Eurofighter Typhoon

Mielenkiintoinen RAF Typhoon lentäjän haastattelu, jossa kertoo kirjastaan, omasta koulutuksestaan ja koneesta. Kohdassa 24:30 alkaen kertoo BFM harjoituksista F-16, Gripen ja F-15-koneita vastaan. On myös harjoitellut Suomen Hornetien kanssa, mutta ei kerro siitä enempää. Heti sen jälkeen kertoo kokemuksia Baltian ilmatilan valvonnasta ja kohtaamisista Venäläisten koneiden kanssa. Sympaattisen oloinen kaveri.

 
Mielenkiintoinen RAF Typhoon lentäjän haastattelu, jossa kertoo kirjastaan, omasta koulutuksestaan ja koneesta. Kohdassa 24:30 alkaen kertoo BFM harjoituksista F-16, Gripen ja F-15-koneita vastaan. On myös harjoitellut Suomen Hornetien kanssa, mutta ei kerro siitä enempää. Heti sen jälkeen kertoo kokemuksia Baltian ilmatilan valvonnasta ja kohtaamisista Venäläisten koneiden kanssa. Sympaattisen oloinen kaveri.
Ollut mukana tunnistamassa yhteensä 22 eri venäläiskonetta... huhhuh. Mikä hinku niillä venäläisillä on lentää niin kauas ja niin lähelle Brittein saaria...
 
Ollut mukana tunnistamassa yhteensä 22 eri venäläiskonetta... huhhuh. Mikä hinku niillä venäläisillä on lentää niin kauas ja niin lähelle Brittein saaria...

Huono itsetunto voi olla syy....
 
Julkisen tiedon perusteella on mahdotonta sanoa onko Taurus, JASSM tai Storm Shadow parempi tai huonompi vaihtoehto. Ainoa varma asia on, että turha niitä HX:n on laittaa sillä kaikista kolmesta on pintalaukaisumalli. Paitsi ai niin, Ilmavaivojen omaisuutta ei voi tehdä.

No joo... ei ole todellista kykyä arvioida väitettä "vaikeasti havaittavuudesta". VLO-ominaisuus on kuitenkin liittetty JASSMiin.
Storm Shadow on myös monien nettitietojen perusteella kalliimpi.

Taurus ja Storm Shadow antavat tiettyjä viitteitä muotoilullaan ja mainoslauseillaan myös. Lähinnä voimme pohtia, luotammeko amerikkalaiseen, saksalaiseen vai brittiläiseen mainosmieheen. :)

Taurus ei ole häiveristeilyohjus sen enempää kuin Horten oli häivepommikone. Taurus on häiveominaisuuksiltaan korkeintaan 4.5 sukupolvea, siinä missä JASSM on 5. sukupolvea, jos vertaus monitoimihävittäjiin sallitaan. Myös datalinkki erottaa JASSM:n Tauruksesta ja Storm Shadowista mahdollistaen ohjuksen mahdollisen osuman varmistamisen ilman ulkomaista tiedustelutietoa tai omia miehiä maalittamassa ohjusta. (MBDA:n esitteiden mukaan Taurukseen saisi optiona datalinkin (kuten myös pintatorjuntaominaisuuden!), mutta en tiedä, missä sen suhteen mennään...)

Taurus KEPD. This multinational effort is led by EADS LFK and Saab Bofors Dynamics AB, and also marketed through MBDA. The 3,086 pound/ 1,400 kg KEPD 350 is larger than JASSM, and its stealth features are described as being “moderate” because it doesn’t use radar-absorbing coatings. The turbofan-powered missile is designed to place a premium on low-level maneuverability, and carries extra fuel to deliver its 1,100 pound/ 500 kg MEPHISTO warhead to an effective range of 210 miles/ 350 km, but currently lacks a datalink for mid-flight reporting or targeting updates. Spain has ordered the KEPD 350 for its “EF-18s”, Germany has ordered them for its Tornados and Euroffighters, and Sweden is expected to order them for its JAS-39 Gripen fighters. With the 2011 publication of a formal US DSCA announcement for JASSM, however, the KEPD 350’s hopes as Finland’s “Plan B” have largely vanished.

http://www.defenseindustrydaily.com/finland-to-buy-cruise-missiles-for-its-hornets-05370/
 
Royal Air Force to form additional Typhoon squadron

RAF sources have indicated that they plan to create an additional front-line squadron of Typhoon aircraft according to Aviation Week and other online commentators.

The additional eighth squadron will be formed with air frames taken from the other seven. It’s understood that increased availability will allow squadrons to downsize and provide the aircraft for the eighth squadron while still allowing the same number to fly.

The government had earlier announced that the life of the jet is to be extended into 2040 and that two additional squadrons will be created, giving a total of 7 front-line squadrons.

...

It is understood that this move was made possible by the TyTAN contract, Typhoon Total Availability eNterprise service.

The contract which replaces the previously contracted Typhoon Availability Service, PC4, PC5, RDSS and Contract 1 contracts sees BAE Systems entering into a 10 year partnership with the Ministry of Defence (MOD) to transform support to the UK Typhoon fleet. According to the RAF, BAE Systems will work in partnership with the Royal Air Force and the MoD and will jointly “transform the way they work” to further reduce the costs of operating the fleet at RAF Coningsby and RAF Lossiemouth by more than a third.

The contract will enable circa £500m of savings to be re-invested into developing new capabilities for the aircraft.

According to a Royal Air Force press release, one of the major challenges the service faces is that the Tornado out of service date is currently driving the need to ensure Typhoon is fully capable of performing all the operational roles provided today by Tornado. In addition, the current operational requirements on Typhoon are further driving the need for these capability enhancements.

“Through delivery of TyTAN we will reduce the cost of the support service by circa 40 per cent, whilst maintaining and improving levels of support to the UK Typhoon fleet. Furthermore, by making significant savings we have the opportunity to re-invest in developing future capabilities for the UK Typhoon fleet.

The capability enhancements and our ability to deliver cost-effective support will make Typhoon even more competitive in the export market and improve our competitive advantage in the wider realms of fast jet aircraft support.”

Ilmeisesti BAE on onnistunut parannettua käyttöastetta ja laskemaan kustannuksia. Muissa maissa lienee vielä ongelmia, pari vuotta sitten Luftwaffen reilusta sadasta Typhoonissa toimintakunnossa oli alle kymmenen. Pisti myös silmään joku aika sitten Suomenmaassa ollut haastattelu saksalaisesta Baltian ilmatilan valvontaan osallistuvasta Typhoon-lentäjästä, joka puhui nousuunlähdöstä 10-15 minuuttia hälytyksestä, kun tuossa aiemmassa videossa englantilainen sanoi että 6 minuuttia ja ollaan ilmassa. Liekö maakohtaisia eroja tässäkin.
 
Nato-ilmavoimissa tunnistuspäivystyksessä ollaan normaalisti 15 minuutin valmiudessa eli ei ihan supernopeimmassa mahdollisessa. Rahkeita nopeampaankin varmaan olisi mutta normiohjesääntö ei vaadi enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, 15 min raja-arvo oli mainittu lehtijutussakin. Molemmat kyllä antoivat ymmärtää, että mahdollisimman nopeasti halutaan päästä ilmaan ja sen eteen tehdään töitä. Se mitä mietin, on että onko eri maiden huoltorartkaisuilla vaikutusta suorituskykyyn tässä asiassa.

Eurofighterilla oli alunperin hyvin F-35 mainen keskitetty huoltosopimus varaosapooleineen jolla haettiin säästöjä. Perieurooppalaiseen tapaan tästä tuli tehoton ja byrokratian täyttämä rasite, joka johti varaosapulaan ja nosti käyttökustannukset pilviin. Vuonna 2012 konseptia uudistettiin, ja partnerimaat päättivät itse omista huoltoratkaisuistaan. Briteissä tämä tuntuu parantaneen tilannetta.
 
Ilmeisesti BAE on onnistunut parannettua käyttöastetta ja laskemaan kustannuksia. Muissa maissa lienee vielä ongelmia, pari vuotta sitten Luftwaffen reilusta sadasta Typhoonissa toimintakunnossa oli alle kymmenen. Pisti myös silmään joku aika sitten Suomenmaassa ollut haastattelu saksalaisesta Baltian ilmatilan valvontaan osallistuvasta Typhoon-lentäjästä, joka puhui nousuunlähdöstä 10-15 minuuttia hälytyksestä, kun tuossa aiemmassa videossa englantilainen sanoi että 6 minuuttia ja ollaan ilmassa. Liekö maakohtaisia eroja tässäkin.


Tuo 15 minuuttia on kai tosiaan jatkuva vasteaika eli maksimiaika, jolla kone saadaan taivaalle ilman mitään ennakkovaroitusta ja vaikka lentäjä olisi hälytyksen tullessa mukavuuslaitoksessa korkkareita lukemassa. Oikein säpäkät kaverit varmaan pääsevät ilmaan paljon nopeamminkin. Jos on jotain ennakkotietoja siitä, että hälytys tulee, niin tuota vasteaikaa voidaan kai lyhentää selvästi esim. niin että lentäjät odottelevat jo valmiiksi koneessa.

Joo, RAFfilla näyttää saaneen huolto-/varaosakonseptin kuntoon, toivottavasti muuallakin systeemit saadaan samaan tikkiin.
 
Suomen ilmavoimissa hälytyslähtö on perinteisesti tarkoittanut 5min valmiutta, en tiedä onko tätä viime vuosina muutettu.
 
Kai noi aikavaatimukset vaihtelee valmiustason mukaan? Jos on DEFCON päällä niin moottorit käy tyhjäkäynnillä ja pilotti on tosiaan siellä kopissa. Muistan kuulleeni legendaa eräästä Draken-kuskista, jolla oli niin kiire lyödä enkat tauluun että löi jälkipolttimen päälle jo hallissa.

Taisi tapahtua Rovaniemellä...
Eräs pilotti I****a ja hyvä tyyppi onkin :) Tai ainaki toho meni "ovella ollessa" päälle :) Sisällä hallissa sitten kamat pitkin seiniä :D

Tuohon aikaan oli Alakurtista aktiivista lentelyä rajan pinnassa joita sitten DK.t kävi moikkailemassa.
 
Valmiusaika luonnollisesti vaihtelee paljon. Lyhin aika on, jos ollaan kiitoradan päässä/vieressä moottorit käyden lähtövalmiina. Siitä vain sitten urku auki taivaalle. Huomattavasti enemmän menee aikaa pelkästään jo siihen, että rullaillaan platalta kiitoradan alkuun, kuten jokainen matkustajakoneenkin kyydissä kentällä rullaillut voi mieltää. Se, että jos lentäjä ja mekaanikot hälytetään kylmiltään, juostaan koneelle, käynnistetään, ja rullaillaan, niin siihen menee taas sitten enemmän aikaa.

Eli, jostain eri minuuttimääristä eri maiden välillä ei kannata vetää suurempia johtopäätöksiä. Se riippuu hyvin pitkälti siitä, mistä valmiudesta ja setupista lähdetään liikkelle.
 
Valmiusaika luonnollisesti vaihtelee paljon. Lyhin aika on, jos ollaan kiitoradan päässä/vieressä moottorit käyden lähtövalmiina. Siitä vain sitten urku auki taivaalle. Huomattavasti enemmän menee aikaa pelkästään jo siihen, että rullaillaan platalta kiitoradan alkuun, kuten jokainen matkustajakoneenkin kyydissä kentällä rullaillut voi mieltää. Se, että jos lentäjä ja mekaanikot hälytetään kylmiltään, juostaan koneelle, käynnistetään, ja rullaillaan, niin siihen menee taas sitten enemmän aikaa.

Nykykäytännöistä en tiedä mitään, mutta kylmän sodan aikoina MiG tai Draken oli parkissa kiitoradan päässä. Vieressä teltta, jossa päivystyskuski lepäili telttasängyllä lähtökäskyä odottaen. Näin päästiin siihen 5 min lähtöaikaan. Perheelliselle vähän kävi
raskaaksi, kun vuoro saattoi kestää viikonlopun yli. Kotona ei ajan tapaan ei saanut kertoa yhtään mitään. Kun vaimo samaan aikaan tapasi lentäjäkaverit perheineen paikallisella ostarilla, niin siitä siippa arvasi, ettei mitään harjoitusta ollut käynnissä.
 
Nykykäytännöistä en tiedä mitään, mutta kylmän sodan aikoina MiG tai Draken oli parkissa kiitoradan päässä. Vieressä teltta, jossa päivystyskuski lepäili telttasängyllä lähtökäskyä odottaen. Näin päästiin siihen 5 min lähtöaikaan. Perheelliselle vähän kävi
raskaaksi, kun vuoro saattoi kestää viikonlopun yli. Kotona ei ajan tapaan ei saanut kertoa yhtään mitään. Kun vaimo samaan aikaan tapasi lentäjäkaverit perheineen paikallisella ostarilla, niin siitä siippa arvasi, ettei mitään harjoitusta ollut käynnissä.

Kylmän sodan jälkeen ei normaalisti enää odoteltu ihan kiitoradan päässä.

Sen verran kommenttia, että aika usein "säälitellään" sitä lentäjä-urhoa. Mutta jostain syystä unohtuu, että sen yhden lentäjän lisäksi siellä on sitten kineksessä myös tyypillisesti 2-3 lentoteknillistä henkilöä. Ilman heitä kone ei lähde mihinkään.
 
Huh Huh... Tämän listan kun kahlaa läpi on jo unohtanut alkupään speksit. Eurofighterin nippelitietoja.


DASS:
The Defensive Aids Sub System consists of abput 20 LRUs and is fully integrated within the airframe. It ensures threat detection, identification and priorization at long ranges and automatically activates the best suited counter measures. Single components include:
DAC: Defensive Aids Computer consisting of 5 Radstone Technologies PowerPC processors to control the entire DASS
ESM: Using superheterodyne digital receiver antennas in the wingtip pods. Electronics support messures ensure:
- 360° RF emitter detection up to 100 km+
- Frequency coverage 100 MHz to 10 GHz+
- direction finding with an accuracy better than 1°
- ranging via sequential triangulation and amplitute measurement
- Emitter type identification and differentiation between operating modes like search, acquisition or missile guidance
- IFF
- threat priorization
- Lethal zone indication taking into account terrain profiles
LWR: 6 Selex Sensors & Airborne Systems laser warning sensor for detection and direction finding of laser range-finding and targeting systems, with full spherical azimuth coverage. 3 pairs of sensors in the forward and rear fuselage. (RAF only, EdA maybe)
MAW: 3 active missile approach warners based on pulse doppler mm wave radars. 2 in the wing roots and 1 at the base of the fin. Ensure missile detection and tracking up to 100 km with full azimuth coverage. Threat priorization and linked to the flare dispensers. The DASS suggests evasive manoeuvres using HuD symbols.
ECM: Fully integrated and automated electronic counter measures system with same spherical and frequency coverage as ESM. Using DRFM, a technics generator and PESA. The system can jam multiple threats simultanously.
X-Eye: Jamming technic requiring a second rearward looking antenna. Offered as option and might be used by italian aircraft
TRD: Up to 2 BAE Systems Ariel towed radar decoys on a 100 m cevlar cable. Effective against monopulse, TWS and command-line-of-sight radars. Twice as effective as the internal ECM
Decoys: 2xSpA Elettronica flare dispensers with 16 rounds each in the inner trailing edge flaperon actuators and 2xSaab BOL 510 chaff dispensers with 160 packages each in the outboard missile launch rails. Automatically deployed by the DAC, AIS or MAW.


Captor radar:
Design characteristics:
The Captor is a digital impulse doppler multi-mode fire control radar.
- Modulare designe comprising 6 LRIs, which consist of 61 SRIs
- weight ~170 kg
- TWT with output of 30-50 kVA
- Receiver with 3 data processing channels (detection, tracking and ECCM)
- mechanically steered planar array with a diameter of 70 cm, driven by 4 smarium-cobalt servomotors.
- Data Adaptive Scanning
- X-Band frequency range (8-12 GHz)
- Variable pulse repetition frequency between 1000 and 200000 pulses/sec
- Radar computer consists of 17 processors, 5 of which are fully programmeable (including digital signal processing) and performs up to 3 bln operations/second
- Software written in ADA to the MIL STD 2167A standard consisting of a 1.2 million lines long code
- 31 operating modes and submodes and functions


Modes:
The CAPTOR provides a wide range of different AA- and AG-modes. The following modes are available:

BVR AA-modes:
- RWS (Range While Scan)
- TWS (Track While Scan)
- VS (Velocity Search)

CAC AA-modes:
- Boresight Acquisition
- Vertical Acquisition
- Slaved Acquisition
- HUD Acquisition.

AA-submodes:
- STT (Single Target Track)

AG-modes:
- Sea
- DBS/SAR (Doppler Beam Sharpening/Synthetic Aperature Radar)
- GMTI/T (Ground Moving Target Indication/Track)
- AG-Ranging
- PVU (Precision Velocity Update)
- TA (Terrain Avoidance).
- FTT (Fixed Target Track)

The radar also provides look up/down and shoot up/down capabilities, raid assessment and a non cooporative target recognition (NCTR) function.
It is also able to create a 3-D picture from the airspace which provides the pilot a better overview about the situation into the airspace. It features an automatic IFF system, an integrated fighter-missile datalink and automatically prioritizes all threats in TWS mode.

Performance:
The CAPTOR radar is able to lock onto a large target (like a transporter) at distances of over 300 km and on a fighter sized target at distances above 160 km. The radar is able to track up to 20 targets at once and can engage 6 of them. All targets are tracked by priority and the radar can collect detailed informations about the primary tracked one. A target change will be automatically undertaken when a missile is fired at one target.
The array can be moved +-60° in azimuth and elevation.

Handling:
The radar functions can all be handled with the VTAS controls. Much functions are automatized. The array will be normally moved automatically and the radar switches automatically between the different modes.


Captor-D:
The Captor-D is the proposed modell for tranche 2 aircraft using new PowerPC processors with a new chip architecture. The D-Version features a 0,3 m resolution SAR mode and improved ECCM as well as full AG-modes which will not all be available for Captor-C in tranche 1.
The radar is designed with later AESA retrofit in mind.

AMSAR/CAESAR:
The AMSAR /Airborne Multi-Mode Solid-State Active-Array Radar) programme was started back in 1993 by the government founded GTDAR consortium with the aim to research and develope the AESA fighter radar technology. In 2003 german and british industry started the CECAR as a strand of AMSAR to develope a Captor specific AESA. The industry founded CAESAR (Captor AESA Radar) demonstrator developed by the EuroRadar consortium was fully integrated and tested on the ground before it made its first flight aboard a BAC-1-11 on 24th February 2006. The current modell is close to a production modell and will be available ~2010 as a retrofit to the Captor-D or as a new radar for Tranche 3 aircraft. The AESA antenna consists of 1500 T/R-modules with an output of 10 W each.

PIRATE:
The PIRATE (Passive Infrared Airborne Tracking Equipement) is a 3rd generation dual-band infrared sensor with image processing capabilities.

Design:
- Image processing speed is 24 mln pixel/second
- azimuth coverage up to +/-75°
- wavelength 3-5 and 8-11 micron

Roles:
The PIRATE acts as IRST and FLIR. Modes include:
- Multiple Target Track
- Single Target Track
- Single Target Track Identification
- Sector Acquisition
- Slaved Acquision
- kinematically raning
- Thermal cueing for ground targets
- FLIR image generation with output on HuD, HMD and/or MHDD

MIDS:
The MIDS datalink (Multifunction Information Distribution System) is LINK-16 compatible and offers secured bi-directional communication and dataexchange. Functions include:
- Transmission of sensor pictures and target data
- position data exchange
- secured voice communication
- text messaging

AIS:
The Attack & Identification System consists of two identical computers, designated AC and NC. The system fuses navigation and sensor data, increasing data reliability and overall sensor capabilities, while enhancing the pilots situational awerness and reducing workload.

EMCON:
The DASS features an emission controll function to reduce active RF emissions. The system has the full authority to control all RF emissions. Signature profiles can be saved in the missions computer.


T/R moduulien tarkat mitatkin ja missä käytetään lähtökohtaisesti samantyyppisiä.


The SMTRM T/R modules in the CAESAR prototype are based on expertise gathered by EADS Defence Electronics in several other programmes, including the French-German-UK AMSAR fighter radar technology
programme, the SOSTAR-X airborne ground surveillance radar programme, the MEADS air-defence radar, the TERRA-SAR space-based radar and the BÜR next-generation ground-surveillance radar.

The standardised modular T/R modules (known as SMTRMs, size 64.4x13.5x4.5 mm) for CAESAR were completed by EADS Defence Electronics
 
Britit ovat näköjään valmiita rahoittamaan hävittäjähankinnan jos valinta kohdistuu Eurofighteriin. Luulisin tosin, että muiltakin löytyy lainaa tarvittaessa.

BAE Systems: Britannian hallitus on valmis järjestämään rahoituksen Suomen hävittäjähankinnalle
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/bae...ituksen-suomen-havittajahankinnalle-24230399/

Käytännön merkitys kuitenkin hyvin vähäinen. Erityisesti, kun kyse oli takauksesta eikä lainasta. Suomi saa joka tapauksessa lainaa halvalla. Tuo ei juurikaan laske korkokuluja.

Artikkelissa puhuttiin myös teknologian siirrosta. Bae oli selkeästi tehnyt läksynsä.
 
Käytännön merkitys kuitenkin hyvin vähäinen. Erityisesti, kun kyse oli takauksesta eikä lainasta. Suomi saa joka tapauksessa lainaa halvalla. Tuo ei juurikaan laske korkokuluja.

Artikkelissa puhuttiin myös teknologian siirrosta. Bae oli selkeästi tehnyt läksynsä.

Juu, ei tuossa ole suurta eroa esim. Gripenin kauppoihin Brasi-sisiiliaan.

Suomen luottoluokitus on aika hyvä ja harvemmin jätetty maksamatta. (vrt. Kreikka)
 
Back
Top