fulcrum kirjoitti:
miheikki kirjoitti:
Rotutohtorin kirjoitus Kanadan monikulttuurisuudesta vuodelta 2006.
Yhteiskunta X
Rotutohtori on ehkä hiukan joron jäljillä lähtiessään analysoimaan monikulttuurillisuutta Yhdysvaltojen rikostilastoilla. Lähtee siitä että kulttuuri on yhtä kuin ihonväri, mikä ei etenkään Yhdysvalloissa välttämättä pidä paikkaansa. Alkaa muistuttaa Tatu Vanhasen juttuja. Muutenkin aika sekavaa juttua, kun heti avauslauseessa epäsuorasti myöntää "perinteisen" kanadalaisen monikulttuurillisuus-yhteiskunnan toimivaksi. Halla-ahon viesti on siis että monikulttuurillisuus lakkaa toimimasta heti kun yksi kulttuureista on neekereitä??
Kiintoisa sivujuonne sinänsä, että rikollisuus Yhdysvalloissa on ollut voimakkaassa laskussa viimeiset 20 vuotta. Yhdeksi mahdolliseksi syyksi on mainittu islamin leviäminen mustien keskuudessa...
Itseänikin häiritsi tuossa se, että heti alkuun toteaa Kanadan poikkeavan etelänaapuristaan selvästi mutta pääosa tilastoista ja todisteluista koski Yhdysvaltoja. Kirjoittajan taustat tuntien en myöskään ole valmis uskomaan, että hän ihan sattumalta valitsi yhden kaupungin joka tuli ekana mieleen ja kun vain yksi kanadalainen kaupunki otetaan esiin herää minun päässäni kysmys, että riittääkö yksi kaupunki edustamaan koko maata. Itse en tiedä miten tuolla on asiat onnistuneet muuta kuin sen mitä netistä luen, mutta tällä kertaa kyseinen kirjoitus tuntui kovin tarkoitushakuiselta. Joskin sitä varmasti oli myös tuo itse linkkaamani artikkeli, vaikkakaan ei tällä kertaa yhtä läpinäkyvästi. Siinä kuitenkin esitettiin periaate malliin joka voisi toimia. Ainakin paremmin kuin tämä meidän nykyinen.
Islamin vaikutus rikostilastoihin Amerikassa johtuu siitä, että siellä on vahvoja maltillisia amerikkalaisia muslimijohtajia riittävästi. Ei Euroopan tavoin muualta tulleita johtajia, jotka eivät itse ole sopeutuneet paikalliseen kulttuuriin ja tunne tai hyväksy sitä, ja joiden joukossa on fundamentalistisia ja radikaaleja suuntia edustavia.
Yhdysvalloisa on pitkään ollut maltillisella islamilla vahva kannatus ja selkeitä esikuvia, jotka siellä syntyneinä ja paikalliset tavat omaksuneina kykenevät sovittamaan uskontonsa opit ja paikalliset tavat, lait ja moraalikäsitykset yhteen. Malcolm X ja Muhammad Ali ovat esimerkkejä siitä miten maltillinen islam toetuttaa rauhanuskon periaatetta ja kerää kannattajia. järjestäin sieltä kantautuvat muslimitrerroristiuutiset kertovat siirtolaisista tai heidän lapsistaan, jotka ovat päätyneet muualta peräisin olevan radikaalin aineksen oppipojiksi. Kuvaavaa on että tämä
radikaali opettajakunta ei itse juurikaan osallistu näihin terroritekoihin vaan yllyttää muut niihin.