Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Suomi digitalisoituu nopeasti, mutta minne tulevaisuuden verot menevät?
Harri Jaskari: EU:n digivero olisi katastrofi Suomelle
https://www.verkkouutiset.fi/harri-jaskari-eun-digivero-olisi-katastrofi-suomelle/?ref=rns_tw
Yritykset ovat jo tajunneet että trumppi on muuttamassa mailman kaupankäynnin sääntöjä ja toimivat niin kuin trumppi on kaavaillutkin, mutta EU kiukuttelee menetettyä suurvaltaasemaa jota ei ole ollut kuin globalistiliberaalipunikeiden omassa mielikuvituksessa, anskattoo koska Brysseli ja MarconiMerkeli nöyrtyy.
UUTINEN
Nyt se tapahtuu – Mercedes alkaa siirtää tuotantoa sopivampiin tehtaisiin USA:n ja Kiinan kauppasodan vuoksi
28.9.2018 12:28
AUTOKANSANTALOUSKIINAYHDYSVALTOJEN TALOUSTEOLLISUUS
Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on paljon työtä, kun tehdas opettelee tekemään valtavaa automäärää sekä kannattavasti että laadukkaasti. VESA-MATTI VÄÄRÄ
Presidentti Donald Trumpin aloittama kauppasota Kiinaan kanssa vaikuttaa jo Uudessakaupungissakin tehtävän Mercedes-Benzin GLC-mallin tuotantoon maailmanlaajuisesti.
Valmet Automotivea uhkaavat presidentti Donald Trumpin lietsomat kauppasodat, jotka saattavat laajeta koskemaan autojen vientiä Euroopasta Yhdysvaltoihin, Talouselämä ennakoi muutama viikko sitten autotehtaan toimitusjohtajan Olaf Bongwaldin haastattelun yhteydessä.
Nyt muutos tapahtuu, kun Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler alkaa valmistaa Yhdysvalloissa suosittua mersua eli Mercedes-Benz GLC:tä Intiassa.
Yhdysvaltoihin vietävää GLC-mallia aletaan valmistaa jatkossa Daimlerin Intian Punessa sijaitsevalle tehtaalle, kertoi Automotive News Europealkuviikosta.
Lehden tiedot muutoksesta vahvisti Mercedes-Benz USA:n tiedottaja Rob Moran. Moranin mukaan Intiassa tehdyt GLC-mallit tulevat Yhdysvaltoihin lokakuussa. Sen sijaan kauppasodan vaikutuksesta hän ei mainitse mitään.
"GLC:n kysyntä on suurta maailmanlaajuisesti", Moran perusteli asiaa ja sanoi, että Mercedes-Benz käyttää maailmanlaajuisen tuotantoverkostonsa kapasiteettia neljällä mantereella vastatakseen tähän kysyntään.
Automotive Newsin haastattelemat asiantuntijat sen sijaan eivät epäröi sanoa, että Intialla on nyt suuri mahdollisuus saada suurempaan roolia globaalissa autotuotannossa Kiinan rinnalla – osin juuri Yhdysvaltojen ja Kiinan tullikiistojen vuoksi.
"Mercedeksen liike voi kääntää huomion Intian auto-tuotantopotentiaaliin", olettaa Barclays Capitalin toimitusjohtaja Brian Johnson lehdelle.
"Se auttaa luomaan Intian olosuhteisiin tarvittavan alihankintaketjun ja infrastruktuurin, joka pystyy vastaamaan Pohjois-Amerikan ja Euroopan laatustandardeihin", Johnson sanoo.
Silti hän epäilee vielä hieman sitä, onko Intian autovienti USA:han nyt enemmän kokeilua kuin varsinaista trendiä.
Bremen on päätehdas
Mercedeksen GLC:tä valmistetaan pääsääntöisesti nyt auton emotehtaalla Bremenissä, Valmet Automotivella Uudessakaupungissa ja Daimlerin jaBAIC Motorin yhteisyrityksessä Pekingissä.
Uudenkaupungin tehtaan tuottamat autot tosin "lasketaan" Bremenissä tehdyiksi, koska Uudestakaupungista ei viedä suoraan autoja esimerkiksi Yhdysvaltoihin, vaan autot toimitetaan eteenpäin Saksan kautta.
Logistiset kustannukset Intian Punesta Yhdysvaltoihin ovat korkeammat kuin Bremenistä, mutta kokonaiskustannuksissa ero ei ole suuri johtuen muun muassa Intian alemmista palkoista.
USA:n ja Kiinan välinen kauppasota vaikuttaa juuri Kiinassa tehtyjen GLC-mallien hinnoitteluun. Toisaalta Kiina itsessään on Daimlerille suurin automarkkina, sillä viime vuonna maassa myytiin kokonaisuudessaan lähes 620 000 Mersua - Yhdysvalloissa myyntimäärä jäi vajaaseen 340 000 autoon.
Miksi GLC-tuotantoa ei sitten lisätä Uudessakaupungissa tai Bremenissä? Syynä lienee juuri se, että Punessa pystytään nostamaan kapasiteettia nopeammin kuin Euroopassa. Bremenin tehdas on Daimlerin suurin tehdas, jossa valmistetaan 12 500 hengen voimin kymmentä eri Mercedes-mallia vuosituotannon ollessa yli 420 000 autoa. Tuotannon nopea nostaminen ei Bremenissä onnistu nopeasti.
Uudenkaupungin täytyy opetella volyymituotanto
Uudenkaupungin tehtaassa on hieman sama ongelma.
Tehdas erikoistui vuosiksi kalliiden erikoismallien valmistajaksi, jossa tuotantomäärät jäivät muutamaan kymmeneen tuhanteen autoon vuodessa. Nyt autotehtaan on pakko hallita tuotannossa paljon suurempia volyymeja ja asian opettelu kestää aikansa, kuten autotehtaan viime vuoden huono tulos kertoo.
Toinen asia on vielä se, että autotehtaan kokoa pitäisi kasvattaa aivan toiseen luokkaan, jotta siellä pystyisi valmistamaan esimerkiksi 150 000–200 000 autoa vuodessa. Nyt tehdas hakee parhaillaan ympäristölupia, jotta tuotanto voisi maksimissaan noista 150 000 autoon vuodessa.
Ja koko ajan uhkana väijyy Trumpin mahdollinen kauppasota Euroopankin kanssa. Se tulisi vaikuttamaan myös Uudenkaupungin tilanteeseen, koska noin puolet Uudenkaupungin tehtaan tuotannosta on päätynyt Yhdysvaltoihin.
Suomen Tulli onkin laskenut, että Suomi on jo EU:n seitsemänneksi suurin autonviejä Yhdysvalloissa.
Trumpin teoilla on tällaisessa tilanteessa väliä.
Tosiasiassa kukaan ei halua sanoa että tuossa pelipöydässä trumpilla on kovimmat kortit, Meksikolaiset ja Kanadalaiset sen jo totesi ja lipesivät globalistiliberaalipunikkien rintamasta ja tekivät sopimuksen trumpin hallinnon kanssa kun nyt Mersukin tekee ja lopulta EU on yksin ja häviää vielä Brexitinkin , sitten voi sano gameover ainakin EUn suhteenVäärä on oikeassa.
Amerikkalaisten kuluttajien pitäisi varmaan ostaa enemmän jenkkirautoja. Mutta ehkä intialaisetkin kelpaavat, jos halvalla saa.
- Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler alkaa valmistaa Yhdysvalloissa suosittua mersua eli Mercedes-Benz GLC:tä Intiassa.
- Mercedes-Benz käyttää maailmanlaajuisen tuotantoverkostonsa kapasiteettia neljällä mantereella vastatakseen tähän kysyntään.
- Mercedeksen GLC:tä valmistetaan pääsääntöisesti nyt auton emotehtaalla Bremenissä, Valmet Automotivella Uudessakaupungissa ja Daimlerin jaBAIC Motorin yhteisyrityksessä Pekingissä.
- Suomen Tulli onkin laskenut, että Suomi on jo EU:n seitsemänneksi suurin autonviejä Yhdysvalloissa.
Tosiasiassa kukaan ei halua sanoa että tuossa pelipöydässä trumpilla on kovimmat kortit, Meksikolaiset ja Kanadalaiset sen jo totesi ja lipesivät globalistiliberaalipunikkien rintamasta ja tekivät sopimuksen trumpin hallinnon kanssa kun nyt Mersukin tekee ja lopulta EU on yksin ja häviää vielä Brexitinkin , sitten voi sano gameover ainakin EUn suhteen
EU saa sitten Kiinalaisten oman miehen pomokseen joten varustautukaahan lisääntyneeseen valvontaan ja uudelleenkoulutusleireihin.
Eihän toi nyt mitään, minä olen Stubbia vain hiukan huonompi. Jos osaisin viihdyttää niin pystyisin viihdyttämään neljällä kielelä = suomi, ruotsi, englanti, viro.Viihdytti kansainvälistä mediaa viidellä kielellä
Kiireesti koulunpekille ja opettelemaan parikieltä lisää, eihän se ole reilua että häviät stubidolle, tosin tuo maratooni tai triathoni mikälie, onkin vaikeampi rasti, sen voikin korvata vaikka paremmalla viinapäällä tai kauniimmalla muijallaEihän toi nyt mitään, minä olen Stubbia vain hiukan huonompi. Jos osaisin viihdyttää niin pystyisin viihdyttämään neljällä kielelä = suomi, ruotsi, englanti, viro.
Financial Times Stubbin mahdollisesta lähdöstä komission puheenjohtajakisaan: ”Suomen kuntoiluintoilija valmis uuvuttavaan EU-kisaan”
Eilen klo 22:59
Brittilehden mukaan Alexander Stubbin odotetaan ilmoittavan tällä viikolla, lähteekö hän kisaamaan komission puheenjohtajan paikasta.
Financial Times -lehden mukaan Alexander Stubbin odotetaan ilmoittavan tällä viikolla, lähteekö hän kisaamaan europarlamenttiryhmä EPP:n kärkiehdokkaan ja siten komission puheenjohtajan paikasta. TOMMI PARKKONEN
Brittiläinen talouslehti Financial Times arvioi maanantaina julkaistussa artikkelissa Suomen ex-pääministeri Alexander Stubbin mahdollisuuksia Euroopan komission uudeksi puheenjohtajaksi Jean-Claude Junckerin jälkeen.
Lehti on otsikoinut artikkelinsa ”Suomen kuntoiluintoilija valmis uuvuttavaan EU-kisaan”.
Jutussa muistutetaan heti alkuun Stubbin olevan EU-maan entinen pääministeri, ulkoministeri ja valtiovarainministeri, ”mutta silti hän näkee itsensä alakynnessä olevana haastajana, kun hän suunnittelee paluuta eurooppalaiseen politiikkaan”, lehti kirjoittaa.
– Tulen pienestä jäsenmaasta ja tiimini on pieni. Mutta olen tehnyt sen aikaisemminkin, joten koskaan ei tiedä, ehkä, entinen europarlamentaarikko Stubb pohtii itse FT:n haastattelussa.
Lehden mukaan Stubbin odotetaan ilmoittavan tällä viikolla, lähteekö hän kisaamaan europarlamenttiryhmä EPP:n kärkiehdokkaan ja siten komission puheenjohtajan paikasta. FT laskee ”50-vuotiaan teräsmieskilpaiija Stubbin” päävastustajana EPP:n kärkiehdokkaaksi saksalaisen europarlamentaarikko Manfred Weberin, joka toimii myös EPP:n puheenjohtajana.
– Vain 5,5 miljoonan asukkaan Suomesta tuleva Stubb on ollut poissa politiikan eturivistä kaksi vuotta, mikä tekee Weberistä ennakkosuosikin.
Hävittyään kokoomuksen puheenjohtajakisan Petteri Orpolle vuonna 2016, Stubb siirtyi seuraavana vuonna Euroopan investointipankin varapääjohtajaksi Luxemburgiin.
”Säilyttämisen arvoinen elämäntapa”
FT kirjoittaa Stubbin olevan avoimuuden ja oikeusvaltioperiaatteiden puolustaja, kun samaan aikaan euroskeptiset kansallisvaltioiden puolustajat ovat voimistuneet esimerkiksi Puolassa.
– Haluan seisoa Euroopan barrikadeilla ja puolustaa elämäntapaamme. En sano, että se on täydellinen; se ei tule sitä koskaan olemaan. Mutta se on säilyttämisen arvoinen, Stubb sanoo FT:lle.
FT:n mukaan Stubb haluaisikin kyseenalaistaa Unkarin omavaltaisen pääministerin Viktor Orbánin aseman EPP:n toiminnassa ja yleensäkin Euroopan unionissa.
– Joko olet meidän puolellamme tai olet ulkona. Sinun on noudatettava sääntöjä, Stubb sanoo haastattelussa.
FT muistuttaa ”äärioikeistolaisten euroskeptikkojen” perussuomalaisten nousseen hallitukseen Stubbin pääministerikaudella. Lehdelle Stubb kuvaa strategiaansa ”kuoliaaksi halaamisella”, mutta samaan hän ei ole valmis enää Orbánin ja tämän populistikumppaneiden kanssa.
Lehti myös toteaa, että vaikka Stubb nousisi europarlamentin suurimman ryhmän EPP:n kärkiehdokkaaksi ohi Weberin, se ei automaattisesti tarkoita suomalaisen valitsemista Euroopan komission seuraavaksi puheenjohtajaksi.
Lehden mukaan monet EU-maiden johtajat - mukaan lukien Ranskan presidentti Emmanuel Macron -ovat olleet skeptisiä sen suhteen, että yksittäinen parlamenttiryhmä voisi sanella EU-parlamentin ja sen jäsenmaiden mielipiteitä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/0263df57-6394-4fdd-8c26-f4daf5d64fe9_pi.shtml
The EPP is to pick its candidate in Helsinki on 8 November. Any other potential candidates still have two weeks to enter the EPP race.
The former front runner, France's Michel Barnier, said last week that he would no longer seek the post. Barnier is now busy as Europe’s chief negotiator with London over Brexit.
Weber is backed by German Chancellor Angela Merkel, whose CDU/CSU group forms the largest delegation within the EPP. The largest other groups are from Poland, France and Spain. Stubb’s advantages over Weber could be his executive experience, which the German lacks, and his linguistic skills – the Finn speaks five European languages fluently, including German and French.
Stubb, 50, who studied in the UK, US, Belgium and France, was chair of Finland’s conservative National Coalition Party, finance minister, foreign minister and prime minister.
https://yle.fi/uutiset/osasto/news/stubb_announces_european_commission_presidential_bid/10435598
Onhan tuohon kuvaan eksynyt kova pullonkallistelia, joten porukka on EU kelpoinen
Mitäs sitä sanotaan tyhmistä ja ahkerista?Touhukas, hyväkuntoinen ja selväpäinen Stubb voi kyllä saada enemmän pahaa aikaan kuin Juncker.