Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Typhoon taitaa olla ehdokkaista se, jossa on painotettu eniten ilmaherruusroolia.
Typhoon taitaa olla ehdokkaista se, jossa on painotettu eniten ilmaherruusroolia.
Typhoonissa on samanlaista raakaa voimaa kuin vaikkapa F-15 hävittäjässä. Sen turvin se voi hakeutua edullisempaan asemaan tai määrätä itse taistelun alkamisajankohdan. Tai häipyä, kun ohjukset on ammuttu.
Paras vaihtoehto olisi kone, jossa on sekä sensorit, raaka voima että stealth. Tällaisia ei ole myytävänä. Vaikka olisikin, ne olisivat meille liian kalliita. Ehdokkaista Typhoon on eniten perinteinen ilmaherruushävittäjä. Jos valitaan kone pelkkien lento-ominaisuuksien perusteella, se olisi tämä.
@Quixote, Jos ei muuten niin Frankenstein- menetelmällä henki sisään ja jos vielä mahdollista, vähän rcs-viilausta. "It's alive... It's alive!"
Kenties putkiunelmaa, mutta mukavahan näitä on odotellessa pohtia.
Tuo itse lentolaitteen RCS-viilaus on melko kustannustehotonta. Sitä voitaisiin parantaa asioita optimoimalla ehkäpä 0,1 m2 verran. Sen vaikutus havaintoetäisyyteen on olematonta. Ulkoisen asekuorman ja EFT:n RCS-vaikutus on kuitenkin luokkaa >1 m2 ja jos sitä saadaan alemmas niin vaikutus alkaisi jo tuntua. Typhoonin tapauksessa se olisi CFT Super Hornetin tapaan. CFT-optio on joskus vilahdellut Typhoonin tulevaisuudensuunnitelmissa ja siinä olisi kyllä järkeä. Toinen tehokas keino olisi ulkoinen stealth-asepodi.
@Quixote, kuvailit koneen, jota nojatuolissani Ilmavoimille halajan. F-42, vastaus elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen muuhun sellaiseen. Toiveen realistisuus tuli myös lyhyesti ja ytimekkäästi esille eli not gonna happen.
Millainen (ja kuinka kallis) olisi muuten pimpattu Typhoon? Sensorit, verkottuminen, tutka, elso jne. kuosiin. Jos ei muuten niin Frankenstein- menetelmällä henki sisään ja jos vielä mahdollista, vähän rcs-viilausta. "It's alive... It's alive!"
Kenties putkiunelmaa, mutta mukavahan näitä on odotellessa pohtia.
Taisit juuri kuvailla gripen ng:n ja rafalen
Tarkoitus oli, mutta täytyy mennäKesällä on mahdollisuus mennä katsomaan tätä livenä: http://www.tourdesky.fi/2016/05/17/typhoon/
Se raaka voima vaan ei auta jos vastassa on kone paremmilla sensoreilla ja/tai häiveominaisuuksilla
Meidän kannaltamme valitettavasti vain koneella on ehdokkaista varmaan huonoin ja näköalattomin emoyhtiö. Mutkikas kansainvälinen yhteistyö tuottaa jähmeän päätöksenteon ja suuret kustannukset vaikka koneen valmistusmäärä ihan kohtuullinen onkin. Jos koneen oikea siipi valmistetaan Espanjassa ja vasen siipi Italiassa, niin ei tarvitse olla nero tajutakseen että tuotantopäätöksiä on tehty jollain muulla perusteella kuin paras hinta/tuotto-suhde.
Näkisin kuitenkin että juurikin raa'alla voimalla on edelleen oma merkityksensä etenkin jos mietitään johdettuja torjuntahävittäjän tehtäviä. Hyvin karkeasti ajatellen, 30% nopeampi kone viettää 30% vähemmän aikaa vihollisen aseiden vaikutusalueella ja vastaavasti omien aseiden efektiivinen vaikutusalue on suurempi. Meidän tapauksessamme myös mahdollisuus irtautua taistelusta ja näin välttää taistelutappio on melko tärkeä. BVR-ohjuksin käytävää ilmataistelua voi kuvata eräällä tavalla analyyttiseksi geometriaksi ja käyrät näyttävät sitä paremmilta mitä nopeampi oma kone on. Tietenkään se ei ole ainoa asia millä on merkitystä, Eurofighterhän hävisi Rafalelle Sveitsin evaluaatiossa selvästi myös ilmataistelussa vaikka sen saavutusarvoja kiiteltiinkin.
Meidän kannaltamme valitettavasti vain koneella on ehdokkaista varmaan huonoin ja näköalattomin emoyhtiö. Mutkikas kansainvälinen yhteistyö tuottaa jähmeän päätöksenteon ja suuret kustannukset vaikka koneen valmistusmäärä ihan kohtuullinen onkin. Jos koneen oikea siipi valmistetaan Espanjassa ja vasen siipi Italiassa, niin ei tarvitse olla nero tajutakseen että tuotantopäätöksiä on tehty jollain muulla perusteella kuin paras hinta/tuotto-suhde.
Kyllähän noita ohjuksilla käytyjä ilmataisteluita on Amerikassa paljonkin analysoitu. Suurin osa sekä wvr että bvr taisteluista on käyty alisoonisilla nopeuksilla. Toki nopeudella on edelleen merkitystä, mutta sen on katsottu olevan kokoajan pienempi ja pienempi. Tässä lainaus yhdestä avoimen lähteen tutkimuksesta:
http://csbaonline.org/wp-content/uploads/2015/04/Air-to-Air-Report-.pdf
Aerial combat over the past two decades, though relatively rare, continues to demonstrate the importance of superior SA. The building blocks, however, of superior SA, information acquisi- tion and information denial, seem to be increasingly associated with sensors, signature reduc- tion, and networks. Looking forward, these changes have greatly increased the proportion of BVR engagements and likely reduced the utility of traditional ghter aircraft attributes, such as speed and maneuverability, in aerial combat. At the same time, they seem to have increased the importance of other attributes, shown in Table 6.
Ylhäällä olevassa kuvassa tuo "table 6"