Epidemiavarautuminen

ZIP%20GUYS%20FIGURE_mask-02_large.jpg



Olen myös miettinyt että ehkä niitä 3d printterin tiedostoja komponenttien suhteen voisi jakaa myös täällä.

Tuo on ihan mielenkiintoinen viritys. Itse kun tuota hetken mietin, niin filtteriksi sivulla ehdotetaan kangasta, kuten esim "puuvillainen nenäliina". Itse sen sijaan käyttäisin Nessua.

Itse kun katson valoa vasten "Lambi super soft" nenäliinaa, niin se tuntuisi huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta, varsinkin kaksinkerroin taitettuna. Näissä nessuissa ei ole kankaan kudosta, eikä siten yhtä isoja aukkoja kuten kankaassa.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tuo on ihan mielenkiintoinen viritys. Itse kun tuota hetken mietin, niin filtteriksi sivulla ehdotetaan kangasta, kuten esim "puuvillainen nenäliina". Itse sen sijaan käyttäisin Nessua.

Itse kun katson valoa vasten "Lambi super soft" nenäliinaa, niin se tuntuisi huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta, varsinkin kaksinkerroin taitettuna. Näissä nessuissa ei ole kankaan kudosta, eikä siten yhtä isoja aukkoja kuten kankaassa.

Itse taas en käyttäisi Nessua. Kokeilepa aivastaa paperinenäliinaan se tiukasti suun ja nenän ympärille painettuna... todellinen kertakäyttömaski. :ROFLMAO:
 
Löydetäänköhän rokote miten pian? Itse veikkaan, että nopeimmillaan kesään mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Löydetäänköhän rokote miten pian? Itse veikkaan, että nopeimmillaan kesään mennessä.

Rokotteessa kestää pitkään. Itse veikkaisin, että loppujen lopuksi länsimaissa otetaan käyttöön WHO:n ohjaama strategia. Liikkumisrajoitusaika rajaa epidemiaa - toivottavasti - samalla kun testausmenetelmiä kehitellään ja saadaan massatuotettua. Tämän jälkeen testataan alueittain ja vapautetaan niitä. Vapautettuja alueita suojellaan karanteenein, testauksin ja liikkumisen seurannalla.

Huomio, tämä kaikki on Suomessa mahdollista. Jokaisella kansalaisella on kännykkä. Ikävää kontrolliyhteiskuntaa toki, mutta olemme sodassa.

 
Moikka,

Rokotetta ei tule lähimmän kolmen vuoden aikana samanlaiseen jakoon, mitä esimerkiksi influenssarokote on. Kokeilevia rokotteita erityisryhmille mahdollisesti vuoden kuluttua. Hyväksyntäprosessi on tarkka, monimutkainen ja pitkä ja siitä ei tulla tinkimään tässäkään tilanteessa.

Se, mikä tulee nopeampaa, jo kuukausien kuluessa, on seerumi- tyyppiset lääkkeet, joilla lievitetään oireita ja ehkäistään sitä, että virus ei jyllää niin pitkälle, että sen seurauksena veri ei ala myrkyttyä ja sisäelimet eivät ala tulehtua. Seerumeilla saadaan kuoleisuuskäyrää kaunistettua nuoremmissa ikäluokissa, mutta vanhemmissa ikäpolvissa ja niillä, jotka ovat jo valmiiksi tupakoineet keuhkonsa paskaksi ja juoneet maksansa rasvaiseksi, seerumeilla ei tule olemaan merkitystä.

Simpauttaja
 
Onkos siellä pitkin suomea ruvennut näkymään ihmisiä suojaimilla varustettuna?

Itsellä ei mitään hajua, kun on tullut vain ulkoiltua lähimetsissä...
 
Onkos siellä pitkin suomea ruvennut näkymään ihmisiä suojaimilla varustettuna?

Itsellä ei mitään hajua, kun on tullut vain ulkoiltua lähimetsissä...
Seinäjoella Päivölän Cittarissa näin yhdellä ostoksilla olleella naisella kumihanskat kädessä, muilla oli tavallisia hanskoja. Hengityssuojaimia en ole nähnyt kellään käytössä. Eikä naamoilla ole ollut liinoja tai muita vastaavia, saati oikein suojapukuja. Kaupassa kävin viimeksi perjantaina ja sitä ennen maanantaina, niin ei ole päivittäistä havainnointia.
 
Mitä etua saa kertishanskoilla verrattuina vaikka ihan tavallisiin nahkahanskoihin jotka desinfioi laittamalla uuniin tai saunaan? Virushan kuolee 30min / 60 C
 
Hyväksyntäprosessi on tarkka, monimutkainen ja pitkä ja siitä ei tulla tinkimään tässäkään tilanteessa.
Riippunee maasta. Briteissä tullaan mahdollisesti ottamaan rokote käyttöön käyttämällä tavanomaista löysempiä sääntöjä:

The hope is to have the vaccine available for use in an emergency response setting where the usual licensing rules are relaxed.

 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Koronaan menehtyneiden osuus on ollut kovan polemiikin piirissä. Havainnollinen kaavio, jossa maakohtainen kuolleisuus-% pitäisi tulkita sitä vasten, kuinka laajasti siellä testataan, pelkästään riskiryhmiä, vaiko kaikkia epäiltyjä tartuntoja. Mitä enemmän testien parissa myös perustervettä, nuorempaa väestöä, sen pienempi kuolleisuus-%.

 
Pohdintaa eri varautumisskenaarioista. Kovat rajat palaamassa? Hyvä huomio alaviitteessä 2) mitä tulee rokotteen odottamiseen: HIV:iin ei ole rokotetta vieläkään, ja influenssavirus muuntautuu vuosittain. Koronavirusten perhe on muuntautumiskykyinen niin ikään, mutta ei niin paljon kuin influessna

 
Viimeksi muokattu:
Millä keinoilla muut ovat varautuneet varautuneet henkisesti toimimaan pidempiä aikoja kotoa käsin? En nyt tarkoita maskeja ym., vaan viihdykkeitä ja muita arkea helpottavia asioita.
Itsellä tuli tehtyä etätöitä ennen epidemiaakin, joten töiden/opiskelun puolesta ongelmia ei juurikaan ole ollut. Laitan alle omia havaintoja asioista, jotka olen huomannut toimiviksi ja toisaalta myös asioita joita pitäisi kehittää.

- Parvekkeella ajanviettäminen ja oven auki pitäminen raikastaa ilmaa asunnossa.
- Juokseminen, metsässä kävely ja kuntopiiri kotona vähentää tilanteen kuormittavuutta.
- Musiikki parantaa mielialaa.
- Netflixin käyttö on lisääntynyt merkittävästi.
- Pienen alkoholi- / makeisvaraston hankkiminen ja ylläpitäminen on toiminut
- Säännölliset puhelut (myös videopuhelut) perheen ja ystävien kesken

Kehitettävää on selkeästi:
- Työergonomian parantaminen kotona. Esimerkiksi työtuoli pitäisi ehdottomasti uusia ennen kuin se aiheuttaa fyysisiä ongelmia.
- Kirjojen lukeminen voisi olla hyväksi. Nyt kun kirjastot sulkeutuvat, esimerkiksi Kindlen tapainen lukulaite voisi toimia.
 
Back
Top