Teräsvilla
Eversti
Palataanpas takasi Typhooniin. Ilmatankkauakoneet on jo niin monta kertaa keskusteltu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja mitä yritit tällä viestittää?
Itse en usko että tankkauskoneiden hinta pystyisi radikaalisti muuttumaan hävittäjä hankinnan yhteydessä. Mutta se täytyy sanoa, että tämänkertaista hävittäjäkisaa on ollut mielenkiintosita katsoa. Oma tulkintani on, että F35 hilaa rimaa sen verran korkealle, että muiden tarjokkaiden on täytynyt olla luovia.Ilmavoimat olivat aiemmin halunneet ilmeisesti 2-3 kappaletta Airbus A330 MRTT - ilmatankkauskoneita, mutta silloin katsottiin sen olevan liian kallista. Koska Airbus on yksi Eurofighter Typhoonin valmistajista, näkisin itse sen olevan mahdollista, että Typhoonin mukana tulisi vaikka tuo 3 A330 MRTT:tä. Tuolla saataisiin yksi ilmavoimien pitkään haluttu suorituskyky hankittua. Enää ei tarvitsisi odotella, että joskos kaikki galaksit tähtineen on oikeassa asennossa vuorovaikuttaakseen politiikojen aivoihin justiinsa sopivalla tavalla, että politiikot antaisivat tuen ilmatankkauskoneiden hankinnalle.
Mitä hävittäjäkoneen APU tuottaa? Pelkkää paineilmaa vai tuottaako myös sähköä? Voiko pyörittää koneen latureita? Olisi hienoa jos fighteri voisi käyttää radiota, tietokonetta, lämpökameraa yms ilman että akut on heti loppu. Tutkavaroitin myös ja datalinkki. Tutkaan ei sähkö riittäne edes apu:sta? Saako tyhjällä akulla edes kuomua nostettua? Tehokas apu voisi myös startata molemmat moottorit kerralla jolloin säästyy 1-2min
Ja mitä yritit tällä viestittää?
--
Niin paljon kuin Typhoonissa raakaa "runkkua" onkin (josta tällainen vanhan liiton mies tykkää.), niin itse olen vähän pessimisti koneen tulevaisuudelle, esim. rafale näyttää ainakin ulospäin huomattavasti määrätietoisemmalta paketilta tulevaisuuteen. Ehkä näin ajateltuna Typhoon kaipaisi pientä nostetta kokonaisuuteensa.
--
Dassault johtaa FCAS-projektia ja ranskalaiset ovat kovia vetämään kotiin päin.Voisiko olla, että ero Typhoonin ja Rafalen välillä pienenisi tulevaisuudessa? FCAS-projektista luulisi ammennettavan teknologiaa sekä Rafalen että Typhoonin kehitykseen. Projektissahan on nyt Typhoon-käyttäjistä mukana Saksan lisäksi myös Espanja.
Ota 1, niin vanteen puristus helpottaa.
On koomista lukea viestejäsi, joissa valitat offtopicista etkä itse tuo keskusteluun mitään. Nytkin ehdittiin kirjoittaa 1+3 viestiä tankkereista, niin olit jo kärppänä paikalla
Olisiko Typhoon kuitenkin, jos sen ja Rafalen väliltä pitäisi valita, parempi meille, koska BAEn kanssa on jo pitkä hyvä kokemus Hawkien kautta ja yhteistyö toimii brittien kanssa hyvin. Ja koen britit luotettavammaksi kuin ranskalaiset.
Olisiko Typhoon kuitenkin, jos sen ja Rafalen väliltä pitäisi valita, parempi meille, koska BAEn kanssa on jo pitkä hyvä kokemus Hawkien kautta ja yhteistyö toimii brittien kanssa hyvin. Ja koen britit luotettavammaksi kuin ranskalaiset.
Minä haluaisin Rafalen ohjaamoon datalinkillä tietoa ilmatilanteesta, jonka tuottaisi keskivalvontatutka. Niillä on pitkä kantama ja niitä on monta. Ei tarvisi omaa tutkaa polttaa ollenkaan.
Mitenköhän yhteyden saisi toimimaan? Thalesin valmistamat tutkat ja Dassaultin valmistama kone. Kinkkinen probleema. Vaatisi varmaan useita päiviä ratkaista.
Itse asiassa Viron samanlainen groundmasteri näkee melkein Kuopioon asti, joten siitäkin voisi saada datavirtaa.
Minä haluaisin Rafalen ohjaamoon datalinkillä tietoa ilmatilanteesta, jonka tuottaisi keskivalvontatutka. Niillä on pitkä kantama ja niitä on monta. Ei tarvisi omaa tutkaa polttaa ollenkaan.
Mitenköhän yhteyden saisi toimimaan? Thalesin valmistamat tutkat ja Dassaultin valmistama kone. Kinkkinen probleema. Vaatisi varmaan useita päiviä ratkaista.
1) Link16Minä haluaisin Rafalen ohjaamoon datalinkillä tietoa ilmatilanteesta, jonka tuottaisi keskivalvontatutka. Niillä on pitkä kantama ja niitä on monta. Ei tarvisi omaa tutkaa polttaa ollenkaan.
Mitenköhän yhteyden saisi toimimaan? Thalesin valmistamat tutkat ja Dassaultin valmistama kone. Kinkkinen probleema. Vaatisi varmaan useita päiviä ratkaista.
Itse asiassa Viron samanlainen groundmasteri näkee melkein Kuopioon asti, joten siitäkin voisi saada datavirtaa.
En luottaisi tuohon enempää kuin muidenkaan koneiden kotisivuihin. Sellaisella ei julkaista huonoja uutisia.
Patu ei tajunnut olennaisinta. Eli voiko thales keva häiritä vihollisen lentäviä tutkia. Ohjuksia luultavasti ei koska taajuus isompi.Jatkanpa vielä sen verran, että eiköhän tuo jo saada tämän uuden HawkLinkin kautta Hawkeihinkin.
@Patu tuossa sanoi olennaisimmat. Kun tieto jostain saadaan ilmavalvontakuvaan, saadaan se kyllä lentokoneeseenkin.