Eränkäynti

Tuona 2 kk:n aikana pesueensa kanssa oleva naaras on rauhoitettu. Sen jälkeen ei ole. Yöeläin, pääosa pyydetään loukuilla.
Harvemmin niitä päivällä tapaa. Joskus koira ahdistaa muun metsästyksen yhteydessä sen paikkaan, josta se voidaan saada poistetuksi.
Tunkevat yleensä ahdistettuna johonkin romoon tai luolaan, jos on näpäkkä luolakoira, niin voi sen saada sieltäkin esille.

edit: Pyytäminen yleensä supiloukulla. Häkki, jossa jotain syöttilihaa, jonka perässä supi loukkuun menee.
Lopetetaan vähemmän järeällä luotiaseella, nahkasta saa jonkun x euromäärään. Luultavasti muutamia kymppejä.

Pitää hieman valottaa aikaisempaa kysymystäni, eli oletin supien (siis kaikkien) olevan rauhoitettuja sen ajan milloin niillä on pesue. Ja olen tuossa harkinnut kettujen ja supien metsästämistä pillittämällä. Koiraa kun ei ole.
 
Tommonen löyty löyty n. kahden kilon hauen mahasta.

2z6asyh.jpg
 
Inttiaikana 70-luvulla tuolla Sipoon korvissa tuli rämmittyä...
 
Viimeksi muokattu:
Ehdin muilta toilailuiltani kuhan perään. Parempiakin iltoja on vuosien mittaan ollut. Muutama vene veti eioota. Yksi kertoi, että ihan kääpiötä on. Toista tuntia kesti löytää ensimmäinen. Viisi kävi veneessä ja yksi just mitallinen lähti pannulle. Eihän siitä ollut kuin mauksi. Viime kesänä samoilta apajilta sain kahden ja neljän kilon kuhat.
 
Ensimmäiset suppilovahverot löytyi eilen Vantaalla, ihan syömäkokoisia kun ei nyt kiloisista puhuta :). Luonto aika sekaisin tänä suvena, kun tulee kanttarellit ja suppilovahverot samaan aikaan?!
 
Ensimmäiset suppilovahverot löytyi eilen Vantaalla, ihan syömäkokoisia kun ei nyt kiloisista puhuta :). Luonto aika sekaisin tänä suvena, kun tulee kanttarellit ja suppilovahverot samaan aikaan?!
Täällä ei ole vielä havaintoja sienistä. Tosin nyt on niin satanut, että kohta voisi jotain löytyäkin.
 
Ehdin muilta toilailuiltani kuhan perään. Parempiakin iltoja on vuosien mittaan ollut. Muutama vene veti eioota. Yksi kertoi, että ihan kääpiötä on. Toista tuntia kesti löytää ensimmäinen. Viisi kävi veneessä ja yksi just mitallinen lähti pannulle. Eihän siitä ollut kuin mauksi. Viime kesänä samoilta apajilta sain kahden ja neljän kilon kuhat.
Mä oon tässä koko kesän haaveillu, että kävisi haukea ja kuhaa nostamassa järvestä. On ne vaan niin perhanan maukkaita kaloja. Muita projekteja pukkaa päälle ja vielä pitäs ehtiä savustuskaappi tekemään.. Tais jäädä kalat järveen ainaki tälle kesää. :(
 
Mä oon tässä koko kesän haaveillu, että kävisi haukea ja kuhaa nostamassa järvestä. On ne vaan niin perhanan maukkaita kaloja. Muita projekteja pukkaa päälle ja vielä pitäs ehtiä savustuskaappi tekemään.. Tais jäädä kalat järveen ainaki tälle kesää. :(
Kerropa vaan MPnetille mikä järvi niin ei varmana jää... :)!
 
Mä oon tässä koko kesän haaveillu, että kävisi haukea ja kuhaa nostamassa järvestä. On ne vaan niin perhanan maukkaita kaloja. Muita projekteja pukkaa päälle ja vielä pitäs ehtiä savustuskaappi tekemään.. Tais jäädä kalat järveen ainaki tälle kesää. :(
Itse oon yrittänyt löytää aikaa kalastukselle, mutta prkl on nuo tunnit rajattu 24 per vrk. Jos sitä yrittäis ens kesänä, silloin ei oo suunnitteilla mitään maailmanluokan remonttia kuten tänä kesänä.
Tosin täällä nuo vesistöt on pilattu ojimalla suot, joet ja järvet on niin mustaa vettä, haukikin maistuu pääsääntöisesti turpeelta :(
 
@Fremen Jokos sä löysit niitä mustikoita? Täällä pohjoisemmasta alkaa kypsymään, ekat piirakkamarjat on poimittu. Ja vaimo on myöntynyt lisäpakastimeen ;)
 
@Fremen Jokos sä löysit niitä mustikoita? Täällä pohjoisemmasta alkaa kypsymään, ekat piirakkamarjat on poimittu. Ja vaimo on myöntynyt lisäpakastimeen ;)
Meillä Vantaalla saalis ehkä yksi kuudesosa viime kesästä, kukkivat just toukokuussa kun täällä oli kylmin kevät 40-vuoteen... ei ollut pölyttäjiä ikävä kyllä, ja satanut koko kesän joten vähät mustikat on vetisiä ja harvassa... ei kannata poimuria edes käyttää.
Puolukkatilanne näyttää paljon paremmalta, menee ehkä viikko vielä mutta puolikset alkaa olla punaisia jo ainakin yhdeltä puolelta. Ja sato vaikuttaa jo kesäkuun kukinnankin perusteella ihan hyvältä, kyllä näillä pidetään meidän talous marjoissa kevääseen saakka, pitää vaan saada mammakin mukaan metsään poimimaan!

Sienitilanne on kehittynyt täällä etelässä yllättävän nopeasti ja suotuisasti, iltalenkeillä koirien kanssa napsitaan säännöllisesti 1-1,5 kiloa lähinnä keltavahveroita ja keltahaperoita, mutta nyt myös suppilovahveroita (outoa!)... kaikki poimitaan tietty, paistetaan ja pakastetaan.

Summana, olipa outo kevät (jota ei ollut), outo kesä (sama), ehkä syksystä tulee hyvin hieno :cool:? Millä leveysasteella isäntä itse suunnilleen toimii?
 
@Fremen
Täälä näyttäisi tulevan hyvä marjavuosi. Vadelmista en ole vielä varma, mutta mustikat, puolukat ja karpalot näyttävät antavan hyvän sadon. Selkeästi tuo pitkä viileä kevät oli täällä hyvästä. Hilla erityisesti hyötyi siitä.
Sienisadosta ei vielä tiedä, yleensä täällä saa tatteja, haperoita ja rouskuja. Kantarelleja löytyy vain satunnaisesti.

Majailen täällä pohjois-pohjanmaan eteläosissa, 150km etelään Oulusta. Rannikolle on tuollaiset 50-60km.
 
Back
Top