pstsika
Haukka
Mulla ei ole kokemuksia mutta tätä Ali Leiniön kotateltta+kamiina -videota olen katsellut sillä silmällä. Saiskohan tälläisen pienen kamiinan viriteltyä tuohon sun Hellsportin kotatelttaan?
Kotateltta ja kamiina - Paino yhteensä vain 3kg!
Ja varsinainen talvitesti:
Saisi varmasti eikä vaatisi muuta kuin putken läpiviennin. Enin osa virittelystä olisi varmaan tuon kokoamista ja purkamista pyrkien välttämättään teräviä kulmia sekä yrityksiä saada siitä edes kohtuullisen tukeva, sillä kuten videollakin ilmeni, niin se on aika rimpula.
Kaverilla taitaa olla just sama kotateltta, ( ehkä vähän lian tilava vai kahdelle ihmiselle) mitä ulkoilutimme perämeren saaristossa, Ruotsin puolella viime keväänä. Kamiinana oli
Gstove Heat View RST Kamiina, aivan loistava lämmänlähde, extrana siiä oli 3 litran vesisäiliö, josta nopeasti ja nätisti sai ruokavedet. Suosittelen. Hämärässä oli mukava katsella lasiluukun läpi tulen huminaa...
Katso liite: 47721
En hae kevyintä mahdollista ratkaisua yhden miehen kannettavaksi ja päivittäisiin siirtymiin eikä myöskään itse teltta ole tuota silmällä pitäen valittu. Paino merkitsee tietysti, mutta niin merkitsevät myös muut ominaisuudet.
Kamiinan painon osalta haluan, että se on painoltaan sellainen, että sen kykenee järkevästi kuljettamaan kahden tai kolmen aikuisen miehen kokoonpanolla leiripaikalle muiden varusteiden kanssa, mutta en suinkaan mitään jatkuviin siirtoihin soveltuvaa ultrakevyttä vaelluskamiinaa.
Koon puolesta kamiinan tulee olla sellainen, että se kulkee rinkassa. Tuollainen ajoneuvolta leiripaikalle tapahtuva siirtymä on lähtökohtaisesti korkeintaan vain joitakin kilometrejä ja silloin tavaraa on joka tapauksessa kannossa sen verran, että metsästyksestä ei tule mitään. Se on puhdas siirtyminen kantokamelina.
Kuitenkaan kantamuksia ei saa olla aivan kohtuuttoman paljon, jotta kaikki kulkee yhdellä kertaa ja kapasiteettia jää mm. aseille, alkoholille, ruualle ja muille varusteille. Joku noin 6 kiloa lienee realistinen tavoitepaino kamiinan osalta ja siitä luokasta olen alustavasti katsellut vaihtoehtoja.
Painon ja kuljetettavuuden vaatimukset sulkevat pois mm. seuraavat:
Helsport Lavvo kamiina (13,8 kg)
Savotta telttakamiina (18,5 kg)
Kaksi alempaa on jossain määrin harkinnan arvoisia, mutta mielestäni silti vielä turhan raskaita:
Petromax Loki (10,45 kg)
Gstove Heat RST kamiina (9,4 kg)
Jäljelle jää vakavammin harkittavaksi ainakin seuraavat:
NewStove ultrakevyt telttakamiina keittotasolla (6,3 kg)
Winnerwell Nova Stove II telttakamiina (6,4 kg)
Savotta Hawu kamiina (5,4 kg)
Näistä kolmesta viimeisestä kaksi ensimmäistä houkuttavat eniten enkä tiedä millä Hawu kamiinan ominaisuudella voisi perustella kaksin tai kolminkertaisen hinnan kilpailijoihin nähden tässä käyttötarkoituksessa.