Epidemiavarautuminen

Myös uuni lienee hyvä vaihtoehto kunhan materiaali kestää

Tämä voisi olla paloturvallisempi vaihtoehto kun sauna, jossa tunnetusti on puuta ja jossa on kovasti varoiteltu kuivattamasta pyykkejä.

Tee-se-itse -miesten keinot saattavat aiheuttaa enempi haittaa kuin hyötyä.

On todettu viranomaisten tahoilta, että noista maskeista voi olla maallikolla enempi haittaa kuin hyötyä (kun räpelöivät sen viiruksen käsistään siihen naaman eteen) ja sen jälkeen aletaan kuivattelemaan niitä saunassa, miksei jopa saunan kiukailla...

Autoissahan on nämä sisäilmasuodattimet. Ehkä autotallia ja autoa sen sisällä kannattaisi lämmittää noin 85-asteiseksi, jotta kaupunkiajon jälkeen saadaan ilmansuodattimesta pöpöt pois. Samalla puhdistuu autokin. Ja tuurilla koko omakotitalo.
 
Kotikutoinen lämpökäsittely on mielestäni last ditch -skenaarioon liittyvää toimintaa. Muovi- ja kumiosat kestänevät 60 asteen lämpötilan. Suodattimet tukkeutuvat ja muuttuvat käyttökelvottomiksi myös muista syistä kuin virusaltistuksesta. Erilaisten hiukkasten kertyminen tukkii kuitenkin ajanoloon suodattimen kuin suodattimen. Kertymää ei lämpö poista.

Mietitäänpä lämpimikseen noita viimeisen rannan juttuja.
Ulkoa tullessa pitäisi riisua pölistelemättä kaikki päällimmäiset vaatteet, kengät ja suojaimet. Sitten ne pitäisi pistää pussiin ja siirtää sinne saunaan lämpökäsiteltäväksi tai mielummin vaatteet desinfiointipesuun. Sisälle tulijan muut vaatteet tulisi tarvittaessa myös pestä (eri pesukerralla) ja paljaana olleet tai altistuneet ihokohdat pitäisi puhdistaa ennen peseytymistä.

Hmm. Tuohan on vähän sama proseduuri jos on allergiaperheen jäsen ja on käynyt koiratalossa kylässä tms. Työlästä, mutta myös normaalia arkea joissain perheissä.

No joo, ehkä tuossa valmistautumisessa asettaisin ensimmäiseksi tavoitteeksi martta -tasoisen varautumisen eli eväsvalmiuden hiljaisen kohottamisen.
 
Varastoituna on sitä ja tätä mutta se on vähän hys hys -hommaa, koska nykyään on tietyllä toimijalla pommittaa surutta myös lääkintäinfraa ja sairaaloita, mikä Syyriasta ja Tshetseniasta on pantu merkille

Muistaakseni suuri osa varmuusvarastoista on sijoitettu luolaan Venäjän suurlähetystön alle.
 
Käsidesiä ei saa tukusta enään nopeasti...300 pulloa yritin tilata ja varmaan 20 saan. Ongelmana on itse pakkaus, eli pumppupullojen pumput, ja osan valmistajien pullot tehdään Kiinassa, ja siellä on tehtaita kiinni.
 
Käsidesiä ei saa tukusta enään nopeasti...300 pulloa yritin tilata ja varmaan 20 saan. Ongelmana on itse pakkaus, eli pumppupullojen pumput, ja osan valmistajien pullot tehdään Kiinassa, ja siellä on tehtaita kiinni.
Ja kuulemma vasta tällä viikolla osa virastoista ja hotelliketjuista heräsi ongelmaan ja yritti tilata käsidesiä :facepalm: eli toisinsanoen osa kouluista ja varuskunnista/kahviloista jää ilman
 
Ja kuulemma vasta tällä viikolla osa virastoista ja hotelliketjuista heräsi ongelmaan ja yritti tilata käsidesiä :facepalm: eli toisinsanoen osa kouluista ja varuskunnista/kahviloista jää ilman

Vedellä ja saippualla pesu on käsittääkseni ensisijainen ja tehokkaampi. Kun kyseessä on viruskin, ei bakteeri.
 
Käsidesiä ei saa tukusta enään nopeasti...300 pulloa yritin tilata ja varmaan 20 saan. Ongelmana on itse pakkaus, eli pumppupullojen pumput, ja osan valmistajien pullot tehdään Kiinassa, ja siellä on tehtaita kiinni.

Onko tuo ongelma? Jokaisella varmaan löytyy taloudesta niitä tyhjiä pulloja taikka kanisteri mihin laittaa ainetta. Ainoastaan se täyttö on ongelma. Jos kemikaaliliike pystyy järjestämään täytön niin ei ole mitään ongelmaa.
 
Vedellä ja saippualla pesu on käsittääkseni ensisijainen ja tehokkaampi. Kun kyseessä on viruskin, ei bakteeri.
Saippuapesu on ensisijainen ratkaisu, mutta käsidesit ovat tarpeellisia silloin kun vettä ei ole saatavilla. Desit kyllä toimii joihinkin viruksiinkin*, mutta saippuapesu toimii laajemmin. Varuskunnassa voisin kuvitella käsidesistä olevan hyötyä esimerkiksi ruokalinjaston alkupäässä.

Joillain myös saippuapesu voi kuivattaa käsiä, jolloinka ajoittainen saippuan korvaaminen käsidesillä voi lievittää ongelmaa (parempi tosin etsiä käsille ystävällisempi saippua ja/tai rasvata käsiä).

Olen pannut merkille, että käsidesejä on ilmestynyt asiakaspalvelupisteisiin.

*Muistaakseni sarsiin käsidesit tehosi ja sars-koronavirus on samantyyppinen virus kuin tämä uusi koronavirus.
 
Mä oon koko ajan mökeltänyt että mahdollinen varautuminen pitää tehdä liian aikaisin tai ei ollenkaan.
Tässä olen itse tunnistanut omassa toiminnassasi ns. Sokeutumisen. Kun europpaan tuli ensimmäiset tapaukset aloin miettimään mitä ilman ei kotona pärjää. Tämä johtuu lähinnä siitä kun on pieniä lapsia. Itsestä ei niin väliä. Mutta kun näitä tapauksia tulee lisää niin oma varautuminen ei juuri ole enää lisääntynyt. Omasta mielestä kun kotona pärjää 2 viikkoa niin se on riittävästi ja järkevää muuten menee liiallisuuksiin. Missä vaiheessa tulee varautua pahempaan?
Meillä vielä vaimo raskaana tämän kaiken keskellä. Jos tästä selvitään ilman epidemiaa suomessa olen hyvin onnellinen.
 
Omasta mielestä kun kotona pärjää 2 viikkoa niin se on riittävästi ja järkevää muuten menee liiallisuuksiin. Missä vaiheessa tulee varautua pahempaan?
Meillä vielä vaimo raskaana tämän kaiken keskellä. Jos tästä selvitään ilman epidemiaa suomessa olen hyvin onnellinen.

Kysytään pahempaan varautumista vaikka niin päin, että jos teile tulee vauva niin miten selviät jos vaimosi sairastuu? Entä miten vaimosi selviää jos sinä sairastut? Itse ottaisin samantyyppisessä tilanteessa nämä vaihtoehdot huomioon ja ostaisin esim. tuttelia vähän useamman purkin varastoon.

Kun en tiedä onko ensimmäiinen vai tusinas tenava, niin totean varmuudeksi tämmöisenkin:

Kerroskattilat höyrylävikköosineen ovat loistavia kun perheessä on vauvaikäinen. Kaiken maailman tutit, tuttipullot sun muut on helpompaa, mukavampaa ja myös turvallisempaa desinfioida höyryssä kuin kiehuvassa vedessä. Sopivat toki moneen muuhunkin desinfioimiseen.

Ja sitten kun tulee puuro- ja velli-ikä, niin höyryssä voi hauduttaa puuroja ja vellejä kauan ilman pohjaan palamisen riskiä. Sellainen on ihan hyvä juttu myös koliikin väsyttämille vanhemmille.

Ja jos haluaa tehdä soseet itse, niin kasvikset tulevat höyryssä kypsiksi menettämättä suurta osaa vesiliukoisista vitamiineista.

Meillä yli 15 vuotta sitten hankitut setit ovat yhä päivittäisessä käytössä.

Nuo maksavat jotain mutta ovat lähes ikuisia. Tässä yksi esimerkki. Ikealla on asiasta omat halvemmat versionsa.

 
Back
Top