Epidemiavarautuminen

Kestääköhän känny näyttö desinfiointiainetta? Entä tappaako Zeissin linssin puhdistusaine virukset, tuskin?
Minä olen ainakin suihkuttanut LV desinfiointiaineella ja pyyhkinyt mikrokuituliinalla.
 
Minä olen ainakin suihkuttanut LV desinfiointiaineella ja pyyhkinyt mikrokuituliinalla.
Ja näyttö toimii? Mun kännyssä on joku OLED näyttö. Kestääköhän se? Ei suojakalvoa.
 
Ja näyttö toimii? Mun kännyssä on joku OLED näyttö. Kestääköhän se? Ei suojakalvoa.
On tämä nyt pari päivää toiminut, en ole huomannut mitään.
Jos näytössä on jotain paskanhylkimispinnotteita, niin en tiedä miten ne reagoi.
Tässä ei ole mitään kalvoja, kun ne ei pysy.
S8 samppa.
 
On tämä nyt pari päivää toiminut, en ole huomannut mitään.
Jos näytössä on jotain paskanhylkimispinnotteita, niin en tiedä miten ne reagoi.
Tässä ei ole mitään kalvoja, kun ne ei pysy.
S8 samppa.
Jaha, pitäsköhän sitä itekkin sitten....
 
Minä olen ainakin suihkuttanut LV desinfiointiaineella ja pyyhkinyt mikrokuituliinalla.
Joo. Tällä lähtee hyvin ruuanjämät ja muu sonta tableteista, kun pikku-ukkelit sotkee ne tahmasormillaan päivästä toiseen. Vähän LV:tä pintaan - suihkutan nykyään ihan suoraan pullosta padille molemmin puolin - ja sen jälkeen talouspaperilla sonnat pois. Sama toimii myös läppäriin, tosin siihen en uskalla ihan lätäköksi asti lutrata, vaan rätin kautta. Hyvää tavaraa tuo LV:n desifiointiaine! (y)
 
Desinfiointiaine ei ainakaan toistaiseksi tuhonnut kännykän näyttöä. Kyllä tämä on tältäkin kannalta pirullinen tilanne: minä osaan ottaa tälläisiä asioita huomioon (ja en kuulu mihinkään riskiryhmään!), mutta varmasti on paljon ihmisiä, joille ei tule mieleenkään tälläinen asia, vaikka tekisivätkin parhaansa. :(
 
Yli 20 vuotta jo leikannut itse trimmerillä. Asetus 3mm ja vetelee kunnes tasapaksua.

Tuo on ihan hyvä resepti. Nimimerkillä toista vuotta siiliä, kone maksoi itsensä takaisin kolmen käyttökerran jälkeen ja sillä ajaa myös parran sängeksi.
 
Aamun hyvänä uutisena näyttäisi siltä, että Etelä-Korea on saamassa epidemian kuriin, todennettujen tapausten määrä on pysynyt 8500 hujakoilla nyt muutaman päivän. Korea oli surullinen esimerkki sikäli, että huolimatta nopeasta reagoinnista heidän Potilas 31 (patient 31, googlatkaa jos ei tuttu) levitti oireettomana(?) taudin useaan hot spotiin. Mutta nyt eristäytymisellä ja erittäin laajalla testaamisella epidemia näyttäisi taittuvan.

He ovat kehittäneet edullisen testin markkinoille, toivottavasti pahenevasta pandemiasta huolimatta Suomi saa näitä testejä hankittua, kunnes mahdollinen oma valmistus käynnistyy. Totta totisesti toivottavasti THL painostetaan kertomaan Suomen testilukemat päivittäin, jotta saadaan kuva onko tilanne OK vai ei.

Samaan aikaan, jenkit nouseet Johns Hopkinsin tilastossa jo Korean ohi, 9500 todennettua tapausta per tämä aamu. Siellä toimenpiteisiin ryhdyttiin vasta nyt, toivottavasti saavat isot rattaansa pian pyörimään ja taudin talttumaan. Muoks seuraavat kaksi viikkoa siis mennään vielä jo maassa olleen epidemian uusien sairastuneiden tullessa ilmi.

Saisikohan testit ja sotilaskaluston samalle sopimukselle? :unsure:
 
Kelpaisiko ne nyt ja hintahan on se mikä niistä maksettu joka ei ole keinottelua. Muutama tietysti itselle.

Tuskin kelpaisi, ei ole edelleenkään virallinen hankintakanava. Eihän apteekkikaan ota lääkkeitä takaisin, koska niitä on voitu peukaloida.

Paras pitää itsellä ja käyttää itsen ja läheisten hyväksi, jos tilanne sitä vaatii. Tai myydä, jos raha kiinnostaa enemmän.
 
Päivittäistä puhelua mummolle otin - Henki,mieli ja happi hyvä!

Oli käynyt rantoja pitkin kävelemässä ja pari hyvää huomiota:

- Rappukäytävässä tullut mies vastaan, joka nähdessään tehnyt hajurakoa ja sitten ulkona kysellyt kuulumisia jne.
- Kävelyllä nuorempi tuntematon nainen kysellyt kadun toiselta puolelta kuulumisia ja jutelleet pitkän tovin!

Eli kyllä ihmiset osaavat myös toimia oikein ja jakaa huolta myös tuntemattomista.
 
Näissä kaikissa ohjeistuksissa tuntuu olevan sama kaava. "Te olette idiootteja ettekä osaa käyttää suojaimia kummiskaan, joten niistä ei ole teille hyötyä."
Hengityssuojaimet ei auta, ammattilaiset käyttää N95 = FFP2. Noh turhaan varmaan sit tuli hankittua FFP3:sia näin amatöörinä :oops: :cry: :ROFLMAO:
 
Mietin vaan tuota hengityssuojainjuttua, että:

a) Hengityssuoja tai kaulaliinakin pidättää isoimmat pärskeet aivastaess
b) Mikään suoja ei ole 100% varma. Vaikka suoja ei pitäisi pienimpiä viruspartikkeleita, ainakin tältä mieheltä lähtee aivastaessa kaikenlaista pisaraa. Eikö pienemmänkin suojaustason hengityssuoja kuitenkin pidä isommat pisarat poissa, ja näin pienennä viruskuormaa?

Näin siis puhtaasti maallikkopohjalta.
 
Sanoisin niin, että jos hallitus määräisi, että vähintään kiruginmaski kun menee kauppaan, apteekkiin, ...

Vaikka kirurginmaski ei suojaa varsinkaan ilmassa leijuvilta, normaalin hengityksen kautta syntyneistä - pienimmiltä pisaroilta - niin se kuitenkin hillitsee edes jotenkin viruksen leviämistä, kun isommat pisarat jää siihen maskiin - siis varsinkin jos itse olet se levittäjä.

Tätä kohtaa en henkilökohtaisesti ymmärrä hallituksen/viranomaisten toiminnassa. Ymmärrän, että ffp maskien tuotanto voi olla Kiinassa ja siksi on tilanne, missä niitä ei voi jaella kansalle. Kirurginmaski tai jokin rättipakko olisi silti suotavaa, kun se hillitsee joka tapauksessa sitä leviämistä.

DW:n juttu aiheesta. En ole kaikesta samaa mieltä, mutta jutussa on kohta mistä olen samaa mieltä.

Better than nothing
It has not been proven that the face masks seen above (kirurginmaski) can effectively protect you against viral infections. That said, these masks are probably able to catch some germs before they reach your mouth or nose. More importantly, they prevent people from touching their mouth or nose (which most people do instinctually). If you are already sick, such masks may keep you from infecting others.


EDIT: Turun Sanomien juttu vuodelta 2003.


Työterveyslaitoksen erikoistutkija Eero Korhonen on seurannut huolestuneena kuvia Kiinan ja Hongkongin kaduilta, joissa tavallinen kansa on verhonnut kasvonsa valkoisiin suojuksiin. Maskin hyöty sen käyttäjälle on sars-tartunnan osalta kuitenkin hyvin marginaalinen, sillä se lähinnä estää sairastunutta levittämästä tautia eteenpäin, sanoo Korhonen.Hän epäilee myös, ettei kaikilla sars-taudin kanssa tekemisissä olevilla ole Aasian sairaaloissa käytössään oikeaoppisia hengityssuojaimia ja kertoo nähneensä tällaisia kuvia televisiossa.- Jos kerran halutaan suojautua, pitäisi käyttää oikeanlaista suojainta, sanoo Korhonen ja viittaa FFP2- ja FFP3-luokan hengityssuojaimiin, joita käytetään ilmateitse leviävän tuberkuloosin torjumiseen sairaaloissa.

 
Viimeksi muokattu:
Ja seuraavaksi tulikin miehet ambulanssilla ja toivat pakkopaidan mukanaan.
Tuli mieleen obsessive compulsive syndrome. Ymmärrän että video on vitsi, mutta tälläistä neuroosia on olemassa, paitsi ei syndromasta kärsijä ikinä tipahtaa likaiselle lattialle.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin niin, että jos hallitus määräisi, että vähintään kiruginmaski kun menee kauppaan, apteekkiin, ...

Vaikka kirurginmaski ei suojaa varsinkaan ilmassa leijuvilta, normaalin hengityksen kautta syntyneistä - pienimmiltä pisaroilta - niin se kuitenkin hillitsee edes jotenkin viruksen leviämistä, kun isommat pisarat jää siihen maskiin - siis varsinkin jos itse olet se levittäjä.

Tätä kohtaa en henkilökohtaisesti ymmärrä hallituksen/viranomaisten toiminnassa. Ymmärrän, että ffp maskien tuotanto voi olla Kiinassa ja siksi on tilanne, missä niitä ei voi jaella kansalle. Kirurginmaski tai jokin rättipakko olisi silti suotavaa, kun se hillitsee joka tapauksessa sitä leviämistä.

DW:n juttu aiheesta. En ole kaikesta samaa mieltä, mutta jutussa on kohta mistä olen samaa mieltä.

Better than nothing
It has not been proven that the face masks seen above (kirurginmaski) can effectively protect you against viral infections. That said, these masks are probably able to catch some germs before they reach your mouth or nose. More importantly, they prevent people from touching their mouth or nose (which most people do instinctually). If you are already sick, such masks may keep you from infecting others.


EDIT: Turun Sanomien juttu vuodelta 2003.


Työterveyslaitoksen erikoistutkija Eero Korhonen on seurannut huolestuneena kuvia Kiinan ja Hongkongin kaduilta, joissa tavallinen kansa on verhonnut kasvonsa valkoisiin suojuksiin. Maskin hyöty sen käyttäjälle on sars-tartunnan osalta kuitenkin hyvin marginaalinen, sillä se lähinnä estää sairastunutta levittämästä tautia eteenpäin, sanoo Korhonen.Hän epäilee myös, ettei kaikilla sars-taudin kanssa tekemisissä olevilla ole Aasian sairaaloissa käytössään oikeaoppisia hengityssuojaimia ja kertoo nähneensä tällaisia kuvia televisiossa.- Jos kerran halutaan suojautua, pitäisi käyttää oikeanlaista suojainta, sanoo Korhonen ja viittaa FFP2- ja FFP3-luokan hengityssuojaimiin, joita käytetään ilmateitse leviävän tuberkuloosin torjumiseen sairaaloissa.

Jos tavallinen maski suoja muita, niin sitä pitää heti määrätä kaikille ulkona liikkuville. Nyt.
 
Back
Top