Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jotenkin tuntuu, että on mahdollisimman huono aika olla hankkimassa uutta konetyyppiä. F-35n soveltuvuudessa Suomen oloihin on muutamia kysymysmerkkejä, joista isoimmat liittyvät mielestäni käyttöasteeseen ja air-to-air kääntöaikaan sekä elinkaarikustannuksiin. Jos käyttöaste ja kääntöaika ovat lähellekään yhtä huonot kuin Raptorilla, niin terve, ei sovi meille. Varsinkin konfliktin alussa koneet pitää saada ilmaan, ettei niitä tuhota maahan, joten jos huolto on lähellekkään yhtä aikaa vievää kuin Raptorilla, niin LightningII ei ole minkäänlainen vaihtoehto. Vaan eivätpä ne muutkaan oikein ihmeellisiä vaihtoehtoja ole, kun eivät vielä häivetekniikkaa edusta. Eli melkein sanoisin, että valitaan mitä valitaan, niin hyvää ei voida saada.
Tietääkö joku mikä tilanne on F-35n vaatiman kiitoradan kanssa täydellä kuormalla? Luin eräästä blogista, että täydellä kuormalla kone vaatisi peräti 2500m kiitorataa ja koulutusvaiheessa jopa 3000m, pidemmän varoetäisyyden takia. Mahtoiko olla vanhentunutta tietoa? Olisi aika mahdoton tehtävä mikäli konetta voisi käyttää vain muutamalta kentältä ja maantietukikohdat voisi melkein unohtaa. Toki on kyseenalaista milloin konetta edes täydellä kuormalla yritettäisiin lentää häiveominaisuuksien kärsiessä jos siivet ovat rautaa täynnä.
Jo isot matkustajakoneet nousevat lyhyemmiltä kiitoradoilta eli ei kannata noihin lukuihin kiinnittää hirveästi huomiota. Jos F-35A ottaisi vaikka puoletkin enemmän kiitorataa noustessa verrattuna vaikka Hornetiin niin silloinkin puhuttaisiin vielä 1000 m luokkaa olevasta nousukiidosta. Todellisuudessa kyllä varmaankin lyhyemmästä.
Jotenkin tuntuu, että on mahdollisimman huono aika olla hankkimassa uutta konetyyppiä. F-35n soveltuvuudessa Suomen oloihin on muutamia kysymysmerkkejä, joista isoimmat liittyvät mielestäni käyttöasteeseen ja air-to-air kääntöaikaan sekä elinkaarikustannuksiin. Jos käyttöaste ja kääntöaika ovat lähellekään yhtä huonot kuin Raptorilla, niin terve, ei sovi meille. Varsinkin konfliktin alussa koneet pitää saada ilmaan, ettei niitä tuhota maahan, joten jos huolto on lähellekkään yhtä aikaa vievää kuin Raptorilla, niin LightningII ei ole minkäänlainen vaihtoehto. Vaan eivätpä ne muutkaan oikein ihmeellisiä vaihtoehtoja ole, kun eivät vielä häivetekniikkaa edusta. Eli melkein sanoisin, että valitaan mitä valitaan, niin hyvää ei voida saada.
Tietääkö joku mikä tilanne on F-35n vaatiman kiitoradan kanssa täydellä kuormalla? Luin eräästä blogista, että täydellä kuormalla kone vaatisi peräti 2500m kiitorataa ja koulutusvaiheessa jopa 3000m, pidemmän varoetäisyyden takia. Mahtoiko olla vanhentunutta tietoa? Olisi aika mahdoton tehtävä mikäli konetta voisi käyttää vain muutamalta kentältä ja maantietukikohdat voisi melkein unohtaa. Toki on kyseenalaista milloin konetta edes täydellä kuormalla yritettäisiin lentää häiveominaisuuksien kärsiessä jos siivet ovat rautaa täynnä.
Jaa, no hyvä jos näin on. Tuossa Australialaisessa blogissa vaan oltiin sitä mietä, että F-35A vaatisi 8000 jalkaa (2438m) kiitotietä ja tosiaan harjoiteluvaiheessa 10000 jalkaa (3048m) ymmärtääkseni siis täydellä kuormalla. Onpa hyvä mikäli tuo ei pidä paikkaansa, sillä noita kolmen kilometrin kiitoteitähän meillä ei ole kuin kaksi koko maassa ja kahden ja puolen kilometrin kiitoteitäkään ei taida olla kuin reilu kymmenen. Olisikin aika vaikeaa toimia vain muutamalta kentältä käsin.
Yksi asia mitä odotan innolla on vaatimukset kaartotaistelun suhteen, jotenkin uskon että ilmavoimat haluaa että se pärjää venäläisille siinä edes jotenkin.
Voiko F-35 ikinä pärjätä siinä? C-malli jota itse niistä eniten pidän koneen näköisenä ehkä voisikin.
Jaa, olenkohan käsittänyt väärin, kun olin ymmärtänyt, että A-mallissa on pienimmät siivet? Se kestää kaarroissa 9 G:tä kuten kilpailijatkin, mutta maksaa siitä pidemmällä kiitoradalla. B ja C mallit taas omaavat isommat siivet ja tarvitsevat lyhyemmän kiitoradan, mutta sen takia niiden G:n kesto kaarroissa olisi vain 7,5 G:tä. Jostain luin, että B ja C- mallien kaartotaistelukyky olisi lähinnä Vietnamin sodan aikaisen F4 Phantomin tasoa. Tämä ei tietenkään ole millään muotoa ongelma jenkeille, joiden tuskin koskaan tarvitsee pelätä joutuvansa kaartotaisteluihin. Ja jos niihin on tarvetta, niin Raptorit sopivat tuohon tehtävään paremmin - harmi sinällään ettei niitä ole saatavana (vaikka kalliita olisivatkin). Mutta voisin ajatella, että pienemmät ilmavoimat joutuvat pohtimaan ainakin mahdollisuutta joutua joskus kaartotaisteluihinkin, koska niihinhän Venäjä pyrkii. Kinkkinen valinta tosiaan. Ilmeisesti aikalisän ottaminen on poissa laskuista? Jotenkin tuntuu, että kymmenen vuotta myöhemmin asiat voisivat olla selkeytyneet.
Koneita ei hankitakaan nyt vaan 2021. Toimitukset 2025-30.Jotenkin tuntuu, että on mahdollisimman huono aika olla hankkimassa uutta konetyyppiä.
Tietääkö joku mikä tilanne on F-35n vaatiman kiitoradan kanssa täydellä kuormalla? Luin eräästä blogista, että täydellä kuormalla kone vaatisi peräti 2500m kiitorataa ja koulutusvaiheessa jopa 3000m, pidemmän varoetäisyyden takia. Mahtoiko olla vanhentunutta tietoa? Olisi aika mahdoton tehtävä mikäli konetta voisi käyttää vain muutamalta kentältä ja maantietukikohdat voisi melkein unohtaa.
Tuo on vaatimus, jotta rataa riittää pysäyttämiseen lentoonlähdön keskeyttämisen jälkeen. Se ei tarkoita, että kone tarvitsee 2,5 km päästäkseen ilmaan.
Ja samanlainen vaatimus on varmaankin kaikilla konetyypeillä.
Breaking!
Testilentäjän raportti haukkuu maailman kalleimman asejärjestelmän liki kelvottomaksi lähitaistelussa.
F-35-monitoimihävittäjä on julkisuuteen vuotaneen raportin mukaan liki kelvoton käyttää, jos kone joutuu lähitaisteluun vastapuolen ilmataistelukoneen kanssa.
https://medium.com/war-is-boring/test-pilot-admits-the-f-35-can-t-dogfight-cdb9d11a875