Eränkäynti

Pyritkö @baikal jotenkin tämän palstan monipuolistamiseen, siis että keskusteltaisiin muustakin kuin aseista ja järjestelmistä ja politiikasta. Enemmän noista eränkäyntiin yms. liittyvistä? Mulle kyllä sopii, kun en noihin taktisiin mitään voi antaa.

Pyrin joo, ihan tietoisesti. Palstalla on paljon osallistujia, joita kiinnostaa nämä asiat. Ja tämä retkeily-eräily-ym. on MIELESTÄNI vankinta pohjaa, kun katsotaan sitä, mistä sotilaat tehdään. Kaikinpuolisen kenttäkelpoisia ihmisiä kehittyy näiden puuhien ympärillä. Pitkien taipaleiden varsilla kohdatut ihmiset ovat oma lajinsa.

No sen verran tunnen retkeilyä ja eräilyä, että osaan kadehtia Teitä, jotka säännöllisesti saatte aikaan tollaisia 10 vuorokauden vetoja haastavissa oloissa. Minä kun paskat nakkaan hienoille autoille tai moottoripyörille, mutta hyvä vaellusreissu toisten toteuttamana saa kateustutkani värisemään. Semmonen minä olen.
 
Minä kävin 2000-luvun alussa muistaakseni neljällä Raija Hentmanin vetämällä lapinvaelluksella. Ensimmäinen syyskuussa 2001 ja viimein taisi olla 2004. Sen jälkeen en ole käynyt. Monesti kyllä tekisi mieli.
 
Käväsin kelkkauria pitkin hiihtämässä about 20km. Niin aurinko jo paistoi, että poskipäät otti pikkasen liikaakin aurinkoa. Lunta on tullut vaan lisää, sauvalla kokeiltuna nietospaikoissa oli jo liki metri lunta, tasaisella sitten 60-70cm. Saa nähdä kuinka pitkälle hiihtokelejä riittää, lunta ainakin on tarpeeksi. Eläimet näyttää aikalailla pysyvän paikoillaan, vain yhdet jäniksen jäljet, kettu ja oikein komeat metson soidinjäljet. Oli metsolla siipien kärkiväli kohdallaan ja varmasti oli ollut komea näky kun oli ärhennellyt penkalla ja kiivennyt siitä pöllipinon päälle.

Tämän vuoden hiihtosaldo on nyt yli 300km, suurin osa metsäsuksilla. Vois loppukevään kuluttaa nyt latuja, kai sitä jo peruskunto alkaa olla kohdillaan ;)
 
Eilen näin merikotkaparin. Aika varmasti syyläsivät pilkkiavantoja eli kun ukot heittelevät kaloja hankeen jne. On reuhakat siivet silläkin. Tänä vuonna ei vielä ole ahmaa näkynyt samoilla töin. Joku kaikista maailman viiruksista pyrkii tekemään pesää vartalooni, siihen malliin pakottelee ja jäytää, nenästä valuu kirkas tippa ja wanhat leikkausjäljet aristavat, nivelistä kuuluu narinaa ja silmiä särkee, ovatkin jo punaiset kuin Ilmestyskirjan pedolla keskiaikaisessa kuvituksessa. Flunssan potemisessa kyrpii se toimettomuus, johon on viisasta alistua. Kolmantena päivänä tuo kötvästely muuttaa ihmisen harmaaksi mulkuksi.

Mä luulen, että veli samovaarimme on joutunut muuttamaan suunnitelmiaan lapissa. Hän on niin kokenut ja viisas, että ei kaihda vaihtaa reittejä ja tavoitteita. Luulen, että lumiolot ovat monin paikoin siellä perkeleelliset.
 
Moro. Palailtu reissulta pari tuntia sitten, huhhuh. Kirjoitinko aiemmin huhtikuun puolivälissä, piti olla huhtikuun alussa, sorry. Tässä nyt järjestelty ja huollettu varusteita, myöhemmin tarkempia huomioita reissusta. Vaimokulta tuolla kammarissa höpisee jostain hyvityksestä, täytyy mennä katsomaan, mitä se tarkoittaaaaa.
 
Moro. Palailtu reissulta pari tuntia sitten, huhhuh. Kirjoitinko aiemmin huhtikuun puolivälissä, piti olla huhtikuun alussa, sorry. Tässä nyt järjestelty ja huollettu varusteita, myöhemmin tarkempia huomioita reissusta. Vaimokulta tuolla kammarissa höpisee jostain hyvityksestä, täytyy mennä katsomaan, mitä se tarkoittaaaaa.

Tätähän se on. Mies tulee onnistuneelta matkalta kotiin ja ei ehdi suuta ruoalle auki saada, kun pitää ryhtyä urakalla lempimään. Mies tekee mitä pitää.:cool:
 
Tätähän se on. Mies tulee onnistuneelta matkalta kotiin ja ei ehdi suuta ruoalle auki saada, kun pitää ryhtyä urakalla lempimään. Mies tekee mitä pitää.:cool:

Ja miksi tätä miehen osaa ei arvosteta. :) Meitä miehiä poljetaan suohon. Olen miettinyt että joka panosta jonka annan näille rauskaperseelle pitäisi veloittaa joku summa tai joku teko. Verottaja ei varmaan tykkää, kun eläkeläinen alkaisi tehdä tällaistä sivubisnestä.
Mutta kuvia reissusta odotellessa.
 
Ja miksi tätä miehen osaa ei arvosteta.

Mies on maalitettu syntymästään lähtien. Nainen synnyttää, naiset kasvattavat, vaimo patistaa, naishoitaja hoitaa ja lopulta ympyrä sulkeutuu: naispappi siunaa.

Kannattaa muuten huomata sekin, että kun suomalaisnaiset moittivat meitä, niin eikös nimenomaan suomalaisnaiset väitä yksinkasvattavansayksinvastaavansayksinkotiahoitavansayksinyksin....kaikki tulevat miehet? Eli sieltä se peilistä näkyy, kun moittii kulloistakin kasvatuksen tulosta.
 
Tätähän se on. Mies tulee onnistuneelta matkalta kotiin ja ei ehdi suuta ruoalle auki saada, kun pitää ryhtyä urakalla lempimään. Mies tekee mitä pitää.:cool:
Moro. Käytiin kyllä paluumatkalla Kajaanin ABC:llä syömässä, notta ei tässä nyt kiireellä oltu ja reppukin otettiin pois selästä.

Niin, usein tällaisiin tilanteisiin liittyy ns. aviollisten velvoitteiden lisäksi myös runsaanpuoleisesti ”tekemättömiä kotihommia”.
Moro. Tässä iässä tuo on lopulta niin harvinaista herkkua ettei voi puhua velvollisuuksista, perikuntakin jo olemassa, otetaan vaan nautinnon kantilta.
 
Moro. Mistähän tätä reissua nyt lähtisi purkamaan. Lähdetään nyt ensin suunnitelmasta ja toteutuksesta. Sodan ja rauhan aikana nämä elementit joskus kohtaavat, usein ei. Näin sotilasaiheisiin pureutuvan palstan termein, meillä oli hyvä strategia ja erinomainen taktiikka.

Tässä pari karttaa. Ensimmäinen on suunnitelma, jonka kaverin kanssa teimme joulun tienoilla.
talvivaellus 2018.jpg

Tuo ohut musta viiva. Lähtö Ivalon Pasasjärveltä ja lopetus Lemmenjoen Njurgalahteen, 110km, 11 päivää, 10 yöpymistä. Tarkoitus yöpyä teltassa, paitsi Ivalojoen Kultalan ja Ylimmäisen Appislompolon LaVu kämpissä.

Tässä toinen kartta toteutuneesta.
Pilkki18.jpg

Tuo vähän paksumpi musta viiva. Lähtö Ivalon Pasasjärveltä, perusleiri tuossa Risupään alarinteellä Hammasjärven rannalla, kuusi päivää pilkkireissuja ilman ahkioita lähijärville ja paluu Ivaloon. 120km, 11 päivää ja 10 yöpymistä. Kaikki yöt teltassa.

Tää oli mulla nyt yli viikon kestäneistä talvireissuista nro19. Joskus on ollut kovia tuulia jopa myrskyjä. Joskus on ollut huono jopa olematon näkyvyys.
Nyt oli ensimmäinen reissu, kun lumiolosuhteet oli suurin haaste.
Koko talvena tuolla alueella ei ollut suojasäätä, lunta oli metri, paikoin vähän enemmän ja se oli pinnasta pohjaan samaa saatanan jauhoa.
Pari eka päivää (ja pari vikaa) meni ok kun seurattiin tuota Ivalo - Inari kelkkauraa Hammasjärvelle. Tuossa Akuniemen pohjoispuolella käännyttiin kelkkauralta pois ja pantiin teltta pystyyn tuohon Risupään alarinteelle. Matka uralta järven rantaan oli 1km ja siitä vielä puolisen kilometriä rinteeseen. Aikaa meni tuohon melkein kaksi tuntia. Säälittävää taaperrusta.
Mulla oli 310 pitkät tervatut puusukset, kaverilla 260 pitkät muovipohjaiset. Minä upposin Nokialaisen varrensuuhun, kaveri puolireiteen. Molemmilla 160 senttiset umpihankisauvat isolla sommalla. Olisi pitänyt olla 1800-luvun kaksimetrinen porkka ämpäripohjan kokoisella sommalla.
Tuohon pantiin teltta pystyyn. Normireissuilla ollaan tampattu suksilla teltanpohja tiukkaan ja teltta siihen päälle. Nyt ei onnistunut, ei tuo lumi tamppaantunut/kovettunut mihinkään. Lapioitiin yli puoli metriä pois ja teltta siihen kuoppaan. Paskiokin piti kaivaa ihan pohjia myöten.

Siinä illalla lunta sulatellessa tuumittiin ja äänin 2-0 päätettiin, että tää ko. paikka on ns. base camp. Suunnitelma muuttuu ja tästä tehdään pieniä reissuja lähiympäristöön. Perusideasta, kymmenestä yöpymisestä ei tingitä.

No, sitten seuraavina päivinä tehtiin tuollaisia reilun kympin reissuja lähijärville pilkkimään ja palattiin omaa uraa takaisin. Ahkiot jätettiin teltalle ja selässä oli pikkureppu. Taukoasu, termospullo vettä, varakompassi, pari proteiinipatukkaa, kaffevehkeet ja tietysti pilkkitarpeet.
Tuossa heti eka järvellä kommellus. Tuolla kun lunta on paljon on vaikea hahmottaa, missä järvi alkaa. No, kairasin heti eka reiän pohjakiviin, oltiin liian rannassa.
Jossain aiemmin maininnut, että pyrin varautumaan kaikkeen. Repun sivutaskusta Rapalan uudet kovapalat ja 8mm lenkki ja taas toimii.

Mulla lähtiessä ahkio painoi 43kg ja itse 82kg. Palatessa ahkion paino 36kg ja oma 77. Kaverilla samat mitat 43/90 ja 36/85.
Tosiaan, mulla nuo sukset "kantoivat" pikkaisen paremmin ja vedin suhteessa kaksi legiä ja kaveri yhden, onkos tuo nyt sitten sitä empatiaa?

Lämpötilat päivisin oli -3 - -6astetta ja öisin -8 - -15. Olin ostanut väliasuksi tuon Teesarin kerraston, ei tarvittu päivällä, käytin yöpukuna.
Telttana meillä Fjällrävenin Akka3 ja siihen pohjalle mittaan leikattu routamatto. Tuon päälle solumuovialusta ja päällimmäisenä ilmatäytteinen.
Molemmilla untuvapussit 1200g ja siihen päälle ohut kuitupussi. (ei tarvittu tuplaa).
Aamulla syötiin puuroa, voileipää ja kahvia. Päivällä leipää ja kahvia ja noita patukoita. Illalla itse kuivattua jauhelihaa/tonnikalaa sekoitettuna kaupan pussukoihin. Kalaa saatiin sen verran (isoja ahvenia ja muutama harri), että osa ruuista palautui takaisin etelään.
Bensaa kului lumensulatukseen ja osin vaatteiden kuivaukseen kaikki 5,3litraa. Kaasua meni 450g purkki.

Nyt kun katsellut noita säätiedotteita. Me oltiin pari viikkoa liian aikaisin tuolla. Nyt siellä on kunnon hankiaiset. Ei mitään, jos se ei tapa, se vahvistaa.
 
Isäukko oli Kessin suunnilla reilu viikko sitte ja totes tuota samaa. Lunta on ja upottaa,tosin he olivat kelkoilla mökkeilemässä ja vähän puunajoa mökille tekemässä.
 
Back
Top