Euraasian Unioni

tjmies

Kersantti
Euraasian Unioni, mikä se on?
Taloudellinen blokki, jonka jäsenet ovat entisen neuvostoliiton maita ja jota tosiallisesti johtaa Venäjä.

Nykytilanne
Unionia ei varsinaisesti vielä ole olemassa, mutta Venajä, Valko-venäjä, Kazakstan ovat jo ilmoittautuneet jäseniksi ja Kirgisia, Armenia sekä Tadzikistan ovat jäsenkandidaatteja. Alustava aikataulu on sellainen, että unioni pitäisi luoda ensi vuonna eli 2015.

Unioniin liittyy ainakin kaksi osittain päällekäistä rakennetta joita tullaan pyrkimään käyttämään lopullisen unionin rakentamisessa:
Eurasian Economic Commission (vrt Euroopan Yhteisö) sekä olemassaoleva tulliliitto, jossa jäseninä Valko-venäjä, Kazakstan sekä Venäjä.
Näiden lisäksi on olemssa myös puolustusliitto nimeltä Collective Security Treaty Organisation, jota tullaan käyttämäään kun rakennetaan tälle taloudelliselle blokille sotilaallista yhteistyötä. Liittoon kuuluvat Armenia, Valko-venäjä, Kazakstan, Kirgisia, Venäjä sekä Tadzikistan.

Tavoitetila
Ilmeisesti venäjällä on tunnustettu että venäjä on yksin riittämättömän voimakas sekä taloudellisesti että sotilaallisesti, jotta se voisi toimia todellisena vastavoimana Yhdysvaltojen (ja/tai jatkossa myös Kiinan) taloudelliselle sekä sotilaalliselle hegemonialle.
Idea lienee että muodostetaan liittouma, joka olisi taloudellisesti, sotilaallisesti sekä ulkopoliittisesti niin merkittävä että se täytyisi katsoa "suurvallaksi".

Tämä vaatimus tarkoittaa, että ensin liittoumaan pitää saada maita mukaan niin että blokissa on huomattava sisämarkkina eli väestöpohja - 140 miljoonaa venäläistä ei vielä tälläinen ole. Tämä pitäisi saada vielä aikaiseksi niin, että liittouman tosiasiallista ääntä käyttäisi Venäjä, eli loppupeleissä Putin.

Valko-venäjän vajaa 10 miljonaa auttaa jo hieman, Tadzikistanista napsahtaa 7,5 miljoonaa lisää, Kazakstanista 16 miljoonaa. Tähän olisi kova lisä saada mukaan Ukrainan 45 miljoonaa asiakasta.

Samalla pitäisi saada mahdollisimman suuri määrä luonnonvaroja blokin hallintaan. Näillä näkymin tuleva blokki omaisi muun muassa yli kolmanneksen maailman tunnetuista maakaasuvarannoista. Taloudellisen voiman kautta voidaan saavuttaa ulkopoliittista vaikutusvaltaa.

Huomioita:
Tämä unelma yhtenä maailman kolmesta-neljästä navasta olemisesta lienee taustalla myös Venäjän viimeaikasissa toimissa Krimillä/Ukrainassa, jotka ovat lyöneet ällikällä meidät länsivaltojen asukit.

Toiminta vaikuttaa kuitenkin hiukan ymmärrettävämmältä jos otamme huomioon että ilman Ukrainan mukanaoloa Euraasian Unioni uhkaa jäädä torsoksi - se kyllä on olemassa mutta ei tarvittavan vaikutusvaltainen. Lisäksi Ukrainaa on tähän liittoon (puoli-virallisesti) kaavailtu ja sen jääminen siitä pois saattaisi näyttää vaarallista esimerkkiä muillekin potentiaalisille jäsenille. Toiminnalle varmasti on myös muita vaikutteita kuten mustanmeren laivastotukikohdan varmistaminen - jossain vaiheessa Ukraissa oltiin pistämässä laivastotukikohdan vuokrasopimusta jäihin.

Tätä ajatusta vasten peilattuna on myös helppo päätyä uskomaan että venäjän ns lähiulkomaa -konsepti sekä lakiin kirjattu oikeus ajaa venäläisten oikeuksia myös venäjän federaation rajojen ulkopuolella - tarvittaessa sotilallisesti - juontavat juurensa tähän samaan Unioniin.

Lähiulkomaa-konsepti viestittää lännelle että "nämä maat ovat meidän takapihaamme, pitäkää näppinne poissa". Näin huolehditaan siitä että länsi ei lähde puuttumaan näiden kansojen ulkopoliittisiin valintoihin joita sitten taloudellisella ja poliittisella painostuksella ohjataan haluttuun suuntaan.

Tämä yhdessä kansalaisten "oikeuksien puolustaminen" rajojen ulkopuolella - tarvittaessa yhdistettynä liberaaliin passien jakoon - huolehtii siitä että on validi "kansainvälisen oikeuden mukainen" syy painostaa lähiulkomaita sekä tarvittaessa vaikka valloittaa ne sotavoimin. Huomattavaa on myös että venäjä on laajentanut ulkomailla asuvien kansalaisten - joita siis saa ja pitääkin puolustaa - määritelmää niin että nyt riittää kun henkilö puhuu venäjää, on ortodoksi tai muuten vaan omaa "historiallisen yhteyden venäjän kansaan".

Venäjällä vaikuttaa myöskin olevan mahdoton hinku esittää kaikki toimensa kansainvälisen oikeuden mukaisina toimina.

Kummallista kyllä vaikuttaa siltä että Putinille ei ole ongelma eikä mikään aseistaa konfliktin osapuolia eikä edes lähettää suoranaisia sotavoimia konfliktialueelle jos venäjä vain voi tehdä sen niin että se voi ainakin pokalla naamalla väittää toimivansa kansainvälisen oikeuden mukaisesti.

Tässä tarkoituksessa sekavassa tilanteessa sopivan uskottava propagandakin riittää, jos sen aiheuttaman hämmenyksen aikana saavutetaan ne tavoitteet mitä operaatiolle oli asetettu niin ettei niiden peruminen enää ole helposti mahdollista (Fait Accompli).

Henkilökohtaisesti veikkaisin että venäjän kummallinen ripustautuminen kansainväliseen oikeuteen (tai sen vaikutelmaan) juontaa juurensa pelosta lännen puuttumiseen venäjn sisäisiin asioihin.

Venäjän ulkopolitiikassa on usein nähty kummalliselta vaikuttavia toimia joiden julkilausuttuna perusteena on ollut että kyseessä on valtion sisäinen ongelma ja valtion itsensä tulee se hoitaa. Esimerkkinä Bashar al-Assadin hallinnon toimiin puuttumisen jarruttaminen.

Vaikka tämä on ilmeisessä ristiriidassa heidän lähiulkomaa-käytännönsa kanssa, eihät he itse vaikuta näkevän siinä mitään ristiriitaa.

Vaikutus Suomeen
Vaikka venäjän käyttäytyminen - ja varsinkin sen taustalla oleva halu Euraasian Unionin luonnista ja sen kautta uudesta suurvalta-statuksesta - aiheuttaa varmasti puntin tutinaa useissa venäjän naapurimaissa saattaa Suomen tilanne olla kahdellakin tapaa useimpiin naapurimaihin verrattuna suhteellisen turvallinen:
  • En ole itse ainakaan kuullut että venäjällä kuviteltaisiin ainakaan lyhyellä (10-20 vuotta) aikajänteellä Suomea Euraasian Unionin jäseneksi. Huomattavaa on myös että Putinin Unioni ei ilmeisesti ole tarkoitettu korvaamaan Euroopan Unionia vaan se tulisi sen kanssa rinnakkaiseksi rakenteeksi. Toki voidaan haaveilla että sen taloudellinen menestys myöhemmin houkuttelee jäseniä myös nykyisten EU maiden joukosta. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä tarvittavan vaikutusvallan ja sitä kautta ulkopoliittisen painoarvon saavuttamiseksi.
  • Venäjällä ja Suomella on ihan oikeasti ollut ja on vieläkin erikoissuhde. Venäjän kannalta olemme toimineet ja toimimme jatkossakin eräänlaisena näyteikkunana siitä miten Venäjää osaa olla myös hyvä naapuri. Tämä ainakin siksi, että jos ja kun Venäjää kritisoidaan naapurivaltioidensa sorsimisesta tavalla tai toisella, voi se aina osoittaa sormella Suomen suuntaan ja sanoa "Katsokaa nyt miten mukavasti Suomellakin menee ihan meidän kainalossa. Eivät nämä ongelmat siis johdu siitä että Venäjä on huono naapuri vaan huono naapuri on tässä tapauksessa tietenkin se toinen maa" - mikä maa nyt milläkin kertaa on kyseessä.
Näitä asioita vasten siis voisi kuvitella että Suomen tilanne ei ulkopoliittisesti/sotilaallisesti ole huonontunut niin paljon kuin Ukrainan tilanteen perusteella voisi äkkiseltään luulla.

Ainoa merkittävä asia joka puhuu vahvasti tätä vastaan on venäläinen omille kansalaisille suunnattu propaganda. Venäjä vaikuttaa käyttävän valtiollista mediaansa mustamaalaamaan kaikkia sellaisia maita (tai tarkemmin niiden kansalaisia, ei useimminkaan hallintoa) joihin se harkitsee käyttävänsä "oikeuttansa" puolustaa kansalaisiaan rajojensa ulkopuolella.
Ensin siis esitetään että maassa X venäläisiä sorsitaan ja kun tämä ajatus on myyty omille kansalaisille voidaan haluttu ulkopoliittinen temppu suorittaa niin että se näennäisesti vaikuttaa kansalaisille olevan oikein sekä oikeastaan velvollisuus.
Tällöin venäjän johto vaikuttaa omien kansalaisten silmissä olevan moraalisesti oikeassa vaikka kuinka paljon kansainvälinen yhteisö huutaisi jäähyä tai jopa punaista korttia. Propagandan yllättävän suuri toimivuus johtuu ainakin osittain siitä, että monille venäläisille televisio on (lehtien ohella) ainoa tiedon lähde ja television uutisohjelmat kertovan lähes sataprosenttisesti vain sitä mikä on Kremlille mieleen.

Jos siis me emme ole lähiulkomaita eikä venäjällä ole meihin kohdistuvia suunnitelmia niin miksi aina silloin tällöin nämä (ainakin osin keksityt) lapsiasiat nosteaan esiin ja miksi (välillisesti) Kremlin palkkalistoilla pidetään tuota omituista suomalaista puhuvaa päätä joka tuntuu useimmiten puhuvan ihan omiansa esittäen aina suomalaiset fasisteina?

Fasisti on muuten venäjän sisäiseen kulutukseen tarkoitetussa propagandassa ilmeisestikin mainio termi, jolla leimaaminen vastaa suunnilleen sitä kun yhdysvaltojen mediassa jonkun tai joidenkin kerrotaan olevaan terroristejä.

Lopuksi
Tämä postaus sisältää varmasti virheellistä tietoa mutta se on täysin ymmärrettävää koska tässä postauksessa esitetyt asiat ovat muistivaraisia ja/tai mielipiteitä. Lisäksi todettakoon että nämä ovat omia pohdintojani enkä todellakaan ole mikään alan tutkija joten ne kannataa ottaa "with a pound of salt" kuten sanotaan.
Tarkoitukseni kuitenkin on että tämä herättäisi jonkun verran pohdintaa ja keskustelua paitsi itse aiheesta, niin myös aiheen heijastuksista nykyiseen Ukrainan kriisiin sekä yleisemmin Suomen turvallisuuspoliittiseen tilanteeseen.

Disclaimerina vielä että koska en ole tutkija ja koska tämä on vaan tälläistä reserviläisen pohdintaa niin lähteitä en rupea tähän tiedoilleni erittelemään. Sen verran kuitekin paljastettakoon että tiedot aikatauluista, jäsenmaista jne löytyivät googlehaulla "Eurasian union". Lähinnä aiheesta kertova wiki-artikkeli, The Guardianin artikkeli nimellä "A brief primer on Vladimir Putin's Eurasian dream" sekä The Australian -julkaisun artikkeli aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TT
Koska tuo Dugin on juurikin se henkilö, jonka hengentuotoksia tämä Euraasian Unioni alunperin on, niin luonnollisesti kuuluu olla huolissaan. Sen verran kuitenkin huomautettakoon että kyseisen herran mielipiteet ovat aivan käsittämätöntä kamaa noin niinkuin yleisemminkin. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että hänellä ja hänen mielipiteillään ihan oikeasti on vaikutusvaltaa.

Kysymykseen siitä uskotaanko naapurin puheita: aina pitää varustautua sen mukaan mitä arvioidaan naapurin kyvyiksi. Se mitä arvioidaan naapurin aikeiksi, voi helposti olla puppua (tosin tietenkin arviot kyvyistäkin). Arviot kyvyistä ovat kuitenkin helpommin todennettavissa ja mikä tärkeintä: aikeet voivat muuttua yön yli, kyvyt rakennetaan vuosien saatossa.

Toisin sanoen, aivan sama mitä teenlehtien lukijat veikkaavat naapurin tekevän kunhan varaudumme siihen mitä se pystyy tekemään. Jotain tämän suuntaista muistaakseni jo rautakansleri muinaisessa Saksassa tiedustelu-upseereilleen ripitti. Ihan sama vaikka naapuri haluaisi meidät vallata jos se siihen ei pysty ja vastaavasti ihan sama jos naapuri sanoo että se ei aio vallata, jos se siihen pystyy.

Oma puolustus vain pitää laittaa sellaiseen kuntoon että risk/reward suhde ei näytä suotuisalta ja sitten ulkopolitiikalla ja muilla tempuin voidaan vielä kääntää tuota haluttuun suuntaan lisää. Mutta vaa'an tulee olla kallellaan jo valmiiksi!

Tällä siis ei haeta sitä, että ollakseen uskottava suomen puolustuksen tulee kyetä tekemään maan osittainen tai kokonainen valtaus mahdottomaksi. Se vaan pitää tehdä niin epämiellyttäväksi että laskelmoiva vihulainen päätyy kalkyylissään siihen, että helpompiakin kohteita on.
 
Koska tuo Dugin on juurikin se henkilö, jonka hengentuotoksia tämä Euraasian Unioni alunperin on, niin luonnollisesti kuuluu olla huolissaan. Sen verran kuitenkin huomautettakoon että kyseisen herran mielipiteet ovat aivan käsittämätöntä kamaa noin niinkuin yleisemminkin. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että hänellä ja hänen mielipiteillään ihan oikeasti on vaikutusvaltaa.

Kysymykseen siitä uskotaanko naapurin puheita: aina pitää varustautua sen mukaan mitä arvioidaan naapurin kyvyiksi. Se mitä arvioidaan naapurin aikeiksi, voi helposti olla puppua (tosin tietenkin arviot kyvyistäkin). Arviot kyvyistä ovat kuitenkin helpommin todennettavissa ja mikä tärkeintä: aikeet voivat muuttua yön yli, kyvyt rakennetaan vuosien saatossa.

Toisin sanoen, aivan sama mitä teenlehtien lukijat veikkaavat naapurin tekevän kunhan varaudumme siihen mitä se pystyy tekemään. Jotain tämän suuntaista muistaakseni jo rautakansleri muinaisessa Saksassa tiedustelu-upseereilleen ripitti. Ihan sama vaikka naapuri haluaisi meidät vallata jos se siihen ei pysty ja vastaavasti ihan sama jos naapuri sanoo että se ei aio vallata, jos se siihen pystyy.

Oma puolustus vain pitää laittaa sellaiseen kuntoon että risk/reward suhde ei näytä suotuisalta ja sitten ulkopolitiikalla ja muilla tempuin voidaan vielä kääntää tuota haluttuun suuntaan lisää. Mutta vaa'an tulee olla kallellaan jo valmiiksi!

Tällä siis ei haeta sitä, että ollakseen uskottava suomen puolustuksen tulee kyetä tekemään maan osittainen tai kokonainen valtaus mahdottomaksi. Se vaan pitää tehdä niin epämiellyttäväksi että laskelmoiva vihulainen päätyy kalkyylissään siihen, että helpompiakin kohteita on.


Ennakointia on myöskin tukea kaikkea mikä ajaa tuon Euraasian unionin tuhoa.
 
Toivottavasti kirjoituksestani ei saanut sellaista kuvaa että Euraasian Unioni olisi joku pahan ruumiillistuma, epäpyhä allianssi jne. Itse asiassa en ole ollenkaan varma, että onko tuo hanke loppujen lopuksi huono asia ollenkaan.

Valitettavasti vaan näyttää siltä että sen käärmeen pyssyyn ajamiseksi käytetään keinoja jotka ihan varmasti sitten taas ovat Huono Asia (TM)!

Olisin sitä mieltä että kaiken sellaisen tukemista joka ajaa tuon unionin tuhoa ei kannata ajaa. Ensiksikin, siellä on se pikkupoika hiekkalaatikolla -syndrooma. Kun mä en saanut tota punasta paloautoa, niin mä suutun ja rikon kaikkien lelut. Tätä geopoliittisessa mittasuhteissa kannattaa varoa :)

Toisekseen olisin sitä mieltä että kannattaisi valita sellaisia taisteluja jotka pystyy voittamaan. Muista pysytään visusti kaukana! Jos jostain syystä ei pystytä pysymään, sitten vaan päälle niin perkuleesti - mitään rehtiä ottelua ei ruveta järjestämään vaan kaikki keinot kehiin. Sen verran niitä toki voi rajoittaa että kun sitten aikanaan poliisi tulee paikalle niin ei tartte kovin moneksi vuodeksi linnaan mennä.

Mielestäni vaikuttaa siltä että tuo Putinin Unioni on sellainen hanke että sen onnistuminen tai epäonnistuminen ratkaistaan isommilla areenoilla. Henkistä tukea tietty voidaan tähän otteluun meidän kannalta toivottavan lopputuloksen puolesta taistelijoille antaa.
Niin että kun joku isompi poika tulee sille lelujen rikkojalle näyttämään närhen munat kun se toisten lelut hajotti - niin sitten toki ihaillen katsotaan silmät suurina ja ehkä vähän hihkutaan ja taputetaan käsiä. Ihan vaan että ymmärtää että me arvostetaan, sille tulee siitä hyvä olo ja on ihan itseään täynnä taas hetken. Pääsee kavereillekin kehumaan kuinka on iso ja voimakas.
Tiedä vaikka auttaisi toistekin kun siitä tuli niin kiva ja voimakas olo.

Nää hiekkalaatikkovertaukset ehkä on vähän ontuvia, mutta kun pääsin niitten makuun niin ihan pakko oli jatkaa. ;)
 
Toivottavasti kirjoituksestani ei saanut sellaista kuvaa että Euraasian Unioni olisi joku pahan ruumiillistuma, epäpyhä allianssi jne. Itse asiassa en ole ollenkaan varma, että onko tuo hanke loppujen lopuksi huono asia ollenkaan.

Valitettavasti vaan näyttää siltä että sen käärmeen pyssyyn ajamiseksi käytetään keinoja jotka ihan varmasti sitten taas ovat Huono Asia (TM)!

Olisin sitä mieltä että kaiken sellaisen tukemista joka ajaa tuon unionin tuhoa ei kannata ajaa. Ensiksikin, siellä on se pikkupoika hiekkalaatikolla -syndrooma. Kun mä en saanut tota punasta paloautoa, niin mä suutun ja rikon kaikkien lelut. Tätä geopoliittisessa mittasuhteissa kannattaa varoa :)

Toisekseen olisin sitä mieltä että kannattaisi valita sellaisia taisteluja jotka pystyy voittamaan. Muista pysytään visusti kaukana!

Mielestäni vaikuttaa siltä että tuo Putinin Unioni on sellainen hanke että sen onnistuminen tai epäonnistuminen ratkaistaan isommilla areenoilla. Henkistä tukea tietty voidaan tähän otteluun meidän kannalta toivottavan lopputuloksen puolesta taistelijoille antaa.
Niin että kun joku isompi poika tulee sille lelujen rikkojalle näyttämään närhen munat kun se toisten lelut hajotti - niin sitten toki ihaillen katsotaan silmät suurina ja ehkä vähän hihkutaan ja taputetaan käsiä. Ihan vaan että ymmärtää että me arvostetaan, sille tulee siitä hyvä olo ja on ihan itseään täynnä taas hetken. Pääsee kavereillekin kehumaan kuinka on iso ja voimakas.
Tiedä vaikka auttaisi toistekin kun siitä tuli niin kiva ja voimakas olo.

Nää hiekkalaatikkovertaukset ehkä on vähän ontuvia, mutta kun pääsin niitten makuun niin ihan pakko oli jatkaa. ;)

Jos Euraasian unioni nousee Suomen rooli on siinä orjana, eli aloittaisin kyllä sen murentamisen muiden rinnalla jo nyt, muut siihen ryhtyvät, eivät Suomea odottele.
 
Jos Euraasian unioni nousee Suomen rooli on siinä orjana, eli aloittaisin kyllä sen murentamisen muiden rinnalla jo nyt, muut siihen ryhtyvät, eivät Suomea odottele.
Juuh, enpä osaa sanoa mikä rooli Suomelle tuossa käsikirjoituksessa on varattuna. Pistäköön minun hanttiin puolesta kaikki kynnelle kykenevät. Ei siihen mun lupia tarvita... En usko tuon unionin suuriin selviytymismahdollisuuksiin. Synnytystuskiin saattaa kyllä joku kuolla, valitettavasti se lienee enemmänkin kätilö kuin äiti.
 
Toivottavasti kirjoituksestani ei saanut sellaista kuvaa että Euraasian Unioni olisi joku pahan ruumiillistuma, epäpyhä allianssi jne. Itse asiassa en ole ollenkaan varma, että onko tuo hanke loppujen lopuksi huono asia ollenkaan.

Valitettavasti vaan näyttää siltä että sen käärmeen pyssyyn ajamiseksi käytetään keinoja jotka ihan varmasti sitten taas ovat Huono Asia (TM)!

Eipä varsinaisesti ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinen kerta kun erilaiset intellektuellit ovat ajaneet sinällään osin kannatettavia tavoitteita täysin vastemmielisillä keinoilla. Itse asiassa lista on loputon ja ihmisvihamielisyydessään hyvin kuvottava. Maailmanhistoriassa utopioiden tavoittelu ja ruumiskasat kuuluvat usein yhteen.
 
Toivottavasti kirjoituksestani ei saanut sellaista kuvaa että Euraasian Unioni olisi joku pahan ruumiillistuma, epäpyhä allianssi jne. Itse asiassa en ole ollenkaan varma, että onko tuo hanke loppujen lopuksi huono asia ollenkaan.

Valitettavasti vaan näyttää siltä että sen käärmeen pyssyyn ajamiseksi käytetään keinoja jotka ihan varmasti sitten taas ovat Huono Asia (TM)!

Olisin sitä mieltä että kaiken sellaisen tukemista joka ajaa tuon unionin tuhoa ei kannata ajaa. Ensiksikin, siellä on se pikkupoika hiekkalaatikolla -syndrooma. Kun mä en saanut tota punasta paloautoa, niin mä suutun ja rikon kaikkien lelut. Tätä geopoliittisessa mittasuhteissa kannattaa varoa :)

Toisekseen olisin sitä mieltä että kannattaisi valita sellaisia taisteluja jotka pystyy voittamaan. Muista pysytään visusti kaukana! Jos jostain syystä ei pystytä pysymään, sitten vaan päälle niin perkuleesti - mitään rehtiä ottelua ei ruveta järjestämään vaan kaikki keinot kehiin. Sen verran niitä toki voi rajoittaa että kun sitten aikanaan poliisi tulee paikalle niin ei tartte kovin moneksi vuodeksi linnaan mennä.

Mielestäni vaikuttaa siltä että tuo Putinin Unioni on sellainen hanke että sen onnistuminen tai epäonnistuminen ratkaistaan isommilla areenoilla. Henkistä tukea tietty voidaan tähän otteluun meidän kannalta toivottavan lopputuloksen puolesta taistelijoille antaa.
Niin että kun joku isompi poika tulee sille lelujen rikkojalle näyttämään närhen munat kun se toisten lelut hajotti - niin sitten toki ihaillen katsotaan silmät suurina ja ehkä vähän hihkutaan ja taputetaan käsiä. Ihan vaan että ymmärtää että me arvostetaan, sille tulee siitä hyvä olo ja on ihan itseään täynnä taas hetken. Pääsee kavereillekin kehumaan kuinka on iso ja voimakas.
Tiedä vaikka auttaisi toistekin kun siitä tuli niin kiva ja voimakas olo.

Nää hiekkalaatikkovertaukset ehkä on vähän ontuvia, mutta kun pääsin niitten makuun niin ihan pakko oli jatkaa. ;)

Näyttää epäonnistuvan.
 
En usko Kreml-vetoisen Euraasian unionin menestyvän ja syynä on Venäjällä valtaan päässyt autoritaarinen sisäänpäin kääntynyt alemmuudentuntoinen ja muuhun maailmaan epäluuloisesti ja jopa vihamielisesti suhtautuva hallinto.

Maailmalla on ollut lukuisia esimerkkejä siitä miten maat ovat ajautuneet tilanteeseen jossa maan turvallisuudesta vastaavat viranomaiset ovat ottaneet vallan käsiinsä. Yleensä vallankahvaan ovat tarttuneet sotilaat ja näitä valtioita on kutsuttu sotilasdiktatuureiksi. Koska turvallisuusviranomaisten eetos on aina ja kaikkialla status quon säilyttäminen ja vahvistaminen, heidän valtakautensa tarkoittavat aina ensin yhteiskunnan ja seuraavaksi talouden kehityksen pysähtymistä.

Venäjällä tiukkaan kontrolliin mieltyneet koppalakkimiehet saivat glasnostin aikaan nokilleen ja seurasivat taatusti kauhuissaan Jeltsinin kaudella syntyneiden kansalaisyhteiskunnan versojen kasvua. Vastatoimena aikaisemmin lähes tuntematon Putin nostettiin Jeltsinin vierelle neuvonantajaksi, sitten varapresidentiksi ja viimein Venäjän presidentiksi - ja huom. Ilman vaaleja. Tämän jälkeen systeemi piti huolen siitä ettei Putinille noussut ketään vakavasti otettavaa vastaehdikasta ja vallalle luotiin näennäisdemokraattiset kulissit.

Tämän prosessin sivuvaikutuksena Venäjälle on palannut Neuvostoliiton ajoilta tuttu tympeä epäluulon ilmapiiri. Koska virallisen paradigman mukaan ulkopuoliset voimat pyrkivät väsymättä nakertamaan Venäjää sisältäpäin, vakoojien, yhteistoimintamiesten ja extrimistien etsiminen ja "löytäminen" on mm. nuoremmille turvallisuusvirkamiehille toimivaksi todettu tapa nousta uralla, saada kunniamerkkejä ja ylennyksiä sekä siirron lähemmäs vallan ydintä. Helpoimpia maaleja tässä jahdissa ovat tietenkin ihmiset joilla on yhteyksiä ulkomaalaisiin ja ennenkaikkea jotka käsittelevät ulkomaista rahaa.

Tästä taas seuraa että kansainvälinen yhteydenpito ja verkostoituminen niin busineksen, tieteiden ja taiteiden alalla häiriintyy koska siitä voi seurata ikävyyksiä. Erityisesti talouden dynamiikan kannalta tärkeille pien- ja kasvuyrityksille tämä on tappavaa. Vaikka niille löytyisi ulkomainen asiakas, rahaa ei välttämättä uskalleta ottaa vastaan koska pian niskassa voi olla vakoilusyytteineen virka-intoinen turvallisuusvirkamies joka joko hommaa yrittäjälle koppihoitoa tai vaatii osansa potista.

Euraasian Unionin jäsenehdokkaita yhdistää enemmän tai vähemmän autoritaarinen hallinto ja sisäisten vihollisten pelko. Siksi kaavaillulle Kremlin johtamalle Euraasian Unionille on vaikea povata muuta tulevaisuutta kuin jäädä raaka-ainetoimittajaksi Euroopalle ja Kiinalle. Talous yksipuolistuu, omaisuudet keskittyvät pienen eliitin käsiin ja riippuvuus ulkomaailmasta niin teknologian kuin elintarvikkeidenkin suhteen kasvaa.
 
Euraasian Unionin toteutuminen, jos toteutuu, perustuu varmasti ihan raakaan alistamiseen piste. Kyllähän nuo ulkopolitiikan hoitamisen välineet ovat nähtävillä joka päivä, kun avaa kanavan ja lukee edes otsikot. NL:n toisinto, uh, siinä sitä on taloudella tehoa ja imua. Alistettuja vasalleja epämukavassa pakkoliitossa ison ärjyn kanssa, siinä itu mainioon tulevaisuuteen. Venäjälle kertyy painolastia koko ajan, kasvojenvaihtoviikot voivat olla ihan pakolliset.
 
Euraasian Unioni tulee romahtamaan ihan samasta syystä kuin Neuvostoliittokin: Rahat loppuu. Jos nykyinen sotakirveen heiluttelu laukaisee uuden varustelukierteen niin loppu tulee vielä nopeammin. Pitää muistaa että Putin on ollut Venäjän vallan kahvassa suunilleen vuosituhannen vaihteesta lähtien eikä track record ole mitenkään huimaava: Omaisuuksien keskittyminen, oman teollisuuden kilpailukyvyn romahdus, riipuvuus ulkomaisesta teknologasta, elintarviketuotannon romahtaminen, pääomien kiihtyvä pako, täydellinen epäonnistuminen sekä Nord-Ostin panttivankikriisin että Breslanin koulukaappauksen hoidossa, radikalin islamismin istuttaminen Kaukasukselle tökeröiden sotatoimien kautta, kansalaisyhteiskunnan kehityksen estäminen j.n.e.

Eniten tässä hirvittää se pieni mahdollisuus että Putin ilmeisesti koko ajan kutistuvine lähipiireineen on alkanut itse uskoa sepittämiinsä tarinoihin. Viimeinen asia mitä tässä tarvitaan on vainoharhainen diktaattori kanniskelemassa huomattavan ydinasearsenaalin laukaisukoodeja.
 
En usko Kreml-vetoisen Euraasian unionin menestyvän ja syynä on Venäjällä valtaan päässyt autoritaarinen sisäänpäin kääntynyt alemmuudentuntoinen ja muuhun maailmaan epäluuloisesti ja jopa vihamielisesti suhtautuva hallinto.

Maailmalla on ollut lukuisia esimerkkejä siitä miten maat ovat ajautuneet tilanteeseen jossa maan turvallisuudesta vastaavat viranomaiset ovat ottaneet vallan käsiinsä. Yleensä vallankahvaan ovat tarttuneet sotilaat ja näitä valtioita on kutsuttu sotilasdiktatuureiksi. Koska turvallisuusviranomaisten eetos on aina ja kaikkialla status quon säilyttäminen ja vahvistaminen, heidän valtakautensa tarkoittavat aina ensin yhteiskunnan ja seuraavaksi talouden kehityksen pysähtymistä.

Venäjällä tiukkaan kontrolliin mieltyneet koppalakkimiehet saivat glasnostin aikaan nokilleen ja seurasivat taatusti kauhuissaan Jeltsinin kaudella syntyneiden kansalaisyhteiskunnan versojen kasvua. Vastatoimena aikaisemmin lähes tuntematon Putin nostettiin Jeltsinin vierelle neuvonantajaksi, sitten varapresidentiksi ja viimein Venäjän presidentiksi - ja huom. Ilman vaaleja. Tämän jälkeen systeemi piti huolen siitä ettei Putinille noussut ketään vakavasti otettavaa vastaehdikasta ja vallalle luotiin näennäisdemokraattiset kulissit.

Tämän prosessin sivuvaikutuksena Venäjälle on palannut Neuvostoliiton ajoilta tuttu tympeä epäluulon ilmapiiri. Koska virallisen paradigman mukaan ulkopuoliset voimat pyrkivät väsymättä nakertamaan Venäjää sisältäpäin, vakoojien, yhteistoimintamiesten ja extrimistien etsiminen ja "löytäminen" on mm. nuoremmille turvallisuusvirkamiehille toimivaksi todettu tapa nousta uralla, saada kunniamerkkejä ja ylennyksiä sekä siirron lähemmäs vallan ydintä. Helpoimpia maaleja tässä jahdissa ovat tietenkin ihmiset joilla on yhteyksiä ulkomaalaisiin ja ennenkaikkea jotka käsittelevät ulkomaista rahaa.

Tästä taas seuraa että kansainvälinen yhteydenpito ja verkostoituminen niin busineksen, tieteiden ja taiteiden alalla häiriintyy koska siitä voi seurata ikävyyksiä. Erityisesti talouden dynamiikan kannalta tärkeille pien- ja kasvuyrityksille tämä on tappavaa. Vaikka niille löytyisi ulkomainen asiakas, rahaa ei välttämättä uskalleta ottaa vastaan koska pian niskassa voi olla vakoilusyytteineen virka-intoinen turvallisuusvirkamies joka joko hommaa yrittäjälle koppihoitoa tai vaatii osansa potista.

Euraasian Unionin jäsenehdokkaita yhdistää enemmän tai vähemmän autoritaarinen hallinto ja sisäisten vihollisten pelko. Siksi kaavaillulle Kremlin johtamalle Euraasian Unionille on vaikea povata muuta tulevaisuutta kuin jäädä raaka-ainetoimittajaksi Euroopalle ja Kiinalle. Talous yksipuolistuu, omaisuudet keskittyvät pienen eliitin käsiin ja riippuvuus ulkomaailmasta niin teknologian kuin elintarvikkeidenkin suhteen kasvaa.

Euraasian unioni liittyy muuhunkin kuin Venäjään. Sillä viedään jenkeiltä taloudellinen valta yhdessä Kiinan kanssa. Tuossa Ukraina puussa jo sivuutin,mutta dollarista luopuminen kaupankäynnissä on jo alkanut.
Euraasian unioni onnistuu ihan senkin vuoksi että sillä ei ole samat pelisäännöt kuin meillä. Sitä voi valtiot tukea ja pitää pystyssä vaikka kuinka kauan. Neuvostoliittoon vertaaminen ei oikein sovi, koska Euraasian unionille on kokoajan tuloja markkinatalouden kautta. Esim. Energiakauppa länteen. Ja kohta myös itään. Se on ikään kuin valtion omistama yhtiö. Pelisäännöt vain täysin erillaiset.
Venäjä pystyy kiinan kanssa lutviutumaan kauan. Onhan Kiinakin autoritäärinen valtio ja hyvin porskuttaa. Siihen Iivana ja siirtomaat kylkeen niin ei hyvältä näytä meidän kannalta.

Välillä aina unohtuu sekin tosiasia että ainoa joka pitää meitä täällä leivässä tällä hetkellä on Kiinan halu lainoittaa Amerikkaa koska se on kiinan suurin vientimaa. Tämän vuoksi usa pystyy vuoden välein nostamaan sitä järkyttäväksi paisunutta velkakattoaan. Mutta ei loputtomiin. Kiina hakee kokoajan vaihtoehtoja, ja sitten kuin lainoittaminen loppuu,niin koko pallolta ei löydy niin paljon rahaa että voisi jenkkien velat maksaa. Kenen lauluja laulat sen leipää syöt.- Me syömme kiinanlaista leipää vaikkakin vain välillisesti mutta kuitenkin.
 
Euraasian unioni liittyy muuhunkin kuin Venäjään. Sillä viedään jenkeiltä taloudellinen valta yhdessä Kiinan kanssa. Tuossa Ukraina puussa jo sivuutin,mutta dollarista luopuminen kaupankäynnissä on jo alkanut.
Euraasian unioni onnistuu ihan senkin vuoksi että sillä ei ole samat pelisäännöt kuin meillä. Sitä voi valtiot tukea ja pitää pystyssä vaikka kuinka kauan. Neuvostoliittoon vertaaminen ei oikein sovi, koska Euraasian unionille on kokoajan tuloja markkinatalouden kautta. Esim. Energiakauppa länteen. Ja kohta myös itään. Se on ikään kuin valtion omistama yhtiö. Pelisäännöt vain täysin erillaiset.
Venäjä pystyy kiinan kanssa lutviutumaan kauan. Onhan Kiinakin autoritäärinen valtio ja hyvin porskuttaa. Siihen Iivana ja siirtomaat kylkeen niin ei hyvältä näytä meidän kannalta.

Välillä aina unohtuu sekin tosiasia että ainoa joka pitää meitä täällä leivässä tällä hetkellä on Kiinan halu lainoittaa Amerikkaa koska se on kiinan suurin vientimaa. Tämän vuoksi usa pystyy vuoden välein nostamaan sitä järkyttäväksi paisunutta velkakattoaan. Mutta ei loputtomiin. Kiina hakee kokoajan vaihtoehtoja, ja sitten kuin lainoittaminen loppuu,niin koko pallolta ei löydy niin paljon rahaa että voisi jenkkien velat maksaa. Kenen lauluja laulat sen leipää syöt.- Me syömme kiinanlaista leipää vaikkakin vain välillisesti mutta kuitenkin.

Euraasian unionilla (jopa Kiinan kanssa yhdessä) on pitkä matka siihen, että ne oikeasti veisivät taloudellisen ylivallan USA:lta. Ohessa vähän bruttokansantuotelukuja (lähteenä YK:n tilastot 2012). Kyseessä on BKT:n kokonaismäärä miljoonina US-dollareina, tämä kuvaa talouden absoluuttista kokoa:
USA 16 244 600 MUSD (ylivoimaisesti suurin talous 2012)
Kiina 8 358 400 MUSD (mailman 2. suurin talous)
Venäjä 2 029 812 MUSD (mailman 8. suurin talous, noin Italian suuruinen)
Kazakshtan 202 656 MUSD
Ukraina 176 309 MUSD
Valko-Venäjä 63 259 MUSD

Näillä neljällä maalla Euraasian unionin kokonais-BKT olisi 2012 luvuilla 2 472 036 MUSD, maailman 6. suurin talous ja suurin piirtein Britannian kokoinen (2 471 600 MUSD). Laskelma on tietysti teoreettinen, Venäjän luvut putoavat Ukrainan kriisin takia ja Venäjä ei saa voimatoimin kaapattua kuin osan Ukrainan BKT:stä. (verrokkina Suomen BKT oli YK:n tilaston mukaan 247 839 MUSD eli jo Suomi yksinään on Kazakshtania suurempi talous!).

Tuntuu, että on trendikästä kauhistella USA:n liittovaltion velkaantumista ja povata USA:n talouden romahtamista. USA-skeptikoille täytyy todeta, että ikävä kyllä, siihen voi vielä mennä aikaa! USA:n liittovaltio on luonnollisesti velkaantunut ja absoluuttinen summa on suuri. Näkökulma kuitenkin muuttuu, kun valtion velan suhteuttaa talouden kokoon. Tässä hivenen tilastoa aiheesta eli valtionvelan osuus kyseisen maan bruttokansantuotteesta:
USA 106%
Kiina 37,5%
Venäjä 23%
Britannia 406% (!)
Saksa 142%
Ranska 182%
Suomi 155%

Lisäksi tulee huomioida, että USA:n liike-elämän taloustilanne on hyvä. USA:n liittovaltion kyky hoitaa velkansa pitäisi olla varsin hyvä myös tulevaisuudessa. Enemmän olisin huolissani Euroopan tilanteesta. Kiinassa piilevänä uhkana on paikallishallinnon ja like-elämän velkaantumisaste, joka jää valtionvelkaa käsiteltäessä usein piiloon. (Huom. Suomessa sekä julkishallinto kokonaisuudessaan että liike-elämä ovat hyvin velkaantuneet, josta oikeasti tulee olla huolissaan!)

Joku foorumin kansantaloustietelijöistä voi jatkaa tästä...
 
Venäjä on kääpiö Kiinan rinnalla eikä Kiinalla ole mitään intressejä lähteä mukaan Kremlin johtamaan Euraasian Unioniin. Päinvastoin, Kiinalle sopii erinomaisen hyvin että Venäjä jää raaka-aineita tuottavaksi puoliteollistuneeksi kehitysmaaksi joka ei pysty kilpailemaan Kiinan kanssa länsimarkkinoilla.

Kiinan kommunistinen puolue tarvitsee säilyttääkseen status quon jatkuvaa talouskasvua ja ainoa tapa pitää talouden käyrät ylöspäin on käydä kauppaa USA:n ja EU:n talouksien kanssa. Kiinan ja Venäjän hallinnot ovat molemmat totalitaristisia sillä erotuksella että Kiinassa yhteiskuntarauha on ostettu jatkuvasti paranevalla elintasolla kun taas Venäjällä on valittu tiukentuvan kurin ja propakandan tie.

Kiinalla ei ole mitään tarvetta liittoutua Venäjän kanssa, Kiina pärjää mainiosti omillaan eikä se tarvitse riippakiviä rajoittamaan toimintaansa. Kiinan elintärkeä etu on pitää yllä hyvät kauppasuhteet USA:n ja EU:n kanssa eikä Kiina halua näitä suhteita vaarantaa Venäjän vuoksi.
 
Euraasian unionilla (jopa Kiinan kanssa yhdessä) on pitkä matka siihen, että ne oikeasti veisivät taloudellisen ylivallan USA:lta. Ohessa vähän bruttokansantuotelukuja (lähteenä YK:n tilastot 2012). Kyseessä on BKT:n kokonaismäärä miljoonina US-dollareina, tämä kuvaa talouden absoluuttista kokoa:
USA 16 244 600 MUSD (ylivoimaisesti suurin talous 2012)
Kiina 8 358 400 MUSD (mailman 2. suurin talous)
Venäjä 2 029 812 MUSD (mailman 8. suurin talous, noin Italian suuruinen)
Kazakshtan 202 656 MUSD
Ukraina 176 309 MUSD
Valko-Venäjä 63 259 MUSD

Näillä neljällä maalla Euraasian unionin kokonais-BKT olisi 2012 luvuilla 2 472 036 MUSD, maailman 6. suurin talous ja suurin piirtein Britannian kokoinen (2 471 600 MUSD). Laskelma on tietysti teoreettinen, Venäjän luvut putoavat Ukrainan kriisin takia ja Venäjä ei saa voimatoimin kaapattua kuin osan Ukrainan BKT:stä. (verrokkina Suomen BKT oli YK:n tilaston mukaan 247 839 MUSD eli jo Suomi yksinään on Kazakshtania suurempi talous!).

Tuntuu, että on trendikästä kauhistella USA:n liittovaltion velkaantumista ja povata USA:n talouden romahtamista. USA-skeptikoille täytyy todeta, että ikävä kyllä, siihen voi vielä mennä aikaa! USA:n liittovaltio on luonnollisesti velkaantunut ja absoluuttinen summa on suuri. Näkökulma kuitenkin muuttuu, kun valtion velan suhteuttaa talouden kokoon. Tässä hivenen tilastoa aiheesta eli valtionvelan osuus kyseisen maan bruttokansantuotteesta:
USA 106%
Kiina 37,5%
Venäjä 23%
Britannia 406% (!)
Saksa 142%
Ranska 182%
Suomi 155%

Lisäksi tulee huomioida, että USA:n liike-elämän taloustilanne on hyvä. USA:n liittovaltion kyky hoitaa velkansa pitäisi olla varsin hyvä myös tulevaisuudessa. Enemmän olisin huolissani Euroopan tilanteesta. Kiinassa piilevänä uhkana on paikallishallinnon ja like-elämän velkaantumisaste, joka jää valtionvelkaa käsiteltäessä usein piiloon. (Huom. Suomessa sekä julkishallinto kokonaisuudessaan että liike-elämä ovat hyvin velkaantuneet, josta oikeasti tulee olla huolissaan!)

Joku foorumin kansantaloustietelijöistä voi jatkaa tästä...

Niin. Joku voisi kyllä selventää. Eri asia on uskonko. Jos ekonomisti en usko varmana. Ne eivät olleet missään oikeassa viimevuosikymmenen aikana..
Ekonomi se minullekkin intti paripäivää ennen euroon siirtymistä että ei voi hinnat nousta. Ei nouse. Jostain inflaatiosta se puhui. Minä puhuin K-kauppiaiden ahneudesta.
En tiedä mitä se tarkoittaa että maailmankaupassa siirrytään Dollarista pois?
Gaddafilla oli suunnitelmat Afrikan yhteisvaluutasta joka perustuisi kultakantaan. Se olikin sen viimeinen suunnitelma.

Tuosta Yhdysvaltojen kyvystä hoitaa velkansa olen vähän ihmeissäni. Tässä on nyt velkakattoa nostettu kerran vuodessa viimeaikoina ja mennyt erittäin tiukille että saako valtio palkat maksettua. Jos se maailman suurimman talouden kassa on tyhjä muutaman päivän päästä ellei poliittista päätöstä synny velkakaton nostamisesta, niin kyllä se oudolta tuntuu.. Eikös myös palkat jäädytetty jossain päin jenkkilää poliiseilta viimeksi. Kun ei rahaa ollut. Eli parivuotta sitten meni päätös tiukille. Nyt viimeksi meni päätös myös tiukille mutta rahat loppuivat jo jostain vähän ennen takarajaa. Näin käsittänyt.

Joku sen voisi kertoa miten velalla voi elää. Miten voi jatkuvasti peruskansalainen usassa tuhlata kaksi dollaria jokaista tienaamaansa dollaria kohti? Kiinana lainarahalla.
Mitä tarkoittaa muiden suurten talouksien mm. Kiinan luopuminen dollarista kaupankäynnistä. Mitä tarkoittaa,että dollari ei ole sidottu kultakantaan,vaan sitä painetaan lisää tarpeen mukaan ja arvoa säädellä näin. Tai että Fort Knox on maailman tarkimmin vartioitu tyhjä tila. Kultaa jenkeillä ei ole.,Se on hyvin onnistuttu vaientamaan keskusteluista, vaikka kaikki nämä kongressin kuulusteluiden videot joissa valtionvarainminsteri tms myöntää että heillä ei ole kultaa on nähtävissä YouTubessa.
 
Niin, kyllä se amerikkalaisen talouden ihmetteleminen on vähän sellainen muotiasiakin, se nostetaan tikunnokkaan ja kauhistellaan mielikuvituksellisia lukuja. Toki asiassa on vinhasti perääkin, ei sillä. Mielenkiintoisempaa on se, että keskusjohtoisen Kiinankin taloudesta on keksitty "kuplailmiöitä"...se voi kertoa esim. sen, että osa kasvusta on täyttä skeidaa. Venäjän taloutta leimaa taas "raaka-ainetuottajan paradoksi", josta näyttää olevan melkoisen vaikeaa nousta mihinkään. Raaka-ainetuotannosta riisuttu Venäjän talous olisikin melkoista katsottavaa. Taloutensa puolesta monessa mielessä ihan aito kehitysmaa.
 
(totaalisen off-topic tässä säikeessä, mutta kirjoitan kuitenkin pari sanaa USA:n liittovaltion taloustilanteesta...)

USA:n liitovaltion talouden osalta kannattaa huomioida, että liittovaltion velkaantuminen on tietoisesti tehty poliittinen päätös. USA:n kokonaisveroaste on erittäin alhainen (sallittakoon lähteeksi Wikipedia, en ehdi kaivaa tähän hätään parempaa lähdettä):
http://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_the_United_States
In 2010 taxes collected by federal, state and municipal governments amounted to 24.8% of GDP. In the OECD, only Chile and Mexico taxed less as a share of GDP.

Kokonaisveroasteen pienuudella on ylläpidetty USA:n kilpailukykyä ja talouden dynamiikkaa. Tämän seurauksena liittovaltio on velkaantunut, mutta velkaantumisaste on kuitenkin hallittavissa. Liittovaltion velkaantuminen olisi korjattavissa pienellä liittovaltiotasoisella verolla, esim. 1% polttoaineverolla, mutta tämä vaikuttaisi luonnollisesti talouden kasvuun.
 
Venäjä on kääpiö Kiinan rinnalla eikä Kiinalla ole mitään intressejä lähteä mukaan Kremlin johtamaan Euraasian Unioniin. Päinvastoin, Kiinalle sopii erinomaisen hyvin että Venäjä jää raaka-aineita tuottavaksi puoliteollistuneeksi kehitysmaaksi joka ei pysty kilpailemaan Kiinan kanssa länsimarkkinoilla.

Kiinan kommunistinen puolue tarvitsee säilyttääkseen status quon jatkuvaa talouskasvua ja ainoa tapa pitää talouden käyrät ylöspäin on käydä kauppaa USA:n ja EU:n talouksien kanssa. Kiinan ja Venäjän hallinnot ovat molemmat totalitaristisia sillä erotuksella että Kiinassa yhteiskuntarauha on ostettu jatkuvasti paranevalla elintasolla kun taas Venäjällä on valittu tiukentuvan kurin ja propakandan tie.

Kiinalla ei ole mitään tarvetta liittoutua Venäjän kanssa, Kiina pärjää mainiosti omillaan eikä se tarvitse riippakiviä rajoittamaan toimintaansa. Kiinan elintärkeä etu on pitää yllä hyvät kauppasuhteet USA:n ja EU:n kanssa eikä Kiina halua näitä suhteita vaarantaa Venäjän vuoksi.

Toisaalta tässä kuviossa piilee myös se, että Kiina maksaa (?) parempaa hintaa raaka-aineista kuin Länsi. Venäjän kaasu- ja öljy saattaa siis aidosti siirtyä ruokkimaan Kiinan tarpeita. Tästäkö johtuu Euroopan arvio siitä, että "Venäjä toimittajana ei ole varma"? Onko taustalla arvio ja pelko siitä, että Venäjä saattaa valjastaa raaka-ainetuotantonsa Kiinaa varten? Se muuttaisi asetelmia aika paljon ja ainakin hintataso nousee heti eikä kuudestoista päivä. Vastakkainasettelun siemenkota saattaa hyvin löytyä tästä teemasta. Raaka-ainetuottaja ei välttämättä pysy siinä karsinassa, johon se on tarkoitettu? Jotain tällaista uumoilen olevan nyt taustalla ja wahvasti.
 
(totaalisen off-topic tässä säikeessä, mutta kirjoitan kuitenkin pari sanaa USA:n liittovaltion taloustilanteesta...)

USA:n liitovaltion talouden osalta kannattaa huomioida, että liittovaltion velkaantuminen on tietoisesti tehty poliittinen päätös. USA:n kokonaisveroaste on erittäin alhainen (sallittakoon lähteeksi Wikipedia, en ehdi kaivaa tähän hätään parempaa lähdettä):
http://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_the_United_States
In 2010 taxes collected by federal, state and municipal governments amounted to 24.8% of GDP. In the OECD, only Chile and Mexico taxed less as a share of GDP.

Kokonaisveroasteen pienuudella on ylläpidetty USA:n kilpailukykyä ja talouden dynamiikkaa. Tämän seurauksena liittovaltio on velkaantunut, mutta velkaantumisaste on kuitenkin hallittavissa. Liittovaltion velkaantuminen olisi korjattavissa pienellä liittovaltiotasoisella verolla, esim. 1% polttoaineverolla, mutta tämä vaikuttaisi luonnollisesti talouden kasvuun.

Jep, valtion verotusmonopoli turvaa aivan varmasti kassan. Suuruusluokat ovat ainakin VIELÄ sellaisia.
 
Back
Top