Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei minulla varmaa tietoa ole, muistelen vaan Selexin edustajan joskus sanoneen näin. Uusi tekniikka vaatii tosiaan kehitystyön rahoitusta.

CCD-kennot ovat kehittyneet viimeisen 30 vuoden aikana huomattavasti. Esimerkiksi LANTIRNin aikoinaan mullistava 256x256-resoluutio on jo kivikautta, 1024x1024 on nykyään uusissa järjestelmissä aivan tavallinen. Luulisi että Selex olisi ruuvannut vähän uudempia kennoja laitteisiinsa, varmaan aika lailla pakkokin kun vanhempia ei varmaan enää edes valmisteta.
Noin karkeasti, resoluution nelinkertaistaminen antaa kaksi kertaa paremman kantaman. Vaikka Skyward on pienempi kuin PIRATE niin on aivan mahdollista että uusilla kennoilla sen suorituskyky on ainakin joiltain osin parempi.

Toki kyseessä on perusratkaisultaan vähän vanhahtava keilaava järjestelmä joka asettaa jonkunverran rajoituksia suorituskyvylle vaikka komponentteja olisi uusittukin.
 
Noin karkeasti, resoluution nelinkertaistaminen antaa kaksi kertaa paremman kantaman. Vaikka Skyward on pienempi kuin PIRATE niin on aivan mahdollista että uusilla kennoilla sen suorituskyky on ainakin joiltain osin parempi.

Voi ollakin. Tosin ei ne PIRATEnkaan sisuskalut ihan 90-luvun alusta ole, kun se on tullut tuotantoon 00-luvun puolivälissä. En pikaisella kaivelulla löydä tuota muistelemani lähdettä, mutta muistelen että Skyward käyttää pitkälti samaa teknologiaa kuin PIRATE mutta pienemmässä muodossa ja Gripenissä vain LWIR-taajuusalueella, kun PIRATE toimii MWIR/LWIR-alueilla, mitkä voisivat selittää tuota mainittua suorituskykyeroa.
 
Kävin eilen Helsingissä. Mielestäni tuo mainoskuva vilahti myös Musiikkitalon suurella valomainosseinällä. Siksi sen ratikan ikkunasta nopeasti tunnistin.
Musiikkitalon näytöllä pyörii Eurofighter mainosvideo, musiikkitalo sijaitseekin sopivasti eduskuntatalon edessä. Lontoossa on Eurofighter mainoksia Westminsterin metroasemalla, mikä sijaitsee Britannian parlamentin edustalla. Ei taida BAE tietää, että todelliset päätökset tehdään ABC-liikenneasemien kahvioissa. :)
 
Aika liberaali näkemys... Kyllä ne todelliset päätökset tehdään yhä SEOn kulmapöydässä.
Lähin Seo Alajärvellä reilun tunnin päästä Seinäjoella. Lähämpää löytyy kymmenkunta ABCtä niitä juurikaan etsimättä. Seota taas saa metsästää kokonaisen sissipataljoonan - tai vähintään komppanian kanssa, että sellaisen täältä Suomen maasta löytää.
 
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...013.792816111.1550816323-590482162.1545142792

Onko tästä EF:n elso versiosta ollut jotain tarkempaa tietoa vai onko markkinamiehien unelmoinnista kyse vain? Äkkiseltään katsoen artikkelit koskeva vain nykyisiä EW-ominaisuuksia.

Lisäksi kolahti silmäkulmaan tuo väite F-35:sen ”blackboxista”, joka estäisi konetta lähtemästä lentoon, jos jenkit niin haluaisivat. Tästähän on foliohattuiltu ennenkin, mutta onko Tymphoonin kehitysjohtajalla oikeaa faktapohjaa tähän vai meneekö hänelläkin mutuiluksi ja pelotteluksi tämä?
 
Jos olisin tuntematon valloittaja, niin ottaisin ensin Ruotsin. Heidän armeija kun on helpompi vastus.
Sen jälkeen Suomen hävittäjällä ei ole niin paljoa väliä, oli mikä tahansa.
 
Lisäksi kolahti silmäkulmaan tuo väite F-35:sen ”blackboxista”, joka estäisi konetta lähtemästä lentoon, jos jenkit niin haluaisivat. Tästähän on foliohattuiltu ennenkin, mutta onko Tymphoonin kehitysjohtajalla oikeaa faktapohjaa tähän vai meneekö hänelläkin mutuiluksi ja pelotteluksi tämä?
Ei ollut kehitysjohtajan sanoma vaan sen eversti Rebellon.
Armotonta paskapuhetta tietysti.
 
Eipä näille kovasti löydy lähteitä, ei myöskään kumoavalle tiedolle. Sitkeä huhu se on joissain sellaisissakin piireissä, joita olen tavannut tämän blogosfäärin ulkopuolella. Joka tapauksessa eston/"tappokytkimen" tekeminen on melko triviaali operaatio tehdä järjestelmiin, joiden lähdekoodi ei ole saatavissa, ja joissa on väylä RF-piiriltä vastaanottamassa signaaleja. Jos järjestelmä on tarpeeksi monimutkainen, tuollaista koodinpätkää ei voi reverse-engineerata.

Ei tämä ole mikään foliohattuasia, vaan salassa pidettävä asia. Jos sellainen on löydetty, sekin lienee salasa pidettävä asia. Jos joku on onnistunut selvittämään, ettei sellaista ole, sekin lienee turvaluokassa 1. Mutta ei kantsi pitää mitenkään itsestäänselvänä, ettei sellaista ole. Varsinkaan Iranin vallankumouksen jälkeen.

E: Yksinkertaisin väline tuollaisen toteuttamiseen on gps-signaalin sotilaspuoli. Siellä kaikki kulkee kryptattuna ja asiakaskohtaisesti allekirjoitettuna. Sekaan voi hyvin mahtua jotakin ylimääräistä, taikka avaimen revokointi voi johtaa kummallisiin seurauksiin päätelaitteessa.

E2: Mutta mitäpä tuosta enempää vääntämään; ei ole dataa saatavilla. Voihan sitä pitää paskapuheena jos haluaa; ei asia tällä foorumilla selviä. Ammattimaisia takaportinmetsästäjiä tunnen useita ja niille tämä problematiikka on arkipäivää. Niille kysymys on "Miksi ihmeessä ei olisi?" ja vastaus "ainakaan ei jätettäisi etsimättä, vaikka toimittaja olisi kuka vain." Hälyttävää olisi, jos ei ole mahdollista etsiä.
 
Viimeksi muokattu:
1) Sellaista ei tarvita. Epäsuoria keinoja saada koneet kyvyttömiksi on ilmankin. Esim. varaosatuotanto, lisäpuikkojen toimituksen ikävä tyrehtyminen - hittoako sitä koneella tekee ilman aseita? Sulku tietoverkoista...
2) Hankkeessa lukuisia partnereita syynäämässä sellaisen varalta
3) Helvetin huono idea jos aiot saada ikinä enää kauppaa ajoiksi sellaisen paljastuttua - ei vain sille yhdelle suuttuneelle kärpäsenpaskalle vaan kaikille

Näiden perusteella sanoisin, että vastuu näytöstä on sillä joka ehdottaa moisen olemassaoloa. Koska nämä ovat yksinkertaisempi selitys.

Vai vielä kumoavalle tiedolle pitäisi olla lähteitä. Miten tällaista voi edes kuvitella pystyttävän kumoamaan?
Jos jokin asia on teknisesti "helppoa" niin se ei ole sitä enää kun otetaan vaikutukset huomioon. Vain insinööri näkee pelkän kytkimen.
 
Viimeksi muokattu:
Näiden perusteella sanoisin, että vastuu näytöstä on sillä joka ehdottaa moisen olemassaoloa. Koska nämä ovat yksinkertaisempi selitys.

Voihan niin sanoa. Yksinkertaisinta on olettaa, että musta laatikko tekee vain sen mitä myyjän käyttöohjeessa kerrotaan. Kuitenkin monet pohtii ja etsii moisia työkseen, myös ja varsinkin sotateollisuudessa. Mustien laatikoiden olemus ja sisus on vaan niin kovasti jotakin muuta kuin mitä oli muutama vuosikymmen sitten. Piilottaminen on niin paljon helpompaa nykyään, ja turvallisuusluokitusten kerroksellisuus (plus elektroniikan monimutkaisuus sekä fyysisellä että loogisella puolella) tekee aika pieneksi sen joukon, joka voi yrittää kaikkein syvimpiä tasoja tonkia. Mutta ei siihen kannata tässä sen enempää pysähtyä, jokainen saa pitää oman näkemyksensä.
 
Olisi aika köyhää, jos insinöörejä ei olisi. Puukeihäitä ja niin edelleen. On ihan hyvä, että on ihmisiä jotka analysoivat tällaisia aspekteja työkseen, niin kaikkien ei tarvitse. Monet eivät edes halua, ja insinöörin työ tapahtuukin sen takia aika lailla kulissien takana. Sitten on toki myös reaalipolitiikkaihmiset, jotka ohjaavat näitä insinöörejä toimimaan kunkin valtion tai organisaation intressien hyväksi, kukin tahollaan ja tehtävässään. On myös oleellista ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja ajattelevat eri tavoin, omine vahvuuksineen. Siitä syntyy ihmiskunnan voima. Ei kannata lokeroida, kannattaa yhdistää voimia. Jos osaa. Jos ei osaa, voi lyödä vitsiksi "jos viitsii".

Iranin trauman jälkeen ei ole mitenkään epäuskottavaa ajatella, että FMS:n läpi myydyssä kalustossa pyrittäisiin pitämään kill switchejä.

Eurofighter on siitä mielenkiintoinen tuote, että on vaikeaa keksiä mikä olisi sellainen taho, joka moisen estomekanismin kykenisi asentamaan. En usko, että kukaan osallistujavaltioista suostuisi antamaan avaimia yhden osakkaan käsiin, ja komponentit eivät liene riittävästi yhden tahon käsissä. Mutta alkuperäiseen kysymykseen:
Tästähän on foliohattuiltu ennenkin, mutta onko Tymphoonin kehitysjohtajalla oikeaa faktapohjaa tähän vai meneekö hänelläkin mutuiluksi ja pelotteluksi tämä?
...vastaus lienee, että kenraali Rebellolla voi olla tietoa, tai sitten ei. Ainakin hänellä melko varmasti on asiasta enemmän tietoa kuin yhdelläkään meistä. Sanoo oma maallikkojärki mitä vain. Sitten voi spekuloida, perustuuko lausunto tietoon vai onko se hämäys. Sitäkään ei voi maallikko tietää.
 
Viimeksi muokattu:
10 vuotta vanha aihe.
https://www.wired.com/2008/05/pentagon-looks/

Takaportti olisi riski tekijälleen ja kaikille käyttäjille. Luultavasti merkittävästi isompi kuin potentiaalinen hyöty. Edelleen pidän tarpeettomuutta parhaana perusteena siitä miksi ei tarvitse uskoa sellaisen olemassaoloon ilman näyttöä. Koneet pysähtyy hyvin nopeasti jos pääsy tietoverkkoihin, logistiikkaketjuun ja sopivan aseistuksen täydennykseen lakkaaa. Etenkin logistiikkaketjut on nykyään niin monimutkaisia, ettei niitä voi mitenkään ulkopuolinen korvata F-35 kokoisessa hankkeessa. Softakehitys ei myöskään luultavasti onnistuisi ilman alkuperäistä kokemusta koneen rakentamisesta.
Esimerkiksi kaikkien käyttäjien (en ole varma Israelista) uhkakirjastojen softalabrat on Yhdysvalloissa. Siinäpä vasta nalkki.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top