Eurofighter Typhoon

Taitaa ratsu toisensa jälkeen tulla hylätyksi pitkän laukan johdosta.

Kyllähän sen linjan aina ylös saa, mutta maksanee aina extraa...
 
Kuinkahan todennäköistä on että tuo AESA projekti toteutuu vuoteen 2020 mennessä? Eurofighterin käyttäjillä vaikuttaa olevan EVVK asenne konetta kohtaan, mutta muutenhan tuo speksien puolesta parasta mitä löytyy.
 
Kuinkahan todennäköistä on että tuo AESA projekti toteutuu vuoteen 2020 mennessä? Eurofighterin käyttäjillä vaikuttaa olevan EVVK asenne konetta kohtaan, mutta muutenhan tuo speksien puolesta parasta mitä löytyy.
https://hushkit.net/2015/06/06/the-eye-of-the-storm-captor-e-interview/

Sanovat olevansa aikataulussa ja ihan tyhjästä tuota teknologiaa ei loihdita, aina nojautuu johonkin jo olemassa olemaan tai kokeiltuun. (nojoo siis vuoden vanha juttu)

///

Ja sanovat olevansa edelleen aikataulussa viime keväänä:
https://www.flightglobal.com/news/a...e-awaits-flight-testing-as-kuwait-con-423938/

“The Captor-E development programme is on track, progressing in line with the milestones..."
 
Viimeksi muokattu:
No mutta taisi tähän soppaan ilmestyä taas uusi lusikka, ihan niin kuin niitä jo ei olisi ollut siellä tarpeeksi. Vaikka isompien analyysien tekeminen tässävaiheessa onkin turhaa.
 
No mutta taisi tähän soppaan ilmestyä taas uusi lusikka, ihan niin kuin niitä jo ei olisi ollut siellä tarpeeksi. Vaikka isompien analyysien tekeminen tässävaiheessa onkin turhaa.

Kirjoitatko Britannian EU-erosta?
 
Yritin tässä miettiä, mitä ei-Eurooppalaista on Eurofighterissä, mutta en heti keksinyt. Missä suhteessa Rafale on mielestäsi "eurooppalaisempi"?
Pikaisella googletuksella aussit ja amerikkalaiset ainakin häärää jossain määrin mukana.
https://typhoon.starstreak.net/Eurofighter/production.html
BAE Systems Australia is at present investigating conformal fuel tanks and working on software related to the Typhoon. In Norway, Kongsberg Protect manufacture the front wheel well covers. Although Greece has signalled its intent to join the Eurofighter consortium by purchasing 60 aircraft its current industrial contribution is limited to producing external fuel tanks. This situation is expected to increase once formal contracts are signed. A number of U.S. companies are directly or indirectly involved in Eurofighter, for example Planar and dpiX supply the Eagle-6 AMLCD units for the cockpit displays.
 
Esitteestä muuten ei käy ilmi että Pirate IRST mahdollistaisi AA-asejärjestelmätuen. AS-kyky mainitaan kyllä mutta siinäkään ei taida olla tuota asejärjestelmätukea.
 
Onko Eurofighter Typhoon liian vanha Suomen uudeksi hävittäjäksi? – "Voidaan koota suomessa"

Suomen Hornetit poistuvat käytöstä vasta vuoden 2025 jälkeen, mutta työ Hornetin seuraajan eli HX:n valitsemiseksi on jo alkanut.

Puolustusministeriössä on varattu hävittäjähankintaa varten konetyypistä ja tilauksen laajuudesta riippuen rahaa 6–10 miljardia euroa, mikä tekee siitä Suomen historian suurimman hankinnan.

Kandidaatteja on tällä hetkellä viisi: kolmen eurooppalaisen maan yhteistyönä tehtävä Eurofighter Typhoon, ranskalainen Dassault Rafale, ruotsalainen Saab Gripen E sekä yhdysvaltalaiset Super Hornet F/A 18E/F ja F-35. Valmistajilta odotetaan vastauksia Suomen lähettämään tietopyyntöön vuoden loppuun mennessä, ja niiden perusteella pyydetään ensi vuoden alussa lopulliset tarjoukset. HX valitaan vuonna 2021.

Omaa vaihtoehtoaan kävi Suomessa esittelemässä brittien BAE Systems, joka kuuluu Eurofighter Typhoonia valmistavaan konsortioon. Esittelystä vastasi koneen kehityksessä mukana oleva entinen hävittäjälentäjä Paul Smith, jolla on plakkarissa 600 lentotuntia Eurofighter Typhoonilla.

Vanha mutta kokenut

Eurofighter tuli käyttöön jo vuonna 2003, joten Hornetin seuraajan käyttöiän lopulla se olisi konetyyppinä vanha.

Paul Smithin mukaan koneen ase- ja muita järjestelmiä kuitenkin päivitetään jatkuvasti. Hän takaa, että hävittäjä soveltuu sekä ilma- että maataistelutehtäviin vielä 2050-luvullakin.

Eurofighterin ikä ei ole pelkästään huono asia. Yli 400 toimitetun koneen 350 000 yhteenlaskettua lentotuntia kertovat siitä, että kone on saatu testattua perusteellisesti.

Eurofighterin käytöstä pohjoisen olosuhteissa on vain vähän kokemuksia. Kovimpaan testiin sääolojen puolesta Eurofighter on joutunut Etelä-Amerikan kärjen edustalla sijaitsevilla Falklandinsaarilla.

– Siellä on nyt viiden vuoden ajan ollut käytössä samat viisi konetta. Koneiden huollosta vastaa vain 40 insinööristä koostuva tiimi, Smith sanoo.

Smithin mukaan Eurofighter päihittää muut HX-ehdokkaat monipuolisuudellaan.

Kookas kone voidaan lastata monipuolisella asevalikoimalla ilman että koneen suorituskyky kärsii. Kaksi Eurojet EJ200 -moottoria takaavat jopa 2 Machin vauhdin. Maksimilentokorkeus on yli 16 kilometriä.

Suomessa kokoaminen mahdollista

Arviota siitä, mitä Eurofighterit tulisivat Suomelle maksamaan, ei BAE Systemsin Paul Smith halunnut vielä antaa.

Eurofighterin listahinta on noin 150 miljoonaa euroa. Hankintahintaa ei kuitenkaan kannata liiaksi tuijottaa, sillä se muodostaa vain noin neljäsosan nykyhävittäjien kokonaiskustannuksista. Loput syntyvät hävittäjän elinkaaren aikana käytöstä, huollosta ja päivityksestä.

Smithin mukaan mitään periaatteellisia ongelmia teolliselle yhteistyölle esimerkiksi Patrian kanssa ei ole.

– En näe mitään estettä sille, että koneet koottaisiin Suomessa, hän sanoo.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...i-havittajaksi-voidaan-koota-suomessa-6574747
 
Brittiläinen hävittäjälentäjä vertasi Suomea Falklandinsaariin – "Erityinen harjoittelu voi olla tarpeen"

Brittiläistä BAE Systemsia edustava Paul Smith esitteli Eurofighter Typhoon -hävittäjää suomalaisille toimittajille keskiviikkona Helsingissä. Hävittäjä on yksi vaihtoehto Suomen nykyisten Hornetien korvaajaksi

Entinen Britannian ilmavoimien hävittäjälentäjä Paul Smith työskentelee nykyään Eurofighter Typhoon –hävittäjän modernisointiohjelmassa. Smith kertoi muun muassa hävittäjän suorituskyvystä ja uudesta aseistuksesta keskiviikkona Helsingissä. Kuva: Juha Korhonen / Yle

Entinen Britannian ilmavoimien hävittäjälentäjä Paul Smith tekee kaikkensa vakuuttaakseen kuulijansa Eurofighter Typhoon -hävittäjän soveltumisesta suomalaisiin oloihin. Smith kertoo, että kone on lentänyt muun muassa 30 asteen pakkasessa Luulajassa Pohjois-Ruotsissa.

Suomessa hävittäjien pitää pystyä toimimaan myös maantietukikohdissa, joita ilmavoimat voi perustaa maanteille tehtyjen lentokoneiden varalaskupaikkojen luokse. Smith sanoo, että Suomen ja Britannian ilmavoimien pitäisi tehdä yhteistyötä, jotta molemmille osapuolille tulisi selväksi, millaisia välineitä maantietukikohdissa pitää olla.

– Riippuen siitä, mitä se pitää sisällään, meidän täytyy ehkä pitää erityisiä harjoituksia tai tehdä erityisiä testejä varmistaaksemme, että kone soveltuu sellaiseen, Smith sanoo.

– Oletan, että se olisi jotain samanlaista kuin Falklandinsaarilla ankarissa olosuhteissa, Smith sanoo.

Smith edustaa brittiläistä BAE Systemsia, joka kehittää Eurofighter Typhoonia kumppaniensa kanssa. Hän esitteli hävittäjää toimittajille keskiviikkona Helsingissä.

Eurofighter Typhoon on yksi seitsemästä konetyypistä, joita on kaavailtu Suomen nykyisten Hornet-hävittäjien korvaajiksi.

Vain mittari paljastaa huippunopeuden
Smith on entinen Britannian ilmavoimien lentäjä. Hän on lentänyt eri hävittäjillä yli 3 000 tuntia, joista 600 Eurofighter Typhoonilla.

Eurofighter Typhoon yltää parhaimmillaan kaksinkertaiseen äänennopeuteen eli sen Machin luku on 2. Hornetin Machin luku on 1,8. Lentäjälle huippunopeudessa ei ole mitään erityistä.

– Hävittäjän ohjaamo on hyvin hiljainen. Ainoa asia, mistä tietää saavuttaneensa kaksinkertaisen äänennopeuden, on lukema mittarissa, Smith sanoo.

Puolustusvoimat pyysi tietoja seitsemästä koneesta
Typhoonin kanssakilpailijat Hornetien korvaajiksi ovat yhdysvaltalaisen Boeingin valmistamat F-15 ja F/A-18, Lockheed Martinin F-16 ja F-35, ranskalainen Dassault Rafale, ja ruotsalaisen Saabin valmistama Gripen E.

Puolustusvoimat lähetti tietopyynnöt näistä konetyypeistä Britannian, Ranskan, Ruotsin ja Yhdysvaltain puolustushallinnoille aiemmin tänä vuonna.

Varsinaiset tarjouspyynnöt on tarkoitus lähettää vuonna 2018 ja hankintapäätöstä suunnitellaan vuodelle 2021.

Uusien hävittäjien hankintahinnan on etukäteen arveltu olevan 5–10 miljardin euron luokkaa. Viime vuoden heinäkuussa Ylen A-studio kertoi, että koko elinkaarensa aikana uudet hävittäjät saattavat maksaa 20–30 miljardia euroa hankintahinnan päälle.

Nykyisten Hornetien hankintapäätös tehtiin vuonna 1992. Kaupan arvo oli nykyrahassa noin 5 miljardia euroa.

107935-clouds-sky-white-war-military-Eurofighter_Typhoon-delta_wing-736x459.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tai nenäliina. Voi sitten pyykiä kyyneleitä ja näytölle purskahtanutta kolajuomaa. On nimittäin tuo videon uskottavuus samaa tasoa muinaisen Rautakotkan kanssa. :D

Elokuva oli pentuna ihan viihdyttävä, nykyään on vain parempi kaivaa tuon soudtrack youtubesta. Ja musa on se mikä nostaa tuon leffan ylitse Top Gunin vielä nykyäänkin.
 
Back
Top