Eränkäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Torrakko
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vielä viikonlopun kunniaksi muutama kuva kalareissun saalista tai osasta siitä. Saalis oli 30 kpl 100-450 g ahventa ja ja 1 kpl mitan täyttävä kuha 42 cm ja yli 30 kpl alamittaista kuhaa jotka laskettiin takaisin kasvamaan mereen.
Iho sai kivan rusketuksen kun oli
50 suojakertoimella olevaa aurinkovoidetta...paitsi selässä ja sitten pitikin nukkua "levitoiden" seuraava yö ...:confused:

puolet saalista savustettuna

20160602_154255 – Kopio.webp

savustuksen aikana otettu taivaskuva

20160602_145436 – Kopio.webp

kalastukseen kuulumaton kuva mutta läheisellä lammella törmäsin mustakurkku- uikkuun ..itseasiassa elämäni eka kerta kun tällaisen näin..

20160531_140243 – Kopio.webp

20160531_140249 – Kopio.webp

Viimeksi muokattu:
Ostin tokmannilta tollasen hieman alle kolmen kympin retkikeittimen ja sitä tuossa parvekkeella hieman koepolttelin ja yritin muistella armeija-ajoista kuinka tuota käytetään. Keitin kahvit ja paistoin yhden munan koiralle kokeeksi. Tää on puolet halvempi kuin trangian vastaava, katsotaan haukkuuko hintansa.

ounxoi.jpg

Olen nyt vuoden testaillut Therma cell hyttyskarkoitetta ja täytyy todeta että on aivan helvetin hyvä laite.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/423181/ThermaCELL-hyttyskarkotin

Tuonkun laittaa päälle ja varttuu sen 5-10min niin 80-90% hyttysistä katoaa kun niitä aikaisemmin pyörinyt kymmeniä ympärillä.
Teltaan myös jos laittaa illalla päälle niin saa yön viettää hyttysvapaasti myös intin teltoissa.
Noilla nykyisillä OFF hyttys sprailla ei tee enää mitään kun ne puolittivat sen karkoiteaine määrän.

Olen nyt vuoden testaillut Therma cell hyttyskarkoitetta ja täytyy todeta että on aivan helvetin hyvä laite.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/423181/ThermaCELL-hyttyskarkotin

Tuonkun laittaa päälle ja varttuu sen 5-10min niin 80-90% hyttysistä katoaa kun niitä aikaisemmin pyörinyt kymmeniä ympärillä.
Teltaan myös jos laittaa illalla päälle niin saa yön viettää hyttysvapaasti myös intin teltoissa.
Noilla nykyisillä OFF hyttys sprailla ei tee enää mitään kun ne puolittivat sen karkoiteaine määrän.

Ulkona, räkkäaikaan kunnon sääskimaaston vieressä eivät auttaneet yhtään. Noita oli pari ja palamassa oli pari kierukkaakin.

Siedätyshoidon lisäksi voin suositella OFFin tehoa, sitä joka sisältää ikaridiiniä. Oman kokemuksen mukaan kestää iholla jonkin verran kauemmin kuin muut ja tehoaa vähintään yhtä hyvin. Kirvelee silmiä ja maistuu pahalle, joten kannattaa poiminntakäsi ja lakin otsanpuoli jättää käsittelemättä.

Nämä vinkit tietenkin etelän vetelille, eihän täällä niitä tarvita ;)

Last edited by a moderator:
Tämä ei liity eränkäyntiin muutakuin sillä että sain kuvattua erittäin harvinaisen tapahtuman erään talvena.

Nämä lumirullat syntyivät minun silmieniedessä ja olin kuin puulla päähän lyöty, kun en ollut koskaan vastaavaa kokenut ja tuskin koskaan tulen enää kokemaan.

IMGP0249.webp

IMGP0247.webp

IMGP0253.webp

Viimeksi muokattu:
Tämänkin saalin tarina on aikamoinen. Tuli kuin varkain selkäni taakse ja ammuin takaviistoon 20-25 m matkalta pakenevaa kaurista oikealle puolelle kylkeen ja näin kuin osui mutta ei kaatunut..? Menin katsomaan jälkiä ja pienen matkanpäässä huomasin miten kirkkaan punaista verta oli hangella kuin purskeisina pisaroina..eli keuhko osuma. Kaurista jahdattiin tuon jälkeen vielä kolme tuntia mutta lopulta se saatin kuitenkin nurin minun koirani avulla...

kauris  – Kopio.webp

Perhana, meilläkin pyörii nurkissa valkohäntäpeuroja, enkä millään tohtisi lahdata niitä. Ootte te julmii, mulla jyvä on aina vaan itään ...:cool:

Perhana, meilläkin pyörii nurkissa valkohäntäpeuroja, enkä millään tohtisi lahdata niitä. Ootte te julmii, mulla jyvä on aina vaan itään ...:cool:

kyllä niistä kannattaa paisti ottaa aina silloin tällöin ...:uzi:

sen mitä olen mettästyksestä oppinut on se, että vain varmaa paikkaan ammun, koska ei huvita haavakkoa hakea... se on muuten aika kurjaa hommaa. :oops:

Ei kukaan täyspäinen metsästä tappamisen ilosta:confused: ....se tehdään saalin, jahdin ja mestästykseen liittyvien kokemusten vuoksi.

Jos metsästys olisi helppoa niin kaikki sitä tekisivät...o_O

Kuinka monta kertaa olenkaan jättänyt ampumatta riistaa, eikä ne harmita yhtään :) mutta ne joita olen ampunut ja eivätkä jääneet, ovat mieltä kalvaneet syvästi.....:confused:

Viimeksi muokattu:
Ei kukaan täyspäinen metsästä tappamisen ilosta....se tehdään saalin, jahdin ja mestästykseen liittyvien kokemusten vuoksi.

En ole koskaan eläintä ampunut. Nostan kyllä hattua niille jotka taitavat ja pitävät taitoa yllä. Olen minä jahtia videoilta kyllä katsonut.
Joo, jotenkin aina jumittanut oma ampumaharrastus tähän ressu-hommaan. Että kyllä minä vihulaista voisin, mutta en noita eläimiä niinkään......
Tällaista kaupunkilaisen mussutusta.

Mikä sen takajalan on matkalla katkaissut? Vai riuhtaisitko liian kovaa kaadon jälkeen?

Ei tietoa missä meni koipi mutta olin bauttia 150 m päässä kun koira sai kauriin kiinni ..oli varnaan niin loppu kun kehukoista tunki veret hangelle ja kun pääsin paikalle niin koira roikkui ylpeenä kurkussa kiinni...oli muuten aika karmiva huuto kun koira pääsi kiinni kauriisen ja lopetti sen....:confused:

Viimeksi muokattu:
En ole koskaan eläintä ampunut. Nostan kyllä hattua niille jotka taitavat ja pitävät taitoa yllä. Olen minä jahtia videoilta kyllä katsonut.
Joo, jotenkin aina jumittanut oma ampumaharrastus tähän ressu-hommaan. Että kyllä minä vihulaista voisin, mutta en noita eläimiä niinkään......
Tällaista kaupunkilaisen mussutusta.

Kun kasvattaa / ja kaataa (tappaa) omaa ruokaansa itse niin se antaa ja luo kummasti kunnioitusta sekä arvostusta eläimiä, elämää sekä ravintoa ect kohtaan paljon enemmän kuin ostamalla puolivalmista ja valmista tuotetta marketista...

Turhan kesy mesikämmen. Pääsi ainoastaan ja varmaan parempi niin.
Hyvä ettei pistellyt varusmiestä aamupalaksi:confused: Tarina ei kerro, jaettiinko pojille kovia hengen pitimiksi.

Karhu piinasi varusmiehiä sotaharjoituksessa - levitteli eväitä ja repi tavaroita

Maanantai 6.6.2016 klo 10.00

Nuori karhu aiheutti vaaratilanteen viimeisessä taisteluharjoituksessa Vuosangan alueella.

Karhu aiheutti kauhunhetkiä Vuosangan loppusodassa. Kuvituskuva. (HANNU HUTTU)
Kainuun prikaatin järjestämä varusmiesten loppusota eli kotiutuvien varusmiesten viimeinen taisteluharjoitus Vuosangan alueella sai viikonloppuna ikävän käänteen.

Lauantaina varusmiehet huomasivat, että karhu oli levittänyt heidän eväänsä ja repinyt joitakin tavaroita rikki.

- Karhu liikkui varusmiesten majoituksen liepeillä. Sitä houkuttelivat ilmeisesti maastomuonat. Normaalisti karhu väistää ihmistä, mutta tämä kyseinen karhu ei pelännyt ihmistä lainkaan. Varusmiehillä oli kuitenkin onneksi kuorma-auto turvana. Lisäksi yksi varusmiehistä sattui olemaan metsämies Pohjois-Karjalasta, ja hän sitten neuvoi ja opasti muita, miten karhun kanssa on käyttäydyttävä, kertoo Kainuun prikaatin tiedottaja Satu Hujanen.

Tilanteen kehittymistä seurattiin prikaatissa tarkkaan ja tultiin siihen tulokseen, että karhu aiheutti selkeän vaaratilanteen. Hujasen mukaan poliisilta saatiin eilen lupa karhun kaatamiseen, ja paikallinen riista-asiantuntija totesi myös, ettei muuta vaihtoehtoa ole.

- Meidän on pakko mennä joukon turvallisuus edellä, kun maastossa on yli 3 000 ihmistä. Tulemme kyllä toimeen eläinten kanssa, kunhan ne käyttäytyvät niille ominaisilla tavoilla. Tämä karhu ei niin käyttäytynyt, Hujanen sanoo.

Noin vuoden ikäinen karhu kaadettiin tänään aamuyöstä noin kello 01.30. Riista-asiantuntijan mukaan alueella liikkuu muitakin tällaisia karhuja, jotka eivät pelkää ihmisiä ja tonkivat kompostia sekä pihapiirejä.

- Sikäli tämä on kyllä todella harvinainen tapaus, etten ole 13-vuotisen urani aikana koskaan törmännyt siihen, että karhu tai muu eläin olisi jouduttu kaatamaan harjoitusten vaarantamisen vuoksi, Hujanen pohtii.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016060621686205_uu.shtml

Turhan kesy mesikämmen. Pääsi ainoastaan ja varmaan parempi niin.
Hyvä ettei pistellyt varusmiestä aamupalaksi:confused: Tarina ei kerro, jaettiinko pojille kovia hengen pitimiksi.

Karhu piinasi varusmiehiä sotaharjoituksessa - levitteli eväitä ja repi tavaroita

Maanantai 6.6.2016 klo 10.00

Nuori karhu aiheutti vaaratilanteen viimeisessä taisteluharjoituksessa Vuosangan alueella.

Karhu aiheutti kauhunhetkiä Vuosangan loppusodassa. Kuvituskuva. (HANNU HUTTU)
Kainuun prikaatin järjestämä varusmiesten loppusota eli kotiutuvien varusmiesten viimeinen taisteluharjoitus Vuosangan alueella sai viikonloppuna ikävän käänteen.

Lauantaina varusmiehet huomasivat, että karhu oli levittänyt heidän eväänsä ja repinyt joitakin tavaroita rikki.

- Karhu liikkui varusmiesten majoituksen liepeillä. Sitä houkuttelivat ilmeisesti maastomuonat. Normaalisti karhu väistää ihmistä, mutta tämä kyseinen karhu ei pelännyt ihmistä lainkaan. Varusmiehillä oli kuitenkin onneksi kuorma-auto turvana. Lisäksi yksi varusmiehistä sattui olemaan metsämies Pohjois-Karjalasta, ja hän sitten neuvoi ja opasti muita, miten karhun kanssa on käyttäydyttävä, kertoo Kainuun prikaatin tiedottaja Satu Hujanen.

Tilanteen kehittymistä seurattiin prikaatissa tarkkaan ja tultiin siihen tulokseen, että karhu aiheutti selkeän vaaratilanteen. Hujasen mukaan poliisilta saatiin eilen lupa karhun kaatamiseen, ja paikallinen riista-asiantuntija totesi myös, ettei muuta vaihtoehtoa ole.

- Meidän on pakko mennä joukon turvallisuus edellä, kun maastossa on yli 3 000 ihmistä. Tulemme kyllä toimeen eläinten kanssa, kunhan ne käyttäytyvät niille ominaisilla tavoilla. Tämä karhu ei niin käyttäytynyt, Hujanen sanoo.

Noin vuoden ikäinen karhu kaadettiin tänään aamuyöstä noin kello 01.30. Riista-asiantuntijan mukaan alueella liikkuu muitakin tällaisia karhuja, jotka eivät pelkää ihmisiä ja tonkivat kompostia sekä pihapiirejä.

- Sikäli tämä on kyllä todella harvinainen tapaus, etten ole 13-vuotisen urani aikana koskaan törmännyt siihen, että karhu tai muu eläin olisi jouduttu kaatamaan harjoitusten vaarantamisen vuoksi, Hujanen pohtii.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016060621686205_uu.shtml

Varusmiesten onneksi, yksi heistä oli Thö Metsämies, Pohjois-Karjalasta .... :D

Back