Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minun tietääkseni RAF ja Saudi Arabia ovat olleet selvästi aktiivisimmat Typhoonin käyttäjät. Millä muilla käyttäjämailla on mielenkiintoa maksaa uusien ominaisuuksien kehittämisestä ja myöhemmin päivittää koneitaan uusiin versioihin jos koneilla käytännössä lennetään pelkästään harjoitus- ja tunnistuslentoja, ei oikeita taistelulentoja joilla aseita käytetään todellisia maaleja vastaan?

Saksan koneista suuri osa ei ole lentokunnossa kun ovat säästäneet huollossa ja Itävalta harkinnut koneidensa vaihtamista johonkin muuhun konetyyppiin jonka käyttökustannukset ovat halvemmat.
 
Joo, tässä tilanteessa, jossa Saksa vielä epäröi Tornadojen tehtävän korvaamista Typhoonilla on jopa ydinasetehtävän omaavalla Rafalella selkeä etumatka. Siihen luotetaan talossa ja puutarhassa. Pääkäyttäjä Ranska on ns. balls deep. Typhoonin käyttäjillä käytännössä kaikilla uusi ja uhkeampi sivuhoito, joista on vaarassa tulla ns. main squeeze.

Typhooniin on tavallaan vielä se suuri muutos eli AESA-tutka ottamatta käyttöön. Jumalauta sitä CAPTOR:ista CAPTOR-E:hen päivitystä on tehty yhtä pitkään kuin koko F-35 ohjelmaa.
Eihän niihin enää tarvinne kuvitella moottorin vaihtoja yms. radikaalia. Typhoonin EJ-myllyissäkin on kerrottu olevan paljon kehitysvaraa, mutta maksajaa ei ole. Koska nykyinen riittävä etenkin käyttäjiensä kunnianhimoon nähden.

In 1993 a European research project was launched to create the Airborne Multirole Solid State Active Array Radar (AMSAR); it was run by the British-French-German GTDAR ("GEC-Thomson-DASA Airborne Radar") consortium (now Selex ES, Thales and Airbus respectively). This evolved into the CAESAR (CAPTOR Active Electronically Scanned Array Radar), now known as CAPTOR-E Active electronically scanned array.
 
Viimeksi muokattu:
Saksalta voisi odottaa kunnon kotiinpäinvetämistä kun talous yskii. Manchingin tulevaisuus olisi taattu kokoonpanossa jos Typhooneja hankittaisiin lisää. Ehkä lehmeät sakemannit saisivat hieman tuulta kehittämiseen kun nyt se tuntuu olevan pääosin BAE:n harteilla.
 
Saksalta voisi odottaa kunnon kotiinpäinvetämistä kun talous yskii. Manchingin tulevaisuus olisi taattu kokoonpanossa jos Typhooneja hankittaisiin lisää. Ehkä lehmeät sakemannit saisivat hieman tuulta kehittämiseen kun nyt se tuntuu olevan pääosin BAE:n harteilla.
Typhoon sieltä tulee varmasti. En näe että lähtevät Super Hornettia hankkimaan.
 
Pitäisi vaan saada Typhooniin mahdolliseksi pudottaa ydinpommeja kuten Tornado. Tämä NATO-vaatimus on toistaiseksi Super Hornetin etu.
 
Pitäisi vaan saada Typhooniin mahdolliseksi pudottaa ydinpommeja kuten Tornado. Tämä NATO-vaatimus on toistaiseksi Super Hornetin etu.

Super Hornet ei tällä hetkellä kanna ydinpommeja eikä sitä tee ilman muutoksia ja testausta, eikä ydinaseiden jakosopimus ole kumpaakaan osapuolta sitova vaatimus. Mutta Saksa ei varmaankaan halua luopua osuudestaan siinä.
 
Super Hornet ei tällä hetkellä kanna ydinpommeja eikä sitä tee ilman muutoksia ja testausta, eikä ydinaseiden jakosopimus ole kumpaakaan osapuolta sitova vaatimus. Mutta Saksa ei varmaankaan halua luopua osuudestaan siinä.

Eipä käynyt mielessäkään että SH ei pystyisi ydinpommia kuljettamaan kun kerran Hornet pystyy. Saksan valinta meneekin mielenkiintoiseksi.
 
Super Hornet ei tällä hetkellä kanna ydinpommeja eikä sitä tee ilman muutoksia ja testausta, eikä ydinaseiden jakosopimus ole kumpaakaan osapuolta sitova vaatimus. Mutta Saksa ei varmaankaan halua luopua osuudestaan siinä.
F-18 C/D kantaa B61 ja B83 ydinpommeja, kuinka iso muutos vaadittaisiin niiden ripustamiseen Super bugiin? Eri koneet, tiedän, mutta silti läheiset sukulaiset :unsure:
 
Siis onko Suomenkin C/F:ssä kyky ydinaseen laukaisemiseen? Siis tietysti MLU:n jälkeen?

Niin siis näissä pienissä ydinpommeissa on kai ihan normaalit 30" kiinnitykset, eli ripustaminen sinänsä onnistuu. Mutta aserajoitussopimusten vuoksi ydinpommeissa on monimutkaisesti koodatut laukaisuohjelmistot (laatikot) ja luultavasti erilaiset sähköliittimet ripustimessa, ja jokainen kone johon koodi on asennettu, lasketaan ydinpommikoneeksi. Esim B-1B oli alunperin ydinpommittaja, mutta siitä poistettiin em. varustus v.1995 ja se on nykyään taktinen pommikone.
 
Toivottavasti ei samaan tahtiin kuin AESA-tutkaa. :p
Mihinkä se tuosta muuttuisi? Jännä nähdä että vaikuttaako Brexit Typhoonin kehittämiseen vai menevätkö britit omia menojaan sen kanssa. Sakemannit ovat vähän hukassa oman puolustuskykynsä kanssa ja siellä tuntuu olevan enemmän osaamista maasodankäynnistä kuin lentokoneista.

Ehkä toteutuessaan brexit voisi nopeuttaa Typhoonin kehitystä kun jokapuolelta eurooppaa ei tarvitsisi kysellä mielipiteitä ja hakea niittejä kaikista pikkukylistä...
 
Saksalta voisi odottaa kunnon kotiinpäinvetämistä kun talous yskii. Manchingin tulevaisuus olisi taattu kokoonpanossa jos Typhooneja hankittaisiin lisää. Ehkä lehmeät sakemannit saisivat hieman tuulta kehittämiseen kun nyt se tuntuu olevan pääosin BAE:n harteilla.

On sieltä jo hankittu lisää, nimittän Tranche 1-koneet päätettiin korvata uusilla juuri kun tuotantolinjalla meinasi lentää rukkaset naulaan.
 
Back
Top