Epidemiavarautuminen

Ai tällainenkin on mahdollista :D


Eli yhdellä hengityskoneella voidaan hätätilassa pitää hengissä neljää potilasta kerrallaan!
Tuota on tieteellisesti tutkittu jo yli kymmenen vuotta sitten ja Sandy Hook:in tragediassa myös käytännössä kokeiltu.


Toivottavasti Suomen terveydenhoidon byrokratia taipuu tuohon, ennen kuin ihmisiä kuolee tarpeettomasti..
 
Se on USAssa vähän erillainen meininki epidemiavarautumisessa kuin meillä täällä Suomessa.
Suomessa pelätään, että paskapaperi loppuu ja hanuri rupeaa haisemaan, kun taas jenkeissä pelätään, että aseet ja patruunat loppuu kun porukka alkaa hyppimään silmille.


Amerikkalaiset hamstraavat nyt aseita

Pelko järjestyksen romahtamisesta ja ”helvetinmoisesta sotkusta” ruokkii asekauppaa.

Yhdysvalloissa aseiden myynti on lisääntynyt rajusti koronavirusepidemian laajentuessa.
Kauppiaat eri puolilla maata ovat raportoineet pitkistä jonoista oviensa edustoilla.
Esimerkiksi ampumatarvikkeiden nettikauppa ammo.com kertoi myyntinsä pompanneen liki 70 prosenttia reilussa viikossa helmi-maaliskuun vaihteessa.

Ruokakauppojen tapaan monissa aseliikkeissä hyllyt ovat jo alkaneet tyhjentyä ja kauppiaat ovat asettaneet rajoituksia tyyliin ”vain kaksi käsiasetta per asiakas”.

Suuren asekaupan Pohjois-Carolinassa omistava Larry Hyatt ei ole nähnyt vastaavaa ostoryntäystä urallaan sitten Sandy Hookin kouluampumisen vuonna 2012.
Hän arvioi Guardian-lehdelle ilmiön olevan monen tekijän summa.

– Talouden romahdus, pandemia, rikollisuus, politiikka... Kun ne kaikki pannaan yhteen, tuloksena on helvetinmoinen sotku, Hyatt kuvailee.

Yhtenä syynä asehamstraukseen ovat myös pelot siitä, että viranomaiset olisivat aikeissa rajoittaa aseiden ja ammusten ostamista.

Aseiden vastustajat ovat puolestaan varoittaneet, että epidemian sulkiessa koulujen ovia kotona olevat lapset saattavat saada aseita yhä helpommin käsiinsä.


Moni ostaa ensimmäisen aseensa

Moni aseen ostava on nyt ensikertalainen, kuten georgialainen Betsy Terrel, 61.
Hän päätti marssia aseostoksille nähtyään kaaoksen ja hamstrauksen paikallisessa supermarketissaan.

– Aloin havaita ihmisten käyttäytyvän oudosti. Tuntuu siltä, että poliittiset levottomuudet ovat mahdollisia, Terrel kertoi ABC-uutisille.

Asekaupassa häntä järkyttivät vuorostaan pitkät jonot ja huventunut valikoima.
Terrel onnistui kuitenkin hankkimaan itselleen Glock 42 -pistoolin.

– Jos se pysyy yöpöydälläni eikä minun tarvitse koskea siihen, olen tyytyväinen, hän sanoo.

Kattavia tilastoja Yhdysvaltain asekaupan lisääntymisestä joudutaan vielä odottamaan.
Jo nyt kuitenkin tiedetään, että aseen ostamista varten tarvittavien taustaselvitysten määrä lisääntyi alkuvuodesta huomattavasti normaalista.
FBI:n mukaan niitä tehtiin tammi-helmikuussa 5,5 miljoonaa.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Useinhan on niin, että ikävät asiat lamauttavat monet ihmiset, mutta toiset näkevät asiassa myös mahdollisuuksia tai ainakin pakottaa keksimään jotain uutta jolla selvitä eteenpäin (ei jäädä tuleen makaamaan).

Tällaisen mahdollisuuden on nähnyt mm. Espoolainen pienpanimo joka markkinoi ja myy nyt olutvarastoaan Poikkeustila Lager -oluena.



Espoolaispanimon Poikkeustila-olut syntyi katastrofin seurauksena: ”Taistelemme eloonjäämisestä”

Pienpanimon piti nopeasti keksiä, mitä tehdä kahdella tuhannella litralla olutta.

Espoon Oma Panimossa pullotettiin eilen reippaalla tahdilla olutta, mikä johtuu katastrofaalisesta tilanteesta, johon panimo joutui viime viikon lopulla.
Panimo on erikoistunut tekemään yrityksille tilausoluita omine etiketteineen, mutta viime viikolla peruuntui suuri yritystilaus ja panimolle jäi käsiin tuhansia litroja olutta.
Siitä syntyi Poikkeustila-olut.

”Kyseessä on kaksi kahden tuhannen litran erää eli 8 000 pulloa”, Oma Panimon yrittäjä Jukka Terho kertoo.

Kolme vuotta toimineen Oma Panimon liikevaihdosta suurin osa on tullut ravintoloiden ja yritysten tilauksista sekä tapahtumista.
Terho sanoo, että myynti on ollut vahvasti paikallista.

”Käytännössä meidän myyntikanavat ja myynti ovat laskeneet lähes 90 prosenttia tämän viikon alussa, kun poikkeustilatoimet vaikuttavat asiakkaiden ostoihin kaikissa asiakassegmenteissä.
Olemme todellakin siinä tilanteessa, että taistelemme eloon jäämisestä.”

Poikkeustila-olut tulee myyntiin tänään panimon omassa myymälässä ja 10–20 pääkaupunkiseudun ruokakaupassa, mistä toivotaan apua laskeneeseen kysyntään. .

Poikkeustilaolut.jpg
 
Moni ostaa ensimmäisen aseensa

Moni aseen ostava on nyt ensikertalainen, kuten georgialainen Betsy Terrel, 61.
Hän päätti marssia aseostoksille nähtyään kaaoksen ja hamstrauksen paikallisessa supermarketissaan.

– Aloin havaita ihmisten käyttäytyvän oudosti. Tuntuu siltä, että poliittiset levottomuudet ovat mahdollisia, Terrel kertoi ABC-uutisille.

Asekaupassa häntä järkyttivät vuorostaan pitkät jonot ja huventunut valikoima.
Terrel onnistui kuitenkin hankkimaan itselleen Glock 42 -pistoolin.

– Jos se pysyy yöpöydälläni eikä minun tarvitse koskea siihen, olen tyytyväinen, hän sanoo.
Tämähän on täysin väärä tapa hankkia suojeluase. Sillä pitäisi ampua ja harjoitella usein, muuten se on kuin auto ajotaidottomalle. Ajatellaan, että se ase on joku mystinen puolustuskeino joka jo olemassaolollaan tekee kodista turvallisen. Sitten se mojuu siellä yöpöydällä niin kauan, kunnes se lapsenlapsi löytää sen ja ampuu joko itsensä tai jonkun toisen. Jonka jälkeen se päätyy poliisin kautta sulattoon. Oliko siitä mitään hyötyä suojelutarkoituksessa? Ei.
 
Kuinkahan paljon tästä hamstrauksesta on sitä, että ihmiset on nyt kotona. Muksut vetää kuin hevoset ruokaa. Aikuiset ei eväitä/työpaikkaruokalassa. Eli vastaako kulutus Joulu yms pitkiä lomia.
Hyvä huomio.
Varmasti hamstrauksessa on kyse myös tästä.
Meidänkin perheen piti ostaa ruokaa enemmän kotiin nyt kummatkin vanhemmat ovat etänä ja lapset kotona.
 
Asuinrakennukseni alakerrassa on kuntosali. Treenaan siellä herättyäni eli noin kello 5-6. Sellaiset 4/5 treenikerroista olen ainoa henkilö salilla, 1/5 kerroista salille tulee joku kun minun treeni on loppumassa, eli mistään täyteen ahdetusta salista ei ole kysymys. Oletan, että sairaana kukaan ei treenaa, mutta ongelma on mahdolliset oireettomat levittäjät. Tauti säilyy pinnoilla pitkään, eli jos joku treenaa illalla, niin hänen levittämät virukset saattanevat pysyä pinnoilla seuraavaan aamuun (jolloin itse treenaisin)? Treeni on hyvä asia mielelle ja keholle, ja toistaiseksi en näe syytä välttää salilla käyntiä, mutta onko palstalaisilla kommentteja tai linkityksiä viranomaisten ohjeisiin asian tiimoilta?

Ja huom. itse en siis kuulu mihinkään riskiryhmään, mutta en halua levittää tautia muille, minkä takia en halua sitä itsekkään saada (ja onhan sairastaminen muutenkin ikävää).
 
Kuinkahan paljon tästä hamstrauksesta on sitä, että ihmiset on nyt kotona. Muksut vetää kuin hevoset ruokaa. Aikuiset ei eväitä/työpaikkaruokalassa. Eli vastaako kulutus Joulu yms pitkiä lomia.
Hyvä huomio. Meilläkin kolme teini-ikäistä kotona, joista kaksi poikaa, niin helvetisti menee ruokaa.
Kilon kaalista tehty kaalilaatikko, siinä 400 grammaa jauhelihaa ja muut tykötarpeet, niin vuoka ei iltaa näe. Tätä sitten joka päivä.
 
Mitenkä mahtaa olla parturin kanssa, uskallateko leikkauttaa hiuksenne ammattilaisella, vai oletteko alkaneet itse saksia pisimpiä otsakiehkuroitanne? Olen jo yli vuosikymmenen asionut samalla tutulla paikallisella yksityisyrittäjällä, jolla on liiketilassaan vain yksi tuoli, eikä muita asiakkaita yleensä ole siis samaan aikaan siellä. Muutaman kuukauden välein olen siellä käynyt ja nyt pitäsi kohta taas menne laittamaan hiuspehkoa kevätkuntoon.

Muistan joskus intissä, kun muutama kaveri ei ehtinyt lomilla parturiin, niin sitten niitä hiustuppoja ajeltiin koneella tuvan lattialle. Ei kovin siistiä jälkeä tullut, mutta kun palvelusohjeen mukainen ulkomuoto piti säilyttää niin konstit oli monet. Eli pitäisikö nyt turvallisuussyistä siviilissäkin siirtyä samoihin menetelmiin?
 
Mitenkä mahtaa olla parturin kanssa, uskallateko leikkauttaa hiuksenne ammattilaisella, vai oletteko alkaneet itse saksia pisimpiä otsakiehkuroitanne? Olen jo yli vuosikymmenen asionut samalla tutulla paikallisella yksityisyrittäjällä, jolla on liiketilassaan vain yksi tuoli, eikä muita asiakkaita yleensä ole siis samaan aikaan siellä. Muutaman kuukauden välein olen siellä käynyt ja nyt pitäsi kohta taas menne laittamaan hiuspehkoa kevätkuntoon.

Muistan joskus intissä, kun muutama kaveri ei ehtinyt lomilla parturiin, niin sitten niitä hiustuppoja ajeltiin koneella tuvan lattialle. Ei kovin siistiä jälkeä tullut, mutta kun palvelusohjeen mukainen ulkomuoto piti säilyttää niin konstit oli monet. Eli pitäisikö nyt turvallisuussyistä siviilissäkin siirtyä samoihin menetelmiin?
Voihan sitä ajatella, että parturin on tartuttanut joku oireeton asiakas. Vaikea ottaa kantaa, kukin määrittää kohdaltaan.

Mutta yksi parhaimpia päätöksiäni noin 15 vuotta sitten oli, kun ostin 30 eurolla parturikoneen ja aloin itse ajelemaan kuontaloni. Osaan leikata sillä aivan samanlaisen tukan kuin parturitkin minulle leikkasivat. Tämän on todettu myös ammattiparturien taholta.
Jo toinen kerta oli puoli-ilmainen ja säästö on ollut melkoinen. Ainakin laskennallisesti, missään se ei kyllä näy :D. Nykyään perheen pojat myös siistitään sillä, ja siten saa pari kertaa vuodessa parturissa leikattavan mallin säilymään tosi pitkälle ja kätevästi.
 
Mitenkä mahtaa olla parturin kanssa, uskallateko leikkauttaa hiuksenne ammattilaisella, vai oletteko alkaneet itse saksia pisimpiä otsakiehkuroitanne? Olen jo yli vuosikymmenen asionut samalla tutulla paikallisella yksityisyrittäjällä, jolla on liiketilassaan vain yksi tuoli, eikä muita asiakkaita yleensä ole siis samaan aikaan siellä. Muutaman kuukauden välein olen siellä käynyt ja nyt pitäsi kohta taas menne laittamaan hiuspehkoa kevätkuntoon.

Muistan joskus intissä, kun muutama kaveri ei ehtinyt lomilla parturiin, niin sitten niitä hiustuppoja ajeltiin koneella tuvan lattialle. Ei kovin siistiä jälkeä tullut, mutta kun palvelusohjeen mukainen ulkomuoto piti säilyttää niin konstit oli monet. Eli pitäisikö nyt turvallisuussyistä siviilissäkin siirtyä samoihin menetelmiin?
Tää on heleppo kun viime parturissa käynnistä on +10v :)
 
Back
Top