Mitkä ovat kauniita kieliä?
Karjalan murre ja sudeettisavo noin alkajaisiksi, säksättävä etelä-karjalakin on ihan jees. Niiden jälkeen sitten ranska ja portugali.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitkä ovat kauniita kieliä?
Aloitetaan siitä mitkä EIVÄT ole...esim. saksa ja hollanti
Noh, japani nyt ainakin suomalaisen korvaan... täsmälliset foneemit ja pitkät vokaalipäätteet:Mitkä ovat kauniita kieliä?
Uskomatonta mutta totta, Narcos-sarjan Pablo Escobar ei ole edes espanjankielinen... kaveri opetteli ulkoa kaikki lausahduksensa, kolumbialaisella maalais-aksentilla.Minä tykkään espanjan kielestä. Netflixsistä on tullut katsottua useita espanjankielisiä sarjoja. Samalla on tullut opiskeltua kokaiini -bisneksen hienoudet. Hola! Plata o plomo.
Pellonpää opetteli foneetiset repliikit elokuvaan Boheemielämää.Uskomatonta mutta totta, Narcos-sarjan Pablo Escobar ei ole edes espanjankielinen... kaveri opetteli ulkoa kaikki lausahduksensa, kolumbialaisella maalais-aksentilla.
Tsekatkaa netistä, jollette ota reserviläisen sanaa asiasta...
Noh, Jasper Pääkkönen (joka on meille kalamiehille todellinen esikuva, ainakin julkisuudessa ja Suomenlahden osalta), veti yllättävän hyvän työn (trailerin perusteella) uudessa Spike Leen Klansman-leffassa... south-eastern slow -aksentilla, jossa oli yllättävän paljon Appalakian terävyyttä!Pellonpää opetteli foneetiset repliikit elokuvaan Boheemielämää.
Ja me jotka emme syntyneet eilen, tiedämme että Remu opetteli biisit foneettisesti Cissen kirjoittamista foneettisista texteistä. "Ai äm vat ju duu", jne.
------
Kovasti näyttää siltä että kielet jootka ovat vokaalipainotteisia eikä ole kurkkuääniä saavat suosiota.
Minä taas sanon Pääkköselle että haista v*****! Sen takia että hän suosii vapaa-ajan kalastusta lapin joissa enemmän kuin ammattimaista lohenkalastusta Pohjanlahdella. Samoin viranomaisetkin, enemmän vapaa-ajankalastajien puolella kuin ammattikalastajien. Saatana!
Minulla mielessä Kokkola/Pietarsaaren/Kalajoen seudun ammattikalastajat jotka kalastavat merellä eikä mitään jokisuiden kalastajia.Mutta käsi sydämelle: ovatko nämä jokisuiden verkottajat oikeasti AMMATTIKALASTAJIA,
Minulla mielessä Kokkola/Pietarsaaren/Kalajoen seudun ammattikalastajat jotka kalastavat merellä eikä mitään jokisuiden kalastajia.
EU-komissiosta vastataan Ilta-Sanomille, etteivät puolikkaat aikavyöhykkeet ole nousseet tuoreessa keskustelussa esille. Maailmalla esimerkkejä puolikkaista aikavyöhykkeistä on. Iran elää UTC+3½- ja Afganistan +4½-vyöhykkeellä, Intia ja Sri Lanka +5½-vyöhykkeellä, Myanmar +6½ ja Kanadan Newfoundland -3½ ja Marquesassaaret vyöhykkeellä -9½.
Minä taas sanon Pääkköselle että haista v*****! Sen takia että hän suosii vapaa-ajan kalastusta lapin joissa enemmän kuin ammattimaista lohenkalastusta Pohjanlahdella. Samoin viranomaisetkin, enemmän vapaa-ajankalastajien puolella kuin ammattikalastajien. Saatana!
EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker kertoi viimeisessä Euroopan unionin tilaa käsittelevässä puheessaan unionin haluavan vahvistaa yhteistä rajavalvontaa 10 000 rajavartijalla vuoteen 2020 mennessä. Samalla tullaan laajentamaan EU:n raja- ja merivartioston valtuuksia.
– Olin itse paikalla Strasbourgissa, kun Juncker esitteli uudet ulkorajojen vahvistamiseen tähtäävät toimet. Näyttää siltä, että pääpaino on menossa Välimerelle. Meidän tuleekin nyt varmistaa, että pitkä EU:n Venäjän vastainen maaraja saa osansa. Tällä hetkellä ei näytetä oikein ymmärtävän sitä millainen uhka sieltä saattaa tulla, sanoo kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) tiedotteessa.
Heinosen mukaan isoimmat ongelmat ovat Välimerellä, mutta vuosi 2015 osoitti, että Venäjä voi avata pitkän maarajansa, jolloin Suomi ei pärjäisi yksin.
– Ulkorajojen valvonnan tehostamiseen varataan merkittävästi rahaa. Raja- ja merivartioston kahden vuoden budjettia ollaan kasvattamassa 1,3 miljardiin euroon. On tärkeä, että jäsenmaa saa pyytäessään apua ulkorajavalvontaan. Pitävä ja toimiva ulkoraja on koko Schengen-alueen tulevaisuuden elinehto.
Minulla mielessä Kokkola/Pietarsaaren/Kalajoen seudun ammattikalastajat jotka kalastavat merellä eikä mitään jokisuiden kalastajia.
Täälläpäin tahtoo olla se ongelma että kun saavat luvan kalastaa lohia niin kalat ovat jo suurelta osin uineet tästä ohi kohti Lappia.
kellojen siirtelystä luopuminen korjaa kaiken..
Kokoomusjohtaja haluaisi Euroopan unionin käyttävän enemmän määräenemmistöpäätöksiä ulkopolitiikassa.
Ensi keväänä EU:ssa alkaa Petteri Orpon mukaan uusi aika EU:n seuraavan parlamentin ja komissaarien myötä.
– EU:n on oltava yhtenäinen sisäisesti. Perus- ja ihmisoikeuksista ja oikeusvaltioperiaatteesta ei voi tehdä kompromisseja. Euroopan parlamentin päätös vaatia neuvostoa käynnistämään artikla 7 mukainen menettely Unkarin kohdalla oli mielestäni oikea. Lähes kaikki suomalaiset mepit äänestivät sen puolesta, Petteri Orpo totesi.
Orpon mukaan vaihdoksien yhteydessä on aika ja paikka uudistaa Euroopan unionia.
– Yhteisiä varoja tulee käyttää viisaasti eurooppalaista lisäarvoa tuoviin tarkoituksiin.
– Minä olen tyytyväinen siihen, että uusiin kohteisiin kuten muuttoliikkeeseen ja rajaturvallisuuteen sekä turvallisuuteen ja puolustukseen esitetään merkittäviä lisäyksiä.
Kokoomusjohtaja katsoi, että ”EU:n pitää olla suuri suurissa ja pieni pienissä asioissa”.
– Suomella on ainutlaatuinen mahdollisuus vaikuttaa Euroopan unionin suuntaan, kun olemme EU-puheenjohtajamaa ensi syksynä. Minun mielestäni luonteva painopiste Suomen EU-puheenjohtajuuskaudelle olisi osaaminen ja koulutus, Orpo sanoi.
– Uutena ajatuksena voimme viedä Suomessa viime vuonna käynnistyneen kestävän kehityksen budjetoinnin myös EU-tasolle. Mehän olemme tässä edelläkävijöitä.
EU:n on hänen mukaansa tehtävä enemmän turvallisuuden ja puolustuksen vahvistamiseksi ja kansalaisten suojelemiseksi.
– Puolustusyhteistyö on alue, jolla EU-jäsenmaat voivat saavuttaa merkittävää eurooppalaista lisäarvoa. Avunantolausekkeen toimivuutta käytännössä voisimme parantaa harjoittelemalla yhdessä.
– Olen samaa mieltä puheenjohtaja (Jean-Claude) Junckerin kanssa siitä, että EU:n on aikuistuttava ja alettava toimia yhdellä äänellä globaaleilla areenoilla. Määräenemmistöpäätösten käyttö ulkopolitiikassa mahdollistaisi EU:n aktiivisemman roolin maailmassa. Odotan mielenkiinnolla puheenjohtaja Junckerin lupaamia esityksiä tästä, Petteri Orpo sanoi.
– Suomen on suhtauduttava puheenjohtajuuskauteensa ja EU-politiikkaan yleensä kunnianhimoisesti. EU ei ole edunvalvonnan kohde. EU olemme me. Mitä vahvempi on EU, sitä vahvempi on Suomen itsenäisyys.
– Meidän linjamme ei ole jarruttaa eurooppalaista yhdentymistä, vaan viedä sitä toivomaamme suuntaan.
Kokoomusjohtaja sanoi, että hänen puolueensa täyttäessä 100 vuotta on kunnia saada eurooppalaiset ystävämme Suomeen marraskuussa, kun Kokoomus isännöi EPP-kongressia Helsingissä. Kongressissa tullaan valitsemaan EPP:n kärkiehdokas.
– Alexin (Alexander Stubb) mahdollisesta ehdokkuudesta EPP:n kärkiehdokaskisassa on puhuttu jo pitkään. Toivon, että hän lähtee ehdolle, Petteri Orpo totesi.