EU - hyvää vain huono Suomelle??

Hejsan kirjoitti:
Jarppi kirjoitti:
mutta armeija on hallituksen takana ja suuntaa aseensa hallituksen määräämään suuntaan.

Niin sivu 3 tästä : http://www.avi.fi/fi/virastot/itasuomenavi/Ajankohtaista/Documents/Pennanen_Puolustusvoimat_turvallisuuden_tuottajana.pdf

Uhkat vuonna 2028
Nationalismi?? mitä eikö saa olla enään isänmaalinen??

Isänmaallisuus on eri asia kuin nationalismi. Ne sekoittuvat kyllä helposti keskenään.
 
Jos nyt lukisitte noita referaatteja Merkelin lausumista muistakin medioista. Saisitte hieman tasapainoisemman kuvan

Ja kun "eräät tahot" ovat kovasti kehottaneet että EU:ssa pitää katsoa pääasiassa Suomen etua, niin onko se rankempaa vai laimeampaa kun M takana ollut teksti on ensin Eurooppa ja sitten Saksa?

Jos M seuraisi "eräiden tahojen" esimerkkiä, siellähän lukisi vain "Für Deutschland"
 
Sanoisin, että tuohon Eurooppa-sanan käyttöön kannattaa suhtautua melko kriittisesti, sillä tuolla sanalla on kohtalaisen laaja positiivinen mielikuva ihmisten mielissä ja siksi sitä käytetäänkin tässä yhteydessä. Euroopan Unioni ei ole sama asia kuin Eurooppa.
Tässä yhteydessä Eurooppa-sana tarkoittaa liittovaltiota ja siten vallan siirtoa keskusvallalle, kuten Neuvostoliitossa.

Kun vaihtaa Euroopan tilalle sanan Neuvostoliitto ja Saksan tilalle sanan Venäjä hahmottaa paremmin, mistä tässä tällä hetkellä on kysymys.
 
16.10.1994 ei järjestetty kansanäänestystä

skärdis kirjoitti:
Tietenkään kaikki suomalaiset eivät EU:ta hyväksy, mutta enemmistö hyväksyi kansanäänestyksessä ja edelleenkin enemmistö pitää EU-jäsenyyden vaikutuksia suuremmalta osin positiivisina.

16.10.1994 ei asiasta järjestetty kansanäänestystä, referendumia, vaan äänestyksen muotoinen mielipidetiedustelu.

Päätöksen teki perustuslaittomasti eduskunta julistamatta asiaa kiireelliseksi 5/6 enemmistöllä.

Sotilasvalan perusteella vallankaappaukset laillisuutta vastaan pitää ilmoittaa. Oikea ilmoitusosoite on oikeuskansleri.
 
Eurostoliitto

Jarppi kirjoitti:
Kun vaihtaa Euroopan tilalle sanan Neuvostoliitto ja Saksan tilalle sanan Venäjä hahmottaa paremmin, mistä tässä tällä hetkellä on kysymys.

Minusta Venäjää ei pidä käyttää tässä marksilaisessa hankkeessa mukana. Informaatiosodankäyntiin sopivampi termi on Eurostoliitto.

On nimittäin niin, ettei Venäjä ole koskaan hyökännyt Suomeen.
 
RE: Eurostoliitto

jokiranta kirjoitti:
Jarppi kirjoitti:
Kun vaihtaa Euroopan tilalle sanan Neuvostoliitto ja Saksan tilalle sanan Venäjä hahmottaa paremmin, mistä tässä tällä hetkellä on kysymys.

Minusta Venäjää ei pidä käyttää tässä marksilaisessa hankkeessa mukana. Informaatiosodankäyntiin sopivampi termi on Eurostoliitto.

On nimittäin niin, ettei Venäjä ole koskaan hyökännyt Suomeen.

Ruotsiin kylläkin, ja nykyinen Suomi jäi alle... No, ei sekään nyky-Venäjä ollut.
 
RE: Eurostoliitto

jokiranta kirjoitti:
Jarppi kirjoitti:
Kun vaihtaa Euroopan tilalle sanan Neuvostoliitto ja Saksan tilalle sanan Venäjä hahmottaa paremmin, mistä tässä tällä hetkellä on kysymys.

Minusta Venäjää ei pidä käyttää tässä marksilaisessa hankkeessa mukana. Informaatiosodankäyntiin sopivampi termi on Eurostoliitto.

On nimittäin niin, ettei Venäjä ole koskaan hyökännyt Suomeen.

Tuota noin, Venäjä on useamman kerran hyökännyt Suomeen. Viimeisin oli 1808 ja sitä ennen muutama kerta. Tosin Suomi ei ollut tuolloin itsenäinen vaan Ruotsin maakunta. Mutta silti Suomi. Vaikka kyseessä ei olekaan nyky-Venäjä, niin hyvin smanakaltainen valtio kuin ennen vanhaankin. Tsaari Putin ja ruhtinas Medvejev, nimet vaan ovat muuttuneet.
 
No tätäkin minäkin olen miettinyt siitä Suomen kuntajaosta että siinä oli varmaan EU mukana (ne erit regioniit)

scaled.php


Kuvassa näkyy Suomen tuleva kuntajako ja kuten kuvasta näkyy aiotaan Suomen kuntia lakkauttaa todenteolla ja Suomen tuleva aluejako tullaan jakamaan NUTS-mallin mukaan, joka on EU:n aluejakojärjestelmä ja Suomi on sitoutunut jo ennen liittymistään Euroopan unioniin ottamaan tämän aluejaon käyttöön. Mutta tästä ei ole Suomen vallanpitäjät maininneet sanallakaan ja tämä kuntauudistus ollaan lyöty tiskiin nyt täysin ennalta-arvaamattomalla ja häikäilemättömän kierolla tavalla juuri presidentinvaalien jälkeen

Aluejakojärjestelmä ei ole pelkästään Suomen asia vaan nämä kuntauudistukset otetaan käyttöön kaikissa EU-maissa, koska niillä pyritään saamaan EU:n tulevan liittovaltion aluehallinto kuntoon ja mitä vähemmän on jäsenmailla kuntia, niin sitä helpompi niitä on hallita. Eli tähän tämä kuntien pakko-aluejako perustuu. Lisäksi EU:n tulevan liittovaltion kaikki jäsenmaat viedään heiltä NATOON kysymättä.

http://nwohavaintoja.blogspot.com/2012/02/tuleva-kuntajako.html

Miksi kunnat pakotetaan yhteen?

Ulkoministeriön arkistosta löytyvästä neuvottelutavoitemuistiosta käy ilmi,. että EU-liittymissopimukseen luvatut tulevat suurkunnat suunniteltiin sisäasiainministeriössä jo vuonna 1992. Sisäasiainministerinä toimi tuolloin Mauri Pekkarinen

Näin kirjoittaa Sven-Olof Jakobsson Kokkolasta Keskipohjanmaa -lehdessä -lehdessä (11.9.2011) ja jatkaa:

Moni varmaan ihmettelee käynnissä olevaa kuntaliitoshysteriaa, ja ehkä myös tapaa, jolla päättäjämme kohtelevat meitä. Perustellen kuntaliitoksia taloustilanteen parantumisilla, jättävät he kertomatta, että Suomen EU-neuvotteluihin kuului velvoitteena suunnitella aluejakojärjestelmä, eli niin kutsuttu NUTS-jako, jonka viimeisiä vaiheita nyt toteutetaan.
Onko siis nykyisessä kuntien talousahdingossa kysymys EU:n aluehallinnon pakkototeuttamisesta? Eli, ovatko Suomen kuntataloudet tarkoituksella saatettu kestämättömään tilaan, koska kuntaliitokset eivät vapaaehtoisesti onnistu? Suurkunnista kun ei ole apua kuntalaisten peruspalveluiden taamiseen.
nta ntalaisten peruspalveluiden takaamiseen.

Ulkoministerössä tallennetusta suunnitelmasta paljastuu seuraavaa:
* NUTS I – viisi (5) suurlääniä, jotka Jouni Backman oli jo toteuttanut Paavo Lipposen hallituksen sisäministerinä.
* NUTS II – yhdeksäntoista maakuntaa, jotka oli jo valmiiksi sopeutettu EY-tukien jakelu- ja valvonta-alueiksi, eli TE-keskuksia varten.
* NUTS III – kahdeksankymmentäkahdeksan (88) pientalousaluetta, joista nyt tehdään PARAS-lain edellyttämät suurkunnat. Niiden tehtäväksi tulee peruspalveluiden “turvaaminen”
* EU-neuvotteluja varten tehty 88 pientalousaluetta esittävä kuntakartta oli esillä EY-ministeriryhmän kokouksessa 22.7.1993.
Näyttää siltä, että Suomen kuntien yhdistämisen tavoitteena ei suinkaan ole yksittäisten kuntien talouden parantaminen, vaan EU-aluehallinnon – NUTS III:en pakkototeuttaminen.

http://www.promerit.net/2011/09/kuntajuttu/

Nuts : http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteinen_tilastollisten_alueyksik%C3%B6iden_nimikkeist%C3%B6
 
Viro kovan ytimen maana

Mosuri kirjoitti:
Ylipäätänsä suomalaiset värvättiin 90-luvun lamassa EU:n kannattajiksi laajamittaisella valhekamppanjalla. "Koskenkorva maksaa 30 markkaa ja bemari on jokaisen duunarin ajoneuvona..." olivat niitä alhaisimpiin vietteihin vetoavia kutsuhuutoja.

Demokratiassa äänestyspäätöksen peruste saa olla mikä tahansa. Sitä ei rajoita uskonnollinen neuvosto niin kuin Iranissa, joka Israelin ohella on maailman toinen teokratia.

1990-luvulla olisi alkoholihintojen perusteella pitänyt liittyä Venäjän federaatioon eikä Euroopan unioniin. Nykyään kokoomuslainen verotus on voimassa Venäjällä. Jo Neuvostoliiton aikana korkein tulovero oli 13%. Venäjällä on arvonlisävero halvempi, samoin yritystulovero.

Mosuri kirjoitti:
Samalla vakuutettiin ettei markasta luovuta koskaan ja kuinka Suomi voi vedota kansallisiin erikoisolosuhteisiin mikäli EU:n lainsäädäntö on kohtuuton Suomen oloissa. Nyt sitten ihmetellään yleisen lainkuuliaisuuden katoamista ja yhteiskunnan polarisoitumista? (Mitä muuta voi seurata mielettömistä ja epäoikeudemukaisista laeista?) Toisaalta mitä pysyvää on koskaan rakennettu valtiopetokselle ja valheelle?

Oikeastaan vähemmistöjen, kuten suomalaisten, karjalaisten, saamelaisten, jne. poistaminen on yleishyvinvoinnin edellytys, mikäli tuo hyvinvointi ulotetaan Kreetalta Andalusiaan ja Utjoelle saakka. Universaali valtio tuottaa unilateraalia hallintoa.
 
"Venäjä ei ole koskaan hyökännyt Suomeen!"

Bodyguard kirjoitti:
Tuota noin, Venäjä on useamman kerran hyökännyt Suomeen. Viimeisin oli 1808 ja sitä ennen muutama kerta.

Kyseessä oli Ruotsin kuningaskunta ja se, että Gustav IV Adolf ei suostunut Napoleonin mannermaasulkemukseen, vaan piti kaupan vapautta tärkeänä.

Sen sijaan Ruotsi on hyökännyt monta kertaa Novgorodinmaalle ja Moskovan suuriruhtinaskuntaan.

Kaikki Suomen haasteet oikeastaan alkoivat 1713, kun Venäjän keisarikunta vapautti Suomen Ruotsin vallasta, mutta palautti Suomen Ruotsille takaisin 1721, 1743 ja jätti valtaamatta 1780. Toisin sanoen vasta neljännellä kerralla Venäjä jätti palauttamatta Suomen Ruotsille.

Kun Ruotsi menetti suurvalta-asemansa, ei suomalaiasten tarvinnut osallistua Ruotsin sotilasrasituksiin kansainvälisessä toiminnassa mm. sodissa Puolassa, Saksassa jne.

Toisaalta hintana oli se, että Ruotsin ja Suomen politiikka alkoi olla epäsuvereenia niin kuin se heiveröisissä maissa usein on.

Suomen kannalta kaksi oleellista tapahtumaa ovat olleet Novogorodinmaan itsenäisyyden menestys 1478 Moskovan suuriruhtinaskunnalle, koska se aloitti Venäjän suurvaltapolitiikan sekä 1713 se, että Venäjä otti Suomen Ruotsilta eikä Ruotsi kyennyt enää 1721 jälkeen ylläpitämään suurvalta-asemaa mihinkään ilmansuuntaan.

Tästä ovat aiheutuneet monet kysymyksenasettelut Suomessa.
 
Jos Suomessa olisi vaikkapa 50 miljoonaa asukasta, olisimme omanarvontuntoinen ja liittovaltiokehityksen kannalta hankala kuten Iso-Britannia. Nyt vähämerkityksisenä periferiana tuntuu olevan vaikeaa löytää linjoja, joilla voisimme sekä syödä että säästää EU:n suhteen. Kuten tavallaan oikein onkin, asiaa keskusjohtoisen eurovaltion kehittämisen näkökulmasta tarkastellen.
 
Britannian omanarvontuntoisuus on realismia

koponen kirjoitti:
Jos Suomessa olisi vaikkapa 50 miljoonaa asukasta, olisimme omanarvontuntoinen ja liittovaltiokehityksen kannalta hankala kuten Iso-Britannia. Nyt vähämerkityksisenä periferiana tuntuu olevan vaikeaa löytää linjoja, joilla voisimme sekä syödä että säästää EU:n suhteen. Kuten tavallaan oikein onkin, asiaa keskusjohtoisen eurovaltion kehittämisen näkökulmasta tarkastellen.

Jos nyt mennään integraation syvemmälle asteelle niin pitää mennä Robert Schumanin ja vuoden 1950 taakse.

Oli nimittäin niin, että Richard Coudenhove-Kalergi aikanaan pohti Euroopan yhdentymistä kirjoittaen kirjan Pan-Eurooppa. Siinä tavallaan pohdittiin yhdentymistä ja todettiin, että Britannia, Turkki ja Neuvostoliitto eivät oikein kuulu eurooppaan siksi, että Britannialla on kansainyhteisönsä, mikä tekee sen integroitumisen (manner-)Eurooppaan vaikeaksi, Turkki on islamilainen ja Neuvostoliitto ateistinen.

Edelleenkin on niin, että Suomessa aivan vakavastikin otettaviksi tarkoitetut henkilöt saattavat pohtia sitä, miksi Britanniassa ei kannateta EMU:a, vaikka se on yhtä ilmeistä kuin mihinkään sitoutumaton Japanin jeni.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Richard_Coudenhove-Kalergi

On kuitenkin niin, että tuo euroindoktrinaatio on sen verran sakeaa aina Neuvostoliiton voitonpäivänä, 9.5., joka on myös Eurooppa-päivä, että ei aina ajatella integraatiota sen juurilta: toimeentulosta, kansantaloudesta, kauppapolitiikasta, tykkivenediplomatiasta ja risteilyohjusdiplomatiasta.

Suosittelen kaikille pitkäveteisten elokuvien kärsivällisille katsojille henkiseksi rakennukseksi elokuvaa Rautarouva.

https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=Rautarouva&ie=utf-8&oe=utf-8

Siinä on jotain georgilais-churchilliläis-thatcheriläistä jatkumoa.

Oikeastaan suurissa maissa keskeistä ei ole se, miten järkevää väestö on, vaan se, millaisilla julkisuuskeinoilla hallitaan liikkuvien äänestäjien massaa kaksipuoluejärjestelmässä.

Britanniassa on ikään kuin kaksi väestöä, loordit ja rahvas, josta edellinen osaa käyttäytyä ja jälkimmäinen riehuu vaikka jalkapallohuligaanina.

Jos ajatellaan kansainvälistä järjestelmää muutoinkin kuin junttien mahdollisuutena päästä itseään parempaan pöytäseuraan, kannattaa ottaa brittiläinen imperiumi malliksi. Siitä on paljon opittavaa kansainvälisyystutkijoille.

Mitä tulee puolustusvoimiin niin sille mielenkiintoinen piirre on modulaaristen ja siirtokelpoisten joukkojen kehittäminen yhdysvaltalaiseen malliin samaan aikaan kun ylläpidetään monipuolisia rannikkojoukkoja kiinteistöihinsä kiinnitettyinä yhdessä maakunnassa.

Lopuksi mitään periaatteita ei olekaan, vaan periaatteiksi naamioituja käytäntöjä, missä paras selitysvoima palkitaan.
 
RE: Britannian omanarvontuntoisuus on realismia

jokiranta kirjoitti:
On nimittäin niin, ettei Venäjä ole koskaan hyökännyt Suomeen.

pöh !

pitkällä jatkumolla sota itäisen yksikön kanssa on ollut keskimäärin kuudenkymmenen (60) vuoden välein. näistä osa on ollut kulttuuripiirimme laajentumisia (ei saa sanoa hyökkäyksiä jos käytämme itäistä diskurssia)

olen todella pettynyt tuollaiseen alhaiseen perustelutasoon, jossa vain väitetään.

jokiranta kirjoitti:
Kyseessä oli Ruotsin kuningaskunta..

hyvä poika ! jollen sanoisi Boy !

historiantietosi häikäisevät !

suurin junttius on arvioida historiaa tämän päivän näkökulmasta. "Ruotsin kungingaskunta" kuullosta hienolta ja vahvistaa keksittyä Suomen alistamisesta ja determinististä historiankuvausta, jossa on vain yksi tulos, tämä päivä. NOT !

koita kelata että jokainen mummo ja ukko historiassa ovat olleet ihku oikeita ihmisä, jotka ovat fundeeranneet omia valintojaan omalta näkökulmaltaan, eikä miltään besserwisser jokiranta fiilikseltä.

sori.

Sen sijaan Ruotsi on hyökännyt monta kertaa...

just. kahden ekspansiivisen kehittyvän valtiomuodostelman osalta päätät, että toinen on se paha.

Kaikki Suomen haasteet oikeastaan alkoivat 1713, kun Venäjän keisarikunta vapautti Suomen Ruotsin vallasta, mutta palautti Suomen Ruotsille takaisin 1721, 1743 ja jätti valtaamatta 1780. Toisin sanoen vasta neljännellä kerralla Venäjä jätti palauttamatta Suomen Ruotsille.

pöh.

vapautti ! kiitti V*t*sti.

jos tekisit muuta kuin propaganda, niin vapauttaminen oli samaa kamaa kuin 44-45 itä-euroopassa. 1808 -1809 ainoastaan eliitti kannatti venäjään liittymistä, kansa oli sitä vastaan.

Kun Ruotsi menetti suurvalta-asemansa, ei suomalaiasten tarvinnut osallistua Ruotsin sotilasrasituksiin kansainvälisessä toiminnassa mm. sodissa Puolassa, Saksassa jne.

ruotsi mentti suurvalta-asemansa 1700-luvun aliussa. suomi oli samanlainen osa ruotsia kuin muut osat ja suomalaiset eivät olleet mitenkään raskaammassa asemassa valtakunnan puolustuksen suhteen, kuin muutkaan ruotsin osat, päinvastoin kuin suomen uuden uljaan historian kirjoittivat väittivät. silloinhan oli pakko saada historia uudelle kansalle.

Toisaalta hintana oli se, että Ruotsin ja Suomen politiikka alkoi olla epäsuvereenia niin kuin se heiveröisissä maissa usein on.

uskomattoman heiveröinen väite? vaikka yleensä saan pajosta selville, voit tässä selvittää....
Suomen kannalta kaksi oleellista tapahtumaa ovat olleet Novogorodinmaan itsenäisyyden menestys 1478 Moskovan suuriruhtinaskunnalle, koska se aloitti Venäjän suurvaltapolitiikan

no tuo ei varmaan ollut suunnattu länteen, vaan oli slaavien keskenäinen selvitys. eikä tuo ole mitenkään keskeinen. valtioiden pitkäaikainen menestys pohjautuu talouden suuruuteen ja vaikka ruotsi oli kehittyneempi kuin moskova, lopulta määrä on määräävä. molotov esitti että jos kvaliteetti (taso, osaaminen) ja kvantiteetti (määrä) asetetaan vastakkain, määrä voittaa. niiinhän siinä olisi käynyt talvisodassa, jollei stalin olisi päättänyt ettei halua sotia länsivaltojen kanssa.

sekä 1713 se, että Venäjä otti Suomen Ruotsilta eikä Ruotsi kyennyt enää 1721 jälkeen ylläpitämään suurvalta-asemaa mihinkään ilmansuuntaan.

ruotsin asevoimat olivat silloin muualla.

sun pitäis seurata koko itämeren alueen toimia ja voimatasapainoa 1700 luvun alkupuolella, ennen kuin väännät tuollasta scheisseä
Tästä ovat aiheutuneet monet kysymyksenasettelut Suomessa.

ok. ja pointsu oli ?

jokiranta kirjoitti:
Britanniassa on ikään kuin kaksi väestöä, loordit ja rahvas, josta edellinen osaa käyttäytyä ja jälkimmäinen riehuu vaikka jalkapallohuligaanina.

kiva mun maailma on yksinkertainen. suomessa on vain kaksi porukkaa... pöh !

kannattaa ottaa brittiläinen imperiumi malliksi. Siitä on paljon opittavaa kansainvälisyystutkijoille.

osaat aika hyvin perustella !

britti-imperiumissa britiit antoivat paikallisten kunkinkaiden (vastaavat) hallita, kunhan pysyivät rajoissa. tätäkö haluat?

homma skulas osaks luulolla, eli kun briti löivät kovaa pientä liikettä ja toivat parempaa hallintokulttuuria kuin paikallisella tasolla oli.

tätäkö haluat?

kontionlahden kunnanjohtaja menee kreikkaan opettaamaan hyvää hallintokulttuuria?

Mitä tulee puolustusvoimiin niin sille mielenkiintoinen piirre on modulaaristen ja siirtokelpoisten joukkojen kehittäminen yhdysvaltalaiseen malliin samaan aikaan kun ylläpidetään monipuolisia rannikkojoukkoja kiinteistöihinsä kiinnitettyinä yhdessä maakunnassa.

"kiinteistöihinsä kiinnitettyinä" . pöh.

et taida paljoakaan osata sodanajan joukoista. kaikki varuskunnat ovat kouluja. a kuten julkisuuesa on mainittu, maata ei puolusteta varuskunnista.

Lopuksi mitään periaatteita ei olekaan, vaan periaatteiksi naamioituja käytäntöjä, missä paras selitysvoima palkitaan.

voitko palatama maan pinnalle. tollainen roska menee kyllä uskovaisten joukossa läpi, mutta jos joudut konkretisoimaan, ole hyvä !
 
"Venäjä ei ole koskaan hyökännyt Suomeen."

adam7 kirjoitti:
pitkällä jatkumolla sota itäisen yksikön kanssa on ollut keskimäärin kuudenkymmenen (60) vuoden välein. näistä osa on ollut kulttuuripiirimme laajentumisia (ei saa sanoa hyökkäyksiä jos käytämme itäistä diskurssia)

olen todella pettynyt tuollaiseen alhaiseen perustelutasoon, jossa vain väitetään.

Niin minäkin. Ennen Suomen raja kulki Suomen ja Karjalan rajalla Kymijoessa. Silloin karjalaiset edustivat Novogorodinmaata ja suomalaiset, siis hämäläiset ja varsinaissuomalaiset Ruotsin kuningaskuntaa.

adam7 kirjoitti:
suurin junttius on arvioida historiaa tämän päivän näkökulmasta. "Ruotsin kungingaskunta" kuullosta hienolta ja vahvistaa keksittyä Suomen alistamisesta ja determinististä historiankuvausta, jossa on vain yksi tulos, tämä päivä. NOT !

Kannattaa muistaa, että Varsinais-Suomessa oli kristillisyyttä jo runsas sata vuotta ennen ruotsalaisten miehitystä, joten ugrilaiset olivat baltteina sivistyneitä ihmisiä jo ennen pangermaanista miehitystä, jonka käski tanskalainen katolinen piispa.

adam7 kirjoitti:
koita kelata että jokainen mummo ja ukko historiassa ovat olleet ihku oikeita ihmisä, jotka ovat fundeeranneet omia valintojaan omalta näkökulmaltaan, eikä miltään besserwisser jokiranta fiilikseltä.

Isoisäni kertoi juttuja pääasiassa vain jatkosodasta, ei siitä, miten Ruotsin kuningaskunta miehitti Suomen, siis Varsinais-Suomen ja Hämeen.

adam7 kirjoitti:
just. kahden ekspansiivisen kehittyvän valtiomuodostelman osalta päätät, että toinen on se paha.

En ole ottanut kantaa siihen, kumpi on hyvä tai kumpi on paha. Olen vain kertonut lukevalle yleisölle, että suurvaltapolitiikka Venäjällä alkoi varsinaisesti vasta silloin kun Novgorodinmaa menetti itsenäisyytensä 1478 Moskovan suuriruhtinaskunnalle. Tätä Venäjän luonteen muuttumista ei kerrota missään peruskoulun eikä muunkaan oppivelvollisuuskoulun opetusohjelmassa, vaan tavallaan Venäjää, joka on aina silloin tällöin sekaisin, käsitellään historiallisena monoliittina.

Toinen harkitsemattomuus on se, että kaikki slaavilaisella alueella tapahtuva poliittinen kuohunta kuitavaan "slaavien asiaksi" ikään kuin slaavien ja germaanien sisäpoliittiset asiat eivät olisi koskaan läikkyneet Suomenlahden pohjoisrannalle ja vaikuttaneet Ruotsin kuningaskunnan asetelmiin.

Pidän Kustaa Vaasaa aitona ruotsalaisena patrioottina, joka nationalistina itsenäisti Ruotsin Tanskan vallasta, Kalmarin unionista ja aloitti lupaavan mini-imperialismin Karjalassa. Hän mm. asutti Pähkinäsaaren rauhan rajojen taakse savolaisia Kainuuseen.

adam7 kirjoitti:
jos tekisit muuta kuin propaganda, niin vapauttaminen oli samaa kamaa kuin 44-45 itä-euroopassa. 1808 -1809 ainoastaan eliitti kannatti venäjään liittymistä, kansa oli sitä vastaan.

Vapauttaminen on aivan yhdysvaltalainen ja länsimainen yleisnimitys miehittämiselle. Mekin olemme olleet vapauttamassa Afganistania ISAF:ssa mm. talibanismista. Irakinkaan miehittäminen ei ollut miehitys, vaan vapautus, samoin Libyan. Ihmiset pitää vapauttaa hengistään ja luonnonvaroistaan.

adam7 kirjoitti:
Kun Ruotsi menetti suurvalta-asemansa, ei suomalaisten tarvinnut osallistua Ruotsin sotilasrasituksiin kansainvälisessä toiminnassa mm. sodissa Puolassa, Saksassa jne.

adam7 kirjoitti:
ruotsi mentti suurvalta-asemansa 1700-luvun aliussa. suomi oli samanlainen osa ruotsia kuin muut osat ja suomalaiset eivät olleet mitenkään raskaammassa asemassa valtakunnan puolustuksen suhteen, kuin muutkaan ruotsin osat, päinvastoin kuin suomen uuden uljaan historian kirjoittivat väittivät. silloinhan oli pakko saada historia uudelle kansalle.

Suuren Pohjan sodan päättymiseen saakka Suomen sotilasrasitus oli 2-3 -kertainen.

adam7 kirjoitti:
no tuo ei varmaan ollut suunnattu länteen, vaan oli slaavien keskenäinen selvitys. eikä tuo ole mitenkään keskeinen.
Suomenlahden piirissä ei ole mitään hermeettisesti ruotsalaista, ugrilaista, slaavilaista tai germaania asiaa, vaan ne ovat vaikuttaneet toisiinsa kuin Nord Stream-maakaasuputki.

adam7 kirjoitti:
valtioiden pitkäaikainen menestys pohjautuu talouden suuruuteen ja vaikka ruotsi oli kehittyneempi kuin moskova, lopulta määrä on määräävä. molotov esitti että jos kvaliteetti (taso, osaaminen) ja kvantiteetti (määrä) asetetaan vastakkain, määrä voittaa. niiinhän siinä olisi käynyt talvisodassa, jollei stalin olisi päättänyt ettei halua sotia länsivaltojen kanssa.

Näin ei ajatella Yhdysvalloissa, NATO:ssa eikä Ruotsissa.

adam7 kirjoitti:
ruotsin asevoimat olivat silloin muualla.

Ruotsilla ei ollut riittävästi asevoimaa turvallisuustakuuksi Suomelle. Lisäksi Ruotsin ulkopolitiikka saattoi olla epäsopivaa Suomen tarpeisiin.

adam7 kirjoitti:
sun pitäis seurata koko itämeren alueen toimia ja voimatasapainoa 1700 luvun alkupuolella, ennen kuin väännät tuollasta scheisseä

Kiitos samoin! Sinun kannattaisi olla väittämättä kovin vahvasti "slaavilaisten sisäisiksi asioiksi" mm. puolalaisten ja venäläisten suhteiden kehitys vuodesta 1612 alkaen. Kyllä nämäkin ovat vaikuttaneet Ruotsin kuningaskunnan politiikkaan.

adam7 kirjoitti:
kiva mun maailma on yksinkertainen. suomessa on vain kaksi porukkaa... pöh !

Ymmärrän, että ymmärtäminen on joskus haasteellista. Siksi oikaisen mutkissa.

adam7 kirjoitti:
britti-imperiumissa britiit antoivat paikallisten kunkinkaiden (vastaavat) hallita, kunhan pysyivät rajoissa. tätäkö haluat?

Juuri näin toimii Yhdysvallat. Kun vasalli ei miellytä, järjestetään poliittinen salamurha tai värivallankumous.

adam7 kirjoitti:
homma skulas osaks luulolla, eli kun briti löivät kovaa pientä liikettä ja toivat parempaa hallintokulttuuria kuin paikallisella tasolla oli.

Vaikka sivistyneet eivät miehitä niin silti sivistynyt miehittäjä voi olla maalle parempi kuin vähemmän sivistynyt.

adam7 kirjoitti:
kontionlahden kunnanjohtaja menee kreikkaan opettaamaan hyvää hallintokulttuuria?

Yleensä suomalaisten kannattaisi mennä Karjaloihin ja Kurhaloihin opettamaan länsimaista avointa hallintokulttuuria. Ei kuitenkaan turkulaisten.

adam7 kirjoitti:
et taida paljoakaan osata sodanajan joukoista. kaikki varuskunnat ovat kouluja. a kuten julkisuuesa on mainittu, maata ei puolusteta varuskunnista.

Tietenkään niitä tietoja, joita ei ole annettu, ei voi tietää. Epäilen kuitenkin tietäväni tehtäväni perusteella jonkin verran. Vänrikki Ståhl sanoi:"Jotain ehkä tietäisin, olinhan siellä minäkin."

Mikä joukkotyyppi muuten mielestäsi sopii parhaiten Pohjois-Karjalan puolustamiseen viivytystaistelulla?

adam7 kirjoitti:
voitko palatama maan pinnalle. tollainen roska menee kyllä uskovaisten joukossa läpi, mutta jos joudut konkretisoimaan, ole hyvä !

En ole pilvessä. Mitä halusit todennutettavaksi?
 
Työssäkäynti voi olla vaarallista, onneksi EU pelastaa.


http://www.esaimaa.fi/Online/2012/02/29/EU-asetus+uhkaa+kaataa+300+metalliyrityst%C3%A4+Kaakkois-Suomessa/2012113018178/4

EU-asetus uhkaa kaataa 300 metalliyritystä Kaakkois-Suomessa

Teräsrakenteita koskeva EU-asetus voi kaataa yli puolet Suomen metallialan yrityksistä. Pakollisen CE-merkinnän voimaantulo siirtyi äskettäin vuodella heinäkuuhun 2014, mutta monille yrityksille tulee siitä huolimatta kiire.

— Jokaisen pikkuyrityksenkin toimitusjohtajan tai tuotantopäällikön pitäisi hallita sääntönivaska, joka on noin puolitoistametrinen pino paperia, projektipäällikkö Petri Toikka sanoo.

Kaakkois-Suomessa on 500—600 metalliyritystä, ja asetus koskee näistä suurinta osaa. Ympäristöministeriön optimistisen arvion mukaan muutoksesta selviää 40 prosenttia yrityksistä. Kaakkois-Suomessa yli 300 yritystä on siis suurissa ongelmissa.

Asetus koskee yrityksiä, jotka tuottavat rakennuskohteisiin kiinteästi liitettäviä osia kuten ovia, ikkunoita, rappusia tai kaiteita.

Asetuksen tavoite on lisätä turvallisuutta. Tavara liikkuu vapaasti EU:ssa, ja rakentajien pitäisi voida luottaa siihen, että kaikki EU:ssa tuotettava tavara on tehty samojen standardien mukaan.

Ongelmia aiheuttaa myös se, että ympäristöministeriö ei ole vieläkään saanut aikaan kansallisia määräyksiä asetukseen.

Lue lisää aiheesta keskiviikon Etelä-Saimaasta.
 
miheikki kirjoitti:
Työssäkäynti voi olla vaarallista, onneksi EU pelastaa.


http://www.esaimaa.fi/Online/2012/02/29/EU-asetus+uhkaa+kaataa+300+metalliyrityst%C3%A4+Kaakkois-Suomessa/2012113018178/4

EU-asetus uhkaa kaataa 300 metalliyritystä Kaakkois-Suomessa

Teräsrakenteita koskeva EU-asetus voi kaataa yli puolet Suomen metallialan yrityksistä. Pakollisen CE-merkinnän voimaantulo siirtyi äskettäin vuodella heinäkuuhun 2014, mutta monille yrityksille tulee siitä huolimatta kiire.

— Jokaisen pikkuyrityksenkin toimitusjohtajan tai tuotantopäällikön pitäisi hallita sääntönivaska, joka on noin puolitoistametrinen pino paperia, projektipäällikkö Petri Toikka sanoo.

Kaakkois-Suomessa on 500—600 metalliyritystä, ja asetus koskee näistä suurinta osaa. Ympäristöministeriön optimistisen arvion mukaan muutoksesta selviää 40 prosenttia yrityksistä. Kaakkois-Suomessa yli 300 yritystä on siis suurissa ongelmissa.

Asetus koskee yrityksiä, jotka tuottavat rakennuskohteisiin kiinteästi liitettäviä osia kuten ovia, ikkunoita, rappusia tai kaiteita.

Asetuksen tavoite on lisätä turvallisuutta. Tavara liikkuu vapaasti EU:ssa, ja rakentajien pitäisi voida luottaa siihen, että kaikki EU:ssa tuotettava tavara on tehty samojen standardien mukaan.

Ongelmia aiheuttaa myös se, että ympäristöministeriö ei ole vieläkään saanut aikaan kansallisia määräyksiä asetukseen.

Lue lisää aiheesta keskiviikon Etelä-Saimaasta.

Suurten EU maiden teollisuuden asiaa edistetään kaatamalla kilpailijat tolkuttomalla byrokratialla. Suurille yrityksille sääntöviidakko tuo merkittävän kilpailuedun, kun sen selvittämiseen voi olla ihan oma osastonsa. Sama osasto saattaa myös olla EU huipulla sääntöjä laatimassa.

Standardit ovat hyvä asia. Niiden noudattamisen tulisi kuitenkin perustua vapaaehtoisuuteen.

Suomen sinisilmäisiä poliitikkoja viedään, kuin pässiä narussa.
 
Käytöstapoja

Sahaaja Teuvo Hakkarainen ja tohtori Aleksander Stubb tuntuvat kehittävän suomalaista postmodernia keskusteluilmanpiiriä. Täälläkin on sen lisäksi myös saksankielentaitoa.

http://www.suomenmaa.fi/etusivu/ruohonenlerner_rinnastaa_stubbin_hakkaraiseen_5707203.html

Ennen stubbismista joutui pesemään suun saippualla. Ilmeisesti kasvatusperiaatteet ovat löystyneet niin paljon, että ulostaminen suun kautta on tullut mahdolliseksi.
 
EU - hyvää vai huono kuluttajalle?

Euroopan unionin sisämarkkinan tarkoituksena ei ole ylläpitää kulmakuntia, vaan luoda raakaa ja tehokasta sisämarkkinaa. Tähän on kaakkoissuomalaisen ja andalusialaisen sekä utsjokilaisen sopeuduttava.

Kovin moni Euroopan unionin jäsenvaltion kansalainen ajattelee paikallisesti tai alueellisesti sitä, miten hänen ja läheistensä käy.

Euroopan unioni ei voi keskittyä muuhun kuin tehokkaan sisämarkkinan rakentamiseen, missä pakkostandardit ovat samat.

Jotenkin ihmettelen, miten harva tuli ajatelleeksi tätä asiaa 16.10.1994, vaikka tieto Rooman sopimuksesta on ollut jo vuodelta 1957.

Rooman sopimus
 
RE: EU - hyvää vai huono kuluttajalle?

jokiranta kirjoitti:
Euroopan unionin sisämarkkinan tarkoituksena ei ole ylläpitää kulmakuntia, vaan luoda raakaa ja tehokasta sisämarkkinaa. Tähän on kaakkoissuomalaisen ja andalusialaisen sekä utsjokilaisen sopeuduttava.

Kovin moni Euroopan unionin jäsenvaltion kansalainen ajattelee paikallisesti tai alueellisesti sitä, miten hänen ja läheistensä käy.

Euroopan unioni ei voi keskittyä muuhun kuin tehokkaan sisämarkkinan rakentamiseen, missä pakkostandardit ovat samat.

Jotenkin ihmettelen, miten harva tuli ajatelleeksi tätä asiaa 16.10.1994, vaikka tieto Rooman sopimuksesta on ollut jo vuodelta 1957.

Rooman sopimus

Sinisilmäistä kuvitella kaikkien tahojen tavoitteena olevan tehokkaan sisämarkkinan luominen. Aivan päinvastoin moni taho pyrkii maksimaaliseen tehottomuuteen ja mahdollisimman vähäiseen kilpailuun. Pakolliset standardit, lakimiehet ja paperinivaskat ovat siihen oivallinen keino.

Antaa yrityksien kilpailla vapaasti. Noudattakoon standardeja tai olkoon noudattamatta. Asiakas äänestää lompakolla.
 
Back
Top