Etkö nyt ole vähintäänkin etupellossa siirtymässä käpykaartiin?
En.
Olen Suomen viranomaisten ja johtavien poliitikkojen lausuntojen perusteella ollut alusta lähtien siinä käsityksessä, että tämän tapaisia asioita hoitaa nippu poliittisissa palkkioviroisssa olevia vätyksiä + reaalimaailmasta ulkona olevia hyvesignaloijia.
Sen vuoksi olen olettanut, että ainoa realistinen ja järkevä tapa reagoida on se, että ottaa oman ja perheensä tulevaisuuden maksimaalisessa määrin omiin käsiinsä.
Tämän näkemyksen motivoimana olen avannut tänne epidemiavarautumista koskevan ketjun. Lisäksi olen useaan otteeseen esittänyt, että epidemiavarautuminen tulisi aloittaa liian aikaisin ja alussa keskittää kahteen pääasiaan:
1. Epidemian leviämistä hidastaviin ja torjuviin omien ja oman perheen rutiinien muutoksiin.
2. Kotivaran kasvattamiseen välttämättömillä, hyvin säilyvillä ja normaalissa kierrossa pidettävissä olevilla asioilla. Niissä olen painottanut kahta pääasiaa: hygieania ja ravinto.
En pidä tätä käpykaartiin siirtymisenä vaan vastuun ottamisena omasta ja läheisten tulevaisuudesta maksimaalisessa määrin itselle.
Ja se, että kehoitan muitakin ihmisiä ottamaan etupainotteisesti vastuuta itselleen sen sijaan että jättävät elämänsä ja tulevaisuutensa jonkin poliittisessa palkkiovirassa tyhjää toimittavan nahjuksen täydellistä vastuuttomuutta ja ammattitaidon puutetta osoittavien hourailujen varaan.... Ei, se ei ole käpykaartiin siirtymistä.
Kuvittele, että jalkaväkikomppania olisi tulen alla. Kuvittele että komppanian päälikkö makaisi ojassa paskat housuissa vapisemassa ja selittämässä että ei tässä mitään, odotetaan vaan niin se ei osu kohdalle. Silloin komentoketjussa alempana olevien pitäisi todeta, että tuo lässykkä ei tiedä, tajua eikä osaa mitään, ei pysty mihinkään ja välittää vain itsestään, joten tehdään se, mitä pitää siitä riippumatta mitä se paskahousu siellä ojassaan mutisee.
E, todellakin ei. Se, että pyrkii itse ottamaan maksimaalisen määrän vastuuta ja mahdollisimman aikaisin ei todellakaan ole käpykaarteilua. Se, että suostuu alistumaan jonkun vastuuta ja vaivannäköä pakoilevan nynnypaskan vapinoille on paljon lähempänä käpykaartia.
Joskus käpykaartilla on virallinen mandaatti. Se on kaikkein pahin mahdollinen käpykaartiskenaario.