erikoisrajajääkärit

Hejsan kirjoitti:
Ruukako se olla kina PV ja RVL välillä kellä on ne parhaat sissi/tiedustelu joukot? (koulutus)

Ainakin varusmiesten, ainakin baarissa viikonloppuisin tai iltalomilla, aivan samoin kuin maavoimien ja merivoimien tai jalkaväen ja tykistön jne.
 
Tuli sitten katseltua tässä muutaman kyytipojan kera ja parin tutun kanssa se erikosrajajääkäri sarja. Joku kyseli jossain vaiheessa (oliko baikal?) jossain ketjussa mun mielipidettä siitä että onko tuo tosiaan Suomen kovinta varusmieskoulutusta. Paljon oli samoja harjoituksia kuin meillä oli aikoinaan. Erojakin oli toki paljon. Pakkokin olla kun vuosia on näin paljon kulunut. Tuo sarja antoi toki kovin kapean kuvan, mutta sen perusteella sanoisin, että tuo on yksi kovimmista, mutta ei kovin. En tosin ole aivan tarkkaan selvillä juuri tämän hetken tilanteesta joka paikassa ja sanoisin, että kärkiviisikko on melko tasainen ja vuosittainen vaihtelu muuttaa kärjen järjestystä jatkuvasti ja jokaisessa niistä palvelevat voivat olla ylpeitä jos sen läpi käyvät. Niin kuin oikeastaan jokainen joka kunnialla ja tinkimättä parhaansa tehden käy varusmiespalveluksensa läpi missä tahansa.
 
Mikä on kovin varusmieskoulutus sun mielipiteessä?
 
Hejsan kirjoitti:
Mikä on kovin varusmieskoulutus sun mielipiteessä?

Perinteisestihän se on ollut Ruotuväen varusmiestoimittajana palveleminen.
 
Henkilökohtaisesti mulle olis kovin koulutuspaikka Lapinlahti. Ei pää kestäis sitä mitenkään.

Korostan vielä sitä, että koulutuksen kovuus ei ole itsetarkoitus. Vain koulutuksen tulos ratkaisee. Vain sillä on merkitystä mikä on koulutetun sotilaan ja joukon suorituskyky omassa tehtävässään.
 
noska kirjoitti:
Henkilökohtaisesti mulle olis kovin koulutuspaikka Lapinlahti. Ei pää kestäis sitä mitenkään.

Olisihan se kovaa kärsiä, kun palveluntarjoajana on Arkkitehtuuri- ja Ympäristökulttuurikoulu Lastu Lapinlahdelta (liekö vanhan Varpaisjärven suuntaa).

Lapinjärvelläkin on kuulemma kovaa koulua koville kolleille.
 
Mä meinasin vaalituloksen jälkeen pyrkiä Lapinjärvelle täydennyskoulutukseen, mutta katsotaan nyt vielä, kyllähän Kokoomuksella meni kuitenkin kohtuullisesti.
 
noska kirjoitti:
Henkilökohtaisesti mulle olis kovin koulutuspaikka Lapinlahti. Ei pää kestäis sitä mitenkään.

Korostan vielä sitä, että koulutuksen kovuus ei ole itsetarkoitus. Vain koulutuksen tulos ratkaisee. Vain sillä on merkitystä mikä on koulutetun sotilaan ja joukon suorituskyky omassa tehtävässään.

Sinä oletkin laillani ammoinen mastodontti menneiltä ajoilta. Ihan samaa mieltä, en varmasti olisi selvinnyt nuorna miesnä tuosta Lapinlahden rykmentin koulutussessiosta selväpäisenä enkä nytkään menisi kuin vankilalla uhaten tuohon mukaan.
 
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Henkilökohtaisesti mulle olis kovin koulutuspaikka Lapinlahti. Ei pää kestäis sitä mitenkään.

Korostan vielä sitä, että koulutuksen kovuus ei ole itsetarkoitus. Vain koulutuksen tulos ratkaisee. Vain sillä on merkitystä mikä on koulutetun sotilaan ja joukon suorituskyky omassa tehtävässään.

Sinä oletkin laillani ammoinen mastodontti menneiltä ajoilta. Ihan samaa mieltä, en varmasti olisi selvinnyt nuorna miesnä tuosta Lapinlahden rykmentin koulutussessiosta selväpäisenä enkä nytkään menisi kuin vankilalla uhaten tuohon mukaan.

Jos siellä on kunnollinen sauna, niin laatikko lonkeroa ja pullo rommia viikossa !
(Korkeanpaikanleiri saunamajurin tehtävää varten)
Kyllä minä nykyään voisin päästä läpi niinkin rankan palveluksen kuin Lapinlahdella :cool: :rolleyes:
 
vehamala kirjoitti:
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Henkilökohtaisesti mulle olis kovin koulutuspaikka Lapinlahti. Ei pää kestäis sitä mitenkään.

Korostan vielä sitä, että koulutuksen kovuus ei ole itsetarkoitus. Vain koulutuksen tulos ratkaisee. Vain sillä on merkitystä mikä on koulutetun sotilaan ja joukon suorituskyky omassa tehtävässään.

Sinä oletkin laillani ammoinen mastodontti menneiltä ajoilta. Ihan samaa mieltä, en varmasti olisi selvinnyt nuorna miesnä tuosta Lapinlahden rykmentin koulutussessiosta selväpäisenä enkä nytkään menisi kuin vankilalla uhaten tuohon mukaan.

Jos siellä on kunnollinen sauna, niin laatikko lonkeroa ja pullo rommia viikossa !
(Korkeanpaikanleiri saunamajurin tehtävää varten)
Kyllä minä nykyään voisin päästä läpi niinkin rankan palveluksen kuin Lapinlahdella :cool: :rolleyes:

No hyvässä seurassa voisi mennäkin, vuoden kuluttua kotiuduttaisiin lihavina kuin syöttöporsaat, naama punoittaen ja kiiltäen, silmissä vekkuli pilke ja maailmaa nähneen miehen katseella asioita katsellen.....
 
baikal kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Henkilökohtaisesti mulle olis kovin koulutuspaikka Lapinlahti. Ei pää kestäis sitä mitenkään.

Korostan vielä sitä, että koulutuksen kovuus ei ole itsetarkoitus. Vain koulutuksen tulos ratkaisee. Vain sillä on merkitystä mikä on koulutetun sotilaan ja joukon suorituskyky omassa tehtävässään.

Sinä oletkin laillani ammoinen mastodontti menneiltä ajoilta. Ihan samaa mieltä, en varmasti olisi selvinnyt nuorna miesnä tuosta Lapinlahden rykmentin koulutussessiosta selväpäisenä enkä nytkään menisi kuin vankilalla uhaten tuohon mukaan.

Jos siellä on kunnollinen sauna, niin laatikko lonkeroa ja pullo rommia viikossa !
(Korkeanpaikanleiri saunamajurin tehtävää varten)
Kyllä minä nykyään voisin päästä läpi niinkin rankan palveluksen kuin Lapinlahdella :cool: :rolleyes:

No hyvässä seurassa voisi mennäkin, vuoden kuluttua kotiuduttaisiin lihavina kuin syöttöporsaat, naama punoittaen ja kiiltäen, silmissä vekkuli pilke ja maailmaa nähneen miehen katseella asioita katsellen.....

Tiesin, että Baikal ainakin ymmärtää missä mennään :a-grin:
 
koponen kirjoitti:
noska kirjoitti:
Henkilökohtaisesti mulle olis kovin koulutuspaikka Lapinlahti. Ei pää kestäis sitä mitenkään.

Olisihan se kovaa kärsiä, kun palveluntarjoajana on Arkkitehtuuri- ja Ympäristökulttuurikoulu Lastu Lapinlahdelta (liekö vanhan Varpaisjärven suuntaa).

Lapinjärvelläkin on kuulemma kovaa koulua koville kolleille.

Saatto olla Lapinjärvikin mitä tarkoitin. Kummassa se presidentin poika sitten palvelikin. On sellainen paikka ettei pää ole kestänyt edes tarkkaan opetella nimeä.
 
Hei!

Semmoinen asia vaivaa mieltä, kun ajattelin Immolaan hakea armeijaan vuoden päästä, kun se on ajankohtaista, niin mitenkä tuo kun isä kävi tuon aikoinaan ja sanoi että ei saa olla minkäänlaisia tekemisiä lain kanssa.

Ei tässä muuta, mutta nyt kun pyörä vaihtui järeämpään, niin minkäasteinen ylinopeus on niin raju että pääsy evätään? Pari vuotta ollut jo selkeä tavoite että Immolaan, mutta ei kehtaisi jonkun tälläisen pikkuasian takia heittää kaikkea sen eteen nähtyä vaivaa hukkaan.

Sen kyllä ymmärrän että rikoksia ei saa olla mutta ei kai nyt jonkun pikkurikkeen takia evätä pääsyä?

Kiitoksia etukäteen!
 
La_ne kirjoitti:
Hei!

Semmoinen asia vaivaa mieltä, kun ajattelin Immolaan hakea armeijaan vuoden päästä, kun se on ajankohtaista, niin mitenkä tuo kun isä kävi tuon aikoinaan ja sanoi että ei saa olla minkäänlaisia tekemisiä lain kanssa.

Ei tässä muuta, mutta nyt kun pyörä vaihtui järeämpään, niin minkäasteinen ylinopeus on niin raju että pääsy evätään? Pari vuotta ollut jo selkeä tavoite että Immolaan, mutta ei kehtaisi jonkun tälläisen pikkuasian takia heittää kaikkea sen eteen nähtyä vaivaa hukkaan.

Sen kyllä ymmärrän että rikoksia ei saa olla mutta ei kai nyt jonkun pikkurikkeen takia evätä pääsyä?

Kiitoksia etukäteen!

Perstuntumalta sanoisin, että yksi perusmuotoinen liikenneturvallisuuden vaarantaminen ts. ylinopeus, ryhmittymisvirhe, suojatien eteen pysäköidyn auton ohittaminen ilman stoppia tms. liikennerikos tai rike, josta seurauksena on rikesakko tai x-päiväsakkoa ei ole este.
Sen sijaan törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai rattis, jonka seurauksena kortti on palanut on eri asia. Tai jos perusmuotoisia on usempia.

Kannattaa ottaa yhteyttä koulutuksen järjestävään tahoon (RVL) ja kysyä sieltä. Saat todennäköisesti sitä kautta totuudenmukaisemman vastauksen, kuin nettifoorumilta.
 
la-ne

Yksi vaihtoehto on ajaa sääntöjen mukaan. Yksi lipsaus ei kesää tee, mutta tuskin kannattaa lähteä haarukoimaan missä kohtaa se rima tulee vastaan.
 
Katselin tuossa yhtenä päivänä läpi Erikoisrajajääkäri-sarjan. On ne urpoja, kun käyttävät maastossa kumisaappaita. Siinähän menee toimintakyky parissa päivässä :a-rolleyes:
 
Hösseli kirjoitti:
Katselin tuossa yhtenä päivänä läpi Erikoisrajajääkäri-sarjan. On ne urpoja, kun käyttävät maastossa kumisaappaita. Siinähän menee toimintakyky parissa päivässä :a-rolleyes:

Suonlaitajoukkojen paras ja oikeastaan ainoa oikea kaviohylsymalli on kumppari. Minä oikeen ihmettelen juttuja kuinka suomalaisessa maastossa joku muu jalkine sen päihittäisi. Mutta niinhän sitä oppii uutta.
 
baikal kirjoitti:
Suonlaitajoukkojen paras ja oikeastaan ainoa oikea kaviohylsymalli on kumppari. Minä oikeen ihmettelen juttuja kuinka suomalaisessa maastossa joku muu jalkine sen päihittäisi.

Minullakin on ollut se kokemusperäisesti rakentunut käsitys, että kumisaapas on ylivoimainen ykkönen, jos puhutaan pitkäkestoisesta touhuilusta vetisessä maastossa. Sukupolvien välinen kuilu näyttää ammottavan tässäkin asiassa. Olen kyllä aistinut nykynuorissa vahvaa TET-suuntautumista muissakin varustekysymyksissä.

Eipä ne siviilivarusteetkaan toisaalta nykyään ole ensisijaisesti varsinaiseen käyttötarkoitukseensa suunniteltuja, vaan ulkonäköasiat ratkaisevat. Jos siviilissä pidetään housuja, joiden haarus roikkuu polvien alapuolella ja estää siten mm. bussiin nousemisen, niin ei kai ajatusmalli yhtäkkiä muutu käytännöllisyyttä painottavaksi, kun kiskotaan vihreää päälle?
 
Valvontatiedoista jos löytyy merkintöjä niin kahdesta muuten tasavahvasta jää kakkoseksi. Kannattaa pohtia onko kaikilla muilla tavoilla ylivoimainen... Ja törkeistä voi tie nousta pystyyn ilman neuvotteluvaraa.

Isollakin pyörällä voi ajaa nätisti, kun käy aina välillä radalla ja joskus autobahnilla.
 
Back
Top