Epidemiat maailmalla

THL:n terveysturvallisuusyksikön johtaja Mika Salminen ilmoitti juuri tuossa juuri tarvitsevansa vastuuttomamman työtehtävän. Osaa tarkastella tartuntatautilakia, mutta ei tunne poikkeustilalainsäädäntöä. Siellä on huomioitu myös tarttuvat taudit. Viranomaisilla on lailliset valtuudet eristää suomi tai sen osia koronan vuoksi kunhan otetaan valmiuslainsäädäntö käyttöön.

Ja vaikka ei olisi olemassa erikseen lainsäädäntöä jolla kaupunkeja voitaisiin eristää, niin eristys on tarpeen vaatiessa tehtävä. Juuri tällaisia Salmisen kaltaisia henkilöitä minä tarkoitan kun olen huolissani viranomaisten ja päättäjien kyvystä tehdä päätöksiä.

Kim puhuu viisaita.

Jos toisessa vaakakupissa on byrokraattis-juridisteknisessä mielessä "oikein" toimiminen ja toisessa ihmishenget, kansantalous, koko terveydenhoitojärjestelmän pystyssä pysyminen yms. niin henkilö, joka edes harkitsee sitä, että pilkunnussimis-nillittäminen ja vastuunpakoilu voisi olla jotenkin enemmän oikein kuin ihmisten, maan ja terveydenhoitojärjestelmän pystyssä pitäminen... Semmoinen ei vaan kuulu tehtäviin, joissa on kovaa vastuuta ja tarve tehdä nopeita päätöksiä.

Kun on kyse vaaran ennaltaehkäisemisestä, niin on realistista ylireagoida ensin ja maltillistaa reagointia sitä mukaa kun käy ilmi että lievemmälläkin selvitään. Vähän niin kuin vaikka alkusammutus tulipaloissa. Ensin varman päälle. Sitten tarkistetaan tilanne ja mitoitetaan toimet tarkistetun tiedon mukaan.
 
Miehet sairastuvat Kiinassa herkemmin ja pahemmin. Ero taitaa olla aika lähellä sitä, mitä tupakoinnin ero sukupuolten välillä tuottaisi, joten ei ole järkevää olettaa että ero olisi sama sellaisissa ympäristöissä joissa tupakointi eri sukupuolten välillä on yhtä yleistä.

Tupakointi selitää osan, mutta ei kaikkea. Naisten immuunijärjestelmä on ärhäkämpi virusinfektioita vastaa. Siitä alkaa jo olla tutkimusnäyttöäkin. Tuolla on ilmeisesti jotain tekemistä sikiön suojelemisen kanssa.
Varjopuolena naisilla on yleisemmät autoimmuunisairaudet.
 
Etkö nyt ole vähintäänkin etupellossa siirtymässä käpykaartiin?

En.

Olen Suomen viranomaisten ja johtavien poliitikkojen lausuntojen perusteella ollut alusta lähtien siinä käsityksessä, että tämän tapaisia asioita hoitaa nippu poliittisissa palkkioviroisssa olevia vätyksiä + reaalimaailmasta ulkona olevia hyvesignaloijia.

Sen vuoksi olen olettanut, että ainoa realistinen ja järkevä tapa reagoida on se, että ottaa oman ja perheensä tulevaisuuden maksimaalisessa määrin omiin käsiinsä.

Tämän näkemyksen motivoimana olen avannut tänne epidemiavarautumista koskevan ketjun. Lisäksi olen useaan otteeseen esittänyt, että epidemiavarautuminen tulisi aloittaa liian aikaisin ja alussa keskittää kahteen pääasiaan:

1. Epidemian leviämistä hidastaviin ja torjuviin omien ja oman perheen rutiinien muutoksiin.

2. Kotivaran kasvattamiseen välttämättömillä, hyvin säilyvillä ja normaalissa kierrossa pidettävissä olevilla asioilla. Niissä olen painottanut kahta pääasiaa: hygieania ja ravinto.

En pidä tätä käpykaartiin siirtymisenä vaan vastuun ottamisena omasta ja läheisten tulevaisuudesta maksimaalisessa määrin itselle.

Ja se, että kehoitan muitakin ihmisiä ottamaan etupainotteisesti vastuuta itselleen sen sijaan että jättävät elämänsä ja tulevaisuutensa jonkin poliittisessa palkkiovirassa tyhjää toimittavan nahjuksen täydellistä vastuuttomuutta ja ammattitaidon puutetta osoittavien hourailujen varaan.... Ei, se ei ole käpykaartiin siirtymistä.

Kuvittele, että jalkaväkikomppania olisi tulen alla. Kuvittele että komppanian päälikkö makaisi ojassa paskat housuissa vapisemassa ja selittämässä että ei tässä mitään, odotetaan vaan niin se ei osu kohdalle. Silloin komentoketjussa alempana olevien pitäisi todeta, että tuo lässykkä ei tiedä, tajua eikä osaa mitään, ei pysty mihinkään ja välittää vain itsestään, joten tehdään se, mitä pitää siitä riippumatta mitä se paskahousu siellä ojassaan mutisee.

E, todellakin ei. Se, että pyrkii itse ottamaan maksimaalisen määrän vastuuta ja mahdollisimman aikaisin ei todellakaan ole käpykaarteilua. Se, että suostuu alistumaan jonkun vastuuta ja vaivannäköä pakoilevan nynnypaskan vapinoille on paljon lähempänä käpykaartia.

Joskus käpykaartilla on virallinen mandaatti. Se on kaikkein pahin mahdollinen käpykaartiskenaario.
 
Tupakointi selitää osan, mutta ei kaikkea. Naisten immuunijärjestelmä on ärhäkämpi virusinfektioita vastaa. Siitä alkaa jo olla tutkimusnäyttöäkin. Tuolla on ilmeisesti jotain tekemistä sikiön suojelemisen kanssa.
Varjopuolena naisilla on yleisemmät autoimmuunisairaudet.

Olet varmaan oikeassa. Mutta kun mulla ei ollut asiasta tietoa kuin tuon tupakointiosuuden verran niin esitin vain sen minkä tiesin.
 
Kiitos vinkistä, voisi tuon kurkata tätä meidän epidemiaa fiilistellen :D. Täytyy katsoa mistä olisi saatavilla. En ole pitkään aikaan mitään torrenttien kautta lataillut. Jospa ei tarvitsisi nytkään, vaan löytyisi jostain laillisesti?
Katoin Viaplayn kautta.

Elokuva on elokuva, tietysti kun pitää puristaa puoli vuotta tuntiin.
 
Hyviä huomioita @KIM !

"Suomessa ei vastaava olisi mahdollista
Vastaavaa kokonaisia kaupunkeja koskevia ulkonaliikkumiskieltoja tai liikkumisen rajoittamisia ei Suomessa voisi tehdä. Siihen tartuntatautilaki ei anna lupaa.

Väestönsuojelulaki ja poikkeustilalaki sallivat väestön eristämisen alueelleen.
 
Eduskunnassa ainakin osa edustajista on hyvin informoitu. Varmistin, että eduskuntaryhmäni on ajan tasalla. Olivat minusta jopa liian hyvin ajan tasalla.

Vaikka olen tuonut esiin, että meillä on mahdollisuus laillisestikin laittaa rajat kiinni tai ihmisiä/alueita karanteeniin, niin en ole sitä mieltä, että valtakunnan rajoja kannattaa sulkea kokonaan. Jotain rajoituksia pitäisi silti olla päällä. Esim. matkustuskielto suomalaisilla tautialueille sekä tautialueilta täydellinen matkustuskielto suomeen.
Näillä saataisiin pelattua aikaa lääketieteelle kehittää rokotetta. Ja vaikka sitä ei keksittäisikään, niin taudin leviämistä kannattaa hidastaa, ettei koko suomi ole sairaana samalla viikolla.

Itse varaudun siihen, että puolustusvoimat joutuvat antamaan virka-apua pandemiassa. Tämä velvoittaa myös itseäni. Eli olen mahdollisen pandemian aikana paljon poissa kotoa valvomassa järjestystä maassa ja/tai auttamassa logistiikkaa tai terveydenhuoltoa.

PS! Puolustusvoimat, rajavartiolaitos ja Suojelupoliisi on tahoja joihin minulla on täysi luotto toimia myös pandemian hoidossa. PV kykenee jopa johtamaan suomea tuollaisessa tilanteessa.

PS2! Muistakaa, että anarkia on kolmen aterian päässä. Minä aion valvoa omaa sukua ja kylää, että täällä käyttäydytään asiallisesti vaikka poliisit olisivat kaikki kuolleet. Perseilyä ja itsekkyyttä ei täällä suvaita. Ja ihmisiä autetaan.
 
PS2! Muistakaa, että anarkia on kolmen aterian päässä. Minä aion valvoa omaa sukua ja kylää, että täällä käyttäydytään asiallisesti vaikka poliisit olisivat kaikki kuolleet. Perseilyä ja itsekkyyttä ei täällä suvaita. Ja ihmisiä autetaan.
Anteeksi, en voinut vastustaa:

Kuvassa @KIM vartioimassa kyläänsä epidemian jälkeen maassa koittaneelta anarkialta... :cool:
1582568510713.png
 
En.

Olen Suomen viranomaisten ja johtavien poliitikkojen lausuntojen perusteella ollut alusta lähtien siinä käsityksessä, että tämän tapaisia asioita hoitaa nippu poliittisissa palkkioviroisssa olevia vätyksiä + reaalimaailmasta ulkona olevia hyvesignaloijia.

En tietysti tästä viestiketjusta osaa sanoa ketkä ovat olleet laittamassa rajoja kiinni ja sulkemassa kokonaisia kaupunkeja karanteeniin, mutta jos sellaisia nyt tässä tilanteessa sanoo tarpeelliseksi niin menee kovasti ohi todellisesta tilanteesta. Ihan sama, vaikka olisi persut hallituksessa.

Jos ja kun tästä jonkinlainen pandemia tulee, niin ei Suomella ole kerrassaan mitään keinoa estää sen tuloa Suomeen. Sellaista eristystä ei ole olemassakaan ja senhän pitäisi jatkua parikin vuotta tästä eteenpäin.

Nykyajan pandemiat saanevat tästä koronasta uuden luvun, eikä Marinin hallituksen tai virkamiehistömme vätyksellisyydellä ole siinä mitään tekoa.

espanjalainen 1918-1920
aasialainen 1957-1958
hongkongilainen 1968-1969
sikainfluenssa 2009-2010

Tärkeää olisi saada altistuneet ja sairastuneet hoitoon hidastaen leviämistä.

Sen vuoksi olen olettanut, että ainoa realistinen ja järkevä tapa reagoida on se, että ottaa oman ja perheensä tulevaisuuden maksimaalisessa määrin omiin käsiinsä.

Tämän näkemyksen motivoimana olen avannut tänne epidemiavarautumista koskevan ketjun. Lisäksi olen useaan otteeseen esittänyt, että epidemiavarautuminen tulisi aloittaa liian aikaisin ja alussa keskittää kahteen pääasiaan:

1. Epidemian leviämistä hidastaviin ja torjuviin omien ja oman perheen rutiinien muutoksiin.

2. Kotivaran kasvattamiseen välttämättömillä, hyvin säilyvillä ja normaalissa kierrossa pidettävissä olevilla asioilla. Niissä olen painottanut kahta pääasiaa: hygieania ja ravinto.

Tuosta olen samaa mieltä.

Jotain pientä flunssaa tuntuu itselläkin olevan tulossa. Tuskin se koronaa on, vaikka tänään Hesassa junalla kävinkin ja mennen tullen vielä lentokenttäjunalla.
 
Jos tieto Iranin (vähintään) 50 kuolleesta...


...pitää paikkansa niin todellinen tartunnan saaneiden määrä Iranissa on yli 2 500 eikä virallisten lukujen mukainen 61.

Tunkio osuu siellä lähikuukausina tuulimyllyyn todella rapsakasti.
 
Näyttäis RyanAirilla vielä olevan kalliimpaa lentää Bergamosta Lappeenrantaan kuin päinvastoin. Alle satkun meno-paluulipulla saisi haettua koronaa maakuntiin ilman välilaskuja.
 
Syntyykö tälle koronalle vastustuskyky jos tartunnasta selviää hengissä?
Vai sairastuuko siihen seuraavana vuonna uudestaan?
 
Jotain pientä flunssaa tuntuu itselläkin olevan tulossa. Tuskin se koronaa on, vaikka tänään Hesassa junalla kävinkin ja mennen tullen vielä lentokenttäjunalla.
Eilen minullakin olivat selvät merkit että oikein nenässä ja päässä tuntui.
Minulla on sellainen "ensiapu" : pitää syödä hyvin, jopa enemmän kun tavallisesti,voita leivälle yms ja hyvällä omatunnolla ja 2 raaka valkosipulikynttä, C-vitamiinia poresta tupla-annos, vihreä teetä. On erittäin tärkeä olla hermostumatta ylipäänsä mistään, ihan nollatoleranssi, virus kun tykkää hermoilusta. Myös kannattaa ottaa jotain unen parantajaksi, ei kuintenkaan alkoholia, vain jotain stilnoktia, joka tainnuttaa ja nukuttaa tavallista enemmän. Jalat pitetään lämpimänä ja ilmankosteus makuhuoneessa >40. Limakalvot eivät saa kuivua. Silmiin kosteustipat - tietokoneruudut kuivattaa silmät. Nenäänkin voi laittaa kosteustipat.

Aamulla olin jo terve. Toivottavasti auttaa jatkossakin.

D vitskua otan 50 mgr, Möllerin omega 3 ja multitabseja nyt kuurina. Bliw saippua ja savett superclean kosteuspyyhe 30% alkoholia kannan mukana, pesen kädet joka paikassa jossa näen hanan, viimeksi pulloautomaatin vieressä K kaupassa.
 
Back
Top