Benelli
Respected Leader
30 konetta liian vähän?
Huomioitko konemäärien yleisen laskun maailmalla? Venäjällä on paljon vähemmän koneita kuin Neuvostoliitolla aikanaan. Tanska on hankkimassa 30 konetta ja Norja 52, vaikka vielä 1980-luvulla koneita oli paljon enemmän. Ei ole maailma entisellään.
Norja ja Tanksa ovat osittain eri asemassa kuten taistelukopterit ovat pienempi huoli ja hankinnoista päätettiin ennen nykyistä eskaloitumista. A2 maalien määrä kuitenkin pysyy sen verran vahvana että siitä ei tarvitse murehtia ettei olisi mitään mitä ampua.
Älä takerru määrään, takerru kokonaissuorituskykyyn.
F-35:n oletettu parempi suorituskyky on parempi taistelunkestävyys mutta se ei auta konfliktin alussa pommikone lauttoja vastaan.
Ukrainan konflikti ja talousongelmat saattavat ostaa sen verran aikaa.Jos Venäjän kehityskulku jatkaa nykyistä suuntaansa, niin tilanne saattaa 5 vuoden päästä olla se, ettei meidän tarvitse huolehtia hävittäjähankinnoista. Antaako Venäjä meidän hankkia valtavan määrän ajanmukaisia hävittäjiä, jos Venäjällä on samalla suunnitelmissa Suomi-neidon lopullinen kukistus?
Ehkä, mutta ne koneet tulevatkin sitten Venäjältä. Voimme alkaa arvailemaan, onko Su-30 vai Su-35 kovempi sana. Tai kenties kaltaisellemme epäluotettavalle maalle voitaisiin uskoa vain MiG-35.
Esimerkiksi kaikki yhteisharjoitukset toisten ilmavoimien kanssa ja muiden aselajien kanssa. Tämä tuskin on ongelma jos ei haluta säilyttää konetta se 50 vuotta.Tunnistuslennot kuluttavat kalustoa ehkä kymmeniä tunteja vuodessa, jos katsotaan ilmatilaloukkausten määrää, joka pyörii vuosittain alle kymmenessä. Jos konepari käy lentämässä muutaman tunnin jokaista ilmatilaloukkausta kohti, niin vielä jää reilusti marginaalia niille tapauksille, joissa ilmatilaloukkausta ei tapahdu, mutta Hornetit käyvät kuitenkin kääntymässä paikalla. Enkä nyt keksi, että mistä muusta ilmavoimille tulisi valtava määrä lentotunteja. Voisitko valaista minua?
Huolesi olisi realistisempi, jos lentäisimme kaikissa mahdollisissa rauhanturvaoperaatioissa, mutta me emme lennä. Emme lennä edes Baltian ilmavalvonnassa. No, Islannin ehkä, mutta paljonko siinä tulee lentotunteja? Paikalle lennetään neljä konetta edes takaisin. Jos lentoaika on 5 tuntia, niin siirtolennoista kertyy 5*4*2 = 40 lentotuntia. Vielä voidaan suorittaa muutama tunnistuslento, ja silti operaatioon osallistumisesta kertyi alle 100 lentotuntia. Sitä paitsi Islannin ilmavalvonta ei taida olla meille edes jokavuotinen operaatio.