Eränkäynti

Itse en ole ehtinyt kanalintuja käydä kattelemassa mutta niitä on kyllä paremmin meidänkin seuran alueella tänä vuonna. Työ,lapset ja tuo mäykyn ulkoiluttaminen vie kaiken käytettävissä olevan ajan tällä hetkellä mutta pitäisi sitä yrittää joku aamu lähteä vähän nevan reunaan istumaan.

Iltasella käyt laittaan kuvat valmiiksi ja ampupaikan mukavaksi, niin ei tarvitse aamulla muuta kuin kömpiä asemiin. Itse olen köllötellyt Fjelldukenissa, parina aamuna jäänyt sitten aamutorkuille kun ei ole lintuja näkynyt :)
 
Minä en ainakaan lähtisi sutena koettamaan 10.000 rpm pyörivää ja hyvin ulottuvaa raivaussahan terää vastaan, siinä voi jalakset rueta lyhentymään yllättävänkin nopeasti.

Naapurin veljekset olivat metsureita ja -70-luvun lopulla olivat yhtenä talvena kusessa susien kanssa. Vanhempi heistä asuu vielä täällä ja joskus on juteltu asiasta ja hän on varma, että silloin piru peri veljekset, jos eivät sahoja huudattamalla saaneet pidettyä susia loitolla, kunnes pääsivät autolle. Kehä oli ollut jo aika kapea, kun pääsivät veks. Tapahtui Valtimo-Sotkamo-raja-alueella. No, siihen aikaan lauma arkiintui nopeasti ja metsurit saivat puskea taas rauhassa.

Se oli sama talvi, kun meiltä haki hukka ikkunalaudalta tintin läskit ja koputtelivat navetan lantaluukkua hampailla. Meidän navetan takana alkoi siihen aikaan melkoinen tyhjä salo ja sudet olivat jokatalvinen ilmiö. Niin ovat siellä tänäänkin ja jatkuvasti.
 
Laitetaanpa parit kuvat tältä iltaa, piti karata töistä aiemmin kun oli sen verran komia keli:cool:

Mennessä bongasin ekan metson, jos olis ollut haulikko matkassa, niin siihen polun poskeen olisi nuoren kukon matka päättynyt, tällä kertaa vain seurasin katseella vaimon kanssa kuinka komea elikko Metso on.

Kahvit keittelin tutun lammen rannalla, aurinko ainakin paistoi komeasti.

573B7018-1CEB-4CBF-9AB4-75E762880695.jpeg

Tulomatkalla sattui sitten tien poskessa olemaan komea jalankulkija :)
430241C4-675B-48B5-8481-780BFC3F3F1E.jpeg

Olis videon pätkäkin tuosta kun lähti lentoon, tiedä sitten kuinka sen sais tänne ympättyä.
 
Täällä on taivas piukallaan hanhea. Laskevat vielä tohon vastapäiselle pellolle, ei tarttis ku muutama metri tepastella niin sais paistia. Vaan kun mä taidan olla aseeton, mies lähti merelle viikoksi linnustamaan ja otti mun pyssyn varuiksi mukaan. Sillä on mossbergin pumppu alkanu temppuamaan niin alkoi kelvata toi mun leikkitorrakko.

Mikähän siinäki on, joka syksy kun se häipyy merelle ja mä jään tänne keskenäni lasten ja reilun sadan elukan kanssa, alkaa tölli ja irtain levitä käsiin. Aamulla lähti ja nyt on vasta kosahtanu auto ja kahvinkeitin.
 
kosahtanu auto ja kahvinkeitin.
Autoista en mitään osaa sanoa mutta vaihda kahvinvalmistuvälinettä, pitää olla aika einstein jotta saa nämä kosahtamaan.
Pressopannulla teen kahvit joka aamu ja Bialettin mutteripannulla silloin tällöin iltapäiväkahvit kun haluaa pienen kupin mutta jytyä kahvia. (Bialettin käytän pienellä Pocket Rocket-kaasukeittimellä).
Molemmille tietenkin erilliset, omat jauheet. Pressolle yleensä tummapaahtoinen ruotslainen ja Bialettille tietenkin italialaista.

84229_2_bodum_chambord_st_st___clear_coffee_press_ver2_1.jpg

61%2Bk-36mlhL._SY450_.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Autoista en mitään osaa sanoa mutta vaihda kahvinvalmistuvälinettä, pitää olla aika einstein jotta saa nämä kosahtamaan:

84229_2_bodum_chambord_st_st___clear_coffee_press_ver2_1.jpg

61%2Bk-36mlhL._SY450_.jpg

Mä vaan olen sellanen antimidas.. Onneksi myös semihoarder. Moccamasterista jäi virtanappi käteen. Nakkasin paskan tunkioon ja kaivoin jo kaffepannun, pavut ja myllyn esiin, muistin sitten että mähän olin varastoinu sukulaisvainaan tuliterän moccamasterin, kahvikriisi selätty sitten sillä.

Ruattalaisesta kyrvähti laturi. Miten lie laatu noin surkia kun ei edes neljääsataatonnia oo mittarissa ja alkuperänen laturi hajos nyt jo. Paskan möivät.
 
Jos volvoa tarkoitat niin sehän on tietääkseni nykyään kiinalaisen omistuksessa. Ja kyllähän me kiinalaisen laadun tiedämme...
 
Jos volvoa tarkoitat niin sehän on tietääkseni nykyään kiinalaisen omistuksessa. Ja kyllähän me kiinalaisen laadun tiedämme...

Yhtään en tiiä missä tuo kiulu on kasattu, mutta siis volvo v70 tuo on. Mulla oli ennen tota v40 ja se oli vissiin hollantilainen. Ei se korealainenkaan laatu aina niin silleen.. Meil on toisena sellanen ja jännityksellä odotan pakkasia ja sitä jouluvalojen lailla loistavaa näkymää kun eri merkkivalot tuikkii kilpaa.
Mulla on kyllä siihenkin ratkaisu. Volvossa jos joku lamppu sammuu, syttyy ihan kirkkoveneen näköinen merkkivalo (aatelkaa, joku senkin on suunnitellut. Luultavasti firman pikkujouluissa kännissä..) mä kun en lamppuja vaihtele ja rupes ärsyttää se apukoululaisen piirtämä tussu näkökentässä, otin pätkän sähköteippiä ja peitin sen. Samalla meni piiloon käsky ajaa huoltoon ja kehoitus täyttää pissapoika. Jostain syystä mun mies ei ollu yhtä innoissaan tästä nerokkaasta innovaatiosta.
 
Mä vaan olen sellanen antimidas.. Onneksi myös semihoarder. Moccamasterista jäi virtanappi käteen. Nakkasin paskan tunkioon ja kaivoin jo kaffepannun, pavut ja myllyn esiin, muistin sitten että mähän olin varastoinu sukulaisvainaan tuliterän moccamasterin, kahvikriisi selätty sitten sillä.

Ruattalaisesta kyrvähti laturi. Miten lie laatu noin surkia kun ei edes neljääsataatonnia oo mittarissa ja alkuperänen laturi hajos nyt jo. Paskan möivät.
Yhtään en tiiä missä tuo kiulu on kasattu, mutta siis volvo v70 tuo on. Mulla oli ennen tota v40 ja se oli vissiin hollantilainen. Ei se korealainenkaan laatu aina niin silleen.. Meil on toisena sellanen ja jännityksellä odotan pakkasia ja sitä jouluvalojen lailla loistavaa näkymää kun eri merkkivalot tuikkii kilpaa.
Mulla on kyllä siihenkin ratkaisu. Volvossa jos joku lamppu sammuu, syttyy ihan kirkkoveneen näköinen merkkivalo (aatelkaa, joku senkin on suunnitellut. Luultavasti firman pikkujouluissa kännissä..) mä kun en lamppuja vaihtele ja rupes ärsyttää se apukoululaisen piirtämä tussu näkökentässä, otin pätkän sähköteippiä ja peitin sen. Samalla meni piiloon käsky ajaa huoltoon ja kehoitus täyttää pissapoika. Jostain syystä mun mies ei ollu yhtä innoissaan tästä nerokkaasta innovaatiosta.

En tiedä noista midaksista ja hoardereista, mutta kotivääpelin Moccamasteriin olen visuna miehenä vaihtanut pari kertaa virtakytkimen. Ei maksanut montaa euroa, paikallisesta huoltoliikkeestä sai sellaisia. Laite on rakenteeltaan hyvin yksinkertainen. Muita osia kuten pannuja ja niitä ajan myötä haprastuvia muita osia saa jo marketista (!).

Kiuluista puheen ollen, autotallissa toisella paikalla on Belgian Ghentissä koottu sellainen. Ajattelin että paskan myivät kun ostin uutena ja näin valmistuskilvestä kokoamispaikan. Olin tosin väärässä - ainakin toistaiseksi. Kilometrejä on +400 000 ja ikää 14v. Jos auto toimii, niin jatketaan ajoa.

Ai niin, aiheestakin jotain. Pari hirveä saatiin tänään. Aikuisia ja sarvipäitä. Lämpimät kelit = huomenna leikataan ja jaetaan. Aamulla käydään varmaan kokeilemassa, tulisiko lisää saalista.
 
Mulla on nuorukaisen geenit ja mieli, vartalo säilötty etanolilla ja nuoruudessa tervattu sinisellä Belmontilla ;)
Ei kai noin pöhlöä elikkoa raaskis autolla tappaa, ei siinä tulis kuin paha mieli.
Etanolilla säilömistä ja eränkäyntiä pari päivää nyt täälläkin, molempia ihan ansiokkaasti:) Lintumetsälle Kuusamon tasalla tuli aamulla suoriuduttua jollakin tapaa pilkkuun asti yökerhossa kukkumisesta huolimatta. (No, ehkä ollut joskus parempaakin jalan nousua vaaramaisemissa..)

Lintuja näyttää olevan ihan hyvin pohjoisessa, paremmin kuin moneen vuoteen. Teeriä hyvin ja joku koppelokin nähtiin.
 
Mä vaan olen sellanen antimidas.. Onneksi myös semihoarder. Moccamasterista jäi virtanappi käteen. Nakkasin paskan tunkioon ja kaivoin jo kaffepannun, pavut ja myllyn esiin, muistin sitten että mähän olin varastoinu sukulaisvainaan tuliterän moccamasterin, kahvikriisi selätty sitten sillä.

Ruattalaisesta kyrvähti laturi. Miten lie laatu noin surkia kun ei edes neljääsataatonnia oo mittarissa ja alkuperänen laturi hajos nyt jo. Paskan möivät.
Hommaa Aeropress..sitä tuskin SINÄKÄÄN saat rikki ;)
Mylly sinulla jo olikin..ja veden saat lämpöiseksi..
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...MI787exJmF3gIVSOaaCh3zgAeUEAAYAiAAEgIJ_vD_BwE
 
Etanolilla säilömistä ja eränkäyntiä pari päivää nyt täälläkin, molempia ihan ansiokkaasti:) Lintumetsälle Kuusamon tasalla tuli aamulla suoriuduttua jollakin tapaa pilkkuun asti yökerhossa kukkumisesta huolimatta. (No, ehkä ollut joskus parempaakin jalan nousua vaaramaisemissa..)

Ystäväni vm menetti aikanaan uskottavuutensa aviosiippansa silmissä, kun tuli Lapin mehtuureissulta. Mehtävaatteet olivat aivan liian puhtaat ja käyttämättömät, vailla roskia ja tahroja, saappaat selvästi levänneet, eikä ryvettyneet suon laidoilla. Suntiskamat taas ruttuiset ja haisevat, ystäväni silmien alla golflaukkuja muistuttavat kurtut ja itse silmissä pälyilevä ja seinille vilkuileva syyllisen ilme.

Minä olen tuosta viisaampana säilyttänyt edes uskottavuuden rippeet jättämällä suntiskamat kokonaan pois völjystä. Ja jos ei muu auta, niin kierii nevan laidassa kolme minuuttia tulomatkalla, jotta vaatteisiin tulee uskottava töhry. Naamaan on hyvä pyyhkiä hieman nokea ennen kotiutumista ja valitella voimakkaasti kipeitä polvia, lonkkia ja selkää....kävely on ottanut voimille....ettei vain ole vähän kuumeenpoikastakin, kun on hyisen räntäsateen hakattavana kolme päivää vedellyt ristiin rastiin selkosia aamupimeältä yösydämeen, lähes syömättä vielä.
 
Ystäväni vm menetti aikanaan uskottavuutensa aviosiippansa silmissä, kun tuli Lapin mehtuureissulta. Mehtävaatteet olivat aivan liian puhtaat ja käyttämättömät, vailla roskia ja tahroja, saappaat selvästi levänneet, eikä ryvettyneet suon laidoilla. Suntiskamat taas ruttuiset ja haisevat, ystäväni silmien alla golflaukkuja muistuttavat kurtut ja itse silmissä pälyilevä ja seinille vilkuileva syyllisen ilme.

Minä olen tuosta viisaampana säilyttänyt edes uskottavuuden rippeet jättämällä suntiskamat kokonaan pois völjystä. Ja jos ei muu auta, niin kierii nevan laidassa kolme minuuttia tulomatkalla, jotta vaatteisiin tulee uskottava töhry. Naamaan on hyvä pyyhkiä hieman nokea ennen kotiutumista ja valitella voimakkaasti kipeitä polvia, lonkkia ja selkää....kävely on ottanut voimille....ettei vain ole vähän kuumeenpoikastakin, kun on hyisen räntäsateen hakattavana kolme päivää vedellyt ristiin rastiin selkosia aamupimeältä yösydämeen, lähes syömättä vielä.
Vähän kuin lapsille kertoisi iltasatua..
 
Istuin laavullani hämärän rajamailla,koira vieressä,poikittaista polkua tuli 3 kaurista,ehdin juuri ja juuri koiran hännästä saamaan kiinni,pentu oli lähdössä perään,teeret,supi ja kauriit kiehauttaa koiran veret,kaipa tuo paimenkoiraksi mainittu on sitten metsästyskoira.
 
Iltalehti: Kaksi hirvimiestä osui hirveen, eivät päässeet sopuun kaatajasta – riitaa jouduttu ratkomaan oikeudessa asti

Metsästysporukan mielestä hirven kaatoi siihen toisena osunut mies.

KIMMO HAIMI
492387-jpg.jpg

Iltalehden mukaan hirviporukan mielestä oli selvää, että hirven kaatoi jälkimmäiset laukaukset ampunut mies. Kuvituskuva.
Eteläsavolaisten metsästäjien välille syntyi riitaa siitä, kumpi heistä kaatoi hirven. Riitaa on jouduttu ratkomaan oikeudessa asti. Tapauksesta kertoo Iltalehti.
Tapauksessa on kyse siitä, että molemmat metsästäjät laukaisivat syksyn 2016 metsästyskaudella aseensa hirveä kohti, mutta kumpikaan heistä ei saanut siihen selkeää kuollettavaa osumaa. Toisen metsästäjän osuman jälkeen hirvi nimittäin jatkoi matkaansa viitisenkymmentä metriä, ennen kuin se kaatui maahan.

Iltalehden mukaan hirviporukan mielestä oli selvää, että hirven kaatoi jälkimmäiset laukaukset ampunut mies. Kaatajalle kuuluivat hirvimiesten mielestä näin ollen myös komeat sarvet sekä talja. Ensimmäiset laukaukset ampunut mies oli kuitenkin hirviporukan kanssa toista mieltä. Lopulta tapaus päätyi oikeuteen.
Mies, jonka mielestä hän oli kaatanut hirven, oli vakaasti sitä mieltä, että metsästysseura oli tehnyt faktoihin perustumattoman ratkaisunsa jonkun vahvan mielipiteen takia. Metsästysporukkaa johti metsästysporukan mielestä hirven kaataneen miehen poika.
Etelä-Savon käräjäoikeus päätyi ratkaisussaan siihen, että hirven oli kaatanut toisena siihen laukaukset ampunut mies. Käräjäoikeus antoi Iltalehden mukaan ratkaisussaan poliisin lausuntoa enemmän painoarvoa metsästysporukan yhdenmukaisille kertomuksille. Hävinnyt osapuoli tuomittiin maksamaan vastapuolen lähes 8 000 euron oikeudenkäyntikulut korkoineen.

Riidan hävinnyt metsästäjä on valittanut tuomiosta hovioikeuteen.
Iltalehden etusivulle pääset tästä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/era/artikkeli-1.318120

Heheh, pellet hirvimetsällä:) Metsästysporukan metsästystä ei johda kenenkään mielestä joku, vaan asiapapereihin ennalta nimetty metsästyksenjohtaja.
Jos hän on estynyt, etukäteen nimetty varajohtaja, jos hänkin niin nimetty varajohtaja II.

Saattaa tulla sarvien himolle hintaa, jos häviää hovissakin:)
Minulla olis 9-piikkiset hankosarvet joutilaana, saattasin joillain nimellisellä hinnalla (vaikka noin 7,5 k euroa:LOL:) myydäkin. Vaikka piikkejä ei ole tuon enempää, kärkiväli sarvilla on kyllä ihan hyvä.

Enpä ole vastaavaan keissiin ikinä törmännyt, toivottavasti en törmääkään. Aina noille on sopuisasti kaataja selvinnyt, vaikka ampujia olisi ollut useampia.
 
Back
Top