Eränkäynti

alkaa imitoimaan sukellusvenettä lumikinoksessa niin kyllä siinä yleensä hetki vierähti lapioiden kanssa

Juu, me pyrittiin aina siihen, että vähintään se toinen käytössä ollut kelkka tekee uran ja sitten tuli veturi. Jos lumihanki on pöpperöä ja vedettäviä alkaa olla ryhmä, niin ei siitä kyllä tahdo tulla mitään ilman valmista uraa. Pimeässä yllättävimpiä upottamisia tuli soiden reunoissa: siellä kun on niitä runko-ojia ja sinne kun reunalta humpsahtaa, niin tietää, että hiki tulee takkiin. Kun runko-oja on täynnä pehmeää lunta, niin onhan siinä syvyyttäkin jo lumessa.....

Hankikannolla tai sopivasti painuneella lumella veto onnistuu ilman etukäteen vedettyä uraakin. Pöpperöllä vaaramaisemissa.....nou, mielestäni.
 
Ehkä perverssiä, mutta minä löysin hiihtämisen ilon intissä. Talviruk, vitusti lunta, 2. komppanian hiihtotaidottomat kaupunkisotilaat. Sai vetää ahkiota sitten ihan tarpeeksi. Hiihtokisat Kirkkojärven jäällä, ensimmäiset (ja viimeiset) kisat missä oli totista yritystä mukana.
Kirveskomppania? Ja "tasaluvulla" eli talvikurssi, noh samaa settiä meikäläisellä... siellä on sentään myös tasamaastoa, ainakin tonne Vuokattiiin verrattuna.
 
Kirveskomppania? Ja "tasaluvulla" eli talvikurssi, noh samaa settiä meikäläisellä... siellä on sentään myös tasamaastoa, ainakin tonne Vuokattiiin verrattuna.
200. Risukkoa se maasto oli, ei tosin kauhean mäkistä.
 
200. Risukkoa se maasto oli, ei tosin kauhean mäkistä.
Joo, aika pienipiirteistähän se on tuolla toi maasto, itsekin olin tottunut Leppävaaran ja Nuuksion metsiin Espoossa... mutta hankalaa oli kyllä Padasjoellakin, missä jouduin laskemaan jotain suo-ojitushaarakkeita, kun yritin päästä takaisin 50-tonniselle kartalle pienen eksymisen seurauksena... missään ei ollut edes siirtolohkareita joilla olisi päässyt "varmasti" takaisin kartalle.
Pahinta on kun talvella tupsahdat metsästä yllättäen aukealla ja laakealle... jahhah, tämä on joko järvi, tai suo, tai kummallisen muotoinen pelto... joista yhdenkään ei pitäisi olla tässä!
 
Lähteekö se ilman taljaa pois moisesta ansasta? Jäikö sissihommissa koskaan kelkka jontkaan pitkäskin aikaa?
Vaikka eihän se taida olla vaihtoehto :)

Jos kuski on yksin, niin tulee kyllä hankalaa, lapio saa heilua melkoisesti ja hiki roiskuu. Ota huomioon, että ajovarusteissa lapiointi ja punnertelu on kuumaa leikkiä. Kyllähän hiihtohinattava porukka aika mieluusti auttaa, kun vaihtoehtona on ottaa ahkiot vetoon ja omin voimin kurauttaa vaikka 15 km. Ullattavan hanakoita apumiehiä löytyy.
 
Hiihtämisestä ja hiihtohinauksesta hiukkasen verran kun on joskus tullut oltua sillä tavalla narun jatkeena (RVL files ja siviilielämä).

Aloitin hiihtohinauksessa olemisen harjoittelun kolmivuotiaana kultaisella 60-luvulla kun olin isän mukana ensin pienillä ja myöhemmin pitemmillä hiihtoreissuilla. Isä hiihti ummenajokkailla latua ja minulla oli omatekoiset puusukset (parempia kuin kaupan tekeleet*), joilla hiihdin minkä jaksoin ja sitten olin vyö-vyö -hinauksessa narulla. Koko perheenäkin reissuja tehtiin ja eväät olivat tuolloin usein mukana.

Myöhemmin 70-luvulla mutta vielä puusuksiaikana olin joskus hinauksessa kun kaksitelaisella Okkelilla ajettiin kylän ympäri latua. Siinähän ei sen kummempaa ollut kun latu tuli saman tien valmiiksi. Tosin alamäissä kelkka oli syytä päästää menemään ensin, ettei tuore latu mennyt (siinä tilanteessa tarpeellisessa) aurajarrutuksessa heti pilalle.

Mäkiseen maastoon ja narun nokkaan suksien päällä pikkupiltistä saakka tottuneen ei ollut hankala selvitä palvelusaikana Lynxin perässä. Ei silloinkaan, kun muu ryhmä oli perässä ja radiot ja rensselit taakkana (mutkissa naru oikaisee ja keulamiehellä saattaa pitää kiirettä jos kelkkamiehellä kurvailuttaa). Koko homman juju on oikeastaan siinä, että on koko ajan hyvin lievässä Telemark-asennossa, vaihtaa asennon puolta tarpeen mukaan ja askeltaa käännöksissä tilanteen vaatimalla tavalla. Käännökset tehdään metsäsuksilla askeltamalla, ei kantin varassa karvaamalla. Niin, on ennakoitava tapahtumat eli seurattava, mitä kelkkamies on tekemässä, millainen lumi, maasto, puusto jne. on tulossa vastaan. Jarrutus aina auraamalla.

Bankun perässä on sama juttu, mutta porukkaa on enemmän ja sitä myöten myös erilaisia inhimillisiä virhemahdollisuuksia. Sillä ei tosin mahdu yhtä kapeisiin paikkoihin kuin kelkalla.

Telemark-suksilla on tullut oltua myös jonkin verran vauhtihinauksessa 80-luvun lopussa ja 90-luvulla. Tellut olivat tuolloin nykymalleja hieman hiihdettävämpiä, samoin monot (minulla oli ja on edelleen nilkkamalliset nahkamonot).

———
Omaa jälkikasvua on luonnollisesti harjoitutettu sekä hinattu myös ja siitä olen kirjoitellut ahkioketjuun. Rohkaisen tässä samalla tenavavanhempi-foorumilaisia aloittamaan mukavan yhteisen harrastuksen. Hiihditpä ladulla tai umpista, yhteiset hiihtoretket voivat olla mieleenpainuvia kokemuksia. Eväitäkin voi ottaa mukaan. Ja matkat voivat olla pidempiä kun on hinauskalusto mukana.

Välineet ovat yksinkertaisia. Leveähkö vyö, muutaman euron kuormansidontanauha (esim. joku kapeahko 3-5m voi sopia hyvin) ja harjanvarren pätkä, joka sidotaan matkustajalle liinaan poikittain. Vetää voi perinteisellä sekä latu-uralla myös luistelutyylillä. Vauhti riippuu veturista ja matkustajan taitotasosta. Luistelutyylillä vetäessä on syytä pyrkiä tasaiseen vetoon, eli ei nykimistä. Luistelutyylillä hiihdettäessä hihnan tulee olla niin pitkä, että sauvat eivät mene liian lähelle hinattavaa. Hinatessa hinaajan on hyvä ottaa esim. mäessä löysät liinasta pois ettei liina sotkeudu suksien alle. Tämä korostuu latu-uralla alamäissä. Isoimmat ja jyrkimmät mäet on hyvä laskea yhdessä auraamalla.
 
Tuo koko perheen lähteminen hiihtoretkelle kai minuunkin iski sen kipinän että vieläkin tykkään hiihtämisestä niin paljon, eikä se rasita noita kantapäitä kuten juokseminen.( No pyöräilykin on kantapääystävällistä liikuntaa)
Retkelle otettiin mukaan makkarat ja mehut, maistuivat ihan parhailta ne eväät vaikka ne makkarat nuotiossa välillä vähän paloi.
Tänäänkin piti se latu käydä avaamassa 5cm lumesta, tulihan siinä hiki lievästi suojanpuolella olevassa lumessa.
Koko helmikuu melkein joka päivä ainakin kerran tahkottu n. 5km latua, mäet siitä puuttuu että vähän se on yksitoikkoista.
Kelit täälläpäin taitaa muuttua niin että hiihdot hiihdetty tänä talvena, jospa vielä hangenkantokelit tulisi, se se vasta parasta hiihtohuvia olisi.
Noo kaikille se hiihto ei luonnollisesti maistu mitä tätä ketjua olen lukenut.

Edit. lisätty toi pöräily
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on tohon armeijan hiihtohinaussoppaan myös oma lusikka heitettävä. Kun olin armeijassa siinä milleniumin aikoihin, niin kotonani onnistuin turimaan etusormeni sakon m92:n lukon ja patruunapesän eteen kun olin lomilla. Noihin aikoihin siis pystyi omistamaan "siviilirynkkyjä" ihan ampumaharrastusperusteella ilman muita perusteita ja 18 vuotiaana olin hakenut tehdasuuden m92:n paikalliselta asekauppiaalta. Tehdasuusissa sakolaisissa on ominaisuus, että iskuvasaran jousi riittää pitämään lukkoa takana ja tähän myöskin luotin samalla kun etusormi kopeloi ja puhdisti patruunapesää tuloksena missä lukko ja luisti yhtääkkiä rätkähtikin eteen ja etusormi jäi lukon ja veitsen terävän patruunapesän kulman eteen. Sormenpää halki ja verta kun härän kurkusta, etusormen kynsi puolesta välin poikki. En lähtenyt tikattavaksi vaan väkisin puristin nauravan sormenpään yhteen ja kyllähän se siitä tarttui ajan kanssa. Kun sormi oli jo kutakuinkin parantunut meillä oli armeijassa hiihtohinausta tekan perässä ja kädessä tietysti karvaset valtion tarjoamat sisätumput, niin siinä sormessa ollut kynnen pärse tarttui siihen karvaiseen rukkaseen seurauksena että koko etusormen kynsi irtosi juuriaan myöten ja jäi kiinni tumppuun.
 
Rohkaisen tässä samalla tenavavanhempi-foorumilaisia aloittamaan mukavan yhteisen harrastuksen.
Kyllä, mukavaa hommaa.
Viime viikonloppuna oltiin poikien kanssa muutaman kilometri retkellä.
Tänään käytiin isomman kanssa, kun hän kokeili ensimmäistä kertaa luistelusuksia.
Keli ei vaan oikein ollut myötäinen ja latua eikä vapaan pohjaa näkynyt kun lunta tunki vaihteeksi..
 
Back
Top