Eränkäynti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Torrakko
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mulla ei ole kokemuksia mutta tätä Ali Leiniön kotateltta+kamiina -videota olen katsellut sillä silmällä. Saiskohan tälläisen pienen kamiinan viriteltyä tuohon sun Hellsportin kotatelttaan?

Kotateltta ja kamiina - Paino yhteensä vain 3kg!​


Ja varsinainen talvitesti:


Saisi varmasti eikä vaatisi muuta kuin putken läpiviennin. Enin osa virittelystä olisi varmaan tuon kokoamista ja purkamista pyrkien välttämättään teräviä kulmia sekä yrityksiä saada siitä edes kohtuullisen tukeva, sillä kuten videollakin ilmeni, niin se on aika rimpula.

Kaverilla taitaa olla just sama kotateltta, ( ehkä vähän lian tilava vai kahdelle ihmiselle) mitä ulkoilutimme perämeren saaristossa, Ruotsin puolella viime keväänä. Kamiinana oli

Gstove Heat View RST Kamiina, aivan loistava lämmänlähde, extrana siiä oli 3 litran vesisäiliö, josta nopeasti ja nätisti sai ruokavedet. Suosittelen. Hämärässä oli mukava katsella lasiluukun läpi tulen huminaa...​

Katso liite: 47721


En hae kevyintä mahdollista ratkaisua yhden miehen kannettavaksi ja päivittäisiin siirtymiin eikä myöskään itse teltta ole tuota silmällä pitäen valittu. Paino merkitsee tietysti, mutta niin merkitsevät myös muut ominaisuudet.

Kamiinan painon osalta haluan, että se on painoltaan sellainen, että sen kykenee järkevästi kuljettamaan kahden tai kolmen aikuisen miehen kokoonpanolla leiripaikalle muiden varusteiden kanssa, mutta en suinkaan mitään jatkuviin siirtoihin soveltuvaa ultrakevyttä vaelluskamiinaa.

Koon puolesta kamiinan tulee olla sellainen, että se kulkee rinkassa. Tuollainen ajoneuvolta leiripaikalle tapahtuva siirtymä on lähtökohtaisesti korkeintaan vain joitakin kilometrejä ja silloin tavaraa on joka tapauksessa kannossa sen verran, että metsästyksestä ei tule mitään. Se on puhdas siirtyminen kantokamelina.

Kuitenkaan kantamuksia ei saa olla aivan kohtuuttoman paljon, jotta kaikki kulkee yhdellä kertaa ja kapasiteettia jää mm. aseille, alkoholille, ruualle ja muille varusteille. Joku noin 6 kiloa lienee realistinen tavoitepaino kamiinan osalta ja siitä luokasta olen alustavasti katsellut vaihtoehtoja.

Painon ja kuljetettavuuden vaatimukset sulkevat pois mm. seuraavat:
Helsport Lavvo kamiina (13,8 kg)
Savotta telttakamiina (18,5 kg)

Kaksi alempaa on jossain määrin harkinnan arvoisia, mutta mielestäni silti vielä turhan raskaita:
Petromax Loki (10,45 kg)
Gstove Heat RST kamiina (9,4 kg)

Jäljelle jää vakavammin harkittavaksi ainakin seuraavat:
NewStove ultrakevyt telttakamiina keittotasolla (6,3 kg)
Winnerwell Nova Stove II telttakamiina (6,4 kg)
Savotta Hawu kamiina (5,4 kg)

Näistä kolmesta viimeisestä kaksi ensimmäistä houkuttavat eniten enkä tiedä millä Hawu kamiinan ominaisuudella voisi perustella kaksin tai kolminkertaisen hinnan kilpailijoihin nähden tässä käyttötarkoituksessa.
 
Tässä vesisäiliön kanssa:
Saisi varmasti eikä vaatisi muuta kuin putken läpiviennin. Enin osa virittelystä olisi varmaan tuon kokoamista ja purkamista pyrkien välttämättään teräviä kulmia sekä yrityksiä saada siitä edes kohtuullisen tukeva, sillä kuten videollakin ilmeni, niin se on aika rimpula.



En hae kevyintä mahdollista ratkaisua yhden miehen kannettavaksi ja päivittäisiin siirtymiin eikä myöskään itse teltta ole tuota silmällä pitäen valittu. Paino merkitsee tietysti, mutta niin merkitsevät myös muut ominaisuudet.

Kamiinan painon osalta haluan, että se on painoltaan sellainen, että sen kykenee järkevästi kuljettamaan kahden tai kolmen aikuisen miehen kokoonpanolla leiripaikalle muiden varusteiden kanssa, mutta en suinkaan mitään jatkuviin siirtoihin soveltuvaa ultrakevyttä vaelluskamiinaa.

Koon puolesta kamiinan tulee olla sellainen, että se kulkee rinkassa. Tuollainen ajoneuvolta leiripaikalle tapahtuva siirtymä on lähtökohtaisesti korkeintaan vain joitakin kilometrejä ja silloin tavaraa on joka tapauksessa kannossa sen verran, että metsästyksestä ei tule mitään. Se on puhdas siirtyminen kantokamelina.

Kuitenkaan kantamuksia ei saa olla aivan kohtuuttoman paljon, jotta kaikki kulkee yhdellä kertaa ja kapasiteettia jää mm. aseille, alkoholille, ruualle ja muille varusteille. Joku noin 6 kiloa lienee realistinen tavoitepaino kamiinan osalta ja siitä luokasta olen alustavasti katsellut vaihtoehtoja.

Painon ja kuljetettavuuden vaatimukset sulkevat pois mm. seuraavat:
Helsport Lavvo kamiina (13,8 kg)
Savotta telttakamiina (18,5 kg)

Kaksi alempaa on jossain määrin harkinnan arvoisia, mutta mielestäni silti vielä turhan raskaita:
Petromax Loki (10,45 kg)
Gstove Heat RST kamiina (9,4 kg)

Jäljelle jää vakavammin harkittavaksi ainakin seuraavat:
NewStove ultrakevyt telttakamiina keittotasolla (6,3 kg)
Winnerwell Nova Stove II telttakamiina (6,4 kg)
Savotta Hawu kamiina (5,4 kg)

Näistä kolmesta viimeisestä kaksi ensimmäistä houkuttavat eniten enkä tiedä millä Hawu kamiinan ominaisuudella voisi perustella kaksin tai kolminkertaisen hinnan kilpailijoihin nähden tässä käyttötarkoituksessa.

Kaverin kanssa tuo telttakota ja kamiina on käytössä ainoastaan talvella/keväällä , joten ne menevät vaivatta ahkiossa. Sulan maan aikana ihan eri majoitteet ja keittimet.
 
Tässä vesisäiliön kanssa:


Kaverin kanssa tuo telttakota ja kamiina on käytössä ainoastaan talvella/keväällä , joten ne menevät vaivatta ahkiossa. Sulan maan aikana ihan eri majoitteet ja keittimet.

Minkälaisia ratkaisuja sulan maan aikaan? Mä haen tässä ratkaisua, jolla pärjäisi ympäri vuoden, vaikka pääpaino onkin syksyssä.

Harkitsen kyllä yhtenä ratkaisuna tuohon petrooli- tai kaasulämmitintäkin, mutta kamiinassa olisi etuna polttoainehuollon helppous ja halpuus sekä mahdollisuus tehdä ruokaa samalla. Ja fiilis.
 

Minkälaisia ratkaisuja sulan maan aikaan? Mä haen tässä ratkaisua, jolla pärjäisi ympäri vuoden, vaikka pääpaino onkin syksyssä

Talvella tarvii oikean kunnon kaminan. Mitään hilimikkiä on turha hankkia. Jos kaminassa tai vast. palaa sormenkokoisia palikoita, niin siitä voi vetää suoran viivan lämpöarvoon. Ei ole olemassa mitään ihmelaitteita. Jos taas talvellakin ja kylmillä keleillä ylipäätään on tarkoitus kantaa mukana talvimakuupussia, niin sitten on se ja sama millainen poltin siinä pohisee.

Kotamajoitteessa on tukikohtakäytössä yksi minulle mieluinen juttu. Jo toisena yönä kodan maaperä on kuivahtanut ja oleskelu on mieluisaa. Ja se on laavua parempi säänsuoja sateella ja tuulella. Mitä tulee avotuleen, niin se menee tuon kokoluokan kodissa niiden sormenkokoisten palikoiden kanssa vehtaamiseksi. Tulen kanssa nyt on vaan pakko olla varovainen ja useimmat nykyaikaiset kamat ovat tulenarkoja.

Tuossa Leiniön videossa on se huippukevyt kamina esittelyssä. Anteeksi vaan, mutta ei vakuuta minua, vaikuttaa hilimikiltä koko laitos käärittävine hormeineen.

Pikkupalikoiden polttamiseen risukeitin tai vast. on ihan jees, mutta sopivissa oloissa savu kattaa jo istumakorkeuden helposti, ja kun lisäät vetoa, niin lämmität kuukkelia ja korppia.
 
Talvella tarvii oikean kunnon kaminan. Mitään hilimikkiä on turha hankkia. Jos kaminassa tai vast. palaa sormenkokoisia palikoita, niin siitä voi vetää suoran viivan lämpöarvoon. Ei ole olemassa mitään ihmelaitteita. Jos taas talvellakin ja kylmillä keleillä ylipäätään on tarkoitus kantaa mukana talvimakuupussia, niin sitten on se ja sama millainen poltin siinä pohisee.

Kotamajoitteessa on tukikohtakäytössä yksi minulle mieluinen juttu. Jo toisena yönä kodan maaperä on kuivahtanut ja oleskelu on mieluisaa. Ja se on laavua parempi säänsuoja sateella ja tuulella. Mitä tulee avotuleen, niin se menee tuon kokoluokan kodissa niiden sormenkokoisten palikoiden kanssa vehtaamiseksi. Tulen kanssa nyt on vaan pakko olla varovainen ja useimmat nykyaikaiset kamat ovat tulenarkoja.

Tuossa Leiniön videossa on se huippukevyt kamina esittelyssä. Anteeksi vaan, mutta ei vakuuta minua, vaikuttaa hilimikiltä koko laitos käärittävine hormeineen.

Pikkupalikoiden polttamiseen risukeitin tai vast. on ihan jees, mutta sopivissa oloissa savu kattaa jo istumakorkeuden helposti, ja kun lisäät vetoa, niin lämmität kuukkelia ja korppia.


Tuossa esitellään Winnerwell Nova Stove II. Mitäs olet mieltä?

Tuolla pystyy polttamaan normaalin kokoista klapiakin, mutta eipä sitä ole tietysti saatavilla kuin hyvin rajatuissa paikoissa. Ei kuitenkaan tarvitse ihan tikkujen kanssa ährätä. Lisävarusteena tuohon saa putken lämpösuojuksen, jolloin teltta ei vaadi muutostöitä vaan putken voi vetää keskisalon vierestä.

Tämä saattaisi vastata aika hyvin tarpeeseeni.
 
Tuossa esitellään Winnerwell Nova Stove II. Mitäs olet mieltä?

No minusta tuo on oikea tuote, jonka avulla pärjää jo arktisessakin. Jos sulla on tarkoitus lähinnä tukikohtakäyttö mehtuuhommissa, niin varmasti hyvä valinta. Kunnon kalikan polttaminen tuo lämpöä ihan eri tavalla. Lämpimällä säällä pärjää vaikka kynttilänvalon lämmössä, mutta kun tulee kylmä ja pitää saada esim. vaatetta kuivaksi, niin pitää olla ihan oikea tuote, jolla sitä lämpöä syntyy. Tuossa ym. tuotteessa on selvästi jo osat ja rakenteet sellaisia, että kestää krouvimpaakin kohtelua. Leiniön kevytmalliesittelyn kapine ei kestä esim. pimeällä väkisin syntyvää kruusailematonta käyttöä, se rullattava hormi on mielestäni ihan pilipalijuttu ja muutenkin itse ahjo vaikuttaa lelulta.

Useamman vuorokauden tukikohtakäytössä voi nakerrella kotaan kuivumaan vähän kosteampaakin puutavaraa. Jo yhden vuorokauden kuivuttuaan moni kalikka muuttuu mehtäkosteasta kohtuullisen palavaksi. Tervaksen polttaminen tukkii pienehkön hormin aika äkkiä, mutta kummakos niitä on kopistella taas aukikaan. Luonnollisesti hormi tukkeentuu keskellä yötä....no, samalla ikämies voi käydä pakollisella yökusellakin, kun rassaa hormia auki.:)

Avotulen kanssa suosittelen kyllä varovaisuuteen potenssia kaksi tai kolme. Suht pienessä tilassa niitä yllätyksiä syntyy äkkiä ja kun sitä kipinämikkoa tuskin on väijyssä, niin tilanne voi perhanoitua yllättävän nopeasti.
 

Tuossa esitellään Winnerwell Nova Stove II. Mitäs olet mieltä?

Tuolla pystyy polttamaan normaalin kokoista klapiakin, mutta eipä sitä ole tietysti saatavilla kuin hyvin rajatuissa paikoissa. Ei kuitenkaan tarvitse ihan tikkujen kanssa ährätä. Lisävarusteena tuohon saa putken lämpösuojuksen, jolloin teltta ei vaadi muutostöitä vaan putken voi vetää keskisalon vierestä.

Tämä saattaisi vastata aika hyvin tarpeeseeni.
No jos tällaisen mallin saat viriteltyä lämpösuojan kanssa paloturvallisuus huomioiden telttaasi (+ hinta ja paino sulle ok) niin ehdottomasti mieluummin tämä kuin Leiniön huippukevyt malli.
Kalibeeri ja käytännön toimivuus on ihan eri luokkaa.
Tuollainen vesisäiliö hanan kanssa piipun juuressa olisi myös kyllä hyvä lisävaruste. Kuumaa vettä tarvitaan aina ja tuossahan sitä tulisi ikään kuin lisätuotteena kätevästi valmiiksi käytettäväksi.
Ja aina vaan parempi jos kamiinassa voi polttaa isompaakin klapia.
Ja tuollainen kamiinahan varaa jo (varsinkin vesisäiliön kanssa) lämpöä itseensä jota se sitten säteilee telttaan vielä jonkin aikaa vaikka tuli olisikin jo yöllä hiipunut pois.
 
Noihin tukikohtamajoitusratkaisuihin näyttää liittyvän melkein aina se, että kukin osallistuja lataa reppunsa "otampa sen ja senkin, kun tarkoitus ei ole kantaa kauas" ja lopulta jo puolentoista kilometrin siirtyminen autoilta on silkkaa nivelsiteiden vääntämistä sijoiltaan, keuhkot huutavat hoosiannaa ja silmät pullistuvat päästä. Nelivuorokautinen Sallan mehtuureissu voi vaatia jo lähes 40-kiloisen taakan per mies aseineen päivineen ja toden totta: lopulta vain pieni ihme voi säästää nilkka-polvivammoilta jo ennen majoitteen pystyttämistä. :)

Tulee vaan elävästi mieleen yksi oma reissu, jossa raahasimme oikeaoppisesti sissiteltan kamiinoineen, erilaisia juomia oli eestin laivan vetokärryllinen, kaksi asetta mieheen, koiranmuonat, perunoita pari kapallista, sipulit, porkkanat, maustelaatikko, iso kattila, paistinpannu, kermaa, voita, varavaatteita, sadekamppeet, varajalkineet.....minä jo autolla arvelin, että tässä ei ole mitään järkeä, mutta suomalaisella tunnollisuudella revohka siirtyi kertavedolla majoitusalueelle. Illalla pojat kirkastuivat minulle, kun virittelin matkaradion kuuluvuudet kohilleen, radion rahtaamisessa ei kuulemma ollut mitään järkeä. Ja kuin kruununa: hissanopeosallistuja kaivoi jumalattoman nipun alansa kirjallisuutta, jota sitten petrolilyhdyn valossa illat tirkisteli. Oli retkituolia ja muuta sälää.

Oikeastaan puuttui enää vain muovinen vessa, jota olisi vedetty jalaksilla paikoilleen ja pikakoottava sauna.

Kun vähän vaan autolta siirrytään niin.....voi johtaa melkoiseen tavaramäärään. :)
 
Nelivuorokautinen Sallan mehtuureissu voi vaatia jo lähes 40-kiloisen taakan per mies aseineen päivineen ja toden totta: lopulta vain pieni ihme voi säästää nilkka-polvivammoilta jo ennen majoitteen pystyttämistä
Ja jos on tultu yhtään kauempaa niin puolet autoseurueesta on jo valmiiksi hutakassa. Siellä kun pistelevät jotain muniin asti umpeen kasvanutta vanhaa metsäautoteitä lasteineen niin ihme jos kaikki päsee ehjänä perille.

Oikeastaan puuttui enää vain muovinen vessa, jota olisi vedetty jalaksilla paikoilleen ja pikakoottava sauna.
Ai saakeli. Mä ostan heti semmosen korkeammilla jalaksilla seisovan "potan" valtaistuimeksi kun osuu riittävän korea kohdalle. Tosin yleensä kun meen keskenäni ultralaittina, niin se vois pistää vähän silmään satunaisella vataantulijalla.

Hyvässä telttasaunassa on muuten mahtavat happirikkaat löylyt!
 
Noihin tukikohtamajoitusratkaisuihin näyttää liittyvän melkein aina se, että kukin osallistuja lataa reppunsa "otampa sen ja senkin, kun tarkoitus ei ole kantaa kauas" ja lopulta jo puolentoista kilometrin siirtyminen autoilta on silkkaa nivelsiteiden vääntämistä sijoiltaan, keuhkot huutavat hoosiannaa ja silmät pullistuvat päästä. Nelivuorokautinen Sallan mehtuureissu voi vaatia jo lähes 40-kiloisen taakan per mies aseineen päivineen ja toden totta: lopulta vain pieni ihme voi säästää nilkka-polvivammoilta jo ennen majoitteen pystyttämistä. :)

Tulee vaan elävästi mieleen yksi oma reissu, jossa raahasimme oikeaoppisesti sissiteltan kamiinoineen, erilaisia juomia oli eestin laivan vetokärryllinen, kaksi asetta mieheen, koiranmuonat, perunoita pari kapallista, sipulit, porkkanat, maustelaatikko, iso kattila, paistinpannu, kermaa, voita, varavaatteita, sadekamppeet, varajalkineet.....minä jo autolla arvelin, että tässä ei ole mitään järkeä, mutta suomalaisella tunnollisuudella revohka siirtyi kertavedolla majoitusalueelle. Illalla pojat kirkastuivat minulle, kun virittelin matkaradion kuuluvuudet kohilleen, radion rahtaamisessa ei kuulemma ollut mitään järkeä. Ja kuin kruununa: hissanopeosallistuja kaivoi jumalattoman nipun alansa kirjallisuutta, jota sitten petrolilyhdyn valossa illat tirkisteli. Oli retkituolia ja muuta sälää.

Oikeastaan puuttui enää vain muovinen vessa, jota olisi vedetty jalaksilla paikoilleen ja pikakoottava sauna.

Kun vähän vaan autolta siirrytään niin.....voi johtaa melkoiseen tavaramäärään. :)

Teoria:

1614166911472.png

Todellisuus:

1614166931522.png
 
Ostin aikoinaan venäläisen sotilasteltan, jossa ei ollut savutorven läpivientiä. Aika helppo se oli tehdä: Aukon ympärille liimasin vahvikkeeksi pvc -pressua, johon niittasin ohuen peltirenkaan ja siitä sitten rautalankapitimet torvelle. Käytössä vielä selvisi, että teltta oli käsittelemätöntä puuvillaa, jossa kipinä sai aikaan leviävän hehkumisen. Palosuojauksen tein sitten boorihappoliuoksella.
 
Voi Erkki... tama ei ole solvaus (pikkuveljeni nimi)
-helpommallakin voi paasta
 
Pidempään olen jo suunnitellut kotateltan hankintaa ja nyt kävin XXL:n talvisiivouksesta hakemassa -40% alennuksella Helsport Nordmarka 6 kotateltan 149€ hintaan.

Kuva netistä.

Katso liite: 47718



Teltassa ei ole valmiina kamiinanputken läpivientiä, mutta Helsportin omassa kamiinassa on eristetty putkiosa, jonka saa kulkemaan ilmeisen paloturvallisesti keskisalon vierestä. Jotain muuta kamiinaa käyttäessä erillinen läpivienti on tarpeellinen ja sen joutuu joko itse tekemään tai teettämään. Toki tuossa voi käyttää lämmittimenä myös risupoltinta tai kaasulämmitintäkin. Promokuvien mukaan jopa pientä avotulta, mutta se kuulostaa kyllä vähän arveluttavalta.

Minkälaisia lämmitysratkaisuja foorumilaisilla on kotatelttoihin?
Minulla on tuollaiseen samanlaiseen vedetty kiinan titaanikaminan hormi 100mm Bilteman ilmastointiputkesta tehdyn vaipan läpi kuten Helsportin omassakin. Syyskelissä ollut joskus valopetrooli ja etanolilämppäriä käytössä, pelaavat sikäli mukavasti että antavat lämpimämmät unet mutta eivät kuivaa (varsinkaan etanoli) kuten oikea puukamina.
 
Voi Erkki... tama ei ole solvaus (pikkuveljeni nimi)
-helpommallakin voi paasta
Varmaan voikin, mutta silloin 90- luvulla ei ollut nuoren miehen kukkarolle sopivaa vaihtoehtoa. Eikä ollut edes Internetiä, mistä niitä etsiä. Ja olihan tuo venäläisteltta huikea ylellisyys entisiin kuusenpersiessä yöpymisiin verrattuna, tai riippuvuuteen kämppämajoituksesta. Se palvelikin sitten pitkälti toistakymmentä vuotta, kunnes maastokuorma-autopohjainen majoite tuli tarjolle. Vieläkin käytän sitä joskus veneellä liikkuessa saaressa yövyttäessä.
 
kunnes maastokuorma-autopohjainen majoite tuli tarjolle.
Kerro lisaa; Huanday Terracan tyon alla. eika autossa nukkuminen (ei ilmanvaihtoa) ole koskaan se paras/ ensimmainen vaihtoehto
 
Kerro lisaa; Huanday Terracan tyon alla. eika autossa nukkuminen (ei ilmanvaihtoa) ole koskaan se paras/ ensimmainen vaihtoehto
Entinen SA-erikoisajoneuvo: Kevyt maastokuormuri, jossa lavan tilalla on ikkunoilla ja ovilla varustettu koppi. Ilmanvaihto toimii vain auton liikkuessa, joten leirissä on pidettävä ikkunoita raollaan. Se ei haittaa, koska kesällä niihin laitetaan hyttysverkot, ja kylmänä aikana on käytössä pieni mutta tehokas öljykamina. Kaminaa ja taittuvaa pöytää lukuunottamatta autossa ei ole kiinteää kalustusta, joten sitä voi muulloin käyttää tavarankuljetukseen, ja reissuun lähtiessä vain laitetaan sängyt ja jääkaappi paikalleen kiinnikkeisiinsä.
 
Back
Top