Epidemiat maailmalla

Pitäisikö myös painaa kaupoille maalarihaalari päällä, kaasunaamari päässä, mistä saisi vielä semmoisen tarran säteilyvaarasta. Ilmeet voisi olla ikimuistettavat, kunnes tästäkin tulee muoti ilmiö
Juu. Olisi hauskaa vetää överiksi huumorilla. Ww2 aikainen nasse päähän ja vaaleanpunaiset kumisaappaat.
 
Ranskassa taitaa tuplaantua tapaukset jokapäivä, samalla tahilla kuin italiassa. Reilu viikko takaperin italiassakin oli vain muutama sairastunut.

tänään oli tokmannilla hamstrausta. Parhaalla pariskunnalla 2 kärryllistä näkkäriä ja säilykkeitä, kaiken päällä torni vessapaperia. Tommosia porukoita oli useampia, maskit oli jo lopussa (koska mä olen vähän tämmönen pervo kyylä, kävin tarkistamassa toki maskihyllyn)
 
Miksipä ei, jos sattuu vaikka olemaan joku sinkku etätyöläinen/eläkeläinen erakko jostain Liedon perukoilta. Voi vielä toiminnallaan itse vaikuttaa milloin sairastuu ja voi ehkä jopa pitkittää sitä niin pitkään, että rokotetta tulee saataville. Uskoisin anyway, että näitä aletaan nähdä enemmänkin Suomessa lähiaikoina.
Selvästi kaveri on Raukkalasta tai Saukonojalta:p
 
Ranskassa taitaa tuplaantua tapaukset jokapäivä, samalla tahilla kuin italiassa. Reilu viikko takaperin italiassakin oli vain muutama sairastunut.

tänään oli tokmannilla hamstrausta. Parhaalla pariskunnalla 2 kärryllistä näkkäriä ja säilykkeitä, kaiken päällä torni vessapaperia. Tommosia porukoita oli useampia, maskit oli jo lopussa (koska mä olen vähän tämmönen pervo kyylä, kävin tarkistamassa toki maskihyllyn)
Hämeenlinnan sa kaupassa oli viikonloppuna ffp kolmosia jokunen laatikko, päiväykset on vissiin mennyt, haittaako se, vitosella 10 kpl
 

Alakanttiin tässäkin tuo r0

Sanotaan kohteliaasti vaikka että ikivanha.

Ensimmäinen asiantuntija-arvio oli tuo 2.2.

Toinen asiantuntija-arvio oli 2.6.

Uudemmat asiantuntija-arviot painottavat sitä, miten suuri merkitys rajaamistoimenpiteillä on ja että luku heiluu herkästi siellä 4.6 viiva siitä ylöspäin silloin kun kunnollisia eristämis- ja kulunrajoitustoimia ei ole tehty.

Ja vastoin joitain uutisia leviäminen on tällä hetkellä kohtalaisen hyvin laskettavissa. Virallinen todettujen tartunnan saaneiden määrä tuplaantuu juuri nyt noin 4-5 päivän välein. (Epävirallinen eli todellinen totuus lienee synkempi.)

Eli aika hyvän ennusteen leviämisestä saa jos laskee että tartunnan saaneiden määrä noin satakertaistuu noin vajaassa kuukaudessa.

Ja aivan samoin kuin olin pitkään kuolleisuusprosentista eri mieltä kuin asiantuntijat ja väitin sen olevan tartunta-aikakorjaamattomana noin 3.1% eikä 2% niin pidän nytkin kiinni tästä omasta arviostani ihan siitä riippumatta mitä erilaiset viralliset tahot sanovat.

(Ja tämän hetken Johns Hopkins -luvuilla kuolleisuusprossa on tätä kirjoitettaessa sitten 3.4%.)

Pöpö on levinnyt 62 maahan. Kiinan ulkopuolella on virallisen tiedon mukaan 5 000 keissiä. Aprillipäivän lähellä on puoli miljoonaa. Siitä eteenpäin on toistaiseksi vaikea ennustaa mitään.

Ja niin kuin sanoin jo iät ja ajat sitten: tuplaantumisnopeus on parempi ennustamistapa kuin R0. Tavallinen kuolevainen ei pysty laskemaan R0 -luvulla luotettavasti. Tuplaantumiskertoimilla pystyy.
 
Back
Top