Moro. Tuosta mehtuuhallituksen aikeista lopettaa/tuhota rämistyvät tulipaikat/laavut.
Monta vuotta olin samaa mieltä. Turhat kämpät purettava, palvelut kohdistettava sinne missä turistilaumat liikkuvat, näin meille kulkijoille jää tuo erämaan rauha. Kun nuo "turistit" pääasiassa liikkuvat päivämatkan päässä sivistyksestä ja tuo polttopuuhuolto ja paskioiden tyhjennys helpottuu ja halpenee.
Monet kunnat lähti jonkun buumin mukaan tuossa 90-luvun alkupuolella ja perustivat noita reittejä ja palvelurakenteita ja MH osittain rahoitti.
Valitettavasti noita ei sitten ylläpidetty ja tosiaan, kuten jäsen
@baikal tuossa yllä osoittaa, ylläpitoon ei sitten ole ollut kuntien puolelta kiinnostusta. En ihan tiedä, olisiko tuossa ollut jonkinlainen kuntapäättäjien hahmotelma, pikkupanostus infraan, ei lisäarvoa maisemien tai historian suunnalta.
Ei sitten saa yleistää, monissa paikoissa on ollut kiinnostusta ja reittejä jopa paranneltu.
Tuo minun mielestäni turhien kämppien purku ja se mielihalu koki sitten kovan kolauksen, kun juttelin muutaman kaverin kanssa. Osallistuivat vanhojen kämppien/kammien entisöintiin tuolla Itäkairassa. Noissa Metsähallitus antoi tarvikkeet ja niiden kuljetuksen. Talkooporukka sitten teki hommat.
Tässä huomioikaa tällainen kaveri, Jouni Ohtamaa. Organisoi homman ja ei ehkä tehnyt paikanpäällä ryskähommia, mutta videoi homman tyylikkäästi.
(Jounin reissuja isänsä Teuvon kanssa on muutenkin hauska seurata youtubesta).
No, nyt mieleni on jotenkin muuttunut. Nuo historialliset kämpät on säilytettävä jo ihan historian kannalta ja tulipaikat/laavut säilytettävä noilla hienoilla paikoilla. Sen sijaan olen edelleen tätä mieltä, nuo 90-luvun buumin aikuiset paikat joutaa poltettavaksi.