Eurofighter Typhoon

tutka

Kapteeni
Jep, tuo Wiredin viittaama artikkeli on yksi tämän aiheen lähteistä vuosien takaa; ihan hyvää luettavaa. Insinöörien juttu insinööreille : ) (ehjä linkki artikkeliin on https://spectrum.ieee.org/semiconductors/design/the-hunt-for-the-kill-switch/0)

Ja ettei jotkut lokeroivat vitsiniekat lokeroi vahingossa lisää, mainittakoon että artikkelin päähavainto on epäily ranskalaisen elektroniikan tappokytkimestä. Se vaikuttaa oman suosikkini Rafalen hankittavuuteen. Jos kytkin on rautatasolla, sitä voisi olla hyvin vaikea löytää, vaikka Dassaultin lupauksen mukaisesti saataisiin lähdekooditkin.

Mainitsemasi kontrapointit ovat ihan hyviä. Iranin mainitsin sen takia, että ne eivät estäneet Irania pitämästä Tomcateja lentokunnossa ja aseistettuina tähän päivään asti. F-14 & AIM-54 oli myyntihetkellä kaikkesthienointa mitä Amerikalla oli tarjota. Poliittisella koneistolla ei ollut hajua kuinka ohuella pohjalla shaahin valta olikin, ja havainto sattui todella pahasti. Muistamme, että kaikki Tomcatit oli tarkoitus tuhota vuonna 2006, jotta museoihin ei päätyisi osia joita Iran voisi varastaa. Kipeä juttu edelleen. Koneiden myyjällä on pitkä muisti ja käsky kytkimestä on saattanut olla voimassa hyvin pitkään, jos sellainen on. Nyt kaikille koneille rakentunut logistiikkaketju täydentää sitä hyvin, mutta ei tee sitä tarpeettomaksi, jos sellainen on aiemmin päätetty haluta.
 
Viimeksi muokattu:

magitsu

Ylipäällikkö
Joo, F-14:n ajoista ollaan vain siirrytty siihen, että suorituskyky tehdään pitkälti ohjelmistoilla. Verkotutaan keskenään ihan eri malliin. Jos kehitys lopahtaa niin huonosti käy. F-14:n saa pidettyä lentokunnossa helpommin.
 

Slammer

Kenraali
No ei se noinkaan ihan mene. Softa mahdollistaa helpomman päivittämisen, uudet integraatiot jne. Mutta ei saman kyvykkyyden ylläpitäminen sinänsä mitenkään vaadi softan kehittämistä, eli kyllä ne koneet lentokunnossa saa pidettyä. Hiljalleen ne jäävät kehityksestä jälkeen, mutta niin ovat jääneet ne Tomcatitkin.

Tappokytkimistä on huhuiltu vähintään DX-hankinnasta lähtien. Niiden piilottaminen koneeseen ei oikeasti ole se suurin ongelma, suurin ongelma on rakentaa luotettava, turvallinen ja huomaamaton linkki jolla sen saa aktivoitua. Se on suurin syy miksen pidä moisen kytkimien olemassaoloa kamalan todennäköisenä.
 

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Jep, tuo Wiredin viittaama artikkeli on yksi tämän aiheen lähteistä vuosien takaa; ihan hyvää luettavaa. Insinöörien juttu insinööreille : ) (ehjä linkki artikkeliin on https://spectrum.ieee.org/semiconductors/design/the-hunt-for-the-kill-switch/0)

Ja ettei jotkut lokeroivat vitsiniekat lokeroi vahingossa lisää, mainittakoon että artikkelin päähavainto on epäily ranskalaisen elektroniikan tappokytkimestä. Se vaikuttaa oman suosikkini Rafalen hankittavuuteen. Jos kytkin on rautatasolla, sitä voisi olla hyvin vaikea löytää, vaikka Dassaultin lupauksen mukaisesti saataisiin lähdekooditkin.

Mainitsemasi kontrapointit ovat ihan hyviä. Iranin mainitsin sen takia, että ne eivät estäneet Irania pitämästä Tomcateja lentokunnossa ja aseistettuina tähän päivään asti. F-14 & AIM-54 oli myyntihetkellä kaikkesthienointa mitä Amerikalla oli tarjota. Poliittisella koneistolla ei ollut hajua kuinka ohuella pohjalla shaahin valta olikin, ja havainto sattui todella pahasti. Muistamme, että kaikki Tomcatit oli tarkoitus tuhota vuonna 2006, jotta museoihin ei päätyisi osia joita Iran voisi varastaa. Kipeä juttu edelleen. Koneiden myyjällä on pitkä muisti ja käsky kytkimestä on saattanut olla voimassa hyvin pitkään, jos sellainen on. Nyt kaikille koneille rakentunut logistiikkaketju täydentää sitä hyvin, mutta ei tee sitä tarpeettomaksi, jos sellainen on aiemmin päätetty haluta.
Iranin kohdalla taisi viedä vuosia, ellei vuosikymmeniä että saivat rakennettua kyvyn ylläpitää F14 laivastoaan.
Ainakin jossan vaiheessa lentäviä koneita oli yksittäiskappaleita. Sittemmin tilanne on käsittääkseni parantunut.
 

magitsu

Ylipäällikkö
Muistamme, että kaikki Tomcatit oli tarkoitus tuhota vuonna 2006, jotta museoihin ei päätyisi osia joita Iran voisi varastaa. Kipeä juttu edelleen.
Mukana on ehkä hieman urbaania legendaa.
F-14 oli todella työläs huoltaa ja varsin onnettomuusherkkä. Molempien osalta siirtymä Super Hornetiin oli iso loikka, vaikka sinänsä tilastoarvoissa suorituskyky laski.

Esim. tässä on yksi nopeasti vastaan tullut SH-kuskiksi esittäytyvän mielipide asiaan:
https://www.reddit.com/r/aviation/comments/a85vbw/_/ec94xwf
Laitetaan myös mukava tarina perään:
https://www.reddit.com/r/WarplanePorn/comments/a7enev/_/ec3f19o https://www.reddit.com/r/WarplanePorn/comments/a7enev/_/ec3n6cb https://www.reddit.com/r/WarplanePorn/comments/a7enev/_/ec3wznh
 
Viimeksi muokattu:

tutka

Kapteeni
Mukana on ehkä hieman urbaania legendaa.
No jaa, oli se ihan totinen projekti, vaikka ne toki ovatkin "... maybe the equivalent of Chevrolets in Cuba. They become relics of a past era,"

https://www.deseretnews.com/article/680195918/US-to-shred-F-14s-deny-Iran-any-parts.html
When it retired the F-14 last fall, the Defense Department intended to destroy spare parts unique to the Tomcat but sell thousands of others that could be used on other aircraft. It suspended sales of all F-14 parts after The Associated Press reported in January that buyers for Iran, China and other countries had exploited gaps in surplus-sale security to acquire sensitive U.S. military gear, including F-14 parts.
Snodgrass said only key computers were taken out and ejection systems disabled on planes delivered to museums in past years. This year, when an F-14 went on display at a Miami museum, virtually everything was removed, leaving only a shell, said Snodgrass, now of St. Augustine, Fla.
 
Viimeksi muokattu:

magitsu

Ylipäällikkö
Joo, käytöstä poistetut Tomcatit tuhottiin ettei niitä valuisi kauppasaarron alla olevaan maahan.
Vähän eri asia kuin vihjata, että Tomcatit poistettiin käytöstä Iraniiin liittyvistä syistä.
 
Top