Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Moro. Joo, olen kokenut tuon leveyden (ahkio on nyt mökillä en pysty mittaamaan, muistelisin leveydeksi 52cm) umpisessa vähän haastavaksi. Tuossa ei oikein auta leveämpi hiihtoasentokaan, ko. mallin pohjassa on muottiin tehtynä aika korkeat jalakset. Tarkoitushan tietysti se, että seuraavat suksen uraa.
Kyllähän umpisessa paras ahkiomalli on kapea ja pyöreäpohjainen ja tuolla tuntureilla sitten leveä ja tasapohjainen. En nyt kummiskaan aio hankkia toista, vaimoraukkakin tuosta jälleen kerran hermostuisi. ("Mihi ihmees sie nuita kaikkii tavaroit tarviit"). Eli tarkoitus oli tuolla aisasysteemin muutoksella saada hiukkasen parempi kulku tuolla metsissä.
Tutkimus: Esivanhempamme osasivat nimetä hajut yhtä tarkasti kuin värit
Ruokansa metsästävillä ja keräilevillä kansoilla taito on tänäkin päivänä tallella.
Hajuaisti
26.1.2018 klo 17:10päivitetty 26.1.2018 klo 17:27
AOP
Anniina Wallius
Jaa artikkeli Facebookissa144
Jaa artikkeli Twitterissä
Punainen, sininen ja keltainen ovat useimmilla meistä helppoja nimetä, eikä myöskään pinkin toteaminen pinkiksi tai viininpunaisen viininpunaiseksi yleensä tuota ongelmia. Yhteisten täsmällisten sanojen löytäminen hajuille on aivan toinen juttu.
Tätä hankaluutta on pidetty ihmislajille tyypillisenä ominaisuutena. Länsimaalaisilla tehtyihin tutkimuksiin perustuvan vakiintuneen käsityksen mukaan hajut ovat "mykkiä aistimuksia"; niitä ei ylipäätään voi kuvailla yksiselitteisesti, sanoo hollantilaisen Radboudin(siirryt toiseen palveluun) yliopiston tutkija Asifa Majid.
Hänen ja ruotsalaisen Lundin yliopiston tutkijan Nicole Kruspen havainnot osoittavat, ettei käsitys päde ihmisiin, jotka edelleen elävät metsästämällä ja keräilemällä, kuten meidänkin esivanhempamme tekivät ennen maanviljelystä.
Veren hajussa on eroja
Majid ja Kruspe osoittivat edellisessä tutkimuksessaan(siirryt toiseen palveluun), että Malaijin niemimaalla Kaakkois-Aasiassa asuvilla jahailla hajusanat ovat yhä hallussa. He ovat metsästäjä-keräilijöitä.
Kun jahai sanoo "pa-uus", toinen jahai tietää hänen tarkoittavan eilisen ruoan ydinhajua, joka lemahtaa myös esimerkiksi kaalissa. Englanninkieliset käyttivät hajun kuvailuun Majidin ja Kruspen tutkimuksessa viisinkertaisen määrän sanoja, ja ne olivat harvalla samoja.
Jahailla on eri sanat myös esimerkiksi veren hajulle silloin, kun se lähtee raa'asta lihasta tai kalasta, ja silloin, kun he aistivat sen nimenomaan houkuttelevan tiikereitä.
Yhdellä sanalla välitetty tieto on hyödyllinen: kaikki osaavat välttää tuomasta kylään tiikerinsyöteiltä tuoksahtavia asioita.
Kuvaile yhdellä sanalla ruusun tuoksu
Selvittääkseen, ovatko jahait ainutlaatuisen tarkkanenäisiä, Majid ja Kruspe tutkivat, miten lyhyesti ja ytimekkäästi kaksi muuta malaijilaiskansaa osaa nimetä hajuja.
Semaq Berin kansa on metsästäjä-keräilijöitä, semelait elävät ennen muuta riisinviljelyllä. Molemmat asuvat samankaltaisilla seuduilla sademetsässä ja ovat ainakin kieliltään läheistä sukua.
Kummastakin kansasta parikymmentä jäsentä osallistui kokeisiin, joissa piti nimetä 80 värinäytettä ja 16 raaputuskortista irtoavaa hajua. Korteissa tuoksahtivat muun muassa appelsiini, omena, ruusu ja kahvi sekä piparminttu, lakritsi, nahka ja tärpätti.
Tutkijoiden hypoteesi osoittautui oikeaksi. Semaq Beri -kansa nimesi sekä hajut että värit yhtä vaivattomasti kuin jahait. Semelaiden tulos vastasi brittien kykyjä: väreille löytyi yhteinen nimi helposti, hajuille ei.
Hajujen nimet ovat jopa tabu
Se on vielä selvittämättä, ovatko hajun nimeämiskyvyn erot kulttuurisia, vai katoaako sanatarkan haistamisen taito ihmisiltä myös biologisesti, kun he asettuvat aloilleen. Muita hajuihin liittyviä kulttuurisia eroja Majid ja Kruspe kyllä totesivat.
Semaq Beri -kansan mukaan jokaisella ihmisellä on synnynnäinen ominaishaju, joka on olennainen osa häntä itseään. Hajuja ei sovi sekoittaa miten vain. Esimerkiksi veli ja sisar välttävät istumasta rinnakkain, koska heidän hajujensa sekoittuminen olisi insestiä.
Semelait eivät usko niin, mutta metsässä liikkuessaan he eivät saa lausua ääneen hajujen nimiä. Se on heidän kulttuurissaan jopa tabu.
Tutkimus on vapaasti luettavissa Current Biology(siirryt toiseen palveluun) -lehdestä.
Moro. Joo, tuo oli tiedossa jo ostohetkellä. Kun silloin(kin) olin köyhä, niin tuo hinta ratkaisi. Tuolloisesta Fjällpulkenista olisi saanut pulittaa nelinkertaisen hinnan.Tuo armeijan malli Sinex ja sen leveys toimii hyvin sotatyössä, jossa ryhmän verran miehiä etenee umpisessa ja ahkion vetäjä viimeisenä. Viimeisenä tullessaan, ahkiolle on tullut jo leveämpi ura.
Fjällpuökenia on ollut englannissa myynnissä välillä aivan tolkuttoman halvalla, ilmeisesti armeijan ylijäämänä. Rahti on vaan niin iso, etten raaskinut tilata.Moro. Joo, tuo oli tiedossa jo ostohetkellä. Kun silloin(kin) olin köyhä, niin tuo hinta ratkaisi. Tuolloisesta Fjällpulkenista olisi saanut pulittaa nelinkertaisen hinnan.
Terve @samovaari , löytyi tälläinen suomalaispariskunnan tekemä retkeilyvideo Englantiin ja Walesiin, hidastempoinen mutta näyttää just niitä paikkoja joista oli taannoin puhe. Katsomisen arvoinen, ja vierailemisen!Moro. Joo, tuo oli tiedossa jo ostohetkellä. Kun silloin(kin) olin köyhä, niin tuo hinta ratkaisi. Tuolloisesta Fjällpulkenista olisi saanut pulittaa nelinkertaisen hinnan.
Moro. Ja iso kämmenAhkiohommista osin kertauksena sen verran, että oman käytön, tarpeen, kukkaron ja avioliiton satamaan purjehtineiden kohdalla hallituksen mielipiteiden mukaan mallia ja hankintojen määrää joutuu mitoittamaan. Omalla kohdallani arsenaalista löytyy 60 - luvun lopulta peräisin oleva narulla vedettävä lasikuituinen ”armeijamallin” ahkio (samanlaisia ryhmäahkioita oli 80-l puolivälissä RVL:llä ennen uudemman helposti katkeavilla aisoilla varustetun testimallin saapumista) sekä kaksi omatekoista ja omaa suunnittelua olevaa kevyttä mutta jämäkkää ”suksiahkiota”, joista laitoin tähän ketjuun muutaman vanhan osviittaa antavan kuvan.
Narulla ahkion vetäminen erityisesti urien ulkopuolella vaatii harjoittelua ja valppautta sekä kulkureitin ennakoivaa suunnittelua ihan eri tavalla kuin aisa-ahkion kanssa kulkiessa. Erityisesti tämä tulee esille laskuissa, joissa naruahkiosta pitää ottaa löysät pois. Suosittelen ehdottomasti aisoja ellei tarkoitus ole tehdä asioita vaikeimman kautta. Omat mieltymykseni ja kokemukseni erilaisten ahkioiden vetämisestä puoltavat ristikkäistä aisojen kiinnitystapaa eli ns. X -aisaa. H-aisaa kokeiltiin suksiahkiota kehitettäessä ja samoin I-aisaa. Not even close.
Moro. Ja Thank You. Meni nyt vähän yksäripuolelle mutta sitten v.2020 voidaan tuollakin sarkaa vinguttaa. Muistan kyllä tuon varoituksen kelien äkillisestä muuttumisesta.Terve @samovaari , löytyi tälläinen suomalaispariskunnan tekemä retkeilyvideo Englantiin ja Walesiin, hidastempoinen mutta näyttää just niitä paikkoja joista oli taannoin puhe. Katsomisen arvoinen, ja vierailemisen!
Cheers, Fremen
Moro. Nyt keskusteltiin vuoden -86 tilanteesta. Silloin tuo hintaero oli valtava, hyvä jos nyttemmin kaventunut. Tuo Fjällpulken on nimittäin ihan hyvä ostos, toimii avotuntureilla, mihin se on suunniteltu, mutta kohtuullisesti myös pehmeän lumen metsämaastossa.Fjällpuökenia on ollut englannissa myynnissä välillä aivan tolkuttoman halvalla, ilmeisesti armeijan ylijäämänä. Rahti on vaan niin iso, etten raaskinut tilata.
Moro. Joo, ne vaimot osaa joskus yllättää (positiivisesti).Vaimokaan ei enää pitänyt mua puolihulluna varusteiden vuoksi ku olin hänelleki varannu pakkasasun, tyytyväisenä natusti makkaraa eikä edes yllättäen antanut viisaita neuvoja, arveli varmaan mun pään väristä, että kannattaa olla kommentoimatta![]()
Riistan maku on tosiaan voimakas ja sitä on kyllä hyvä vähän muokata. Itselle kävi 15 vuotiaana niin, että kun oli palvattua hirvenlihaa ja säilykettä melkein koko talveksi kotona, niin söin itseni molemmista niin”ulos” että ei vieläkään palviliha taikka nöde maistu. Muuten laitettua hirveä kyllä saattaa syödä.
Noo, kyllä kai se muutaman vuoden päästä ehkä alkaa taas maistuun. Ei noi grillikastikkeet ihan istu riistaan, jos hifistellä haluaa, niin voi marinoida punkulla tai sit käärästä pekoniin. Mutta pääsääntösesti ihan suolalla ja pippurilla, sipulia, sieniä ja pottuja kaveriksi.Voin lohduttaa ettei mene kuin reilu 20v ja palviliha alkaa maistumaan taas.
Olen kanssa sitä koulukuntaa, että riistaa tai yleensäkin hyvää lihaa maustetaan mahdollisimman vähän. Esimaerkiksi hirven jääpaisti ja mausteena pelkkä suola toimii aina.
Nuo voimmakkaat mausteet on karvakäsien ja vinosilmien juttuja, kun joutuvat epämääräisistä puoli märännysistä lihoista ruokaa laittamaan. Myönnän kyllä että itsellekin hyvin tehty kebbi maistuu.![]()
Täällähän on selvästi keskusteltu laittamastani ruokaohjeestaNoo, kyllä kai se muutaman vuoden päästä ehkä alkaa taas maistuun. Ei noi grillikastikkeet ihan istu riistaan, jos hifistellä haluaa, niin voi marinoida punkulla tai sit käärästä pekoniin. Mutta pääsääntösesti ihan suolalla ja pippurilla, sipulia, sieniä ja pottuja kaveriksi.
Noin syvällä rintaäänellä vuodatettu teksti melkein pakottaa kokeilemaan kaikesta huolimatta tätä reseptiä. Pitääpä tehdä ens viikonloppuna inventaario pakastimeen, että vieläkö siellä hirvenlihaa majailee.Täällähän on selvästi keskusteltu laittamastani ruokaohjeestaenpäs huomannutkaan.
Johtuneeko siitä, etten itse metsästä, ei isäni, mutta kyllä se voimakas riistanmaku ei suuhuni istu. Ehkä siihen ei lapsena tottunut tarpeeksi. Ja sitten kun pitää saada koko perhe myös syömään sitä könttiä, niin minulle sopii tehdä liha jumalaisen makuiseksi
Se on sitten makuasia mitä suurimmassa määrin mikä on jumalaista, mutta takaan ja vannon, että helvetin hyvää lihaa tuolla marinadireseptillä tulee. Jokainen maistanut on puhjennut ylistämään![]()
Moro. Jäsen
Moro. Ja iso kämmen.
Olet paljon minua enemmän perehtynyt näihin ahkio ja hinaushommiin. Ja vielä sillä mielellä että lapsille pitää saada hyviä kokemuksia. Nuo oman isäsi kanssa tulleet kokemukset sitten vuosien jälkeenkin jalostuvat. Kuvittelisin näin vähän vanhempana miehenä, tuo lapsille tuotu ja luotu elämys kruunautuu vielä paremmin sitten kun lapsenlapsille voi tuoda näitä kokemuksia. Kun aina välillä tuntee vähän syyllisyyttä, ei ollut omana työura-aikana ehkä sittenkään tarpeeksi aikaa omille lapsille, nyt on sitten pyritty korvaamaan.
Tuo luisteluhiihto ahkio perässä on kyllä mulle aika vierasta. Ei mulla ole edes luistelusuksia eikä tuohon läheisesti kuuluvia kokovartalokond(haalareita).
Ok, olen tuollaista naruvetoista ahkiota silloin kivi ja kirves tuolla intissä vetänyt ja jarrutellut. Tuohan on min. kolmen miehen peli, kaksi vetää ja yksi jarruttaa.
Mites Sun mielestä nuo aisavetoiset, kun jotkut käyttää aisan sisällä narua, joka hoitaa varsinaisen vedon ja tuo aisa on vain varmistuksena? Mielestäni tuo naru aiheuttaa vain turhaa nykimistä ja on tosi ärsyttävää.