joitain hajanäkemyksiä joita ei voi kutsua tiedoksi. Asiantuntevammat korjatkoot virheet pois:

- Esim. tutkimusmittakaavassa tuottaminen ja teollisessa mittakaavassa tuottaminen voivat olla hyvin eri asia - etenkin jos on tiukka aikataulu.

- Onko antibioottien tuotanto kemiallinen vai biokemiallinen prosessi? Jos biokemiallinen niin teollisen mittakaavan tuotannon vaatimukset voivat olla aika hassuja.

- Joillain monimutkaisilla kemikaaleilla voi olla useampia avaruusrakennevaihtoehtoja. Yksi voi parantaa. Peilikuva voi pilata terveyden. Se, että seulotaan jostain litkusta esiin vain toista avaruusrakennetta ja pidetään huoli, että toista ei tule ollenkaan voi olla todella vaativaa. Niiden kemialliset ja fysikaaliset ominaisuudet ovat samat, mutta biokemialliset voivat olla erilaisia.

- Joskus pula voi olla esim. tietystä katalyytistä, välineistöstä, mittauslaitteista, osaamisesta... Todella monimutkaisessa hankkeessa pysähtymiseen riittää että yksi palikka puuttuu jos sitä ei voi korvata tai vaihtaa.

- Aika on usein aika keskeinen "raaka-aine". Siitä voi olla kovakin pula jos R0 on välillä 2.6 - 4 ja pöpö on jo liikkeellä. Edes kerrostaloa, rautatiesiltaa tai kenkätehdasta ei ole helppo rakentaa kuukaudessa. Biolääketieteen teollisen mittakaavan yksiköt ovat vähän monimutkaisempia.
 
Sen sijaan Suomen mediassa puhutaan rasismista, joka on nyt räjähtänyt täysin käsiin näiden epidemiauutisten myötä. Se on se isoin ongelma Suomessa.

Viruksen aiheuttamia poliittisia riskejä ei tässä maassa tajuta. Jotain samaa on aiheessa rajojen yli läpsyttelyn ja terrorismin suhteen. Näitä tiettyjä uhkia vähätellään. Tähän asti on seilattu tuurilla. Todella hyvällä onnella. Voi olla että johtuu osaltaan myös siitä miten vakaa Suomi on perustaltaan. Mutta ei riskien tarvitse kovinkaan montaa kertaa realisoitua niin vähitellen tulee ongelmia ja yhä enemmän epäluottamusta.
 
En ymmärrä mistä raaka-aineista on pula. Ymmärrän että jotkin lääkkeet on spesiaalivalmisteita, mutta jokainen länsimaa pitäisi pystyä niitä tuottamaan.
Pystyy pystyy. Mutta kun valtiot ei valmista oikeastaan mitään.
Lääketeollisuus on business parhainmillaan.
Teollisuutta ei tietenkään kiinnosta pätkääkään missä tuote/raaka-aine on tehty,vain voitto ratkaisee.
Tämä on sitä globaalia markkinaa.
 
Joitain hajanäkemyksiä joita ei voi kutsua tiedoksi. Asiantuntevammat korjatkoot virheet pois:

- Esim. tutkimusmittakaavassa tuottaminen ja teollisessa mittakaavassa tuottaminen voivat olla hyvin eri asia - etenkin jos on tiukka aikataulu.

- Onko antibioottien tuotanto kemiallinen vai biokemiallinen prosessi? Jos biokemiallinen niin teollisen mittakaavan tuotannon vaatimukset voivat olla aika hassuja.

- Joillain monimutkaisilla kemikaaleilla voi olla useampia avaruusrakennevaihtoehtoja. Yksi voi parantaa. Peilikuva voi pilata terveyden. Se, että seulotaan jostain litkusta esiin vain toista avaruusrakennetta ja pidetään huoli, että toista ei tule ollenkaan voi olla todella vaativaa. Niiden kemialliset ja fysikaaliset ominaisuudet ovat samat, mutta biokemialliset voivat olla erilaisia.

- Joskus pula voi olla esim. tietystä katalyytistä, välineistöstä, mittauslaitteista, osaamisesta... Todella monimutkaisessa hankkeessa pysähtymiseen riittää että yksi palikka puuttuu jos sitä ei voi korvata tai vaihtaa.

- Aika on usein aika keskeinen "raaka-aine". Siitä voi olla kovakin pula jos R0 on välillä 2.6 - 4 ja pöpö on jo liikkeellä. Edes kerrostaloa, rautatiesiltaa tai kenkätehdasta ei ole helppo rakentaa kuukaudessa. Biolääketieteen teollisen mittakaavan yksiköt ovat vähän monimutkaisempia.
Ymmärtääkseni kaikki beetalaktaamiantibiootit ovat vähintäänkin osittain biokemiallisen prosessin takana (näihin siis lukeutuvat kaikki penisilliinit, kefalosporiinit, peneemit ja karbapeneemit, eli suurin osa kaikista käytetyistä antibiooteista). Raaka-aineina käytetään eri homeiden tuottamia kantamuotoja, joita sitten käsitellään synteettisesti enemmän tai vähemmän. Ja itse epäilen vahvasti, ikävä kyllä, että nimenomaan nuo biokemiallisesti tuotetut kantamuodot ovat niitä Kiinan tuotteita.

Tai nyt kun tarkemmin katselin, niin käytännössä kaikki antibiootit näyttävät olevan biokemiallisesti tuotettuja. Ainoastaan tuberkuloosiin käytetty isoniatsidi taitaa olla täysin synteettinen.
 
Mä oon ollut Wuhanin viiruksen suhteen se pahanilmanlintu, joka on toitottanut kaikkea ikävää - ja toisinaan vähän aikaisemmin kuin muut.

Nyt on ihan kiva heittää hyviä uutisia sekaan. Uuden julkaistun tutkimuksen mukaan:

- Mietoja tapauksia aika iso osa.
- Keuhkokuumeen saa vain 17%.
- Kaikkein pahimmat riskiryhmät näyttäisivät nykyisen (aika puutteellisen) tutkimustiedon valossa rajautuvan tupakoiviin, korkean verenpaineen omaaviin ja iäkkäisiin.
- R0 = 2.2 (En itse usko näin matalaan lukuun tällä leviämisellä, mutta on silti kiva kertoa.)


On siellä toki huonoja ja tosi huonoja uutisia seassa mutta saatte ettiä ne itte.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyy pystyy. Mutta kun valtiot ei valmista oikeastaan mitään.
Lääketeollisuus on business parhainmillaan.
Teollisuutta ei tietenkään kiinnosta pätkääkään missä tuote/raaka-aine on tehty,vain voitto ratkaisee.
Tämä on sitä globaalia markkinaa.
Suomen valtiolla on tietty kyky valmistaa lääkkeitä mutta ei lisenssejä.
Sitten kun oikeustoimet ovat pienin ongelma voidaan aloittaa tuotanto.
 
Back
Top