Eurofighter Typhoon

Tuossa BusinessInsiderin juttu aiheesta. Vain neljä konetta on käytettävissä, koska enempään ei ole ilmataisteluohjuksia. Haloo! Entä pommitustehtävät tai liittolaisten toimittamat ohjustäydennykset?

Onhan se neljä tietenkin kärjistäen sanottu, mutta kyllä se vahvasti suuntaa antaa.
 

Eurofighter päivittyy HX-aikataulussa – koneeseen tehokkaammat aseet ja moottorit

Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjän kehitystyö jatkuu mittavasti nykyisestäänkin.
Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, EUROJET Turbo GmbH ja NETMA (NATO:n Eurofighterin ja Tornadon kehitysyhtiö) ovat allekirjoittaneet sopimukset yhteensä 53,7 miljoonan euron arvoisesta investoinnista Eurofighterin kehityspotentiaalin selvitystyöhön.

Sopimus kattaa pitkällä aikavälillä kehitettävien ominaisuuksien selvitystyötä Eurofighter-koneeseen ja EJ200-moottoriin.
Koneen osalta selvitysprojekti kestää 19 kuukautta ja moottorin osien osalta 9 kuukautta.
Tavoitteena on kehittää asejärjestelmien infrastruktuuria ja moottoria siten, että Eurofighterin operatiivinen tehokkuus paranee ja sekä koneen taistelukyky että käytettävyys säilyvät tulevina vuosikymmeninä.

Kehityssopimusten myötä koneen kehityspotentiaalia tutkitaan pitkäjänteisesti monilla eri alueilla. Näitä ovat muun muassa:

  • Tehtäviä tukeva järjestelmäarkkitehtuuri: tavoitteena lisätä kykyä tuottaa, välittää ja hyödyntää lisääntyvää digitaalista tietoa, sekä koneessa (kehittyneet monispektriset sensorit) että koneen ulkopuolella (tehokkaat taktiset datalinkit), ja varmistaa että kone kykenee torjumaan tulevaisuuden kyberuhkia. Tämä vahvistaa Eurofighterin elektronisen sodankäynnin kyvykkyyksiä ja kykyä toimia tulevaisuuden monimutkaisessa ja epävarmassa taisteluympäristössä.
  • Ihmisen ja koneen välinen käyttöliittymä: parannetut ohjaamon näytöt ja hallintalaitteet mahdollistavat yhä vaativampien tehtävien suorittamisen sekä yhteistoiminnan ilmassa, maalla ja merellä.
  • Operatiivinen joustavuus: Uudet joustavat virta- ja jäähdytysteknologiat sekä kehittyneempien aseiden integraatio mahdollistavat lentämisen useammilla tehtäväkokoonpanoilla.
  • Moottorin suorituskyky: EJ200-moottorissa kehitetään neljää eri osa-aluetta; pidennetään osien elinkaarta, parannetaan työntövoimaa, selviytymiskykyä sekä hallintajärjestelmiä.
 

Eurofighter päivittyy HX-aikataulussa – koneeseen tehokkaammat aseet ja moottorit

Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjän kehitystyö jatkuu mittavasti nykyisestäänkin.
Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, EUROJET Turbo GmbH ja NETMA (NATO:n Eurofighterin ja Tornadon kehitysyhtiö) ovat allekirjoittaneet sopimukset yhteensä 53,7 miljoonan euron arvoisesta investoinnista Eurofighterin kehityspotentiaalin selvitystyöhön.

Sopimus kattaa pitkällä aikavälillä kehitettävien ominaisuuksien selvitystyötä Eurofighter-koneeseen ja EJ200-moottoriin.
Koneen osalta selvitysprojekti kestää 19 kuukautta ja moottorin osien osalta 9 kuukautta.
Tavoitteena on kehittää asejärjestelmien infrastruktuuria ja moottoria siten, että Eurofighterin operatiivinen tehokkuus paranee ja sekä koneen taistelukyky että käytettävyys säilyvät tulevina vuosikymmeninä.

Kehityssopimusten myötä koneen kehityspotentiaalia tutkitaan pitkäjänteisesti monilla eri alueilla. Näitä ovat muun muassa:

  • Tehtäviä tukeva järjestelmäarkkitehtuuri: tavoitteena lisätä kykyä tuottaa, välittää ja hyödyntää lisääntyvää digitaalista tietoa, sekä koneessa (kehittyneet monispektriset sensorit) että koneen ulkopuolella (tehokkaat taktiset datalinkit), ja varmistaa että kone kykenee torjumaan tulevaisuuden kyberuhkia. Tämä vahvistaa Eurofighterin elektronisen sodankäynnin kyvykkyyksiä ja kykyä toimia tulevaisuuden monimutkaisessa ja epävarmassa taisteluympäristössä.
  • Ihmisen ja koneen välinen käyttöliittymä: parannetut ohjaamon näytöt ja hallintalaitteet mahdollistavat yhä vaativampien tehtävien suorittamisen sekä yhteistoiminnan ilmassa, maalla ja merellä.
  • Operatiivinen joustavuus: Uudet joustavat virta- ja jäähdytysteknologiat sekä kehittyneempien aseiden integraatio mahdollistavat lentämisen useammilla tehtäväkokoonpanoilla.
  • Moottorin suorituskyky: EJ200-moottorissa kehitetään neljää eri osa-aluetta; pidennetään osien elinkaarta, parannetaan työntövoimaa, selviytymiskykyä sekä hallintajärjestelmiä.

Mainio juttu, (y) mutta Siivet-lehden otsikko oli kyllä täysin harhaanjohtava itse asian kanssa :rolleyes:

Tulee mieleen savolainen projekti, joka on valmis, kunhan aloittaminen on vain ensin saatu selvitettyä.
 
Mainio juttu, (y) mutta Siivet-lehden otsikko oli kyllä täysin harhaanjohtava itse asian kanssa :rolleyes:

Tulee mieleen savolainen projekti, joka on valmis, kunhan aloittaminen on vain ensin saatu selvitettyä.
No, jos HX:n elinkaari jatkuu vuoteen ~ 2060, voi otsikko pitää jopa paikkansa...
 
Mainio juttu, (y) mutta Siivet-lehden otsikko oli kyllä täysin harhaanjohtava itse asian kanssa :rolleyes:

Tulee mieleen savolainen projekti, joka on valmis, kunhan aloittaminen on vain ensin saatu selvitettyä.

Jutun perusyeella nyt tosiaan vasta selvitellään onko päivittäminen mahdollista. Toteutus on kokonaan eri tarina. Se ei kai ole uutinen että Typhoonissa on ainakin periaatteessa reilusti käyttämätöntä potentiaalia. Tai toisin muotoillen sitä on tähän saakka kehitetty laiskasti.
 
Mainio juttu, (y) mutta Siivet-lehden otsikko oli kyllä täysin harhaanjohtava itse asian kanssa :rolleyes:

Tulee mieleen savolainen projekti, joka on valmis, kunhan aloittaminen on vain ensin saatu selvitettyä.
Minusta koko EFA:n markkinointi ja kehittäminen on perin sekavaa soppaa edelleenkin. Tiettävästi BAE on panostanut eniten konetyypin kehittämiseen ja asejärjestelmien integraatioon omille ilmavoimillensa. BAE markkinoi myös näkyvimmin ja pilotit, jotka esittelevät tilaisuuksissa konetta ovat RAF:tä, kuten Paul Smith, vaikka Sakemannit ja Italiaanot saattavat lennellä näytöksissä promoilemassa.

Sitten Airbus mainostaa konetta omilla sivuillansa ja omana tuotteenaan:unsure:.

Edit. koskahan nuo uudet näytöt yms. on saatavilla koneisiin? AESA:n kanssa on mennyt iäisyys ja USA:lla on ollut AESA yli vuosikymmenen koneissaan. Jenkkikoneet ovat selkeästi kehityksessä edellä eurooppalaisia. Uusia juttuja kyllä kehitellään, mutta kykyjen tuominen käyttöön kestää turkasen kauan. Rafalella menee kyllä tässä paremmin.
 
Kun tässä katsoo tuota Eurofighter Typhoonin hintaa niin ihmettelen miten meinaavat 64 saada mahtumaan meidän budjettiraamiin.

Kuwaitille myytiin 28 pikkaisen alle 8 miljardiin euroon, Qatarille 24 5 miljardiin euroon. Ei edes 10 miljardiin mahdu näillä hinnoilla kuin 36-48 konetta. En tajua mitenkä näin kallis voi olla, kun Rafalekin on huomattavasti halvempi 36 Rafalea kun ilman Intia-modauksia oli 6 miljardia euroa, niin Rafalea voisi justiinsa 10 miljardilla saada tuon 64 kappaletta. Typhoonia ei sitäkään.

Millä ilveellä nämä meinaavat voittaa. Vai ovatko mukana vain nimellisesti.
 
Kun tässä katsoo tuota Eurofighter Typhoonin hintaa niin ihmettelen miten meinaavat 64 saada mahtumaan meidän budjettiraamiin.

Kuwaitille myytiin 28 pikkaisen alle 8 miljardiin euroon, Qatarille 24 5 miljardiin euroon. Ei edes 10 miljardiin mahdu näillä hinnoilla kuin 36-48 konetta. En tajua mitenkä näin kallis voi olla, kun Rafalekin on huomattavasti halvempi 36 Rafalea kun ilman Intia-modauksia oli 6 miljardia euroa, niin Rafalea voisi justiinsa 10 miljardilla saada tuon 64 kappaletta. Typhoonia ei sitäkään.

Millä ilveellä nämä meinaavat voittaa. Vai ovatko mukana vain nimellisesti.
Et ihan oikeasti voi käyttää noita muita kauppoja referensseinä meille. Arabien ostokset saattavat pitää sisällään (ja luultavasti pitävät) esimerkiksi koneiden koko ylläpidon 20-vuodelle.
 
Briteillä hyvä kokemukset uusimmasta Typhoon versiosta

Olisi mukavaa tietää, millä varustuksella tämä F-16 on ollut liikkeellä; lieneekö Aggressoreita vai rivikoneita:
We had a bespoke mission data written for Red Flag and our survivability meant that I had one F16 pilot tell me, ‘we treat you like a low observable stealth platform, because we just can’t see you to shoot you.’ That’s a real good news story.
 
Olisi mukavaa tietää, millä varustuksella tämä F-16 on ollut liikkeellä; lieneekö Aggressoreita vai rivikoneita:

Eipä ole tarkempaa tietoa F-16:n varustelusta. Aiemmissa Red Flag harjoituksessa Gripeneistä oli sanottu samaa - että pääsivät vähän turhankin lähelle muiden maiden koneita ennen kuin ne havaittiin.
 
En luottaisi tuohon enempää kuin muidenkaan koneiden kotisivuihin. Sellaisella ei julkaista huonoja uutisia.

PR-kamaa tietysti. Mutta jos brittikoneita olisi pudonnut Irakin tai Syyrian alueella alasammuttuna tai moottoriongelman tms vian takia siitä varmasti olisi ollut juttua lehdissä.
Samoin saudien Typhoon lisätilaus sen jälkeen kun olivat koneitaan käyttäneet taistelulennoilla Jemenissä ja ISIS-kohteita vastaan kertoo minusta siitä että Typhoonista on positiiviset kokemukset.
 
PR-kamaa tietysti. Mutta jos brittikoneita olisi pudonnut Irakin tai Syyrian alueella alasammuttuna tai moottoriongelman tms vian takia siitä varmasti olisi ollut juttua lehdissä.
Samoin saudien Typhoon lisätilaus sen jälkeen kun olivat koneitaan käyttäneet taistelulennoilla Jemenissä ja ISIS-kohteita vastaan kertoo minusta siitä että Typhoonista on positiiviset kokemukset.

Onhan noita typhooneja on tullut tonttiin pilottien virheiden takia ja muutama tekniikan petettyä, mutta alas ei ole ammuttu yhtäkään.
 
Ilmavoimat olivat aiemmin halunneet ilmeisesti 2-3 kappaletta Airbus A330 MRTT - ilmatankkauskoneita, mutta silloin katsottiin sen olevan liian kallista. Koska Airbus on yksi Eurofighter Typhoonin valmistajista, näkisin itse sen olevan mahdollista, että Typhoonin mukana tulisi vaikka tuo 3 A330 MRTT:tä. Tuolla saataisiin yksi ilmavoimien pitkään haluttu suorituskyky hankittua. Enää ei tarvitsisi odotella, että joskos kaikki galaksit tähtineen on oikeassa asennossa vuorovaikuttaakseen politiikojen aivoihin justiinsa sopivalla tavalla, että politiikot antaisivat tuen ilmatankkauskoneiden hankinnalle.
 
  • Tykkää
Reactions: aps
Onhan noita typhooneja on tullut tonttiin pilottien virheiden takia ja muutama tekniikan petettyä, mutta alas ei ole ammuttu yhtäkään.

Mistäpä noitakaan tietää? Voin kuvitella, että arabikulttuurissa alasampuminen yritettäisiin peittää loppuun asti...

 
Ilmavoimat olivat aiemmin halunneet ilmeisesti 2-3 kappaletta Airbus A330 MRTT - ilmatankkauskoneita, mutta silloin katsottiin sen olevan liian kallista. Koska Airbus on yksi Eurofighter Typhoonin valmistajista, näkisin itse sen olevan mahdollista, että Typhoonin mukana tulisi vaikka tuo 3 A330 MRTT:tä. Tuolla saataisiin yksi ilmavoimien pitkään haluttu suorituskyky hankittua. Enää ei tarvitsisi odotella, että joskos kaikki galaksit tähtineen on oikeassa asennossa vuorovaikuttaakseen politiikojen aivoihin justiinsa sopivalla tavalla, että politiikot antaisivat tuen ilmatankkauskoneiden hankinnalle.
Eikö ennemminkin kannattaisi hommata vanhoja Finnairin a340-koneita ja modauttaa niitä? Koneita joilla ei enää kannata ajaa 24/7 matkoja toiselle puolelle maapalloa. Käyttöikää jäljellä mutta polttoainetalous ei enää tätäpäivää kansainvälisessä kilpailukyvyssä. Ne eivät varmasti maksaisi paljoa hankkia.
 
Ja olisi vielä hienoa, että ilmatankkauskoneen saisi modattua niin, että rauhan aikana sen voisi ladata vedellä ja esim. auttaa metsäpalojen sammuttamisessa. Siitä saisi myös muille viranomaisille hyötyä.
 
Eikö ennemminkin kannattaisi hommata vanhoja Finnairin a340-koneita ja modauttaa niitä? Koneita joilla ei enää kannata ajaa 24/7 matkoja toiselle puolelle maapalloa. Käyttöikää jäljellä mutta polttoainetalous ei enää tätäpäivää kansainvälisessä kilpailukyvyssä. Ne eivät varmasti maksaisi paljoa hankkia.

Ison matkustajakoneen modaus ei taida olla ihan pikkujuttu. A330 MRTT oli halpa ja tehokas hanke (suhteellisesti..) sen takia, että A330 ja A340 jakavat saman siiven mutta eri määrän moottoreita. Näin A330:ssa oli siiven rakenteissa valmis piste, johon tankkauslaite koreineen voitiin asentaa. Oli siiven lujuudet, aerodynamiikka sekä polttoaineen putkituksille paikat valmiina.

Muutoinkin vanhan koneen pitäminen lentokelpoisena voi käydä kalliiksi, ja siviilimarkkinoilla vanhat koneet käytetään tehokkaasti loppuun saakka. Ensin matkustajakoneina pykälä pykälältä havlempiin lentoyhtiöihin, sitten rahtikoneina, ja lopuksi kierrätykseen. Alkuhintahan laajarunkoiselle koneelle on yli 200-250 miljoonaa, joten elinkaari on suunniteltu tarkasti etukäteen. Finnairin A340-koneet ovat jo jossain ihan muualla eikä Finnair ole omistanut niitä itse juuri missään välissä. Liisareita kaikki.

A350:n seisottaminen Turun platalla kuuden tunnin ajan kesäkuun lentonäytöksessä maksoi luultavasti Finnairille enemmän kuin ranskalaisen Airbus-koelentäjän tuominen esityslennon pilotiksi.

Luultavasti halvinta olisi ostaa käytettyjä tankkauskoneita, jos sellaisia löytyisi, taikka sitten hankkia uusia MRTT-koneita. Ne taitaa myös maksaa jotain satoja miljoonia kipalellta. Käytännössä, jos Suomi moista kaipaisi, se panostaisi kansainväliseen tankkeripooliin, ei omiin koneisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top