Epidemiat maailmalla

Kiinassa pestään rahaa: pankit on määrätty ottamaan "potentiaalisesti kontaminoitunut" käteinen pois kierrosta. Puhdistuksen jälkeen takaisin kiertoon.

Siinäpä palstan varautujille yksi neuvo, jos joku nyt vielä käteistä käyttää: kannattaa välttää käteisen käyttöä.
 
Eduskunnassa ainakin osa edustajista on hyvin informoitu. Varmistin, että eduskuntaryhmäni on ajan tasalla. Olivat minusta jopa liian hyvin ajan tasalla.

Vaikka olen tuonut esiin, että meillä on mahdollisuus laillisestikin laittaa rajat kiinni tai ihmisiä/alueita karanteeniin, niin en ole sitä mieltä, että valtakunnan rajoja kannattaa sulkea kokonaan. Jotain rajoituksia pitäisi silti olla päällä. Esim. matkustuskielto suomalaisilla tautialueille sekä tautialueilta täydellinen matkustuskielto suomeen.
Näillä saataisiin pelattua aikaa lääketieteelle kehittää rokotetta. Ja vaikka sitä ei keksittäisikään, niin taudin leviämistä kannattaa hidastaa, ettei koko suomi ole sairaana samalla viikolla.

Itse varaudun siihen, että puolustusvoimat joutuvat antamaan virka-apua pandemiassa. Tämä velvoittaa myös itseäni. Eli olen mahdollisen pandemian aikana paljon poissa kotoa valvomassa järjestystä maassa ja/tai auttamassa logistiikkaa tai terveydenhuoltoa.

PS! Puolustusvoimat, rajavartiolaitos ja Suojelupoliisi on tahoja joihin minulla on täysi luotto toimia myös pandemian hoidossa. PV kykenee jopa johtamaan suomea tuollaisessa tilanteessa.

PS2! Muistakaa, että anarkia on kolmen aterian päässä. Minä aion valvoa omaa sukua ja kylää, että täällä käyttäydytään asiallisesti vaikka poliisit olisivat kaikki kuolleet. Perseilyä ja itsekkyyttä ei täällä suvaita. Ja ihmisiä autetaan.

Kävikö ilmi, että eduskunta myös ymmärtää, että Suomen lainsäädäntö mahdollistaa vaikkapa Helsingin eristämisen muusta maasta? Sanokoon THL:n urpot mitä vaan.
 
...
Jos ja kun tästä jonkinlainen pandemia tulee, niin ei Suomella ole kerrassaan mitään keinoa estää sen tuloa Suomeen. Sellaista eristystä ei ole olemassakaan ja senhän pitäisi jatkua parikin vuotta tästä eteenpäin.
...

Kyllä tämä käytännössä voitaisiin estää. Rajojen sulkeminen 95% riittää. Tuo 5% jätetään välttämättömän vienti/tuontiliikenteen hoitamiseen.
Avain on tartuntojen minimointi. Ja tuolleen se minimoidaan, samalla kun hoidetaan tehokkaasti sisään päässeet tapaukset.

Suomi ei tietenkään tätä itse tule tekemään, mutta mikäli tilanne kehittyy pandemiaksi niin Suomelta ei kysytä. Muut maat nimittäin sulkevat rajansa itse. Vähän samaan tapaan kuin 2015 syksyllä. Jossain maissa ihmisten hyvinvointi ja turvallisuus ovat vielä astetta hyvesignalointia tärkeämpiä kuin Suomessa.

Suorastaan oksettaa lukea lehtien uutisointia. Suurin huoli se, että vapaa liikkuvuus menetetään. Ja että "äärioikeisto" käyttää tilannetta hyväkseen. Pahin skenaario tarkoittaa miljoonia kuolleita eurooppalaisia, mutta eipähän tuo EU-monumenttien varjosta näy.
 
Kävikö ilmi, että eduskunta myös ymmärtää, että Suomen lainsäädäntö mahdollistaa vaikkapa Helsingin eristämisen muusta maasta? Sanokoon THL:n urpot mitä vaan.

Perussuomalaiset ainakin ymmärtää nyt.

On minulla kontakteja kahden muunkin puolueen edustajiin, mutta en ole joutanut kysyä. Ja toisaalta jos persut tietää, niin sana leviää. On vaan eri asia, että uskooko muut vaiko ei. Vasemmistopuolueiden touhuun ei ole luottamusta. Ne kun ei edes ymmärrä mitä vastuu tarkoittaa.
 
Kyllä tämä käytännössä voitaisiin estää. Rajojen sulkeminen 95% riittää. Tuo 5% jätetään välttämättömän vienti/tuontiliikenteen hoitamiseen.
Avain on tartuntojen minimointi. Ja tuolleen se minimoidaan, samalla kun hoidetaan tehokkaasti sisään päässeet tapaukset.

Suomi ei tietenkään tätä itse tule tekemään, mutta mikäli tilanne kehittyy pandemiaksi niin Suomelta ei kysytä. Muut maat nimittäin sulkevat rajansa itse. Vähän samaan tapaan kuin 2015 syksyllä. Jossain maissa ihmisten hyvinvointi ja turvallisuus ovat vielä astetta hyvesignalointia tärkeämpiä kuin Suomessa.

Suorastaan oksettaa lukea lehtien uutisointia. Suurin huoli se, että vapaa liikkuvuus menetetään. Ja että "äärioikeisto" käyttää tilannetta hyväkseen. Pahin skenaario tarkoittaa miljoonia kuolleita eurooppalaisia, mutta eipähän tuo EU-monumenttien varjosta näy.

Rajat saadaan pitämään jos on tarve ja halu.
Meille taidetaan kuitenkin sanoa vaan "Täällä ei ole mitään nähtävää. Hajaantukaa!"
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Tulee muuten mieleen tästä kauppojen tyhjenemisestä että luulisi kauppiaiden tykkäävän tilanteesta kun joulumyynti tulee heti kuukauden päästä joulun päättymisestä.
 
Kehottaisin kaikkia edelleen rauhallisuuteen. Mikään ei viittaa siihen että yhteiskuntaa tarvitsisi täysin sulkea tämän pandemia uhkan takia. Käyttäisis edelleen Singaporea esimerkkinä siitä miten tilanne on pidetty hyvin näpeissä, vaikka siellä on tiiviit yhteydet taudin lähtösijoille Kiinaan. Sitten jos Singaporen tilanne räjähtää käsiin niin paska on osunut pahasti tuulettimeen...
 
Itse äimistyin sitä miten Italia räjähti käsiin. Tilanne on sikäläisen terveysministeriön mukaan ollut tänään seuraava.

"Of the 222 people under observation and treatment, 101 are hospitalized with symptoms, 27 are in intensive care and 94 are in home isolation. "

Singaporessa tehohoidossa olevien määrä on vaihdellut parin viikon ajan 4-9 hegen välillä. Yhtään ei ole kuollut vaikka myös iäkkäitä sairastuneita. Parantuneita jo yli puolet sairastuneista.
 

Ehdottomasti kuuntelemisen arvoinen tämäkin. Tullut katseltua Simone Gaon jaksoja aikaisemminkin, kannattaa seurailla jos Kiina aiheena kiinnostaa.
 
Tämäkään ei ole ihan koko totuus. Ainakin meilläpäin teholla on enemmän paikkoja hengityskoneineen kuin mitä peruskapasiteetti on; lisäksi leikkaussalien ja heräämöjen hengityskoneet on tarvittaessa otettavissa käyttöön tehohoitoa varten, kirurgiaa supistamalla.

Happeutumisvajaukseen riittänee myös lievemmissä tapauksissa mm. uniapnean hoidossa käytetyt CPAP-laitteet, joita niitäkin on sitten paljon enemmän. Tosin, ne ovat nyt osin kotikäytössä niillä, joilla on selkeitä perussairauksia - enkä usko, että niistä mielellään luopuisivat, jos niitä tarvittaisiinkin nuorempien ja perusterveiden hoitoon.

Itse laatisin pandemiaa varten tällaisen prioriteettijärjestyksen hoitoon jos saisin päättää, perusterveiden (omien kansalaisten - vieraan maan kansalaiset siirrettäisiin mahdollisuuksien mukaan, ja asettuisivat myös prioriteetissa omien alapuolelle) kohdalla:
1. alle 18-vuotiaat
2. alle 30-vuotiaat
3. alle 45-vuotiaat
4. alle 65-vuotiaat, joilla on alle 18-vuotiaita lapsia
5. loput, joilla on alle 18-vuotiaita lapsia
6. alle 65-vuotiaat, joilla on lapsia
7. alle 65-vuotiaat
8. loput, joilla on lapsia
9. loput

Sitten tietenkin priorisointi vielä muun sairaustaustan mukaan, ja jonkin verran arvioidun ennusteen mukaan. Tuohon olisi helppo lähteä antamaan eri perussairauksista prioriteettijärjestyksessä pudottavia pisteitä. Meininki siis siten, että esimerkiksi jos tehohoitopaikkoja ei riitä, ylempänä prioriteettijärjestyksessä olevat pudottavat alempana olevat pois, ja tämä toteutettaisiin tarvittaessa vaikka pakkokeinoin (jos alempana prioriteettijärjestyksessä oleva potilas ei suostuisi luopumaan hoitopaikastaan, voitaisiin hänet esim. sedatoida lääkkeillä ja sitoa sänkyyn sitä varten).

Itse olen aina ollut sitä mieltä, että niihin ikävämpiinkin vaihtoehtoihin kuuluu varautua. Hallituksenkin sietäisi tehdä niin, etenkin kun iso osa toimenpiteistä on tässä vaiheessa vielä täysin hypoteettisia.

Prioriteettilista ei näytä huonolta. Järkevämpää voisi kuitenkin olla jonkinlaisen pisteytysmallin käyttö, jossa huomioitaisiin mm. ammatti.

Taudin taltuttamisen kannalta on olennaista, että lääkäreitä ja sairaanhoitajia on riittävästi. Tauti tarttuu ärhäkästi ja Kiinassa on käsittääkseni sairastunut jo yli 1000 hoitohenkilökuntaan kuuluvaa. Lisäksi hoitohenkilöstön moraalin kannalta on tärkeää, että he tietävät saavansa parasta mahdollista apua, jos saavat tartunnan sairastuneita hoitaessaan. Myös palomies-sairaankuljettajat lukeutuvat mielestäni tähän ryhmään.

Lisäksi yhteiskunnan toiminnan kannalta olennainen muu henkilöstö pitää pystyä pitämään toimintakykyisenä. Esimerkiksi osa puolustusvoimien henkilöstöstä. Poliiseja voi kyllä aina korvata sotilailla, foorumin innokkaimmat SPOL-koulutetut kärkkyvät jo Waltheria vyölle, ja everstit puolestaan odottavat ylennyksiä kenraalikuntaan. Sen sijaan sotilaslentäjän menettäminen koronaan olisi ikävä juttu, tilalle ei ole tulossa uutta ihan pian. Myös sähköverkon ja muun infran puolelta voi löytyä hankalasti korvattavia henkilöitä.

Perhesuhteet on yksi tapa priorisoida. Mielestäni yksinhuoltajat pitäisi olla kohotetulla prioriteetilla, jottei lapset jää kokonaan ilman vanhempia. Täysi-ikäisile lapsille taas en antaisi painoarvoa, vaan ennemmin painottaisin puolisoa. Samoin omaishoitajia voisi yrittää nostaa listalla ylöspäin, koska he säästävät työllään melkoisesti yhteiskunnan resursseja.
 
Miksi lapin lomakeskuksessa todettu tapaus ei levinnyt?

Sairastuneen hyvä hygienia? Hyvä tuuri? Sairastunuthan oli ilmeisesti jossakin vuokramökissä, ei hotellissa.

Vaikka hitostako tuota tiedetään, ettei levinnyt... En olisi hirveän hämmästynyt, jos tauti olisi subkliinisenä jo pääkaupunkiseudullakin. Erästä espoolaismiestä ei testattu, vaikka Aasian matkan jälkeen oli melkoisessa taudissa.


P.S. Ostaisitko asunnon asunto-osakeyhtiö Matinkylän Koronasta? :oops:
 
Itse äimistyin sitä miten Italia räjähti käsiin. Tilanne on sikäläisen terveysministeriön mukaan ollut tänään seuraava.

"Of the 222 people under observation and treatment, 101 are hospitalized with symptoms, 27 are in intensive care and 94 are in home isolation. "

Singaporessa tehohoidossa olevien määrä on vaihdellut parin viikon ajan 4-9 hegen välillä. Yhtään ei ole kuollut vaikka myös iäkkäitä sairastuneita. Parantuneita jo yli puolet sairastuneista.

Samaan olen kiinnittänyt huomiota. Singaporessa tehty 100% työtä ja/tai oltu onnekkaita. Yli 60-vuotiaita sairastuneita on kuitenkin vain n. 10%. Ehkä myös löydetty joku lääkecocktail, josta muualla ei ole tietoa tai riittävästi saatavilla.
 
Samaan olen kiinnittänyt huomiota. Singaporessa tehty 100% työtä ja/tai oltu onnekkaita. Yli 60-vuotiaita sairastuneita on kuitenkin vain n. 10%. Ehkä myös löydetty joku lääkecocktail, josta muualla ei ole tietoa tai riittävästi saatavilla.

Tuskin Singaporessa tietoa pantattaisiin, jos toimiva lääke(yhdistelmä) tautiin olisi löytynyt. Kiinassahan kokeiltiin HI-virusta vastaan tarkoitettuja antiretroviraaleja, tosin se taitaa olla enemmän kokeellista kuin näyttöön pohjautuvaa hoitoa.
 
Katsokaa illalla jos löytyy hyllystä ja miettikää miten paljon tuo korrelloi tämän tilanteen rinnalla

Contagion_Poster.jpg
On muuten yllättävän osuva leffa, ja hyytävä loppu. Katsoin just pari viikkoa sitten uudestaan. Suosittelen jos haluatte ahdistua muustakin kuin ilmastosta sekä hallituksen mukaan kaikista toimistonkin nurkista punkeavista uusnazeista... :)
 
Joko tiedetään parantuneista heidän terveydentila? Jääkö tästä wuhanilaisesta jotain vaurioita?
 
Back
Top