Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Googlasinkin jo tarjouksen ja ällistyttävästi näin asia onkin.

Kuulemma kaksipaikkaisia ei koulutukseen tarvita. Mitä ihmettä? Luulin, että vain F-35:n koulutussimulaattorit ovat tarpeeksi kehittyneitä tuohon.

Eihän kaksipaikkaista ollut alkuun MiG-21:stäkään, vaan koulutusputkessa oli ennen MiG-21:stä "Mukelo", MiG-15:n kaksipaikkainen versio.

Lisäys: Taisi Gnatistakin olla aikanaan vain yksipaikkainen versio. Eikä Brewsteristakaan pikaisella haulla löytynyt kaksipaikkaista.
 
Ja mitä muutes nuo vanhojen koneiden surmanloukut ja yllärit olivat, joita piti erikseen vielä varoa? Tietääkö ketjussa kukaan esimerkkejä?
 
Sehän on jo sanottu että tarjous oli 64 yksipaikkaista. Voihan se tietty siitä muuttua kun sorvataan.
Tuo yhdistettynä kaikilla vaikeuksia mahtua raamiin -lausuntoon sanoisin, että useampipaikkaiset olisi olleet ilmeisesti liian kallis tikki.
No, Typhoon tiedettiin kalliiksi.
 
Ja mitä muutes nuo vanhojen koneiden surmanloukut ja yllärit olivat, joita piti erikseen vielä varoa? Tietääkö ketjussa kukaan esimerkkejä?
Kaartosakkaus herkkyys, dutch roll herkkyys, kiertopyrkimys hidaslennossa, virtausten irtominen subsoonisen alueen keskivaiheen jälkeen (erittäin usean ylisoonisen koneen ominaisuus)
Näitähän riittää vaikka kuinka paljon ja Jokaisella konetyypillä on näitä kuolemanloukkuja.
 
Ja mitä muutes nuo vanhojen koneiden surmanloukut ja yllärit olivat, joita piti erikseen vielä varoa? Tietääkö ketjussa kukaan esimerkkejä?
Drakenin supersakkaus on yksi klassinen esimerkki ja useampia koneita ehti tippua, ennen kuin löydettiin keino koneen oikaisuun supersakkaustilasta..
 
Kaartosakkaus herkkyys, dutch roll herkkyys, kiertopyrkimys hidaslennossa, virtausten irtominen subsoonisen alueen keskivaiheen jälkeen (erittäin usean ylisoonisen koneen ominaisuus)
Näitähän riittää vaikka kuinka paljon ja Jokaisella konetyypillä on näitä kuolemanloukkuja.

Fouga Magistereita taisi pudota paljon vaikka olikin koulutuskoneita.
 
Olisko SH ainoa, josta ei ole erikseen sanottu ettei 2-paikkaista tarvita? Tuskin siinäkään. Naapurivitjassa mainittu Rafale M-pilotti kertoi aloittaneensa suoraan 1-paikkaisessa, ei ole 2-paikkaista nähnytkään (mutta oli sitä ennen valmis S Etendard-pilotti kyllä).

Ja SuE:sta ei myöskään ollut 2-paikkaista versiota... :)

2-paikkaisia tarvitaan lähinnä taktiseen koulutukseen, ei niinkään peruslentokoulutukseen. Eihän tosiaan ennen wanhaan hävittäjistä useinkaan edes ollut 2-paikkaisia. Vampeistakin ensimmäiset oli 1-paikkaisia, VT:t tuli myöhemmin ja oli käytännössä eri kone.
Olen yllättynyt että Eurofighter tarjosi vain yksipaikkaisia, luulisi tuplien olleen ilmavoimien toive koska Hornettienkin osalta 2-paikkaisten määrä koettiin pieneksi. Toisaalta tämä oli vastaus vasta alustavaan tarjouspyyntöön jossa lähinnä kai haluttiin kartoittaa mitä tavara maksaa.
 
En ole tiennytkään tästä. Saisiko vaikka pari-kolme esimerkkiä?

F-16 sakkaa ja menee muistaakseni syöksykierteeseen jos se ottaa liian jyrkän kohtauskulman. Siksi tietokone rajoittaa kohtauskulman 26 asteeseen eikä lentäjä voi sitä ylittää vaikka kiskoisi sauvasta kuinka. Drakenissa on samanlainen ominaisuus mutta ei tietokoneistettua ohjausjärjestelmää, siinä lentäjän pitää vain koko ajan pitää mielessä kaarron aikana että nyt ei kuule yhtään enempää vetoa enää...
 
Olen yllättynyt että Eurofighter tarjosi vain yksipaikkaisia, luulisi tuplien olleen ilmavoimien toive koska Hornettienkin osalta 2-paikkaisten määrä koettiin pieneksi. Toisaalta tämä oli vastaus vasta alustavaan tarjouspyyntöön jossa lähinnä kai haluttiin kartoittaa mitä tavara maksaa.
Se tuntuu maksavan. Jos kaikki ahtoi 64 kenkälusikalla eka varviin niin nyt kakkoskiekillä ovat toivottavasti kumpikin osapuoli pohtineet kannattaako säätää vaikka kokonaislukumäärän ehdoilla.
 
F-16 sakkaa ja menee muistaakseni syöksykierteeseen jos se ottaa liian jyrkän kohtauskulman. Siksi tietokone rajoittaa kohtauskulman 26 asteeseen eikä lentäjä voi sitä ylittää vaikka kiskoisi sauvasta kuinka. Drakenissa on samanlainen ominaisuus mutta ei tietokoneistettua ohjausjärjestelmää, siinä lentäjän pitää vain koko ajan pitää mielessä kaarron aikana että nyt ei kuule yhtään enempää vetoa enää...
Deltasiipinen on aina supersakkaaja.
DK.lla pitää todellakin muistaa seurata kohtauskulmavaloa ja kun vetää "liikaa", sitten johtoreuna alkaa sakata, eikä se varoita yhtään. Siksi oikealla ylhäällä on punainen lamppu, joka tuppaa vilkuttelemaan tämän tuosta, jos vetää muutakin kuin pelkkää siirtymää.
 
Fouga Magistereita taisi pudota paljon vaikka olikin koulutuskoneita.
Kyllä niitä meni. "Romu" Korpela oli mun tyyppikouluttaja FM.ään ja hänellä meni kolme lunareihin. Porissa, Tampereella ja Kauhavalla. Oli muuten Juhani loistava lennonopettaja, hän oli kuin isäukko neuvoi ja oli kärsivällinen, antoi yrittää ja erehtyä, tarjosi sinä neuvojaan kun vaan avasi suunsa kysyäkseen. Loisto Heppu. Fouga on muuten aivan upea kone lentää, kuin blanik L-13 mutta tietysti valtavasti enemmän inertiaa. V-pyrstö antoi hyvän ohjaustuntuman liikehdintään. Mutta sitten ne kääntöpuolet, laminasrisiiven ja -rungon vuoksi aivan tolkuton jäätymään. Ei keikkaa, etteikö olisi hieman jäätä ollut jossain hieman, kuten Asa heitti joskus, että kun Fouga tuli kentälle, että mekaanikot käy ottamassa grokijäät jääpalakoneesta talteen, ennenkuin sulaa hallissa.
 
jeps, näinhän siinä todennäköisesti tulee käymään. Ostetaan Typhoon ja aletaan integrointiprojekti ja Plan B on Tornadon elinkaaren jatko, jos integrointi alkaa jumittamaan. Vaikea uskoa, että Saksa voisi ostaa 80 kpl amerikkalaista konetta
Tosin, osti Luftwaffe aikanaan Phantomeita rapakon takaa, joten mikään ei ole totaalisen "nada".
 
Mähän yritin jo sivu pari sitten sanoo, että Bundesluftwaffe on siirtynyt ei-amerikkalaisiin koneisiin vasta tällä vuosituhannella. Ensimmäinen yleiseurooppalainen kone ylipäätään oli Tornado, sitä ennen oli makaroonien Fiat G.91. F-104 Starfighterille Saksa oli suorastaan pääkäyttäjä 916 koneellaan. Phantomistakin Luftwaffelle kehitetiin kokonaan oma malli F-4F, mihin tosin en syytä ole saanut selville. Se oli yksinkertaistettu vientimalli, mikä on vähän epäintuitiivista ajatellen konetyyppiä, jonka koko suunnittelufilosofia nojaa kehittyneeseen tutkaan ja ohjuksiin. F-4F ei kyennyt kantamaan Sparrowia, mikä on melkoinen puute (tosin AIM-4 Falcon ilmeisesti oli käytössä). Pelättiinköhän USA:ssa, että itäsaksalainen myyrä loikkaisi koneen kanssa harppisaksaan, vai työnsikö Saksa kapuloita omiin rattaisiinsa jollain itävaltalais-kanadalaisella hankintapolitiikalla (me tienataan tällä!)? Onhan se vähän hullun hommaa ostaa kallis kone lavetiksi Drakenin ohjuksille, vaikka tutkalla onkin parempi kantama ja kaksihenkinen miehistö. 80-/90-lukujen aikana F-4F ICE sitten päivitti koneisiin A-Hornetin tutkan APG-65 ja kyvyn ampua AMRAAMeja.
 
Ja ennen Phantomia vielä paljon runsaslukuisemman määrän F-84 ja F-104 -koneita. Suuntaus on kuitenkin ollut vahvasti pois ulkomaisesta tuotannosta Tornadon ja Typhoonin myötä.
F-104:sta oli Saksassa ihan vitsi. Mikä on halvin tapa hankkia oma F-104? Osta maatilkku. Kohta siihen putoaa F-104.

Sas nähdä menevätkö Tempestiin sittenkin mukaan vai tuleeko murikkalaista.
 
F-104:sta oli Saksassa ihan vitsi. Mikä on halvin tapa hankkia oma F-104? Osta maatilkku. Kohta siihen putoaa F-104.

Witwenmacher ei ansainnut lempinimeään. Yliäänitorjuntahävittäjää käytettiin hävittäjäpommittajana, vaikka se sopi siihen kuin saniainen ruuvimeisseliksi. Se on rakennettu lentämään kovaa ja korkealla, ja jyrkillä kohtauskulmilla ohjaussauvaa eteenpäin työntävä automaattinen servo aktivoitui, sillä T-pyrstö jää rungon varjoon. Matalalennossa tämä on hengenvaarallista. Lisäksi heittoistuin ampui alaspäin, sillä 50-luvun tekniikalla ne eivät olisi jaksaneet hypätä T-pyrstön yli. Tuohon kun lisättiin F-104G:n suunnistusjärjestelmä ja Kormoran-ohjuksen ohjausjärjestelmä tai pommitustähtäin, mitkä olivat työläitä käyttä ja joita piti käyttää hitaasti ja matalalla lentävän koneen täristessä lentotilarajojensa äärirajoilla, saatiin aikaan ainekset katastrofille. Lisäksi J79:n ilmanotto oli ilmeisesti altis kompressorisakkaukselle, mikä ei ollut toki mitenkään tavatonta missään 50-luvun suihkumoottorissa.

Tuossa ylemmässä linkkasin jo tähtihävittäjän tarinan, ja jos ei jaksa lukea, se on saakeli kuunnelmana. Luulis riittävän.
 
Back
Top