Erikoisjoukkojen vastainen toiminta & ammattisotilas vs reserviläinen

Eihän sinne sm-kisoihin mahdu, kuin muutama sata kilpailijaa!

Mutta muuten noita samoja pointteja tavoittelin, eli aseenkäsittely ja ampumatadossa riittää "pelkkä" erinomainen taso. Ei tarvitse olla huipputasoa, eikä voi ollakaan, koska erilaisia taitoja ja ominaisuuksia tarvitaan niin paljon.

Muuten samalla logiikalla voi väittää kuperkeikkajannuja säälittäviksi, koska ne ei jaksa juosta yhtä pitkästi kuin ultramaratoonarit.

Katso liite: 24285

Otetaanpa normi ultramaratoonari, lyödään sille 30 kiloa vermeitä niskaan ja katsotaan miten räjähtävästi tapahtuu tuli ja liike. Ei muuten kovin räjähtävästi.

Toisaalta kukaan ei provosoidu, kun sanotaan että kestävimmät kaverit löytyy siviileistä, ei ammattisotilaista.


- No laitetaan sitten sm kisojen osallistujien tilalle vaikka kaikki harrastajat reilu 7000 niin saadaan luku paremmaksi :D
 
Palaute parilta päivältä.
Ukraina SF. Piru asuu yksityiskohdissa. Yleensä tälläset näytökset on askelmerkkisovittuja.
Siksi kannattaa kiinittää huomiota yksittäisen taistelin aseen käyttöön. Piippukontrolli, vaihtimenkäyttö, ampuma-asento, reagointi yllättäviin tilanteisiin kuten häiriö tai yllättävä lippaan loppuminen, vaihdetaanko lipas jo ennen kuin kuuluu klik yms.
Myös kommunikointiin, ilmoitetaanko tukevansa tst-pari kun lipas loppuu tai tuen, ilmoittaako liikkumisesta verbaalisesti tai fyysisesti, esim perääntyessä viimeinen läppäsee toiseksi vikaa että "hippa, olet sit vika". Tai jos ryhmä yms rivissä, niin ilmoittaako yksi, xxx perääntyy, muut kuorossa xxx perääntyy... jne.
EDIT se jäi pois tuosta Ukraina SF, laiskuus... ihan vitun laiskaa porukkaa. Ai miksi laittaa munat turpeeseen, nokun kyllä mä sit oikeesti. Tämän ongelman näkee monessa ns pro videossa. Ammutaan seisaaltaan, polvelta yms, mutta makuulleen ei mennä koska se ei ole mukavaa.
Ja juoksivat parhaita sotilaita.... ahahaha... No niin nönnönnöö mitä harrastat? Juoksemista. Ok, mitäs muuta? No sit mä juoksen pitkää matkaa. Ok, mitens talvella? No kun ei voi juosta, niin mä hiidän. Ok, mitäs muuta sä harrastat? Täh?!. Niin onko sulla muita harrastuksia tai tekemistä? No ei kun mä juoksen.....Tutkimusten mukaan juoksijoiden aivot on n. 12% pienemmänt kuin normipulliasten, koska juokseminen on monotonista tylsää ja puuduttavaa hommaa, jossa ei käytetä aivoja ja se pienentää niiden kokoa.
SRA, pirun hyvä keino kehittää ampumataitoa, saatanan huono fyysinen kunnon tai tekniikan/taktiikan mittari. Finnish Brutality 2 gun oli jo paljon fyysisempi, mutta silti ei mittaa tekniikkaa/taktiikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä hemmetin takia nuo Ukrainan SF jampat käyttää itäaseita? Muuten on varustus aika länsimaalaisen näköistä mutta nuo aseet.
Eihän tuollaisia varmaan edes oteta Flashbang magazineen. Hyvä lehti muuten mutta saatanan kalliita.
 
Minkä hemmetin takia nuo Ukrainan SF jampat käyttää itäaseita? Muuten on varustus aika länsimaalaisen näköistä mutta nuo aseet.
Eihän tuollaisia varmaan edes oteta Flashbang magazineen. Hyvä lehti muuten mutta saatanan kalliita.


Koska länsimaiset aseet on vähän mitä on ;) Noo olisko halpuus, osa omaa tuotantoa ja miksi vaihtaa toimivaa konseptia. Paha mennä kyllä arvaileen. Tietysti kyllä ak on parempi ainakin ressuille kun on helpompi käyttää ja ammattilaisia sen verran vähän että menee ns samoilla. Varsinkin jos tarkoituksena on ammattilaisten ja ressujen olla samoissa joukoissa niin huollon puolesta pitäisi olla samat aseet. Eipä niillä taida olla paljoa muutakaan sotarompetta lännen suunnasta mitä nyt ilmaiseksi jenkeiltä saa. Rahat ilmeisesti aika vähissä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän sama kuin miksi suomalaiset käyttävät RK:ta.

Kun niillä on treenattu ja niihin totuttu, niin hyvässä kuin pahassa.
 
Olen hieman eri mieltä. Ultrajuoksija, juoksija, maratoonari, triathlonisti on e-rin-o-mai-nen aihio sotilaaksi. Muutkin lajit käyvät, kunhan lajin suoritteet ovat pitkäkestoisia kestävyyttä ja aerobista kuntoa kehittäviä. Ennenkaikkea reserviläisissä nämä urheilijat ovat painossaan kultaa. Vaikka ei olisi 10-15, jopa 20 vuoteen kerranneet.

Perusteluna se, että hyväkuntoiselle ja kestävälle reserviläiselle kertautat ja koulutat viikoissa - muutamassa kuukaudessa huomattavan paljon taistelijan perustaitoja. Huonokuntoisen reserviläisen, jolla vaikka olisikin youtubesta opiskeltuja kuperkeikkaoppeja ja kaikki Monte Legouldin kurssit käytynä, ei kunto nouse paskaakaan tai ainakaan riittävästi samassa ajassa eikä suorituskyky ole kummoinen. Tästä täällä on puhuttu paljon jo aikaisemminkin.

Tarkoituksenani oli tuoda esille sitä, miten generalisti ei käytännössä voi pärjätä spesialistille spesialistin hyvin kapealla osaamissektorilla. Ja toisaalta miten onneton spesialisti monesti on sektorinsa ulkopuolella.

Räjähtävyys ja kestävyys ovat ensinnäkin vastakkaisia geneettisiä lahjakkuus- ja adaptaatioprofiileja. Ultrajuoksun huipulle päätyy genetiikaltaan kavereita joilla on lahjoja äärimmäiseen kestävyyteen, mutta vähemmän lahjoja räjähtävään voimantuottoon. Hyvin spesifinen harjoittelu vielä korostaa tätä puolta. Valkkasin ultrajuoksun äärimmäisyys-esimerkiksi ihan tarkoituksella.

Siinä olen täysin samaa mieltä kanssasi, että rapakuntoisella jalkaväellä ei tee mitään. Mutta tietenkään pelkkä kestävyyskunto ei ole avain onneen. Myös muita ominaisuuksia ja taitoja tarvitaan.
 
Siinä olen täysin samaa mieltä kanssasi, että rapakuntoisella jalkaväellä ei tee mitään. Mutta tietenkään pelkkä kestävyyskunto ei ole avain onneen. Myös muita ominaisuuksia ja taitoja tarvitaan.

Hyviä pointteja ja oikeassa olet ominaisuuksien tasapainosta. Omasta mielestäni kuitenkin sotilaalta vaaditaan enemmän kestävyyttä kun räjähtävää voimantuottoa, jota aktiivisesti liikkuvilla on kuitenkin yleensä tarpeeksi vaikka ei voimaa erityisesti treenaisikaan. Oman kokemuksen perusteella, päivän päätteeksi parhaassa tikissä ja toimintakuntoisina ovat kestävät miehet jotka ovat harjoitelleet em. aerobisia lajeja pitkäkestoisina suoritteina. Ja ne joilla kestävyyttä ei ole ovat melko lailla enemmän tai vähemmän loppu.
 
Ja sitten joskus koittaa aika, kun parhaita sotilaita ovat nää e-"urheilijat", jotka 0,2 s reaktioajallaan hiirtä naputellen ja robottipanssarivaunua käyttäen napsivat meitä vanhoja tervaskantoja... Samaan aikaan heillä käytössään erinomainen tilannekuva. No, ehkä tuo ei vielä muutamaan vuoteen ole aivan joka puolella arkipäivää.
 
Hyviä pointteja ja oikeassa olet ominaisuuksien tasapainosta. Omasta mielestäni kuitenkin sotilaalta vaaditaan enemmän kestävyyttä kun räjähtävää voimantuottoa, jota aktiivisesti liikkuvilla on kuitenkin yleensä tarpeeksi vaikka ei voimaa erityisesti treenaisikaan. Oman kokemuksen perusteella, päivän päätteeksi parhaassa tikissä ja toimintakuntoisina ovat kestävät miehet jotka ovat harjoitelleet em. aerobisia lajeja pitkäkestoisina suoritteina. Ja ne joilla kestävyyttä ei ole ovat melko lailla enemmän tai vähemmän loppu.

Tarkemmin tässä jo tilaakin säästääkseni erittelemättä yksityiskohtia, kehtaan sanoa omaavani poikkeuksellisen pitkän, monipuolisen ja laajan sekä käytännön että teoreettisen kokemuksen aiheesta.
Omat johtopäätökseni ovat kutakuinkin samat.
Sotilas tarvitsee ennenkaikkea kestävyyttä, koska jos sitä ei ole, katoavat kaikki muutkin ominaisuudet, mukaanlukien taito ja voima, melko nopeasti. Käytännössä tamä alkaa tapahtumaan jo muutamassa tunnissa ja noin vuorokaudessa homma on jo niinsanotusti valmista.
Voimaa tarvitaan, sekä maksimi- että eri kestovoiman osa-alueita. Käytännössä sitä/niitä tarvitaan ennenkaikkea jaloissa - joka taas ei valitettavasti ole yhtä mieluisaa treenattavaa kuin komea yläkroppa.

Ja sanonpa senkin että varmasti ikuisesti keskustellaan siitä kuinka joku 60kiloinen juoksija jaksaa kun niskaan laitetaan 30kg. Olen saanut vuosien varrella tuntea monta kotimaista ja ulkolaista kilpa- ja huipputason kestävyysurheilijaa, painoltaan sen 60-65kg. Voin vakuuttaa että kyllä ne kaverit jaksaa - ei heille pärjää yksikään 80kiloinen tyyppi millään kannettavalla kuormalla kun matka on pidempi kuin 3km. 70-kiloinen triathlonisti tai hiihtäjä jne jo pärjää ja hyvinkin, mutta yksikään 80-kiloinen ei pärjää, ei edes urheilija.

Näin se homma vaan on. Toki tästä tullaan varmasti ikuisesti kiistämään joidenkin toimesta - asia ei siitä kuitenkaan mihinkään muutu.

Toki se on pidettävä jokaisen meistä mielessä että on täysin epäolennaista kiistellä siitä minkälajin harrastaja on paras sotilas. Sensijaan olisi olennaista jokaisen keskittyä siihen, miten voi parantaa omaa henkilökohtaista suorituskykyään sotilaana ja unohtaa sen miettiminen mitä muut ova tai ovat olematta.
henk.koht olen tässä asiassa päätynyt siihen, että olen fysiikan palannut pääasiassa kilpakestävyysurheilutyyppiseen treenaamiseen - siihen muuten kuuluu monipuolinen voimaharjoittelu olennaisena osana - kamppailulajien harjoittelua siinä rinnalla kuljettaen.
 
Tarkemmin tässä jo tilaakin säästääkseni erittelemättä yksityiskohtia, kehtaan sanoa omaavani poikkeuksellisen pitkän, monipuolisen ja laajan sekä käytännön että teoreettisen kokemuksen aiheesta.
Omat johtopäätökseni ovat kutakuinkin samat.
Sotilas tarvitsee ennenkaikkea kestävyyttä, koska jos sitä ei ole, katoavat kaikki muutkin ominaisuudet, mukaanlukien taito ja voima, melko nopeasti. Käytännössä tamä alkaa tapahtumaan jo muutamassa tunnissa ja noin vuorokaudessa homma on jo niinsanotusti valmista.
Voimaa tarvitaan, sekä maksimi- että eri kestovoiman osa-alueita. Käytännössä sitä/niitä tarvitaan ennenkaikkea jaloissa - joka taas ei valitettavasti ole yhtä mieluisaa treenattavaa kuin komea yläkroppa.

Ja sanonpa senkin että varmasti ikuisesti keskustellaan siitä kuinka joku 60kiloinen juoksija jaksaa kun niskaan laitetaan 30kg. Olen saanut vuosien varrella tuntea monta kotimaista ja ulkolaista kilpa- ja huipputason kestävyysurheilijaa, painoltaan sen 60-65kg. Voin vakuuttaa että kyllä ne kaverit jaksaa - ei heille pärjää yksikään 80kiloinen tyyppi millään kannettavalla kuormalla kun matka on pidempi kuin 3km. 70-kiloinen triathlonisti tai hiihtäjä jne jo pärjää ja hyvinkin, mutta yksikään 80-kiloinen ei pärjää, ei edes urheilija.

Näin se homma vaan on. Toki tästä tullaan varmasti ikuisesti kiistämään joidenkin toimesta - asia ei siitä kuitenkaan mihinkään muutu.

Toki se on pidettävä jokaisen meistä mielessä että on täysin epäolennaista kiistellä siitä minkälajin harrastaja on paras sotilas. Sensijaan olisi olennaista jokaisen keskittyä siihen, miten voi parantaa omaa henkilökohtaista suorituskykyään sotilaana ja unohtaa sen miettiminen mitä muut ova tai ovat olematta.
henk.koht olen tässä asiassa päätynyt siihen, että olen fysiikan palannut pääasiassa kilpakestävyysurheilutyyppiseen treenaamiseen - siihen muuten kuuluu monipuolinen voimaharjoittelu olennaisena osana - kamppailulajien harjoittelua siinä rinnalla kuljettaen.

Toisaalta on tiettyjä asioita, joissa ylävartalon voima on pakollista. Esimerkkinä taistelusukeltajat.

Mutta ei sielläkään mitkään bodarit pärjää.
 
Kestävyysurheilijan harjoitteluun kuuluu myös monipuolinen voimaharjoittelu. Kyllä niistä lihaksista täytyy pitää huolta, ei ne muuten toimi. Samaten oikein treenaavan kamppailu-urheilijan treenivalikoimaan kuuluu kestävyysharjoittelu. Muuten ei vaan yksinkertaisesti jaksa. Monilla ihmisillä tuntuu olevan aika yksipuolinen kuva treenaamisesta. Oheisharjoittelu ja ennen kaikkea aerobisen kunnon treenaus on olennainen osa harjoittelua. Toki juoksijat, hiihtäjät, suunnistajat ja triathlonistit, uimarit ym treenaavat sitä määrällisesti ja laadullisesti enemmän kuin monet muut. Mutta, jos haluat olla urheilija, niin kestävyystreeni kuuluu harjoitusohjelmaan....
 
Itse olen 190cm/90kg ja ei tee heikkoakaan marssia 20km päivässä repun kanssa edes tässä iässä.

Juontuu siitä, että totuin lapsesta asti kävelemään jokapaikkaan...ja lukutoukkana 8km päivässä kirjakassin kanssa kirjastoon. Plus samoilu mettässä enojen kanssa.

Kun on tehnyt aerobisia harjotteita ihan elämän ohessa koko elämänsä, niin homma sujuu luonnostaan.

Vuoristosta on kannettu bodareita pois, kun ovat treenanneet vain sitä osaa mikä näkyy baaritiskin yli. Kun on liikaa lihasta, niin happi niille loppuu yläkerroksissa...ja tulee "noutaja".
 
...olisi olennaista jokaisen keskittyä siihen, miten voi parantaa omaa henkilökohtaista suorituskykyään sotilaana ja unohtaa sen miettiminen mitä muut ova tai ovat olematta.
henk.koht olen tässä asiassa päätynyt siihen, että...

Omalta osaltani olen päätynyt siihen viisauteen, että paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa ja sairaalloinen ylipaino vastaa suurvalta-armeijaa.

Suvaitsen kuitenkin myös vastakkaisia näkemyksiä - etenkin jos niitä esittävät sellaiset ihmiset, jotka kykenevät kävelemään jääkaapin ja nojatuolin välisen pitkän matkan hengästymättä tai lepäämättä.

Itse olen 190cm/90kg ja ei tee heikkoakaan marssia 20km päivässä repun kanssa edes tässä iässä.

Vähemmän pituutta. Enemmän painoa. Ikääkin lienee enemmän.

Huomattavasti tuota painavampikin taakka kulkee silti sujuvasti peräkontissa pidempiäkin ajomatkoja.
 
Omalta osaltani olen päätynyt siihen viisauteen, että paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa ja sairaalloinen ylipaino vastaa suurvalta-armeijaa.

Suvaitsen kuitenkin myös vastakkaisia näkemyksiä - etenkin jos niitä esittävät sellaiset ihmiset, jotka kykenevät kävelemään jääkaapin ja nojatuolin välisen pitkän matkan hengästymättä tai lepäämättä.



Vähemmän pituutta. Enemmän painoa. Ikääkin lienee enemmän.

Huomattavasti tuota painavampikin taakka kulkee silti sujuvasti peräkontissa pidempiäkin ajomatkoja.
Joo, kyse ei ollutkaan siitä etteikö se 20kg (tai mikä ikinä kilomäärä nyt onkaan) ei voisi kulkea 40km/vrk monta vrk:tta peräkkäin ison miehen tai naisen selässä. Kyse oli kommentissani siitä että se sama kilomäärä KULKEE myös sen noin 60-kiloisen ultrajuoksijan selässä 40km/vrk monta vrk:tta peräkkäin.
Urheilemattoman 60-kiloisen selässä ei kulje, ei tosin kulje urheilemattoman isonkaan miehen selässä.
Kyse on kokonaisuutena siitä että ihminen - iso tai pieni - omaa harjoittelemalla rakennetun, riittävän kestävyyspohjan. Silloin kulkee iso ja pieni tyyppi sotilastarpeisiin ihan riittävästi ja "isous" tai "pienuus" ilman sopivaa treeniä ei merkitse juuri mitään suuntaan tai toiseen.
 
Tehtävä kohtainen kunto, mulle on sama juokseeko lennokin ohjastaja 1000m vai 4000m, kunhan se osaa hommansa.
Esim vaunumiehellä joka toimii lataajana 3400m cooper on ihan turha jos kropasta ei löydy voimaa lappaa kranua putkeen
Tai tiedustelija jonka yhteistulos 1000kg, mutta on sippi 2km jälkeen.
 
Linnoittaminen tai fyysinen turvallisuus on yksi millä voi huomattavasti parantaa reserviläisten mahdollisuuksia erikoisjoukkoja vastaan. Joissain tilanteissa tämä ja vahinkojen rajoittaminen että ensiapu&evakuointi ovat ainoat asiat mitkä voivat tehdä kuten jos rauhan aikana vastapuoli liikkuu diplomaatti pakettiautolla ja ampuvat heittimellä muuntoasemia.
 
Tarkemmin tässä jo tilaakin säästääkseni erittelemättä yksityiskohtia, kehtaan sanoa omaavani poikkeuksellisen pitkän, monipuolisen ja laajan sekä käytännön että teoreettisen kokemuksen aiheesta.
Omat johtopäätökseni ovat kutakuinkin samat.
Sotilas tarvitsee ennenkaikkea kestävyyttä, koska jos sitä ei ole, katoavat kaikki muutkin ominaisuudet, mukaanlukien taito ja voima, melko nopeasti. Käytännössä tamä alkaa tapahtumaan jo muutamassa tunnissa ja noin vuorokaudessa homma on jo niinsanotusti valmista.
Voimaa tarvitaan, sekä maksimi- että eri kestovoiman osa-alueita. Käytännössä sitä/niitä tarvitaan ennenkaikkea jaloissa - joka taas ei valitettavasti ole yhtä mieluisaa treenattavaa kuin komea yläkroppa.

Ja sanonpa senkin että varmasti ikuisesti keskustellaan siitä kuinka joku 60kiloinen juoksija jaksaa kun niskaan laitetaan 30kg. Olen saanut vuosien varrella tuntea monta kotimaista ja ulkolaista kilpa- ja huipputason kestävyysurheilijaa, painoltaan sen 60-65kg. Voin vakuuttaa että kyllä ne kaverit jaksaa - ei heille pärjää yksikään 80kiloinen tyyppi millään kannettavalla kuormalla kun matka on pidempi kuin 3km. 70-kiloinen triathlonisti tai hiihtäjä jne jo pärjää ja hyvinkin, mutta yksikään 80-kiloinen ei pärjää, ei edes urheilija.

Näin se homma vaan on. Toki tästä tullaan varmasti ikuisesti kiistämään joidenkin toimesta - asia ei siitä kuitenkaan mihinkään muutu.

Toki se on pidettävä jokaisen meistä mielessä että on täysin epäolennaista kiistellä siitä minkälajin harrastaja on paras sotilas. Sensijaan olisi olennaista jokaisen keskittyä siihen, miten voi parantaa omaa henkilökohtaista suorituskykyään sotilaana ja unohtaa sen miettiminen mitä muut ova tai ovat olematta.
henk.koht olen tässä asiassa päätynyt siihen, että olen fysiikan palannut pääasiassa kilpakestävyysurheilutyyppiseen treenaamiseen - siihen muuten kuuluu monipuolinen voimaharjoittelu olennaisena osana - kamppailulajien harjoittelua siinä rinnalla kuljettaen.


Tähän asiaan kommentoisin varsinkin toiseen kappaleeseen liittyen. Itsekin omaan jonkin verran urheilutaustaa painoluokallisesta urheilusta ja palveluksessa olin hieman rk:ta raskaamman kaluston (krh) kanssa tekemisissä. Ja sillä perusteella en allekirjoita tuota väitettä jossa 60-kiloinen juoksija pärjää kuormasta riippumatta isommalle kaverille. Myöskään PV ei ole samaa mieltä asiasta viitaten Matti Santilan kommentteihin asiasta. Tässä asiassa on rajakäyränsä paino/matka suhteessa mutta väite että 60kg mies kuormasta riippumatta on parempi suorituskyvyltään yli 3k matkalla kuin 80kg ei ole fysiologisesti mahdollinen.

Monesti esimerkkeinä tästä aiheesta käytetään Sherpoja jotka hyvin kevytkokoisina kantavat kuitenkin raskaita taakkoja korkeissa olosuhteissa joissa paljon isompikokoiset valkoiset miehet kirjaimellisesti kuolevat. Jäsen Sardaukar viittasikin hieman tuohon aiheeseen. Kyseessä on tällöin enemmän pitkällinen synnynnäinen sopeutuminen olosuhteisiin. Esim. meren tasolla erot katoavat. Ja kyseessä on myös lihastottuminen. Itse aikanani en ollut todellakaan juoksija (110kg) mutta marssiminen sujui. Kannoin tst-varustuksen lisäksi kevyen heittimen palikoita lukuisia kilometrejä pitkin metsiä ja kankaita. Kun katselin esim. sissien ja kerran ljk:n harjoituksia niin kaverit kyllä kantoivat paljon raskaampia reppuja ja vaikka juoksivat rinkiä allekirjoittaneen ympärillä, mutta kun käsiin iskettiin painoltaan kevyempi mutta ergonomialtaan hankalampi putki/vastin/tuki, niin vauhti hyytyi nopeasti.

Olen monesta asiasta samaa mieltä nimimerkki Kapiaisen kanssa ja ehkä tulkitsin viestiä väärinkin mutta täytyy hieman puolustaa meitä "isompia poikia" ja kykyjämme myös yli 500 metrin matkoilla näitä 60kg kärpäsiä vastaan:)!
 
Back
Top