Eurofighter Typhoon

Ilmavoimat olivat aiemmin halunneet ilmeisesti 2-3 kappaletta Airbus A330 MRTT - ilmatankkauskoneita, mutta silloin katsottiin sen olevan liian kallista. Koska Airbus on yksi Eurofighter Typhoonin valmistajista, näkisin itse sen olevan mahdollista, että Typhoonin mukana tulisi vaikka tuo 3 A330 MRTT:tä. Tuolla saataisiin yksi ilmavoimien pitkään haluttu suorituskyky hankittua. Enää ei tarvitsisi odotella, että joskos kaikki galaksit tähtineen on oikeassa asennossa vuorovaikuttaakseen politiikojen aivoihin justiinsa sopivalla tavalla, että politiikot antaisivat tuen ilmatankkauskoneiden hankinnalle.
Itse en usko että tankkauskoneiden hinta pystyisi radikaalisti muuttumaan hävittäjä hankinnan yhteydessä. Mutta se täytyy sanoa, että tämänkertaista hävittäjäkisaa on ollut mielenkiintosita katsoa. Oma tulkintani on, että F35 hilaa rimaa sen verran korkealle, että muiden tarjokkaiden on täytynyt olla luovia.

Niin paljon kuin Typhoonissa raakaa "runkkua" onkin (josta tällainen vanhan liiton mies tykkää.), niin itse olen vähän pessimisti koneen tulevaisuudelle, esim. rafale näyttää ainakin ulospäin huomattavasti määrätietoisemmalta paketilta tulevaisuuteen. Ehkä näin ajateltuna Typhoon kaipaisi pientä nostetta kokonaisuuteensa.

Niin tai näin, jään itse mielenkiinnolla odottelemaan, tihkuuko lisää tietoa tarjouksista.
 
Mitä hävittäjäkoneen APU tuottaa? Pelkkää paineilmaa vai tuottaako myös sähköä? Voiko pyörittää koneen latureita? Olisi hienoa jos fighteri voisi käyttää radiota, tietokonetta, lämpökameraa yms ilman että akut on heti loppu. Tutkavaroitin myös ja datalinkki. Tutkaan ei sähkö riittäne edes apu:sta? Saako tyhjällä akulla edes kuomua nostettua? Tehokas apu voisi myös startata molemmat moottorit kerralla jolloin säästyy 1-2min
 
Mitä hävittäjäkoneen APU tuottaa? Pelkkää paineilmaa vai tuottaako myös sähköä? Voiko pyörittää koneen latureita? Olisi hienoa jos fighteri voisi käyttää radiota, tietokonetta, lämpökameraa yms ilman että akut on heti loppu. Tutkavaroitin myös ja datalinkki. Tutkaan ei sähkö riittäne edes apu:sta? Saako tyhjällä akulla edes kuomua nostettua? Tehokas apu voisi myös startata molemmat moottorit kerralla jolloin säästyy 1-2min

APU tuottaa paineilmaa, jota voidaan käyttää myös sähköntuotantoon. Useimmissa APUissa on generaattori mukana, joissain kai ei.

Yleensä akut riittävät hyvin kuomujen operoimiseen sekä avioniikan käynnistämiseen (ml radiot joilla saadaan käynnistyslupa, ja testerit, jotka kertovat koneen tilan). Lisävirta kyllä pidetään mieluusti vieressä ja kone on virtajohdoissa aina kun mahdollista, jos sitä operoidaan. Akut pidetään niin kevyinä kuin mahdollista, tietty.

Yleisesti ottaen konetta ei kyllä varmasti käytetä mihinkään akkuvirralla. Joko myllyt päällä, APU päällä taikka kone ulkoisessa virrassa.

APUa tarvitaan ensisijaisesti moottorin käynnistämiseen, joka tapahtuu joko paineilmalla tai harvemmin sähkömoottorilla, tämä vaihtelee. Suihkumoottorin saaminen kierroksille vaatii paljon energiaa ennenkuin polttoaineen syöttö aloitetaan. Kaksimoottorisissa koneissa ensin käynnistetyn paineilmaa käytetään yleensä toisen moottorin käynnistämiseen. Niissä vanhoissa koneissa, joissa ei ole APUa, käynnistys tehtiin joko paineilma- tai akkukärryllä. Sitten oli pikakäynnistyspanoksia joissain torjuntahävittäjissä, että päästään liikkeelle ilman kärryäkin.

Ruotsalaiset Gripenit laittavat APUn päälle myös laskussa ennen kiitotieltä poistumista ja sammuttavat sen vasta moottorin sammuttamisen jälkeen, en tiedä miksi. F404:stä kyllä riittänee tyhjäkäynnilläkin sähkövirtaa ja paineilmaa.

Turun näytöksessä toisessa paikalle saapuneista F-35:sta laitettiin APU ujeltamaan vartti pysäköinnin jälkeen, koska pilotti oli jättänyt ohjainpinnat vinksinvonksin. Sen lisäksi koneen ympärillä oli huoltoporukkaa tuijottamassa ja koskettelemassa erilaisia osia koneesta intensiivisesti APU-käytön ajan; ties tekivätkö muutakin koneelle samalla, tai oliko jonkin häiriön korjauksesta kyse.

Lisää infoa APUista näppärästi Safranin sivuilta, mistä löytyy myös Eurofighterin startteri: (E: oli linkki väärin)

E2: M-346-artikkelissa on hyvä kuvaus eri järjestelmistä esimerkkikoneessa (kappaleessa "Dual Systems"). APU tuottaa 28V DC virtaa, moottorit tuottavat 115V AC virtaa. Näitä sitten käyttää eri osat koneesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mitä yritit tällä viestittää?

Ota 1, niin vanteen puristus helpottaa. :)

On koomista lukea viestejäsi, joissa valitat offtopicista etkä itse tuo keskusteluun mitään. Nytkin ehdittiin kirjoittaa 1+3 viestiä tankkereista, niin olit jo kärppänä paikalla.

--
Niin paljon kuin Typhoonissa raakaa "runkkua" onkin (josta tällainen vanhan liiton mies tykkää.), niin itse olen vähän pessimisti koneen tulevaisuudelle, esim. rafale näyttää ainakin ulospäin huomattavasti määrätietoisemmalta paketilta tulevaisuuteen. Ehkä näin ajateltuna Typhoon kaipaisi pientä nostetta kokonaisuuteensa.
--

Voisiko olla, että ero Typhoonin ja Rafalen välillä pienenisi tulevaisuudessa? FCAS-projektista luulisi ammennettavan teknologiaa sekä Rafalen että Typhoonin kehitykseen. Projektissahan on nyt Typhoon-käyttäjistä mukana Saksan lisäksi myös Espanja.
 
Voisiko olla, että ero Typhoonin ja Rafalen välillä pienenisi tulevaisuudessa? FCAS-projektista luulisi ammennettavan teknologiaa sekä Rafalen että Typhoonin kehitykseen. Projektissahan on nyt Typhoon-käyttäjistä mukana Saksan lisäksi myös Espanja.
Dassault johtaa FCAS-projektia ja ranskalaiset ovat kovia vetämään kotiin päin.

"“The future combat aircraft will be developed by Dassault Aviation, which will take the control of the program, when there is (industrial) cooperation, the nations must decide, there is always a leading nation, for the FCAS, it will be France,” German Defense Minister Ursula von der Leyen said..."

 
Ota 1, niin vanteen puristus helpottaa. :)

On koomista lukea viestejäsi, joissa valitat offtopicista etkä itse tuo keskusteluun mitään. Nytkin ehdittiin kirjoittaa 1+3 viestiä tankkereista, niin olit jo kärppänä paikalla

Tankkerit on puitu jokaisessa ketjussa jo monta kertaa. Koomista on kun mies laittaa palautetta heippalappuina. Jos on palautetta, niin kasvata poika pallit ja laita yksityisviestinä!
 
Olisiko Typhoon kuitenkin, jos sen ja Rafalen väliltä pitäisi valita, parempi meille, koska BAEn kanssa on jo pitkä hyvä kokemus Hawkien kautta ja yhteistyö toimii brittien kanssa hyvin. Ja koen britit luotettavammaksi kuin ranskalaiset.
 
Olisiko Typhoon kuitenkin, jos sen ja Rafalen väliltä pitäisi valita, parempi meille, koska BAEn kanssa on jo pitkä hyvä kokemus Hawkien kautta ja yhteistyö toimii brittien kanssa hyvin. Ja koen britit luotettavammaksi kuin ranskalaiset.

Suhteiden korostaminen yrityksen kanssa kuulostaa kovin omituiselta. Yritys ei ole ystävä, vaan pikemminkin veljenpoika. Sen tavoite on lypsää asiakkaasta rahat irti. Mistä edes tiedät, kuinka hyvin yhteistyö BAE Systemsin kanssa toimii? Hawkin rungon väsyessä valmistaja yritti myydä törkykalliin remontin, jolle olisi tullut enemmän hintaa kuin koneista aikanaan maksettiin.
 
Olisiko Typhoon kuitenkin, jos sen ja Rafalen väliltä pitäisi valita, parempi meille, koska BAEn kanssa on jo pitkä hyvä kokemus Hawkien kautta ja yhteistyö toimii brittien kanssa hyvin. Ja koen britit luotettavammaksi kuin ranskalaiset.

Minä haluaisin Rafalen ohjaamoon datalinkillä tietoa ilmatilanteesta, jonka tuottaisi keskivalvontatutka. Niillä on pitkä kantama ja niitä on monta. Ei tarvisi omaa tutkaa polttaa ollenkaan.
Mitenköhän yhteyden saisi toimimaan? Thalesin valmistamat tutkat ja Dassaultin valmistama kone. Kinkkinen probleema. Vaatisi varmaan useita päiviä ratkaista.

Itse asiassa Viron samanlainen groundmasteri näkee melkein Kuopioon asti, joten siitäkin voisi saada datavirtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minä haluaisin Rafalen ohjaamoon datalinkillä tietoa ilmatilanteesta, jonka tuottaisi keskivalvontatutka. Niillä on pitkä kantama ja niitä on monta. Ei tarvisi omaa tutkaa polttaa ollenkaan.
Mitenköhän yhteyden saisi toimimaan? Thalesin valmistamat tutkat ja Dassaultin valmistama kone. Kinkkinen probleema. Vaatisi varmaan useita päiviä ratkaista.

Itse asiassa Viron samanlainen groundmasteri näkee melkein Kuopioon asti, joten siitäkin voisi saada datavirtaa.

Tuon on tosiaan vastakkainen näkökulma. Meillä on siis Hawkit ja suhteet Britanniaan. Sitten meillä on rankalaiset KEVA- ja KAVA-tutkat sekä ranskalaiset Crotale ja APILAS. Typhoon vai Rafale, siinäpä kysymys. :unsure:
 
Minä haluaisin Rafalen ohjaamoon datalinkillä tietoa ilmatilanteesta, jonka tuottaisi keskivalvontatutka. Niillä on pitkä kantama ja niitä on monta. Ei tarvisi omaa tutkaa polttaa ollenkaan.
Mitenköhän yhteyden saisi toimimaan? Thalesin valmistamat tutkat ja Dassaultin valmistama kone. Kinkkinen probleema. Vaatisi varmaan useita päiviä ratkaista.

Tämä toimii jo HN-kalustolla, joten eiköhän se toimi HX:lläkin. Eikä sillä edes ole väliä, tuleeko se tieto kauko-, keski- vai lähivalvontatutkista. Jos tieto on ilmatilannekuvassa, on se myös taistelunjohtajan ja lentäjän käytettävissä.
 
Minä haluaisin Rafalen ohjaamoon datalinkillä tietoa ilmatilanteesta, jonka tuottaisi keskivalvontatutka. Niillä on pitkä kantama ja niitä on monta. Ei tarvisi omaa tutkaa polttaa ollenkaan.
Mitenköhän yhteyden saisi toimimaan? Thalesin valmistamat tutkat ja Dassaultin valmistama kone. Kinkkinen probleema. Vaatisi varmaan useita päiviä ratkaista.

Itse asiassa Viron samanlainen groundmasteri näkee melkein Kuopioon asti, joten siitäkin voisi saada datavirtaa.
1) Link16
2) Näkee toki liki Kuopioon, mutta millä korkeudella on tuolloin tutkahorisontti?
 
Jatkanpa vielä sen verran, että eiköhän tuo jo saada tämän uuden HawkLinkin kautta Hawkeihinkin.
@Patu tuossa sanoi olennaisimmat. Kun tieto jostain saadaan ilmavalvontakuvaan, saadaan se kyllä lentokoneeseenkin.
 
En luottaisi tuohon enempää kuin muidenkaan koneiden kotisivuihin. Sellaisella ei julkaista huonoja uutisia.

Tuossa vielä lyhyt juttu brittien Typhoonin käytöstä. Ovat Syyrian ja Irakin alueelle tehneet 2800 taistelulentoa, joten jonkun verran alkaa olla kokemusta miten kone oikeesti suoriutuu tuon tyyppisistä tehtävistä.

 
Jatkanpa vielä sen verran, että eiköhän tuo jo saada tämän uuden HawkLinkin kautta Hawkeihinkin.
@Patu tuossa sanoi olennaisimmat. Kun tieto jostain saadaan ilmavalvontakuvaan, saadaan se kyllä lentokoneeseenkin.
Patu ei tajunnut olennaisinta. Eli voiko thales keva häiritä vihollisen lentäviä tutkia. Ohjuksia luultavasti ei koska taajuus isompi.
 
Huhta eli putinisti ei myöskään tajunnut mutta se ei ole uutta. Ei paljon pohdiskelu kiinnosta jos se voisi hyödyttää Suomea.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top