Esittele itsesi

Ilmoittautunen virallisesti tässä nyt, vaikka jo keskustelinkin täällä jo pari kuukautta sitten. (Kirjoitaudun tänne samassa silloin ja sen vuoksi kun kuulin että täällä ei tarvitse kuulemma kuunnella eräiden poliittisten liikkeiden jargonia) - saman näytti yläpuolellakin joku maininneen :D

Olen siis nyt neljää kymmentä lähestyvä reserviläinen, ja erinäisistä syistä maanpuolustusasioista kiinnostunut. Mutta minulla oli myös yksi aihekin, jota varta vasten halusin käsitellä tällä foorumilla, koska arvioin täältä saavani juuri parhaimmat vastaukset. Eikä se nyt niin haittaa vaikkei haluamaani keskustelua niin syntyisikään, onhan täällä muutakin kiinnostavaa.

Koska tuli nimimerkiksi valittua 'Hessu Hopo' pakko se oli avatarikin pitää samassa linjassa, se on siis koomikko Einari Ketolan kuva siinä.
 
37v reserviläinen ilmoittautuu.
palstaa luettu jonkun aikaa välillä aktiivisesti ja välillä satunnaisesti
Juuret on vahvasti maalla ja metsässä, nykyään kai voi jo sanoa että entinen viljelijä ja nykyinen urakoitsija
Armeija käytynä 2000 luvun alussa niinisalon kuninkaallisessa tykistöprikaatissa ja haminassa, armeijaan meni "hieman" härö ja rauhaton nuorimies ja kotiutui tasapainoisempi tulenjohtaja. Passissa taitaa lukea hyvä ja kiitettävä tai sitten toisin päin(kyllä se jossain tallessa on).
Reserviläiskirjeen jälkeen pienestä alku närästyksestä toipuessani totesin itselleni että eiköhän ne sijoita sitten toiseen tai kolmanteen lähtöön jos tarvitaan, tai sitten joudun tuottamaan energiaa koko kriisin ajan. (Tosin pieni epäilys on että kriisin sattuessa ehkä otettaisiin kertaamaan varmuudenvuoksi koska ainakin viime sodissa tulenjohtajat oli melko lyhytikäisiä.)
 
Perheellinen mies, 45 ikää (mites se nyt näin äkkiä??), ulkomaalaisessa firmassa töissä yhtenä vastuualueena Suomi. Koulutus 90-luvun alun lama-armeijassa JV-kersantti. Ei kertauksia. Armeija-aika oli varsin hauskaa ja motivaatiotakin oli jonkun verran - vetää vähän kateelliseksi, kun katsoo videoita nykyisistä harjoituksista.

Olen seuraillut tätä foorumia ja sen edeltäjää vuosia, kirjauduin joku aika sitten.

Ajatuksiltani olen joskus ristiriidassa itseni kanssa:
- jonkin sortin modifioitu laissez-faire
- suomalaisten tukiriippuvuus on järkyttävää - "hyvinvointivaltio" sellaisena kuin se on nyt on tappava paskakasa
- keskiluokkaisen ihmisen (=mun) verotus on lannistavaa ja rikollista sosialismia
- seurattava kaikkia etelä- ja länsinaapureita (pl. Ruotsi) NATO-asiassa
- tarkkailtava Ruotsin tilannetta maahanmuuton osalta
- apinoitava Ruotsia monissa muissa asioissa, esmes monopolien purku

Foorumilta saa paljon "tietoa", tietoa ja uusia näkökulmia kaiken maailman juttuihin. Moderaatio toimii minusta tosi hyvin ja pahin yleinen nettipalstasekoilu loistaa poissaolollaan. On myös tosi kiva, että pari ammattisotilastakin (CV-jotain ja Kapiainen?) välillä evästää touhua.
 
Tervetuloa kaikille uusille, niin foorumille kuin maanpuolustustyöhön!
 
Morjesta vaan kaikki! Tämä esittely olkoon minun ensimmäinen viesti koko foorumilla. Aamukammassa on kyllä tullut jo kirjoiteltua (eri käyttäjänimellä)

- Sukupuoli: Mies
- Ikä: 19
- Ammatti: Tällä hetkellä järjestyksenvalvojana
- II/2016, Säkylä (ylihuomenna lähtö, iik!)

Luonteeltani olen hyvin ulospäinsuuntautunut, mutta pääni sisällä on silti todella paljon ajatuksia ja idoita joista muut ei tiedä. Vihaan tylsää elämää, haluan aina olla tekemässä jotain ja nauttia elämästä. Nauttimisella en tarkoita mukavuusalueella olemista, vaan elämästä saa enemmän irti kun välillä poistuu mukavuusalueelta. Elämä pitää elää täysillä toteuttaen unelmiaan. Olen hyvin kiinnostunut politiikasta ja yhteiskunnallisista asioista. Tämän lisäksi tykkään myös keskustella syvällisistäkin aiheista. Suosikkiharrastuksiani ovat arkipäivän kuntoilu, matkustelu, amatöörimusiikin tekeminen ja joskus myös valokuvailen kun sille päälle satun. Tykkään myös ehdottomasti kokeilla kaikkea uutta, se liittykööt jotenkin avarakatseisuuteeni. Eiköhän jatkossa mun viesteistä saa jonkinlaisen käsityksen meikäläisestä.
 
Terve! Luettuani monta tuntia tornareita ja inttikokemuksia, päätin foorumin asiantuntevan ja mukavalta vaikuttavan poppoon takia rekisteröityä. Tulen todennäköisesti mahdollisuuden sattuessa kertoilemaan omista kokemuksistani täällä, ja myös kysymään (suurimmalle osalle) tyhmähköjä kysymyksiä oman motivaation ja kavereiden tsemppauksen vuoksi.

Olen tosiaan 20-vuotias Parolannummelle 7/16 saapuva mies, ja ainakin tällä hetkellä erittäin motivoitunut hoitamaan armeija kunnianhimoisesti ehkä jopa upseeriksi, josta tulen postaamaan piakkoin mietintätopicin ohjeiden ja foorumin tuen vuoksi. Eipä siitä ainakaan haittaa tule olemaan että on isohko armeijan jo käynyt porukka kannustamassa eteenpäin.
 
Parin vuoden lukemisen jälkeen lienee järkevää meikäläisenkin esitellä itseni. Eli siis meikäläinen on 17v jannu, jota sotahommat ovat kiinnostaneet koko pienen elämän ajan. Erityisesti minua kuitenkin kiinnostaa ilmasodankäynti, johon minulla on myös paljon harrastuneisuutta. Myös ELSO ja tekniset härpäkkeet ovat minun mieleeni. Tulevaisuuden suunnitelmina on käydä intti kunnolla alusta loppuun ja sen jälkeen miettiä mieluisia jatko-opintoja tarkemmin. Nyt kuitenkin eniten kiinnostaa Ilmavoimien johtamisjärjestelmälinja MPKK:ssa. Myös kv-hommat ja rauhanturvaaminen kiinnostaa. Harrastuksia minulla on esimerkiksi lenkkeily, kuntosalilla käynti ja sotakirjallisuuden lukeminen. Over and out.
 
Jaahans, jospa minäkin esittäytyisin. Pari-kolme vuotta saittia lueskelin, mutta "rohkaistuin" rekisteröitymään, kun törmäsin johonkin, mihin saatoin jakaa tietämystäni (ainakin mielestäni).
- 50-vuotias mies Tampereelta.
- Ikiteekkari ja töissä elektroniikka-alalla
- Saapumiserässä II/85 Halliin (IlmavTK) ja siellä apumekaanikoksi
- Alikessuna TiedLLV:n TiedLtue:en kuvatukiapumekaanikoksi
- reserviin päästyäni kertauskutsuja ei sitten enää tullut ja erikoiskoulutuksenikin kohde katosi
- teknisenä ihmisenä olen sitten yrittänyt pitää edes teoriatasolla puolustusosaamistani kunnossa, metsässä juoksija kun en koskaan ole ollutkaan
- mitä metsään vielä tulee, niin lähinnä katselen luontokuvia kiinnostuneena ja pohdin, milloin itse lähtisin moisia kuvaamaan
(Palveluksen loppuvaiheessahan apumekaanikot eivät menneet juurikaan sen syvemmälle metsään kuin hoidettavat lentokoneetkaan.)
 
Viimeksi muokattu:
Terve. Foorumia on tullut enemmän tai vähemmän aktiivisesti seurattua jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt sain aikaiseksi rekisteröityä tänne.

Vajaa viisikymppinen kaljamahainen oikeistolainen pienyrittäjä ja res. ltn. Etelä-Suomesta. Pro Nato, Pro EU (niinku tavallaan...EU:n pitäisi olla pohjoiseurooppalainen "liittovaltio" vahvalla puolustusyhteistyöllä) ja vahvat antipatiat:Tavja, Bätmän, Tuomioj... no, kyllähän te tiedätte koko listan.
 
Moi.

Ikää on 35 vee. Sotilasarvo on luutnantti. Sijoitus maakuntakomppaniassa. En ole sitoumusta tehnyt, mutta parissa VEH:ssä on tullut käytyä. Ja tietysti "aikaisemmassa elämässä" parit kertausharjoitukset, VEH:t ja Haminan kouluttajakurssit tuli käytyä. Mutta siitä nyt on jo yli 10 vuotta aikaa. Luulin jo että PV on tiputtanut jonnekin nostoväen viidenteentoista luokkaan, mutta pari vuotta sitten tullut reserviläiskirje paljastakin yllätyksen, ja siitä alkoi tämä uusi ura maakuntakomppaniassa. Töissä käyn ja perhettä on.
 
37 vee, perhettä on. Työpaikka teollisuudessa, koulutukselta koneinsinööri. KaiPr:stä kotiin kersanttina 90-luvun lopulla, ja 2000 luvun puolella kahdesti kertaamassa KarPr:ssä. Sittemmin MPK:n kursseilla ensin satunnaisesti, ja myöhemmin aktiivisesti. MAAK:iin liittymisestä haaveilen. 13-vuotiaasta asti kamppailu/IP-lajeja, muutamia taukoja välillä, sekä lajin vaihdoksia. Kaiken muun ohella ehdin vielä lenkkeillä ja hiihtää...sekä juoda viskiä ja olutta.
 
Morjesta pöytään! Täällä 70-luvun alussa syntynyt ukkeli Satakunnasta. Kaupallisen alan koulutus ja "konttorirotta", eli arkipäivät ovat lähinnä unelmia ja toimistohommia. Reservin tykkimies ja erikoiskoulutus sotilassoittaja. Nuoruusvuosien musiikkiharrastus tosin hiipui vähitellen intin jälkeen, ja Sergei -it-kanuunan työntäminenkin on enää usvainen muisto kaukana menneisyydessä.

Karut faktat ovat siis: Ikää rapiat neljäkytviis + sotilaspassissa kenttäkelpoisuus huono + miehistötason koulutus + kertausvuorokausia nolla = Ei kovin kehuttava yhtältö PV:n nykyisellä mittapuulla.

Viime aikoina olen kuitenkin herännyt pohtimaan uudelleen näitä maanpuolustusjuttuja ja löysin tämän keskustelupalstan keväällä 2015, kun puolustusvoimauudistus ja reserviläiskirje olivat tapetilla. Myös Venäjän/Ukrainan tilanne, Suomen Nato-jäsenyysspekulaatiot ja Itämeren turvallisuusympäristön muutokset ovat antaneet uutta ajattelemisen aihetta.

Vuosi sitten koin jonkinlaisen herätyksen asiaan ja mietin että mitä sitä voisi omalta osaltaan vielä tehdä. Aloin pitkästä aikaa määrätietoisemmin liikkumaan, lenkkeilemään säännöllisesti. Olkoon se edes pieni osoitus siitä että ikääntyvällä reservin huru-ukolla on maanpuolustustahtoa vielä jäljellä. Pysyy fyysinen ja henkinen valmius edes jonkinlaisella tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt sitten esittäytyisin.. johan täällä on jonkin aikaa tullut heiluttua. Siis yli viiskymppinen(ei lähellääkään kuuttakymppiä) ikinuori, panssarimies-suvun kantaisä Stadista. Toimin tietojenkäsittelyalalla johtotehtävissä. Silloin kun olin vielä nuori ja ketterä, ehdin TKK opiskelun ohessa turvaamaan myös rauhaa, jonka turvaamisessa oli myös vähällä mennä ainokainen (niillä toisille oli rakkaampi tämä "hautausmaan rauha" käsite) - mutta sehän voi lähteä vaikka suojatiellä ihan kotosallakin - and who wants to live forever. Siinä yhteydessä joutui hieman taistelutehtäviin rauhanturvaamisen sijaan .. joka on kieltämättä jättänyt tiettyjä jälkiä ajatteluun.
Olen suuri sotahistorian, ja historian yleisestikin, ystävä. Uskon siihen, että ihminen on pohjimmiltaan hyväsydäminen ja aivan erityisen sosiaalinen otus, ja siihen että vaikka kehitys näyttääkin vievän meitä kohti yhä oudompia asioita, myös tulevaisuudessa tarinankerronta, inspiraatio ja empatia tulevat säilymään olemassaoloamme ohjaavina asioina. En usko vihaan, enkä pahuuteen - mutta on suunnattoman typerää unohtaa, että kaikesta edellisestä huolimatta ihminen on myös maapallolla elävistä lajeista ylivoimaisesti tehokkain peto.
 
Back
Top