Fremen
Greatest Leader
Edit.
Jousikokeen aika on kyllä lyhyt...kun kiväärillä on 4 ls 90 sek muistaakseni...?
Mietin itse samaa jonkun kerran vastakaarijousella nuorena harrastaneena... eikohan tossa ole ideana etta se ensimmainen leikkaava nuoli osuu, toi aikaraja on vaan ettei siina ruveta mitaan stabilisaattoreita virittamaan ja telineita/ tahtainjyvia yms. saatamaan, saati sitten sulkia nuolemaan . Eli tappavan laukauksen pitaa lahtea kerran, ja olla toistettavissa ettei kyseessa ollut mikaan onnenkantamoinen 'cold arrow shot'..?
Mutta noi AMET:t on kylla lyhkaisia jousella, esim. metsajanista pitaa tiamma paasta ampumaan 15-18 metrin paasta, muuten elain ehtii kuulema painautua viistaiseksi ennenkuin polkaisee pomppuun (siis 80 paunan super-epamukavalla taljajousella lentonopeudet ovat ehka jopa 100m/s metrin paassa jousesta, riippuen tietysti nuolen painosta).
Eilen olin illalla koirien kanssa ulkona, syvassa suo-ojassa tuli 2 koirassorsaa naaraan perassa, amet n. 7m. Eipa ole kausi paalla, mutta eivat noi hormooneiltaan meita kylla olis huomanneetkaan. Nain ennenvanhaan Suomessa syotiin, epailen.
ps. nuorempi terrieri muuten lyhyesta varrestaan huolimatta huomasi ne linnut hiukan itseni jalkeen, ja repaisi massiivisella loikalla suoraan jaakylmaan ojaan niiden paalle... Hyva ettei saanut sorsilta kunnolla kuonollensa, ja oli aika vilpoisat 2,5 km kavely takaisin kampille, mutta vaikka pikku-mies valilla vahan parskikin, isukki oli ylpea: vaistot kohdallaan vaikka viimeistelyssa on viela varaa parantaa, ja pienpedot (minkki) olivat tahtaimessa hankinta-aikaan .
Tassa siis meikalaisen kaksi parasta kaveria noin lajityyppeina:
kaksoisveli pienemmalle portugalin podengolle
ja brassi
hoikempi kuin omani, ja talla korvat "teipattu" pentuna, asia johon en itse suostunut kasvattajan urputuksesta huolimatta. EVVK milta ne korvat nayttaa...
Hyvaa perjantai-iltaa metsankavijaveljet!