Eränkäynti

Käväsin iltahiihdolla kuutamolla pellon reunoja pitkin. Melkein kävi leimasin housuissa kun lähti kauris ihan sylistä. Oli naapurin isäntä näköjään laittanut kauriille ruokintapaikan, jälkiä oli tosi paljon, pari kunnon polkuakin kulki kauempaa kun tarkemmin katselin.
Moro. Mites ne hybridit? Kohta löytävät saman ruokintapaikan.
 
Noin syvällä rintaäänellä vuodatettu teksti melkein pakottaa kokeilemaan kaikesta huolimatta tätä reseptiä. Pitääpä tehdä ens viikonloppuna inventaario pakastimeen, että vieläkö siellä hirvenlihaa majailee.
Moro. On tuo jäsen @JR49 ohje ihan maistuva. Itsekin olen vähän kyllästynyt tuohon "liialliseen" riistanmakuun. Syöty ehkä vähän liikaa. En ota kunniaa itselle saaliista, serkkupoika mua tuolla ruokkii, nytkin on pakkasessa joulun jälkeen vielä toistakymmentä kiloa, jos Sulla ihan anhiton pakkasarkku, paljonko maksat kilosta?;)
 
Moro. On tuo jäsen @JR49 ohje ihan maistuva. Itsekin olen vähän kyllästynyt tuohon "liialliseen" riistanmakuun. Syöty ehkä vähän liikaa. En ota kunniaa itselle saaliista, serkkupoika mua tuolla ruokkii, nytkin on pakkasessa joulun jälkeen vielä toistakymmentä kiloa, jos Sulla ihan anhiton pakkasarkku, paljonko maksat kilosta?;)
Mulla on nuo pakastimet vieläkin niin täynnä marjoja, sieniä ja emännän leipomuksia, että sinne ei vieläkään mitään mahdu :D on se prkl ihme kun on syönyt marjoja kuin pahanen rätkä, mutta pakastin ei vaan tyhjene :D Liekö tuo sit vaan jäätyy umpeen :unsure:
 
Hirvenlihasta saa aikaiseksi monenlaista. Ohuiksi pihveiksi tulee leikeltyä paremmat palaset, huonommat osat menevät heti alkuunsa jauhelihaksi. En kaipaa sitä riistan maun korostamista, vaan käytän hallituksen kanssa hirvenlihaa vähärasvaisena yleislihamateriaalina normaalissa ruoanlaitossa. Käristystä en ole tehnyt ikinä hirvenlihasta. Hirvijauhelihakeitto on maukkaampaa luin nautasellainen.

Helppo ja nopea resepti kiireiselle: kikkoman teriyaki ja ”yksisilmäiset” valkosipulit siivuiksi leikattuna marinointiin. Marinadit, valkosipulisiivut ja pihvit asetellaan marinointiastiaan kerroksittain ja sitten jääkaappiin, min. 2h. Ennen paistamista pihvit pois marinadista ja lämpenemään vähäksi aikaa. Ohuet pihvit paistuvat joutuisasti ja loppuvaiheessa ranskankermaa, smetanaa tms. pannulle maun mukaan kastikkeeksi ja valmista tuli. Itse laitan Perunamuusit tms. kannattaa tehdä ensin, pihvit tulevat nopeasti valmiiksi. Jos lihaa oli enemmän kuin mitä kerralla tulee syötyä, voi loput paistaa myöhemmin. Lapsille on käynyt kaupaksi siinä määrin hyvin, että olen itse jäänyt joskus lähes nopen osille. Lapset kuuraavat yleensä kastikkeen loput pannusta ruisleivällä, joten hukkaprosentti on olematon.
 
Ei ole onneksi hybridejä näkynyt, ainoastaan pari ahmaa kuljeskelee lähimaastossa, kauriit taitaa olla viellä ahman saavutettavissa sopivilla keleillä.
Moro. Onkos nämä sitten jälkeläisiä noista -90 luvulla siirtoistutetuista. Muistaakseni niitä silloin tusinan verran tuonne Suomenselän alueelle siirrettiin, metsäpeurojen jäljissä. Taitaa muuten riski urosilves olla myös kauriille uhka?
 
Moro. Onkos nämä sitten jälkeläisiä noista -90 luvulla siirtoistutetuista. Muistaakseni niitä silloin tusinan verran tuonne Suomenselän alueelle siirrettiin, metsäpeurojen jäljissä. Taitaa muuten riski urosilves olla myös kauriille uhka?

Niitähän ne. Ovat pärjänneet noilla läheisillä sydänmailla ihan hyvin, useampana vuotena saaneet pentuja. Siitähän ne sitten leviävät laajemmalla, Ahma vaatii kuitenkin aika ison reviirin itselleen.
Kyllähän noita ilveksiäkin on ollut, 5 vuotta sitten ihan omassa pihassakin :) pariin talveen en ole tosin jälkiä nähnyt, mutta viime keväällä, kantohankien aikaan, yksi melkein juoksi auton alle. Täytyy kyllä sanoa, että on se komea kissa.
 
Onkos foorumilla näädän metsästäjiä? Mielestäni näädän aktiivipyynti pystykorvan kanssa on yksi hienoimmista metsästys muodoista. Tänä talvena pitkästä aikaa täällä Etelä-Pohjanmaallakin ollut jäljestys kelejä. Huomiseksi lupasi koko päiväksi lumisadetta ja jatkuu perjantai aamupäivään. Näyttäisi tulevan lähes optimaalinen keli, jos tuuli ei pudottele puista lunta.
On vain isä viikonloppu ja poika sen verran nuori vielä ettei oikeen voi ottaa mukaan. No pistetään Paapan traktori tulille ja lähdetään edes kavereille avuksi jälkiä etsimään paikoista mihin maasturilla ei pääse. Samalla aurailla kääntö paikkoja ja metsäteitä.
 
Onkos foorumilla näädän metsästäjiä? Mielestäni näädän aktiivipyynti pystykorvan kanssa on yksi hienoimmista metsästys muodoista. Tänä talvena pitkästä aikaa täällä Etelä-Pohjanmaallakin ollut jäljestys kelejä. Huomiseksi lupasi koko päiväksi lumisadetta ja jatkuu perjantai aamupäivään. Näyttäisi tulevan lähes optimaalinen keli, jos tuuli ei pudottele puista lunta.
On vain isä viikonloppu ja poika sen verran nuori vielä ettei oikeen voi ottaa mukaan. No pistetään Paapan traktori tulille ja lähdetään edes kavereille avuksi jälkiä etsimään paikoista mihin maasturilla ei pääse. Samalla aurailla kääntö paikkoja ja metsäteitä.
Olen ollut pari kertaa kaverin mukana. Näin koiraihmisenä hienointa on seurata isännän ja pystykorvan saumatonta yhteistyötä. Lapsena kotona oli pystykorva, ja siksi rotu on läheinen. Me olimme hankikannon aikaan liikkeellä viime talvena.
 
Moro. Näistä ahkioista vielä. Nyt on oman pulkan aisat päivitetty. Ahkioon pulttasin pätkät hydrauliletkua ja siihen sisämittaan sopivan paksut lasikuituputket, pituus 2metriä. Kiristys letkuklemmarilla. Nyt pitäis vielä miettiä tuo yläpää. Aiemmin ollut käytössä tollainen saksan lahja maailmalle, eli tst-vyo ristikkäisillä henksuilla.
No nyt kävi mielessä yks juttu. Mitenkäs, jos tuon vetohomman tekisi vetorepulla. Mulla tuolla varustevarastossa löytyy Savotan Rajapartio, pulttaisi tuon lannevyön sivuun silmukkapultit ja aisojen yläpäähän sopivat koukut. Ajan tällä sitä, repussa kulkisi päivän aikana tarvittava, eväät, kaffeet, juomapullo, taukoasu yms. Paino kuitenkin se max. 5 - 6 kg.
Ei tarvis aina tauolla avata ahkion peitettä ja kaivaa tavaraa esille. Tosin on tuo peite kyllä helposti avattava, joustava kumiköysi ristissä ja muovikarabiinit.
Kun te jäsenet @Sarek1 ja @Rajajääkäri ja kenties jotkut muutkin tunnutte tietävän näistä ahkiohommista, miltäs tuo idea tuntuu, tuhoontuomittu?

Kävin alkuviikolla kaverin luona kun lähtee reissulle mukaan. Hänellä itsetehty JR27. On kyllä hieno ahkio, itse arvostan henkilöitä jotka osaa tehdä käsillään kamppeita.

Tässä on nyt aika monta viestiä tätä ahkiohommaa. En löytänyt varsinaista ketjua tälle, voin kyllä sellaisen perustaa vaikka nimellä Ahkiot, pulkat ja muut reet. Vaatisi sitten Teiltä modeilta (esim @baikal ) viitseliäisyyttä siirtää nämä viestit sinne.

Jäsen @Woodsman, tilannetiedotus. Nyt 1.2.2018 hiihtokilometrejä takana 320. Lisää lunta odotettavissa viikonloppuna.
 
Moro. Näistä ahkioista vielä. Nyt on oman pulkan aisat päivitetty. Ahkioon pulttasin pätkät hydrauliletkua ja siihen sisämittaan sopivan paksut lasikuituputket, pituus 2metriä. Kiristys letkuklemmarilla. Nyt pitäis vielä miettiä tuo yläpää. Aiemmin ollut käytössä tollainen saksan lahja maailmalle, eli tst-vyo ristikkäisillä henksuilla.
No nyt kävi mielessä yks juttu. Mitenkäs, jos tuon vetohomman tekisi vetorepulla. Mulla tuolla varustevarastossa löytyy Savotan Rajapartio, pulttaisi tuon lannevyön sivuun silmukkapultit ja aisojen yläpäähän sopivat koukut. Ajan tällä sitä, repussa kulkisi päivän aikana tarvittava, eväät, kaffeet, juomapullo, taukoasu yms. Paino kuitenkin se max. 5 - 6 kg.
Ei tarvis aina tauolla avata ahkion peitettä ja kaivaa tavaraa esille. Tosin on tuo peite kyllä helposti avattava, joustava kumiköysi ristissä ja muovikarabiinit.
Kun te jäsenet @Sarek1 ja @Rajajääkäri ja kenties jotkut muutkin tunnutte tietävän näistä ahkiohommista, miltäs tuo idea tuntuu, tuhoontuomittu?

Kävin alkuviikolla kaverin luona kun lähtee reissulle mukaan. Hänellä itsetehty JR27. On kyllä hieno ahkio, itse arvostan henkilöitä jotka osaa tehdä käsillään kamppeita.

Tässä on nyt aika monta viestiä tätä ahkiohommaa. En löytänyt varsinaista ketjua tälle, voin kyllä sellaisen perustaa vaikka nimellä Ahkiot, pulkat ja muut reet. Vaatisi sitten Teiltä modeilta (esim @baikal ) viitseliäisyyttä siirtää nämä viestit sinne.

Jäsen @Woodsman, tilannetiedotus. Nyt 1.2.2018 hiihtokilometrejä takana 320. Lisää lunta odotettavissa viikonloppuna.

Lyhyesti, Onhan monissa repuiissa tukeva ja hyvä "liivi", joka voi olla parempi, kuin monet ahkion vetovyöt. Olen itsekkin asiaa miettinyt, mutta hylännyt ajatuksen toistaiseksi, siitä syystä, että kun ahkion veto saattaa olla aika raskasta ja puseron selkämystä kastelevaa puuhaa, jos siihen selän päälle tulee vielä reppu, joka estää kosteuden haihtumisen, olo on hyvin tympeä.
Lisäksi märkä puseron selkämys tauolla palelluttaa.
Tullut mieleen, että kun mulla aika jäykät aisat ja H-mallia käytettäessä, laittaisi pienen repun/pussin aisojen alapäähän, missä sitten ne kahvivehkeet, suksivoidetta ja taukotakki. Uskon että ahkioni aisat kestäisivät sen.
 
Tullut mieleen, että kun mulla aika jäykät aisat ja H-mallia käytettäessä, laittaisi pienen repun/pussin aisojen alapäähän, missä sitten ne kahvivehkeet, suksivoidetta ja taukotakki. Uskon että ahkioni aisat kestäisivät sen.
Moro. Ideana varmaan hyvä. Ootko ajatellut tätä seikkaa; ahkion keulaan tulee lisäpainoa, no ei varmaan paljon, mutta on just siinä kriittisessä kohdassa, voi umpisessa aiheuttaa liikaa auraustaipumusta.
Tuo hikiaspekti mullakin ekana tuli mieleen. Ahkion vedossa tulee kyllä lähes aina kuuma olo. Kun lähtee liikkeelle pitää olla pikkaisen paleleva tunne, parin kilometrin jälkeen on sitten sopiva ja loppupäivä mennään sitten enemmän tai vähemmän höyryssä. Tuo taukoasu on aikas tärkeä, mulla käytössä tuollainen brittiarmeijan softie, voi suoraan pukea asun päälle, täyspitkät vetoketjut, ei tarvi edes suksia riisua.
 
Moro. Ideana varmaan hyvä. Ootko ajatellut tätä seikkaa; ahkion keulaan tulee lisäpainoa, no ei varmaan paljon, mutta on just siinä kriittisessä kohdassa, voi umpisessa aiheuttaa liikaa auraustaipumusta.



rajajääkäri:
Lisäpaino keulaan voisi olla sen 3-4 kiloa. Siinä tapauksessa voi lastata ahkiossa painavammat kamppeet peräosaan, kuten keitinlaatikko, polttoainepullot ja viikon Real Turmat pakastekuivatut ruuat:). Siis ajatuksella pitää ahkio pakata. H-Aisojen alapäähän pitäisi teettää sellainen repun mallinen pussi, joka voisi olla vaikka tarrakiinnitteinen aisoihin. Jos pussiin tulisi kilon untuvatakki kompressoituna, litran termospullo, jotain pientä taukopurtavaa, pitovoidetta ja pieni pullo pikaluistoa, ei paino olis sitä 3-4 kiloa enempää, jonka ainakin minun ahkioni jäykät aisat kestäisi.
 
Asiantuntemuksesta en tiedä, mutta mielipiteitä ja oma näkemyksiä näissä ahkioasioissa on. :) On mukavaa vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ahkioiden käytöstä ja niiden kehittelystä. Ja käsi tervehdysasentoon: mm. @samovaari tekee ajatustoimintaa stimuloiva kenttäkokeita ja herättelee keskustelua ahkioihin ja eräilyyn liittyvästä menetelmien ja välineiden kehittelystä. :salut: Täällä on monella tapaa rakentavaa keskustelua!

Olen samaa mieltä kuin @Rajajääkäri tuosta repun lämpövaikutuksesta, se on kyllä lämpöpatteri. Mutta sellaisen voisi kyllä kytkeä aisoihin kiinni. Minulla noissa omatekoisissa suksiahkioissa on vetäjän päässä satularepun putkirunko hihnoineen ja vatsavyöllä ilman reppuosaa ja tämä ”veto-osa” on koko ajan kiinni aisoissa, ts. se riisutaan pois hiihtäjän päältä ja käännetään aisojen päälle ”selälleen” kun ahkio pistetään parkkiin. Aisarakenne on sivusuunnassa ahkion ja vetäjän välillä jäykkä ja aisat on kiinnitetty hihnoilla kiinni veto-osan eli satularepun putkirunkoon siten, että veto-osa kääntyy pystysuunnassa, mutta sivusuuntaista välystä tai elämistä ylipäätään on hyvin vähän. Mutta kuten sanottua, tässä tapauksessa vedettävä ahkio on rakenteeltaan ja olemukseltaan hieman tavanomaisesta poikkeava, samoin tyypillisin toimintaympäristö voi olla toinen kuin jollain muulla. Pohjallaan umpihangessa ”uivassa” ahkiossa voivat toisenlaiset vetolaitteiston parametrit toimia yhtä lailla hyvin tai paremmin.

Ajattelen siinä reppukiinnityksessä lähinnä sitten sitä, kuinka käytännöllisesti ja kätevästi vetäjän irtautuminen tapahtuu ja mihin reppu jää sitten? Mieleen tulee äkkiseltään kaksi kiinnitysvaihtoehtoa; kiinteä/vaikeasti repusta irroitettava tai helposti irrotettava ”pikalukitus” aisojen ja repun välille. Tässä olisi vähän ajatus- ja suunnittelutyölle askarta.

Ahkion vetäjästä irrottamisen helppous tai vaikeus, tauolla tarvittavat tavarat ja toimintaympäristön olosuhteet vaikuttavat siihen, kuinka mielekästä taukotavaran sijoittaminen vaihtoehtoisesti ahkioon, taukopussukkaan tai pikkureppuun on. Tässä erilaiset käytännön kokeilut ja omien mieltymysten mukaisen ja kätevän sijoittelutavan löytäminen on mielestäni se olennainen asia. Ja siitä kuulee mielellään näkemyksiä ja kokemuksia.
 
Talvivaatetuskysymys, vastauksia toivon kokeneiltä eräkävijöiltä.
Onko mitään järkeä laitta aluspaidaksi merinovillaisen vasten ihoa ja päälle puuvillaisen, molemmat suht tiukasti istuvia.
Ajatuksenani on että puuvillainen imee kosteuden alla olevasta villaisesta paidasta. Ja nyt ei puhuta mistään intensiiviestä liikunnasta vaan leppoisassa tahdissa menemistä.
Kuulostaako järkevältä vai ei?
 
Talvivaatetuskysymys, vastauksia toivon kokeneiltä eräkävijöiltä.
Onko mitään järkeä laitta aluspaidaksi merinovillaisen vasten ihoa ja päälle puuvillaisen, molemmat suht tiukasti istuvia.
Ajatuksenani on että puuvillainen imee kosteuden alla olevasta villaisesta paidasta. Ja nyt ei puhuta mistään intensiiviestä liikunnasta vaan leppoisassa tahdissa menemistä.
Kuulostaako järkevältä vai ei?

Just tulin hiihtolenkiltä ja mulla oli tekninen paita, woolpowerin villapusero ja päällimmäisenä sarkatakki. Oikein hyvä setti koska kosteus häipyi heti läpi. Tuulisemmalla kelillä mulla on tuulta pitävä takki sarkatakin sijasta. Puuvillaa ja fleeceä vältän kovemmalla pakkasella, fleecepusero/takki on alle 15 asteen pakkasella aivan perseestä jos kastuu hiestä, iskee heti kylmä kun pysähdyt.

Lepposemmassa tuo puuvilla menee, varsinkin jos teet nättejä lenkkejä. Ja jos et höyryä paitaa märäksi, niin sillon kyllä ihan ok.
 
Moro. Näistä ahkioista vielä. Nyt on oman pulkan aisat päivitetty. Ahkioon pulttasin pätkät hydrauliletkua ja siihen sisämittaan sopivan paksut lasikuituputket, pituus 2metriä. Kiristys letkuklemmarilla. Nyt pitäis vielä miettiä tuo yläpää. Aiemmin ollut käytössä tollainen saksan lahja maailmalle, eli tst-vyo ristikkäisillä henksuilla.
No nyt kävi mielessä yks juttu. Mitenkäs, jos tuon vetohomman tekisi vetorepulla. Mulla tuolla varustevarastossa löytyy Savotan Rajapartio, pulttaisi tuon lannevyön sivuun silmukkapultit ja aisojen yläpäähän sopivat koukut. Ajan tällä sitä, repussa kulkisi päivän aikana tarvittava, eväät, kaffeet, juomapullo, taukoasu yms. Paino kuitenkin se max. 5 - 6 kg.
Ei tarvis aina tauolla avata ahkion peitettä ja kaivaa tavaraa esille. Tosin on tuo peite kyllä helposti avattava, joustava kumiköysi ristissä ja muovikarabiinit.
Kun te jäsenet @Sarek1 ja @Rajajääkäri ja kenties jotkut muutkin tunnutte tietävän näistä ahkiohommista, miltäs tuo idea tuntuu, tuhoontuomittu?

Kävin alkuviikolla kaverin luona kun lähtee reissulle mukaan. Hänellä itsetehty JR27. On kyllä hieno ahkio, itse arvostan henkilöitä jotka osaa tehdä käsillään kamppeita.

Tässä on nyt aika monta viestiä tätä ahkiohommaa. En löytänyt varsinaista ketjua tälle, voin kyllä sellaisen perustaa vaikka nimellä Ahkiot, pulkat ja muut reet. Vaatisi sitten Teiltä modeilta (esim @baikal ) viitseliäisyyttä siirtää nämä viestit sinne.

Jäsen @Woodsman, tilannetiedotus. Nyt 1.2.2018 hiihtokilometrejä takana 320. Lisää lunta odotettavissa viikonloppuna.

Pahus, olet ehtinyt ohittaa 20:lla kilsalla ;)
Täällä tuli niin vankasti lunta, että laitoin nyt harkintaan jo pitemmät sukset. Saa nyt nähdä, ei näin lumisia talvia kovin usein siunaannu tänne. Lunta on nyt naapurikunnan mittauspisteessä jo yli 50cm, pitää mennä muutama vuosi taemmas, että tämän verran olis ollut :)
 
Minulla noissa omatekoisissa suksiahkioissa on vetäjän päässä satularepun putkirunko hihnoineen ja vatsavyöllä ilman reppuosaa ja tämä ”veto-osa” on koko ajan kiinni aisoissa, ts. se riisutaan pois hiihtäjän päältä ja käännetään aisojen päälle ”selälleen” kun ahkio pistetään parkkiin. Aisarakenne on sivusuunnassa ahkion ja vetäjän välillä jäykkä ja aisat on kiinnitetty hihnoilla kiinni veto-osan eli satularepun putkirunkoon siten, että veto-osa kääntyy pystysuunnassa, mutta sivusuuntaista välystä tai elämistä ylipäätään on hyvin vähän.
Moro. Kun tuota yo. selvitystä ajatuksella luen. Sulla on ilmeisesti kiinnityksenä ns. nivelholkki, eli kaksi holkkia nivelletty siten, että kääntyy vain ylös/alas eikä sivusuunnassa. Holkin toinen pää tulee aisoihin ja toinen pää putkirungon pystyputkien alapäähän?

Ajattelen siinä reppukiinnityksessä lähinnä sitten sitä, kuinka käytännöllisesti ja kätevästi vetäjän irtautuminen tapahtuu ja mihin reppu jää sitten? Mieleen tulee äkkiseltään kaksi kiinnitysvaihtoehtoa; kiinteä/vaikeasti repusta irroitettava tai helposti irrotettava ”pikalukitus” aisojen ja repun välille.
Joo, ajattelin tuollaista pikakiinnitystä.
Aisoihin sopivan tiukka (aisan sisähalkaisija 12mm) kumimutteri, tällainen
kumimutteri.jpg

tuohan kiristyy kun sisään ruuvaa sopivan koukkupultin, vähän niinkuin veneen pohjatulppa.
Lantiovyöhön silmukkaruuvi kierreosa katkaistuna sopivan pituiseksi ja teipattuna/pehmustettuna ettei revi kallista anorakkia.

silmukkapultti2.jpg

Itseasiassa, jos jostain veneilyliikkeestä löytyisi sopiva silmukka-koukku vanttiruuvi, niin tuosta saisi molemmat päät. Pikkaisen pitäisi sahailla ja prikkaa/mutteria lisäillä.vantti.jpg

Suurin haastehan tuossa on löytää sopivilla kierteillä olevat.

Eli repun lantiovyön ulkosivuilla on nuo silmukat ja aisojen päässä nuo koukut. Tauolla nopea ja helppo riisua. Sitten kun nuo on metallia, (hifistellään vielä lisää, rosteria) luulisin ettei ylimääräistä klappia synny. Tuo ahkion ylimääräinen nykiminen on kyllä ihan p.......stä.
Mulla nyt jäänyt tää vetoreppu-homma jotenkin pyörimään päässä. Vaimokin viime yönä herätteli, mitäs puhelet unissasi? No varmaan tätä suunnittelin.

Tuon lämpöpatteri-jutun kyllä allekirjoitan. Pitää sitten vaatetusta säädellä sen mukaan. Mulla tässä reppujutussa pari aspektia. Voit tehdä leiristä päiväreissuja, ei tarvi aina ahkiota kiskoa. Jos sitten käy aivan ohraisesti että ahkio särkyy, pääset vielä reppuinesi ihmisten ilmoille.

On tää tosiaan hyvä palsta, aina lukee itseään tietävimmiltä hyviä juttuja.
 
Back
Top