Eränkäynti

Metsähallitus aikoo purkaa suuren osan vähän käytettyjen retkireittiensä rakennelmista kansallispuistojen ulkopuolella, uutisoi Keskipohjanmaa-lehti. Lehden mukaan purkutöitä on tulossa Suomen joka kolkkaan.

Kunnat tai järjestöt voivat estää purkusuunnitelmat ottamalla luontopalvelujen rakennelmat kuten laavut huollettavaksi erillisellä kummisopimuksella. Mahdollisista kummisopimuksista pitää ilmoittaa huhtikuun puoliväliin mennessä. Monessa kunnassa Metsähallituksen aikeet ovat tulleet tietoon vasta maaliskuun puolivälin jälkeen, joten aikaa reagoida on ollut vähän, Keskipohjanmaa kertoo.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...taa-mutta-asialla-on-kiire/6849048#gs.Nw886Y4
 

Ikävää, että mehtuuhallitus haluaa keskittää luonto-retki-ym. toiminnan keskuksiin. Sitähän tämä asiallisesti ottaen tarkoittaa. Ihmiset sinne, missä saadaan heistä hillot irti. Kiusallista on tuollainen harrastaminen, jossa hallintoalamainen ei kuluta rahaa.....

Aika moni tuntemani kunta ei kyllä ole osoittanut minkäänlaista intoa pitää yllä mitään muuta kuin visioita. Reitistöt ovat rämettyneet ja rakenteet muuttuneet osaksi luonnollista kiertoa. Ns. lähiretkeilyn suosio on ollut kasvussa mielestäni jo vuosia. Nyt sitten koulataan ihmiset uusille tavoille.

Moottorikelkkareitistöön löytyy kyllä elyltä kasa fyffeä joka vuosi....perheiden ja muidenkin lähiretkeily ei ole ihan niin.....pah.
 
Mies on maalitettu syntymästään lähtien. Nainen synnyttää, naiset kasvattavat, vaimo patistaa, naishoitaja hoitaa ja lopulta ympyrä sulkeutuu: naispappi siunaa.

Kannattaa muuten huomata sekin, että kun suomalaisnaiset moittivat meitä, niin eikös nimenomaan suomalaisnaiset väitä yksinkasvattavansayksinvastaavansayksinkotiahoitavansayksinyksin....kaikki tulevat miehet? Eli sieltä se peilistä näkyy, kun moittii kulloistakin kasvatuksen tulosta.

Peili on julma. Äsken kävin katsomassa.
 
Aika moni tuntemani kunta ei kyllä ole osoittanut minkäänlaista intoa pitää yllä mitään muuta kuin visioita. Reitistöt ovat rämettyneet ja rakenteet muuttuneet osaksi luonnollista kiertoa. Ns. lähiretkeilyn suosio on ollut kasvussa mielestäni jo vuosia. Nyt sitten koulataan ihmiset uusille tavoille.

Taitaa olla aikalailla kyläyhteisön tms. järjestön varassa nuo reittien kunnossapidot. Johto sitten osallistuu lehtikuvan ja kättelyn kanssa tehtyyn työhön...
 
Löytyikö lista kohteista?

Jostain luin, tais olla Keskipohjanmaan sivuilla.
Sievistä 7kpl, eli jäljelle jää Huuhankallio ja Ahvenlampi. Reisjärveltä Peuranpolun nuotiopaikat, Lestinjärveltä Lestijokivarressa olevat tosi hienot laavut/nuotiopaikat.
 
Mutta kuvia reissusta odotellessa.
Moro. Eipä ole kuvia tarjolla. Edellisen kerran kamera oli mukana reissulla Itäkairassa kinofilmiaikaan, ruskareissu ja kamera meni pilalle kosteudesta. Kännykkäkameran omistan IPhone, mutta reissuilla mukana tuo kaiken kestävä Nokia 3310, akkukesto on ihan eri luokkaa kuin näissä nykyisissä älykännyissä.
Joo, mä tiedän. Jos ei ole kuvia tai videoita tarjota, ei homma ole uskottavaa. Näillä nyt vaan menen.Hammastunturi.png
Pari kesäistä kuvaa voin tarjota melontakaverin kamerasta. Muistaakseni v.2008.
Näkymä Hammastunturin huipulta pohjoiseen. Tuon nuolen kärjessä suunnilleen oli meidän perusleiri. Taustalla Viljaniemi.


Hammastunturilta länteen.png

Edelleen Hammastunturin huipulta näkymä länteen. Tuossa noita meidän pilkkijärviä, Kulpakkojärvi , Appisjärvi, Vanhajärvi ja taitaa siellä kauempana näkyä Irrajärvi.

Sitten tuohon eka viestiin. Tuli ilmeisesti tehtyä rikkomus, kun kopioin nuo karttapohjat viestiin. Tällaisen lauseen löysin Maanmittauslaitoksen nettisivuilta:
Karttoja voi käyttää yksityisesti mutta niitä ei saa jakaa eikä muokata
Kartan saa linkittää sivulleen, mutta sitä ei saa upottaa vaan sen tulee aueta suoraan Maanmittauslaitoksen sivulle.

Toivottavasti ei tule seuraamuksia tästä. Ko. karttapohjat siis kopioitu Kansalaisen Karttapaikka- palvelusta joka on MML:n omistama.
 
Moro. Tuosta mehtuuhallituksen aikeista lopettaa/tuhota rämistyvät tulipaikat/laavut.
Monta vuotta olin samaa mieltä. Turhat kämpät purettava, palvelut kohdistettava sinne missä turistilaumat liikkuvat, näin meille kulkijoille jää tuo erämaan rauha. Kun nuo "turistit" pääasiassa liikkuvat päivämatkan päässä sivistyksestä ja tuo polttopuuhuolto ja paskioiden tyhjennys helpottuu ja halpenee.

Monet kunnat lähti jonkun buumin mukaan tuossa 90-luvun alkupuolella ja perustivat noita reittejä ja palvelurakenteita ja MH osittain rahoitti.
Valitettavasti noita ei sitten ylläpidetty ja tosiaan, kuten jäsen @baikal tuossa yllä osoittaa, ylläpitoon ei sitten ole ollut kuntien puolelta kiinnostusta. En ihan tiedä, olisiko tuossa ollut jonkinlainen kuntapäättäjien hahmotelma, pikkupanostus infraan, ei lisäarvoa maisemien tai historian suunnalta.
Ei sitten saa yleistää, monissa paikoissa on ollut kiinnostusta ja reittejä jopa paranneltu.

Tuo minun mielestäni turhien kämppien purku ja se mielihalu koki sitten kovan kolauksen, kun juttelin muutaman kaverin kanssa. Osallistuivat vanhojen kämppien/kammien entisöintiin tuolla Itäkairassa. Noissa Metsähallitus antoi tarvikkeet ja niiden kuljetuksen. Talkooporukka sitten teki hommat.
Tässä huomioikaa tällainen kaveri, Jouni Ohtamaa. Organisoi homman ja ei ehkä tehnyt paikanpäällä ryskähommia, mutta videoi homman tyylikkäästi.
(Jounin reissuja isänsä Teuvon kanssa on muutenkin hauska seurata youtubesta).

No, nyt mieleni on jotenkin muuttunut. Nuo historialliset kämpät on säilytettävä jo ihan historian kannalta ja tulipaikat/laavut säilytettävä noilla hienoilla paikoilla. Sen sijaan olen edelleen tätä mieltä, nuo 90-luvun buumin aikuiset paikat joutaa poltettavaksi.
 
No, nyt mieleni on jotenkin muuttunut. Nuo historialliset kämpät on säilytettävä jo ihan historian kannalta ja tulipaikat/laavut säilytettävä noilla hienoilla paikoilla. Sen sijaan olen edelleen tätä mieltä, nuo 90-luvun buumin aikuiset paikat joutaa poltettavaksi.

Olet kyllä oikeassa. -90-luvulla silloinen ympäristökeskus taisi teetättää työttömyystöinä kaikenlaisia virityksiä vailla mitään kestävää pohjaa, vailla perspektiiviä sen enempää luontoarvoihin, historiaan tai mihinkään muuhunkaan. Väännettiin reitti ja rakenteet sinne, minne se saatiin halvalla ja maanomistuskysymykset sen sallivat.....nyt 90 prosenttia noista paikoista kasvaa mittaistani koivua.

Olin minäkin muutamen päivän ulkoilemassa. Ei mitään valovoimaista, mutta mulle sopivaa ja osaan perhana vie nauttia näistä lähialueista. Kilometriahneus on jäänyt taakse ja sijalle on tullut rauhallisempi ote, jopa vätystelyn sallin itselleni.

Aika tuoreille ahman jäljille satuin, meinasi koira aivan hulluksi tulla, kun nuuhki ahman jättämiä kusimerkkejä, karvat oli selässä ihan sojollaan ja sylki roiki. Näin toistamiseen merikotkia tälle keväälle. Lunta on nyt painuneenakin sen verran, että kun hyppää hankeen, niin vyötäröä myöten on helposti. Voi sitä vielä vettäkin ojissa virtailla.

Oli yksi päivä todella kova tuuli. Puuskat tiputteli männyistä oksia ja vaihdoin tietoisesti vähän paikkaa, ei ole terveellistä ottaa pankaoksaa niskaansa.

Talvimakuupussi on menossa vaihtoon, ei maha mittään. Kyllä 12 vuotta sekalaista käyttöä tekee näköjään tekonsa. Tai sitten olen jo horiseva vilukissi.
 
Talvimakuupussi on menossa vaihtoon, ei maha mittään. Kyllä 12 vuotta sekalaista käyttöä tekee näköjään tekonsa. Tai sitten olen jo horiseva vilukissi.
Moro. Vanhemmiten tuo kylmyys tunkee helpommin ytimeen. Esim. itsellä huomannut jos nukkuu kylkiasennossa ja polvet puristaa tiukasti pussin sivua. Sieltä se kylmä vaan ilmoittelee itsestä.
Tuolla toisessa ketjussa minkä bännätty sardaukar aloitti, siellähän on hyviä ehdokkaita uudeksi pussukaksi.
 
keli oli mitä mahtavin
Moro. Tuollaista hankiaista oltaisiin kaivattu viime viikoilla.
Onkos teilläpäin nuo hankikannon kelit nimellä kestoset? Täällä itämurteissa nuo tunnetaan hankiaisina, jossain hankipäällä. Nää murteet on nykyäänkin vähän hämmentävät. No, nykynuoret puhuu sitten aika samanlaista yleismurretta.
 
Moro. Tuollaista hankiaista oltaisiin kaivattu viime viikoilla.
Onkos teilläpäin nuo hankikannon kelit nimellä kestoset? Täällä itämurteissa nuo tunnetaan hankiaisina, jossain hankipäällä. Nää murteet on nykyäänkin vähän hämmentävät. No, nykynuoret puhuu sitten aika samanlaista yleismurretta.
Kantohanki, kantonen, kestohanki, kestonen. Niillä täälläpäin puhutellaan :)
 
Kolmisen tuntia oltiin pojan kanssa aamusta hankikannoilla...aivan kinthaalla että vielä oli, useassa paikassa ei enää kantanut(yöllä ei ollut tarpeeksi pakkasta)
Parhautta näin keväisin :)
Itse olen kävässyt kolmena aamuna hiihtelemässä koiran kanssa. Tänäänkin vielä kantoi, vaikka pakkasta oli ollut vain pari astetta. Saa nähdä onko enää huomenna menemistä, lupaili yölle vesi/räntäsadetta ja saattaa jäädä jo lämpimän puolelle. Nyt sitten onkin parin, kolmen viikon odottelu, että metsistä sulaa edes sen verran lumet pois, että pääsee taas kulkemaan.
 
Itse olen kävässyt kolmena aamuna hiihtelemässä koiran kanssa. Tänäänkin vielä kantoi, vaikka pakkasta oli ollut vain pari astetta. Saa nähdä onko enää huomenna menemistä, lupaili yölle vesi/räntäsadetta ja saattaa jäädä jo lämpimän puolelle. Nyt sitten onkin parin, kolmen viikon odottelu, että metsistä sulaa edes sen verran lumet pois, että pääsee taas kulkemaan.
Huomiselle vähän suunnittelin, että ottettaisiin lumikengät mukaan ja siirryttäisiin kengille kun alkaa pehmenemään..
 
Onko kuivureista kokemusta? Suositella saa..
Moro. Mulla Evermat-merkkinen + siihen ostettu pari lisätasoa. Olen ollut tyytyväinen. Tuossa termostaatti, voi säätää lämpötilaa.
Tuttavaperheellä Orakas-merkkinen, vielä parempi, mutta tuo perhe onkin lähes ammattilaisia marjastuksessa ja sienestyksessä. Molemmat kuuluvat marttoihin, on muuten ainoa tietämäni miespuolinen martta tuo kaveri.
Jossain vanhassa Suomen Latu-lehdessä oli muistaakseni vertailu näistä, saattaa löytyä internetsin syövereistä.
 
Back
Top