Eränkäynti

On muuten hyvä pointti, itse ostin mielestäni hyvin suunnitellun ja järkevällä kylmäpainolla toimitetun Haglöfsin 60 litrasen OXO-rinkan... eipä tule pakattua liikaa kamaa, ja kantojuhta Fremen on erilaisilla säätömahdollisuuksilla otettu erittäin kiitettävästi huomioon. Noi 80+ kokoiset jotka painaa 3-4 kg kylmänä ovat porttiteoriani mukaan tie Haadesiin ja helvettiin... jos sinne jotain mahtuu niin sinne tulee tungettua vaikka mitä, kukapa sitä nyt puolityhjällä metsään lähtisi. Parin kilometrin puurastuksen jälkeen alkaa olla perkeleet huulilla, ensimmäinen kunnon nousu tai rapakko tai puron ylitys viimeistään saa v-mittarin piikkiin.... ja tän pitäisi olla hauskaa ja nautittavaa :)!
Moro. Oletko kantanut Savotan Rajapartiota, on myös 60l. Kuinka paljon on Oxon tyhjäpaino? Voitko verrata näitä kahta?
 
Moro. Oletko kantanut Savotan Rajapartiota, on myös 60l. Kuinka paljon on Oxon tyhjäpaino? Voitko verrata näitä kahta?
OXOa en ole kokeillut mutta Rajapartio oli ostolistalla. Kokeilun jälkeen jäi kuitenkin kauppaan, vika ei ollut repussa vaan miehessä, reppu/rinkka ei vain istunut omaan selkään.
 
OXOa en ole kokeillut mutta Rajapartio oli ostolistalla. Kokeilun jälkeen jäi kuitenkin kauppaan, vika ei ollut repussa vaan miehessä, reppu/rinkka ei vain istunut omaan selkään.

Ihan mielenkiinnosta: minkä kokoinen olet? Minulla on tuo rajapartio palvellut piiiiitkään.
 
Ihan mielenkiinnosta: minkä kokoinen olet? Minulla on tuo rajapartio palvellut piiiiitkään.
Ihan normi mitassa :D Eli 177cm. Latasin sen täyteen, että sai painoa, mutta en sitten saanut sitä mielestäni sopivaksi selkään. Voihan se olla, että hätäilin hieman tai pakkasin typerästi, mutta ensifiilis oli ei jatkoon. Muuten olisi ollut juurikin mieleinen. Voi olla syynsä siinä, että on ollut ja on edelleen Berghausin tuotteita, niissä tuo selkä sekä valjaat on topattu todella jämäkästi, ehkä kaipasin sitä samaa fiilistä.
 
Moro. Oletko kantanut Savotan Rajapartiota, on myös 60l. Kuinka paljon on Oxon tyhjäpaino? Voitko verrata näitä kahta?
Terve, en ole tuota, oli vanha alurunkoinen old-school Savotta Vaeltaja vissiin, vanha kuin mikä mutta käypäinen ja kaikkien kadehtima! Hajosi ikävä kyllä lopullisesti kun kangas oli hapertunut kokonaisuudessaan korjauskelvottomaksi ihan vanhuuttaan. Haglofsin OXO 60 painoksi ilmoitetaan 2550 grammaa... todella hyvät säädöt kyllä ja olen ollut enimmäkseen hyvin tyytyväinen. Paljon hyvin mietittyjä yksityiskohtia. Eikä tule liikaa scheisseä mukaan :).
 
@Fremen ja @JR49
Jokos olette tehneet havaintoja syysmetsien mukavista pikku ystävistä, eli hirvikärpäsistä? Luin juuri Ylen sivuilta että alkavat kuulemma kiusaamaan, täällä en ole vielä huomannut.
Vai oliko Fremen vielä Viron lihapatojen äärellä? :D
 
@Fremen ja @JR49
Jokos olette tehneet havaintoja syysmetsien mukavista pikku ystävistä, eli hirvikärpäsistä? Luin juuri Ylen sivuilta että alkavat kuulemma kiusaamaan, täällä en ole vielä huomannut.
Vai oliko Fremen vielä Viron lihapatojen äärellä? :D
Hyvinkin täällä ollaan, metsäpossua ruvetaan kohta tähtäilemään...
 
Moro. Joo, tuo Rajapartio on siitä ongelmallinen, että siinä ei ole selän pituus-säätöä ollenkaan. Oxossa varmaan paremmin mietitty. Itse olen 184 pitkä ja tuo sopii aivan täyd. omaan selkään. Tilavuus normi 60l. mutta voi myös ylipakata. Pisin vaellus ollut tuolle 10vrk ja alkupaino 18kg, päivämatkat 15-20 km.
Joo, ja täällä Etelä-Karjalassa ei ole ollut hirvareita kuin yksin laskien, täältähän ne tuli muualle Suomeen -60 luvun lopussa. No, nyt saa muutkin kärsiä idän ihmeistä.
Idästä tulee kaikki hyvä; hirvikärpäset, supikoirat, auringon nousu, yms.
 
Moro. Joo, tuo Rajapartio on siitä ongelmallinen, että siinä ei ole selän pituus-säätöä ollenkaan. Oxossa varmaan paremmin mietitty. Itse olen 184 pitkä ja tuo sopii aivan täyd. omaan selkään. Tilavuus normi 60l. mutta voi myös ylipakata. Pisin vaellus ollut tuolle 10vrk ja alkupaino 18kg, päivämatkat 15-20 km.
Joo, ja täällä Etelä-Karjalassa ei ole ollut hirvareita kuin yksin laskien, täältähän ne tuli muualle Suomeen -60 luvun lopussa. No, nyt saa muutkin kärsiä idän ihmeistä.
Idästä tulee kaikki hyvä; hirvikärpäset, supikoirat, auringon nousu, yms.
Minkälaiset hirvikannat teillä on?
Hirvet syötynä lähes kaikki petojen toimesta ja metsästäjät hoidelleet loput?

Jos ei ole hirvikärpäsiä, ei ole hirviäkään niillä alueilla talvella. Hirvikärpäsen toukan sisältävä kotelo tippuu talvella hirven turkista talvella ja kärpänen kehittyy siitä sitten kesän mittaan. Vaatimattomana lentäjänä se kärpänen ei pitkiä matkoja lentele.
Lähes niiltä sijoiltaan se hirvikärpänen löytyy, mihin koteloitunut toukka talvella putosi.

Käyskentelet kaikessa rauhassa syyskesällä metsässä ja nämä Stukat iskee.. surrur naps ja se on ilman siipiä hiuksissa.. monesti ne iskee täydellä laivueella ja näitä kavereita löytyy päivienkin päästä hiuksista tai vaatteista:mad:

Yleensä se ei ihmistä pistä tai pure mitä se sitten verta saadakseen tekeekään, ihminen on sille harhamaali. Mutta kun siivet on veks niin mitäpä teet.

Jos se kuitenkin puree ja omaat allergian noille, niin sitten sen reaktion kyllä huomaat.:confused:
upload_2017-8-26_14-50-1.jpeg
Kaikkien metsässä samoilevien kaveri.:D
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaiset hirvikannat teillä on?
Hirvet syötynä lähes kaikki petojen toimesta ja metsästäjät hoidelleet loput?

Jos ei ole hirvikärpäsiä, ei ole hirviäkään niillä alueilla talvella. Hirvikärpäsen toukan sisältävä kotelo tippuu talvella hirven turkista talvella ja kärpänen kehittyy siitä sitten kesän mittaan. Vaatimattomana lentäjänä se kärpänen ei pitkiä matkoja lentele.
Lähes niiltä sijoiltaan se hirvikärpänen löytyy, mihin koteloitunut toukka talvella putosi.

Käyskentelet kaikessa rauhassa syyskesällä metsässä ja nämä Stukat iskee.. surrur naps ja se on ilman siipiä hiuksissa.. monesti ne iskee täydellä laivueella ja näitä kavereita löytyy päivienkin päästä hiuksista tai vaatteista:mad:

Yleensä se ei ihmistä pistä tai pure mitä se sitten verta saadakseen tekeekään, ihminen on sille harhamaali. Mutta kun siivet on veks niin mitäpä teet.

Jos se kuitenkin puree ja omaat allergian noille, niin sitten sen reaktion kyllä huomaat.:confused:
Katso liite: 16200
Kaikkien metsässä samoilevien kaveri.:D
Täällä noita kivoja pikkuotuksia on välillä aika paljon. Tietysti kun väistää nuo hirvipaikat, niin on helpompaa. Hirviä täällä pohjois-pohjanmaalla on suht hyvin, eli kärpäsillä on hyvät oltavat.
Itse käytän permetriinillä käsiteltyjä vaatteita, osa kärpäsistä kuolee heti kättelyssä kun lyllertävät käsitellyissä. Mutta kyllä niitä aina muutama hiuksiin kertyy.
 
Minkälaiset hirvikannat teillä on?
Hirvet syötynä lähes kaikki petojen toimesta ja metsästäjät hoidelleet loput?
Moro. Petoja täällä kyllä on, ei ehkä niin paljon kuin tuossa 100km pohjoiseen Ilomantsin suuntaan, mutta olen tänäkin vuonna nähnyt muutamat höyryävät karhunpaskat. Ja susien ulvontaa alkaa näin syksymmällä kuulua. Suurin syy tuohon hirvien vähenemiseen taitaa olla lisääntyneet kaatoluvat. En nyt tarkkoja tilastoja pysty tarkistamaan, Uutis-Vuoksesta vain muistan lukeneeni että lupia myönnettiin viime syksylle n. 20% enemmän.
Jännä juttu muuten näistä hirvikärpäsistä. Ne ensimmäiset 60-luvun lopulla, 70-luvun alussa, ne oli pirullisen vaikeita tappaa. Otit saunan jälkeen hiuksista kiinni ja yritit sormien välissä hieraista. Paskan marjat, kynnellä piti liiskata jotain kovaa vasten kuoliaaksi. Nämä nykyiset kuolee helposti peukalon ja etusormen väliin. Onko laji jotenkin näinä aikoina muuntunut? En tiedä hyönteisasioista(kaan) mitään. Tietävämmät voinevat valistaa.
Joo, tuosta allergiasta, vaimon sisko sai pari vuotta sitten märkivän paiseen hirvarin pistosta. Piti ottaa antibioottikuuri, pari kuukautta tuota kesti. Hyvä etteivät levitä mitään vakavaa tautia.
 
Moro. Petoja täällä kyllä on, ei ehkä niin paljon kuin tuossa 100km pohjoiseen Ilomantsin suuntaan, mutta olen tänäkin vuonna nähnyt muutamat höyryävät karhunpaskat. Ja susien ulvontaa alkaa näin syksymmällä kuulua. Suurin syy tuohon hirvien vähenemiseen taitaa olla lisääntyneet kaatoluvat. En nyt tarkkoja tilastoja pysty tarkistamaan, Uutis-Vuoksesta vain muistan lukeneeni että lupia myönnettiin viime syksylle n. 20% enemmän.
Jännä juttu muuten näistä hirvikärpäsistä. Ne ensimmäiset 60-luvun lopulla, 70-luvun alussa, ne oli pirullisen vaikeita tappaa. Otit saunan jälkeen hiuksista kiinni ja yritit sormien välissä hieraista. Paskan marjat, kynnellä piti liiskata jotain kovaa vasten kuoliaaksi. Nämä nykyiset kuolee helposti peukalon ja etusormen väliin. Onko laji jotenkin näinä aikoina muuntunut? En tiedä hyönteisasioista(kaan) mitään. Tietävämmät voinevat valistaa.
Joo, tuosta allergiasta, vaimon sisko sai pari vuotta sitten märkivän paiseen hirvarin pistosta. Piti ottaa antibioottikuuri, pari kuukautta tuota kesti. Hyvä etteivät levitä mitään vakavaa tautia.

Täälläkin on karhuja asustellut ja susiakin kaadettu. Tässä lähellä on vielä ihan oikeaa erämaata, missä petoja mahtuu asustamaan. Itse en ole noihin isompiin törmännyt, ahmoja on tullut nähtyä.

On nuo kärpäset nykyään pehmeämpiä, jospa ne pehmenee kuin miehetkin ;)
Äidille noita paiseita tulee pistoista, tosi ruman näköisiä. Mutta niin vaan muori painelee metsässä :)
 
Jännä juttu muuten näistä hirvikärpäsistä. Ne ensimmäiset 60-luvun lopulla, 70-luvun alussa, ne oli pirullisen vaikeita tappaa. Otit saunan jälkeen hiuksista kiinni ja yritit sormien välissä hieraista. Paskan marjat, kynnellä piti liiskata jotain kovaa vasten kuoliaaksi. Nämä nykyiset kuolee helposti peukalon ja etusormen väliin. Onko laji jotenkin näinä aikoina muuntunut? En tiedä hyönteisasioista(kaan) mitään. Tietävämmät voinevat valistaa.
Joo, tuosta allergiasta, vaimon sisko sai pari vuotta sitten märkivän paiseen hirvarin pistosta. Piti ottaa antibioottikuuri, pari kuukautta tuota kesti. Hyvä etteivät levitä mitään vakavaa tautia.

Itse kaivelin niskastani ensimmäisen hirvikärpäsen vuonna 1974 etelä-suomessa. Näytin sen isälleni ja kysyin mikä tää on? Vastasi että se on nyt se ryssä. Jumalauta kyllä sitä sitten tapettiin hartaudella sekä pitkään ja muistan tosiaan kuinka sitkeä puutiainen tuo vastenmielinen vihollinen oli. Ovatko nykyään sitten pehmeämpiä vai onko sitä vaan siedättynyt noihinkin maahantunkeutujiin. Suurta vahingoniloa olen kokenut kun Ruotsin tuntureille mennessä erävaatteiden poimuista olen eläviä yksilöitä löytänyt ja voinut hellävaroen laskea vapauteen. :cool:
 
Pojat kävi kouluttamassa koiraa, ilman asetta tietenkin.
Tarina ei kerro, menikö kalsarit vaihtoon.:D

https://ylilauta.org/satunnainen/70608590
Myllysen Matti oli yrittämässä vähän "tökötä" karhua alueelle jossa ei vielä ollut kaatokiintiö käytetty. Videossa vilahtaa muuten pentukarhukin joka selittää emän reippaan käytöksen. Matin kaatokokemus karhuista lienee Suomen kärkeä mutta niin se vaan ääni nousee hänelläkin falsettiin kun melkeen iholle tulee. Jos tuossa tilanteessa olisi ollut ase ja sitä olisi käytetty niin käräjäsali olisi taas ollut seuraava osoite. Jostain internetin uumenista voisi vielä löytyä toinen Matin video jossa karhu tekee saman tempun mutta sillä kertaa on luvat ja ase mukana. Parin metrin päähän putoaa. Jotain siinä vitsaillaan housupyykistä silläkin kertaa. :p

Tässä tämä samainen kaveri. Housupyykki puheet editoitu pois.
https://www.videoita.fi/video.php?id=1&cat=Karhuvideot&sort=2
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top