Epidemiavarautuminen

Erittäin hyvä kysymys. Nythän silmä kovana seurataan, alkaako kauko-idässä toinen aalto, jos ja kun ensimmäisen aallon varotoimenpiteitä aletaan purkamaan.
Toinen aaltohan tulee väkisin, jos rajoitukset puretaan. Koreassa esimerkiksi on ilmoitettu vasta se 8500 sairastunutta, joka lienee lähimpänä todellista sairastuneiden määrää kaikista maailman valtioista. Ei tuollaisella määrällä ole mitään vaikutusta noin suurilukuisen kansakunnan koronaimmuniteettiin. Rokotetta odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen aaltohan tulee väkisin, jos rajoitukset puretaan. Koreassa esimerkiksi on ilmoitettu vasta se 8500 sairastunutta, joka lienee lähimpänä todellista sairastuneiden määrää kaikista maailman valtioista. Ei tuollaisella määrällä ole mitään vaikutusta noin suurilukuisen kansakunnan koronaimmuniteettiin. Rokotetta odotellessa.
Kyllä. Toinen seikka mitä tällä käyrän madaltamisella haetaan on, että ostetaan aikaa lisätä valmiutta sairaaloissa, mutta myös ostetaan lisää aikaa saada rokote aikaiseksi, joka todennäköisesti on edelleen ainakin vuoden päässä. Riippuen miten testifaaseissa oiotaan.

Mutta ei ole poikkeusolot ohi huhtikuun 13. päivä. Toivottavasti maamme johto kertoo tämän asian ajoissa ihmisille myös. Ja nyt tehdyt poikkeusolot alkavat purra heti, mutta näkyä vasta täysmääräisenä parin viikon viiveellä, kun jo tartunnan saaneet alkavat oireilla ja sairastua.

Seuraan myös edelleen todettujen tartunnan saaneiden määrää Suomessa ja HUS-alueella. Kriteerejä tiukennettiin, tartunnan saaneiden määrä tipahti, kun vain riskiryhmät testataan. Mutta siitä tippuneesta tasosta vielä toistaiseksi ja jonkin aikaa sama eksponentiaalinen käyrä tikittää ylöspäin. Ennen kuin toivon mukaan taittuu parin viikon päästä.
 
Onko muualla havaintoja käsidesin saatavuuden heikentymisestä?
Paikallisessa ravintolassa kävin lounaalla, ja siellä murisin muiden joukossa, että missä käsidesi on. Se loisti poissaolollaan.
Onneksi kysyttiin pois lähtiessä. Eivät ole saaneet tukusta moneen päivään. Todella ikävä tieto, että tämä puoli alkaa sakkaamaan.

Luonnollisesti kukaan muu itseni lisäksi ei käynyt vessassa käsiä pesemässä, mitä jälkeeni tulleita asiakkaita seurasin. Eikä heistä kukaan pyörinyt edes etsimässä desiä.

Joten, vähän on sellainen puolivillainen olo siitä, miten nämä rajoitukset ihan käytännössä vaikeuttavat kylliksi viruksen leviämistä...
Kun ensimmäisiä kuolemantapauksia tulee, niin ennustan rajoituksien huomattavaa tiukentamista. Johan jopa Marin otti esille maakuntien väliset liikkumisrajoitukset, eli kiristämisen seuraava asteikko on jo tiedossa.
 
Niin mikä on Suomen linja? Etelä-Korea testaa todella paljon, ja tätä myös WHO suosittelee. Käsittääkseni Suomessa ei testata lähimainkaan yhtä paljoa?

Screenshot_4.png
 
Mulle sairaanhoito-ja sosiaalialan työntekijät alkaa olemaan sankareita.
Muutama vuosi sitten Sipilän hallitus vei työntekijöiltä lomarahat pois kilpailukyvyn parantamiseen vedoten ja se teki ison loven heidän tuloihinsa.
Ja nyt nuo työntekijät velvoitetaan oman terveyden kustannuksella töihin hoitamaan sairastuneita jotta koronakuolleisuus saataisiin mahdollisimman alhaiseksi ja yhteiskunta takas normaaliin päiväjärjestykseen.
Hattu pois päästä ja syvä nöyrä kumarrus heille :salut:
 
Onko muualla havaintoja käsidesin saatavuuden heikentymisestä?
Paikallisessa ravintolassa kävin lounaalla, ja siellä murisin muiden joukossa, että missä käsidesi on. Se loisti poissaolollaan.
Onneksi kysyttiin pois lähtiessä. Eivät ole saaneet tukusta moneen päivään. Todella ikävä tieto, että tämä puoli alkaa sakkaamaan.

Luonnollisesti kukaan muu itseni lisäksi ei käynyt vessassa käsiä pesemässä, mitä jälkeeni tulleita asiakkaita seurasin. Eikä heistä kukaan pyörinyt edes etsimässä desiä.

Joten, vähän on sellainen puolivillainen olo siitä, miten nämä rajoitukset ihan käytännössä vaikeuttavat kylliksi viruksen leviämistä...
Kun ensimmäisiä kuolemantapauksia tulee, niin ennustan rajoituksien huomattavaa tiukentamista. Johan jopa Marin otti esille maakuntien väliset liikkumisrajoitukset, eli kiristämisen seuraava asteikko on jo tiedossa.
Vitun juntit... :facepalm: Käsien pesun tulisi olla ihan perusjuttu muutoinkin.
 
Juttelin pitkän linjan kiinteistövälittäjän kanssa äsken. Sanoi että kohta rytisee ja kovaa... nyt hiljaista myrskyn edellä. Ei kauppoja mutta ei myydä. Mutta...
 
Niin mikä on Suomen linja? Etelä-Korea testaa todella paljon, ja tätä myös WHO suosittelee. Käsittääkseni Suomessa ei testata lähimainkaan yhtä paljoa?

Katso liite: 38352
HUS testaa enää riskiryhmiin kuuluvia ja terveydenhuollon henkilökuntaa, muilla alueilla mahdollisesti muunlaiset käytänteet. Testejä ei riitä kaikille. Ehkäpä niitä saadaan taas lisää, kun niitä työstetään yhtäällä jos toisaallakin.

Toistaiseksi siis todella tärkeää, että ihmiset noudattaisivat eristäytymistä, varsinkin kun ei tiedätä oireettomista tai vähempi oireisistä, onko niillä korona vai ei...
 
...Marin otti esille maakuntien väliset liikkumisrajoitukset, eli kiristämisen seuraava asteikko on jo tiedossa.

Ainakin maleskeluun, oleskeluun, notkumiseen, leikkimiseen, pelaamiseen, urheiluun, baariörveltämiseen, after ski bilettämiseen ja moneen, moneen muuhun turhaan riskien kierrättämiseen puuttumisen kynnystä voisi hyvin madaltaa ennen kuin kielletään asian vuoksi tapahtuva liikkuminen maakunnasta toiseen.

Ymmärtääkseni tartuntaketjujen seurannasta saatu tieto tukee tätä näkemystä.

Totesin jollekulle vähän aikaa sitten tämmöisen julkisen palstapölisemisen ulkopuolella, että esim. vartiointiliikkeiden ja parkki-Pirkkojen työnkuvaa voisi hyvin taivuttaa vähän sinne koronatorjunnan suuntaan ilman että maailma kärsisi suurta tuskaa. Organisaatiot ja henkilöstön tottumus matala-asteisten valtuuksien käyttöön olisivat jo valmiiksi olemassa.

Toki joku voisi katkeroitua siitä jos jäisi ilman pysäköintisakkoa. Mutta ehkä sitä puutetta voisi korvata lisäämällä työvoimaa alkupäisten tehtävien puolelle.
 
Jaahas, liitytäänpä korona keskusteluun itsekkin.

Varautumisen aloitin noin kuukausi sitten, lisäämäällä pikkuhiljaa ruokavarastoja ja muita tärkeitä tuotteita. pati viikkoa sitten rupesin vähentämään myös ihmiskontakteja ( tosin tämmöiselle puoli erakolle ei vaikeaa).Viime viikolla taisi olla kaikenkaikkiaan noin 10 ihmiskontaktia.

Tällä hetkellä olen työtön ja asustelen yksin keskisuuressa kaupungissa. Minulla on lähimmäisissä mm. 80-vuotias mummoni, jolla taitaa olla alkava dementia ja hän asuu vielä omillaan, myös siskollani on sairaus ja hän on kovasti riskiryhmää. Muutamalla lähiomaisella on myös perussairauksia.

Viime viikonlopusta lähtien olenkin laittanut itseni karanteeniin, että voin huolehtia mummostani ja tarpeenvaatiessa muistakin lähiomaisistani, jos tilanne menee oikeasti pahaksi.

Ruokaa on tällä hetkellä itselläni noin 2 viikoksi, joten minä pysyn kotona ja käyn ainoastaan ulkoilemassa luonnonparissa. Mummollani on ruokaa noin 10 päiväksi ja tällä hetkellä päivittäin soitellaan, tarkoitus olisi mennä käymään ihan fyysisesti tuolloin 10 päivän päästä ja katsoa että kaikki on kunnossa ja päivittää sitten varastot niin itselle kuin hänelle.

Olen päättänyt näin toimia, koska minulla on siihen mahdollisuus ja mielestäni tilanne on nyt vakava ja mieluummin ylireagoidaan ja nauretaan sitten joskus myöhemmin...

Yksi iso asia on myös se, että mm. mummoni on minua auttanut elämän varrella todella paljon ja nyt on minun vuoroni "maksaa velkaa takaisinpäin".

Kyllä tästä vielä selvitään, kunhan kaikki muistavat ajatella myös muitakin ihmisiä.

**Edit. päivitän tähän vielä, että mummon luona kävin viimeksi torstaina 12.3 ja sovittu on, että hänkin pysyy kotonaan ja käy vain luonnonparissa ulkoilemassa eli EI ihmiskontakteja,

Mummokin ymmärtää asian varsin hyvin ja sama homma myös muissa lähiomaisissa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen niskakarvat kauhusta pystyssä seurannut jenkkien touhua, olihan tämä koko pandemia siellä ensin puoluepoliittinen kysymys. Nyt näyttävät vihdoinkin ryhtyvän tiukkoihin toimenpiteisiin. Mutta jos tarttuneita on nyt noin 9 000, niin kolmanneksen eksponentiaalisella kasvukäyrällä (mikä näyttäisi hyvin pitävän kutinsa monissa maissa) heitä on viikon päästä 50 000, ja kahden viikon päästä 400 000 :oops:, pyöreitä lukuja käyttääkseni. Kahdessa viikossa käyrä pitäisi talttua, jos eristäytyminen pitää.

Toivottavasti ei saada varoittavaa esimerkkiä heistä. Ja toki monet osavaltiot reagoivat nopeammin kuin toiset, oma-aloitteisesti. Ollaan kyllä jännän äärellä, sen verran suureksi toi tarttuneiden lukumäärä kasvoi ennen kuin iso hälytyskello soi :confused:

Jos ottaa päivän verran tarttuneita pois, aloittaa noin 6 500 tarttuneesta, niin samat luvut ovat 35 000 ja 300 000, pyöreitä lukuja käyttäen. Jokainen päivä maksaa, niin kuin monet todenneet!
 
Niin ja ylläolevaan viestiini viitaten kysynkin mielipiteitä/neuvoja, että jos minulla ei ilmene oireita ja käyn tuossa noin 10 päivän päästä ns. varjoja kulkien ja tehostettua hygieniaa käyttäen kaupassa, niin enköhän minä aika turvallisesti voi mennä mummoa sitten viihdyttämään.
 
Samalla eksponentiaalisella käyrällä me ollaan 350 tarttuneemme kanssa viikon päästä 2 000 ja kahden viikon päästä 15 000 tarttuneessa. Toki toivotaan, että käyrä talttuisi jo kahta viikkoa pienemmälle kulmalle... Silläkin toki iso merkitys. 15 000:sta 10% teholla on 1 500 tehohoitopaikkaa.

Eli pysykää nyt ihan oikeasti eristäytyneenä nää pari viikkoa, jos vain voitte. Viruksista en tiedä mitään, mutta eksponentiaali nyt on meille kaikille varmasti tuttua.
 
Olen niskakarvat kauhusta pystyssä seurannut jenkkien touhua...

Älä nyt hyvä ihminen kauhistele USA:n tilannetta pelkkien määrien perusteella.

Muista myös laadulliset tekijät eli esim. vanhusväestön suuri määrä, sikäläinen ylipainotilanne, terveydenhuollon saavutettavuus alempien tuloluokkien parissa, työttömyys- ja irtisanomissuoja amerikkalaisittain, palvelualan koko ja rooli yhteiskunnan sosiaalisessa toiminnassa ja monet muut sikäläiset erityispiirteet.
 
Olen niskakarvat kauhusta pystyssä seurannut jenkkien touhua, olihan tämä koko pandemia siellä ensin puoluepoliittinen kysymys. Nyt näyttävät vihdoinkin ryhtyvän tiukkoihin toimenpiteisiin. Mutta jos tarttuneita on nyt noin 9 000, niin kolmanneksen eksponentiaalisella kasvukäyrällä (mikä näyttäisi hyvin pitävän kutinsa monissa maissa) heitä on viikon päästä 50 000, ja kahden viikon päästä 400 000 :oops:, pyöreitä lukuja käyttääkseni. Kahdessa viikossa käyrä pitäisi talttua, jos eristäytyminen pitää.

Toivottavasti ei saada varoittavaa esimerkkiä heistä. Ja toki monet osavaltiot reagoivat nopeammin kuin toiset, oma-aloitteisesti. Ollaan kyllä jännän äärellä, sen verran suureksi toi tarttuneiden lukumäärä kasvoi ennen kuin iso hälytyskello soi :confused:

Jos ottaa päivän verran tarttuneita pois, aloittaa noin 6 500 tarttuneesta, niin samat luvut ovat 35 000 ja 300 000, pyöreitä lukuja käyttäen. Jokainen päivä maksaa, niin kuin monet todenneet!

Tartunnan saaneita on todnäk tilastojen mukaiset määrät, mutta sairastuminen on toinen juttu. Itse en ole huolissani tartunnan saamisesta (ja saatan olla jopa saanut sen parin edellisen kuun aikana, ken tietää), koska olen säätänyt ruokavaliotani siihen suuntaan etten ole enää sairastellut noin viimeisen kolmen vuoden aikana kertaakaan.

Tietenkin omista, järkevistä valinnoista voidaan edelleen syyllistää joka tapauksessa, kun mahdollisesti sairastutan ihmisiä, jotka vähät välittävät omasta terveydestään.
 
Itse en ole huolissani tartunnan saamisesta (ja saatan olla jopa saanut sen parin edellisen kuun aikana, ken tietää), koska olen säätänyt ruokavaliotani siihen suuntaan etten ole enää sairastellut noin viimeisen kolmen vuoden aikana kertaakaan.

Tietenkin omista, järkevistä valinnoista voidaan edelleen syyllistää joka tapauksessa, kun mahdollisesti sairastutan ihmisiä, jotka vähät välittävät omasta terveydestään.
Valtaosa juttusi on huvittavaa foliohattuilua, mutta tämä viestisi kuulostaa vastuuttomalta.

Ruokavalio ei estä ikääntymistä. Ikääntyneet ovat riskiryhmää. Sen lisäksi on erinäisiä sairauksia jotka laittavat ihmiset riskiryhmiin, ja nämä sairaudet voivat iskeä ruokavaliosta huolimatta. Lisäksi tauti voi aiheuttaa vakavan sairauden myös perusterveille.

Ja vaikka joku olisikin riskiryhmää huonon ruokavalion aiheuttamien sairauksien takia, niin sillä ei ole mitään merkitystä.
 
Onko muualla havaintoja käsidesin saatavuuden heikentymisestä?
Paikallisessa ravintolassa kävin lounaalla, ja siellä murisin muiden joukossa, että missä käsidesi on. Se loisti poissaolollaan.
Onneksi kysyttiin pois lähtiessä. Eivät ole saaneet tukusta moneen päivään. Todella ikävä tieto, että tämä puoli alkaa sakkaamaan.

Luonnollisesti kukaan muu itseni lisäksi ei käynyt vessassa käsiä pesemässä, mitä jälkeeni tulleita asiakkaita seurasin. Eikä heistä kukaan pyörinyt edes etsimässä desiä.

Joten, vähän on sellainen puolivillainen olo siitä, miten nämä rajoitukset ihan käytännössä vaikeuttavat kylliksi viruksen leviämistä...
Kun ensimmäisiä kuolemantapauksia tulee, niin ennustan rajoituksien huomattavaa tiukentamista. Johan jopa Marin otti esille maakuntien väliset liikkumisrajoitukset, eli kiristämisen seuraava asteikko on jo tiedossa.
Minulla on oma pullo autossa ja taidan tehdä "taskumatin" taskuun. Ei ollut esim. kaupassa tarjolla.
 
Back
Top