Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mutta oikeesti mikä pyörii tai jättää pyörimättä, kun piilottaa patruunoita nuotion alle, ansaitsisivat kunnon sakinhivutuksen ko. henkilöt ja naamat kaupan seinälle.
Onko sinulla tullut vastaan tutkimusta missä on varmasti pystytty todentamaan lyijyn siirtyminen haaskalintuun raadosta? Tai onko yhtäkään haaskalinnun tai eläimen kuolemaa pystytty tätä kautta todentamaan.
Nyt löytyi mielenkiintoista tutkimusta Pohjois-Ruotsista. 46 maakotkaa otettiin kiinni alueelta Västernorrland, Jämtland, Västerbotten ja Norrbotten, tehtiin verikokeet ja pannoitettiin 2014-2015.
Näiden kotkien lentokorkeutta ja nopeutta seurattiin GPS-pannoilla ennen ja jälkeen metsästyskauden alun, lisäksi linnut otettiin uudelleen kiinni ja toistettiin verikokeet. Tulokset kuvana alla:
Katso liite: 45345
Vaaka-akselilla on siis päivät hirvenmetsästyskauden alusta ja pystyakselilla veren lyijypitoisuus miljardisosina. Kaksi lintua kuoli tutkimuksen aikana ilmeisesti muista syistä. Nähdään että lyijypitoisuudet veressä kasvavat selvästi mutta kyse on ei-kuolettavista tasoista. Näyttäisi siis varsin selvältä että hirvenmetäsästyskauden jälkeen lyijypitoisuudet ovat suuremmat, syytä tämä tutkimus ei toki kerro.
Kun lintujen lentokorkeutta ja -nopeutta verrattiin veren lyijypitoisuuteen nähdään että vaaka-akselilla oleva lyijypitoisuus tuntuu vaikuttavan näihin molempiin. Tämä täsmää ilmeisesti tutkijoiden ennakko-oletuksiin siitä että lyijytaso vaikuttaa lintujen käyttäytymiseen negatiivisesti.
Katso liite: 45346
En ole biologi joten en osaa tuota paperia sen kummemmin kritisoida, mutta melko vahva aineisto näyttäisi olevan sille että Pohjois-Ruotsissa hirvenmetsästyskausi vaikuttaa maakotkien veren lyijypitoisuuteen joka puolestaan vaikuttaa käyttäytymiseen. Miten tämä suhteutuu muihin lintuihin, Suomeen tai patruunatyyppeihin en osaa sanoa.
Ekana minulla tuli mieleen, että samaan aikaan alkaa kanalinnustus. Ajattelisi että kotka saa helpommin lyijyä haavakoksi jääneestä kanalinnusta mikä on jäänyt maastoon. Olettaisin että sieltä tulee helpommin lyijykuormitusta?
Muutenkin kotkan ruokavalio vaihtelee vuoden ajan mukaan. Pedot ottaa aina ruokansa sieltä mistä helpoiten saa.
On pikkuvaiva kerätä muovihylsyt talteen ja roskiin laukausten jälkeen varsinkin päällekkäis/rinnakkaispiippusella. Puolarilla veneestä ampuen hylsyjen keräily voipi mennä hankalaksi tietenkin.Minua ei vähäinen lyijyn käyttö juuri harmita, mutta muoviset haulikon hylsyt ja välitulpat risoo. Sellier Bellotilla on pahvihylsyjä huopavälitulpalla ja niitä käytänkin lintukauden jälkeen. Kalliita ovat, siksi ei tuu ympäri vuoden pelkästään niitä käytettyä.
Olen aina kerännyt taittuvapiippuisista muovihylsyt roskiksiin. Puolarit sylkee ihan maallakin n. kolmanneksen hylsyistä hävyksiin. Ainakin 56 grammaisilla joita viime vuosina olen puolarissa käyttänyt.On pikkuvaiva kerätä muovihylsyt talteen ja roskiin laukausten jälkeen varsinkin päällekkäis/rinnakkaispiippusella. Puolarilla veneestä ampuen hylsyjen keräily voipi mennä hankalaksi tietenkin.
Ajattelisi että kotka saa helpommin lyijyä haavakoksi jääneestä kanalinnusta mikä on jäänyt maastoon. Olettaisin että sieltä tulee helpommin lyijykuormitusta
Minua ei vähäinen lyijyn käyttö juuri harmita, mutta muoviset haulikon hylsyt ja välitulpat risoo. Sellier Bellotilla on pahvihylsyjä huopavälitulpalla ja niitä käytänkin lintukauden jälkeen. Kalliita ovat, siksi ei tuu ympäri vuoden pelkästään niitä käytettyä.
Paljonko tuosta piti köyhtyä?Teetätin itselleni sateenkestävän retkihuovan.
Ei kannata odottaa. Voi tulla, voi olla tulematta. Minulla on näitä ideoita mitä pitää toteuttaa vaikkei välttämättä ole käyttöä.Tämän kenttätestaamisesta ja käyttökokemuksista olisi mukava kuulla.
Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato. Idea ”sadepeitosta” ja noiden materiaalien toimivuus keskenään ovat kiinnostavia asioita. Tänä päivänä olleessa kelissä (viheliäisen kasteleva tihkusade, joka muuttuu lumisateeksi tuulen voimistuessa jne.) olisi tuollaista peittoa ollut mukava kokeilla. Ja sama tietysti monilla eri keleillä. Kiinnostukseni noihin materiaaleihin ja ideointiin siitä, mitä kaikkea tuollaisesta combosta voisi kehittää maasto-oloihin toimii sormien käyttövoimana näppäimistöllä.Ei kannata odottaa. Voi tulla, voi olla tulematta. Minulla on näitä ideoita mitä pitää toteuttaa vaikkei välttämättä ole käyttöä.