Epidemiavarautuminen

Valitettavasti jotkut ottaa noikin tosissaan. Ei tarkoita forumin @kaislajääkäri :n loukkaamista ;)

No ei pelkoa, minä loukkaannuin viimeksi 15-kesäisenä suorittaessani hirviammuntakoetta juoksevaan maaliin. Ampumasuojassa oleva valvoja keskeytti kokeen, kun osumat menivät ohi maalista koska luodit olivat poikittain siellä täällä.

Vuoroaan odottanut setämies irvaili ampumaradan olevan ihan paras paikka, koska siellä kuulee kuulemma parhaimmat selitykset... Silloin pikkasen loukkaannuin.

No, ase ja patruunat vietiin sitten ainakin silloin Riihimäellä olleelle Sakolle, jossa todettiin ko. patruunan olevan aivan liian nopea vanhalle Mauser -sotilaskivääristä muutetun kiväärin piipun rihlojen nousulle.

Seuraavassa hirvikokeessa oikeilla patruunoilla sitten homma oli läpihuutojuttu...

Nyt tosin voisi alkaa taas loukkaantumaan, on nääs in näinä aikoina.
 
Ihmisen kyky selviytyä voi hämmästyttää.

Ihan epäilemättä. Olen vaan joskus pohtinut sitä, että moniko oikeasti on henkisesti elossa apokalyptisen tuhon jälkeen? Jääkö selvinneisiin muuta kuin samat aineet kuin vaikkapa paviaaneilla on.....keho elää, sielu kuolee. Selvitä ja selvitä.
 
Näissä apokalyptisen aiheen selviytyjissä on eräs kaikkinainen vika: he koettavat selvitä yksin. Tai perheen voimin. Evoluutio on osoittanut, että ihminen -selviytyy- varmimmin ja parhaiten yhteistyössä muiden ryhmien kanssa tai heimona.

Se pelkkä "perheen kesken"-hommeli tyssää parin sukupolven päähän... Voisihan siinä olla perillisille purtavaa kun perheenpää bunkkerissa säilykeillallisella ilmoittaisi, että Ville menee sitten naimisiin Liisan kanssa ja Pasi ottaa Annukan. Yrittäkää löytää muita selviytyjiä, tai opetelkaa soittamaan banjoa...
 
Luulen amerikkalaisessa perhekeskeisessä survivalismissa olevan idea se, että selviydytään ensimmäiset puolivuotta tai vuosi jona aikana taakkaihmiset kuolevat ja sitten luodaan siteet muihin selvinneisiin eli niihin jotka ovat omavaraisia. Ohjelmat on raflaavia, mutta leikkaaja voi tehdä ihmeitä ja muuttaa kaikki päälaelleen.

Itseäni ihmetyttää asenne: "En osta ylimääräistä makaronipussia varastoon koska amerikkalaiset survivalistit on naurettavia ja kuka haluaa elää ydinsodan jälkeen."

Jos kuvittelee että vakava talouslama on rauhallinen ja itsepuolustus on tarpeetonta huuhaata, niin voi tutustua Ferfalin kokemuksiin Argentiinasta.

Mikä on todennäköisyys noihin skenaarioihin? Pieni, mutta olen itse laittanut satasen kiinni ruokavarastoon jota kierratämme arkipäivässä eli se ei ole oikea kustannus. Samaan aikaan ihmisillä on vuosittaisia satojen eurojen muita vakuutuksia epätodennäköisiin skenaarioihin.
 
Ihan epäilemättä. Olen vaan joskus pohtinut sitä, että moniko oikeasti on henkisesti elossa apokalyptisen tuhon jälkeen? Jääkö selvinneisiin muuta kuin samat aineet kuin vaikkapa paviaaneilla on.....keho elää, sielu kuolee. Selvitä ja selvitä.


"Are you carrying the fire?"
 
Aina voi vetäytyä turvesammiin tai pottukellariin ja odottaa kaikessa rauhassa "maailmanlopun" jälleen kerran pyyhkäisevän poloisen Suomineidon ylitse ;)

Hyvänä puolena tässä on se, että metialla on muutakin höpötettävää kuin ilmastonmuutos ja sähköautot.


Odotan, että jollain mielipuolisella aasinsillalla tämä pandemiakin "kytketään ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen", kuten kaikki pitää nykyisin kytkeä.
 
Minulla ei ole tietoa uusimmista kuolonuhreista, mutta jokin aika sitten tilanne oli se, että kuolonuhreista valtaosa oli iäkkätä ja/tai muista sairauksista kärsiviä. Kuolemat ovat ikäviä, mutta mikäli viruksen takia kuolleet ovat iäkkäitä ja/tai muista sairauksista kärsiviä, niin se kertoo siitä, ettei tauti muodosta niin suurta uhkaa.
Kolmen viimeisen vakavan koronaviruksen kuolleisuus ikäryhmittäin. Uusimman koronaviruksen osalta aineisto ei tietenkään ole kattava, mutta ei varmasti yllätä ketään, mikäli nCoV:n kuolleisuuskäyrä on oikealla nouseva.

EO_Oup7WkAAUcS5
 
Moikka,

Sitä minä tässä vaan, että:
- 23.1 WHO päätti, että tämä koronavirus ei ole kansainvälinen terveysuhka
- 28.1 kiinalainen nainen tuotiin eristykseen Lapin keskussairaalaan
- 29.1 Suomessa varmistui ensimmäinen koronavirus tapaus
- THL:n tiedonannossa samana päivänä todettiin, että Lapin keskussairaalaan on tuotu eristykseen henkilöitä. Tiedotustilaisuudessa mainittiin myös, että keskussairaalassa on henkilöitä karanteenissa
- 30.1 WHO julisti koronaviruksen kansainväliseksi terveysuhaksi

Mietin tässä, että mihinkähän lakiin perustui noiden henkilöiden ottaminen karanteeniin, ennenkuin WHO oli muuttanut tämän koronaviruksen terveysuhkaa? Karanteeni on pakkokeino.

THL:n toiminta on osa Suomen kriisinhallintaa. Hitusen mietityttää, mitä kaikkia päätöksiä tehtäisiin Suomen kriisinhallinnassa mielipidevaikuttamisen perusteella, jos olisi kyseessä suurempikin kriisi. Vaikkapa aseellinen konflikti Suomen lähialueilla.

Simpauttaja
 
Back
Top