Einomies1
Respected Leader
Ei se silti kovin hyvää lupaa, kun koneeseen ei saa AESAa Hx-challengeen. Siellä pitäisi osoittaa että valmistajan lupaukset suorituskyvystä ovat totta eikä satua. Nyt Eurofighter on M-Scan tutkan varassa ja jopa Saab tuo ilmeisesti demonstratorissa Raven ES-05 tutkan paikalle.Tuo on De Brigantin juttu joten hieman "asenteellinen" Eurofighteria kohtaan.
Vasta uutisoitiin että Saksa ja Espanja päivittävät olemassaolevat koneensa (varmaan Tranche 3, ehkä 2) Captor-E:hen alkaen muistaakseni 2021, sen lisäksi uudet tilaukset sisältävät saman. RAF sanoi myös joku aika sitten, että aikoo päivittää "osan" koneistaan uudella tutkalla.
Tuosta tutkasta on ymmärtääkseni kolme versiota, ensimmäinen Mk0 menee Kuwaitin koneisiin, Mk1 jossa on paranneltu ohjelmisto tulee Saksan ja Espanjan koneisiin. Britit kehittävät Mk2-versiota joka eroaa paitsi ohjelmiston myös fyysisen laitteiston osalta. Belgian tarjoukseen sisältyi tuo Mk2, joten se oletettavasti sisältyy myös meidän tarjoukseen.
Hävittäjätutka on edelleen koneen pääsensori. Hensoldt valmisti vasta vuosi takaperin ekat kappaleet tutka-antennista ja ohjelmistojen kanssa on jumpattu pitkään. Tutkan kaikki lastentaudit eivät näy maakokeissa, vaan sitten kun ne ympätään koneisiin ja pilotit alkavat niitä käyttää oikeassa toiminnassa. Lastentauteja on siis varmasti odotettavissa, kuten muissakin uusissa tutkaprojekteissa.