Eurofighter Typhoon

Einomies1

Ylipäällikkö
F-16 sakkaa ja menee muistaakseni syöksykierteeseen jos se ottaa liian jyrkän kohtauskulman. Siksi tietokone rajoittaa kohtauskulman 26 asteeseen eikä lentäjä voi sitä ylittää vaikka kiskoisi sauvasta kuinka. Drakenissa on samanlainen ominaisuus mutta ei tietokoneistettua ohjausjärjestelmää, siinä lentäjän pitää vain koko ajan pitää mielessä kaarron aikana että nyt ei kuule yhtään enempää vetoa enää...
Drakenista ja sen supersakkauksesta kertoo "The man" itse ja tieto on kiistämätön:
Kohdasta 3:10 suunnilleen.
 

Samovarius

Kapteeni
Lahjoittaja
En usko, G.91 oli rynnäkkökone, sellainen eurovastine A-4 Skyhawkille. Gnatilla kuitenkin oli matalampi siipikuorma, se oli hieman nopeampi ja lakikorkeuskin suurempi, vaikka samaa moottoria käyttivätkin. Kumpikaan ei kantanut ohjusaseistusta. Kyllä tuo G.91 oli muutenkin matalalentoon optimoitu ja mm. ohjaamo panssaroitu, mille ominaisuudelle Suomen vähissä koneissa ei olisi ollut käyttöä. Voidaan toki kysyä, että oliko Gnatillekaan, koneita oli vain se tusina ja nekin vähintään vanhahtavia jo hankintahetkellään. Vain muutamaa vuotta myöhemmin isot pojat siirtyivät jo kaksinkertaiseen äänennopeuteen, ip-ohjuksiin ja tutkaan. Gnatitkin hankittiin ilmeisesti siksi, että Ilmavoimilla pysyi edes jokseenkin ajantasainen tietotaito yllä ja mahdollisuus tunnistuslentoihin. G.91 olisi varmaan tämän tehtävän suorittanutkin, mutta luulen Gnatin olleen sekä halvempi että soveltuneen tunnistuslentoihin paremmin.

EDIT: jos se vain olisi ollut vaihtoehto, olisi Suomen kannattanut hankkia suoraan Skyhawkeja. Se oli todella edullinen kone, kykeni kantamaan Sidewinderiä ja perkeleen ketterä. Nyt tietysti palataan siihen argumenttiin rynnäkkökoneesta, mutta niin vain Skyhawkia käyttivät hävittäjänä mm. iipat, Argentiina, pussihukat Uusi-Seelanti ja Australian laivasto. MiG- ja Draken -aikakaudella Skyhawkille olisi sitten syntynyt luotainen rooli rynnäkkökoneena, mihin se oli suunniteltukin. Gnateille ei ilmeisesti löydetty oikein mitään käyttöä ja rynnäköintiä varten hankittiin melkoinen ylimäärä Fougia - tässä tehtävässä Skyhawk olisi pessyt kukkopillin mennen tullen. Jos vaikka A-4:t olisi varastoitu varaosiksi ja rekisteröity TA-4:t harjoitushävittäjiksi...:whistle:

Todellisuudessa amerikkalainen kone ei tietenkään 50-luvun lopussa olisi missään nimessä tullut kysymykseen. Hyvä jos Finnairille saatiin DC-8:t.
 
Viimeksi muokattu:

fulcrum

Ylipäällikkö
Pikku-Fiiatissa oli abaut sama moottori kuin Gnatissa mutta tyhjäpainoa kolmannes enempi. Saksalaiset pitivät tyyppiä liian heikkotehoisena ja leikkasivat tilauksiaan.
G.91 oli Nato-projekti, joten poliittisesti se olisi voinut olla ei-toivottava hankinta. Luotettava lentolaite epäilemättä, mitä Gnat ei ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: TT

tiedotusosasto

Ylipäällikkö
Tivi:
Elektronisen sodankäynnin hävittäjäversiosta lisää tietoa
Mikko Pulliainen17.11.201918:13HX-HANKETEKNIIKKAKONEET JA LAITTEETPOLITIIKKATURVALLISUUSTURVALLISUUSPOLITIIKKA

Eurofighterin ECR -versiota tarjotaan ainakin Saksan tarpeisiin, mutta Suomellekin saattaisi olla vastaavia kyvykkyyksiä tulevaisuudessa tarjolla.

Päivitettyä tietopyyntöä odotetaan Saksan hävittäjäkilpaan liittyen.
Eurofighter Typhoonin suunnitellusta elektronisen sodankäynnin versiosta on kerrottu ensimmäisiä konkreettisia tietoja.
Lentokonevalmistaja Airbus kumppaneineen esitteli Eurofighterin ECR-version detaljeita Berliinissä pidettävässä International Fighter Conference -tapahtumassa tiistaina.

Käytännössä Eurofighter ECR:stä on tulossa kaksipaikkainen kone, jolla on kyvykkyyttä niin elektroniseen hyökkäykseen kuin vihollisen ilmapuolustuksen lamauttamiseen ja tuhoamiseenkin. Koneen takaohjaamo on tarkoitus varustaa uudella kosketuskäyttöisellä panoraamanäytöllä.

Koneen on tarkoitus tulla käyttöön vuonna 2026.
Airbusin mukaan ECR-variantti on tähdätty erityisesti Saksan ilmavoimien elso-konetarpeisiin, tässä tapauksessa siis Luftwaffen ikääntyvän Panavia Tornado -kaluston ECR-versioiden korvaajaksi. Airbusin lisäksi kehitystyössä ovat mukana Hensoldt, MBDA, MTU, Premium Aerotec, sekä Rolls-Royce.

Saksan puolustusteollisuuden edustajat uskovat, että Saksan hallitus esittää asiaan liittyen päivitetyn tietopyynnön Tornadon korvaajakilpailussa mukana oleville konevalmistajille. Asiasta kertoo Jane’s. Aiemmassa tietopyynnössä elektronista sodankäyntiä ei oltu nimetty osaksi korvaavan kaluston tehtävävaatimuksia, tosin vihollisen ilmapuolustuksen lamauttaminen siellä kyllä oli.

Eurofighter-konsortion lisäksi kisassa mukana on Boeing, joka tarjoaa Saksalle F/A-18 Super Hornet -monitoimihävittäjäänsä. Sen eduksi on arvioitu erityisesti nopeampaa sertifiointia ydinaseiden kantamiseen.

Osa nykyisestä Tornado-kalustosta on vastuussa Saksan osuudesta Naton ydinasepelotetta.

ECR-rooliin Boeing tarjoaa luonnollisesti Super Hornetista kehitettyä EA-18G Growler -konettaan.

Myös ohjus voi ottaa liikkuvan häirintälaitteen roolin kuten Spear-EW.
Eurofighter Typhoon ja Super Hornet + Growler - kombinaatio ovat HX-hankkeessa ehdolla myös Suomen ilmavoimien seuraavaksi monitoimihävittäjäksi.

Eurofighter-konsortion mukaan nyt esitellyt, Saksan tarpeisiin suunnitellut ECR-kyvykkyydet ovat muun teknologiakehityksen tavoin tarvittaessa Suomenkin käytettävissä tulevaisuuden kehitysoptiona.

”Suomelle annetussa tarjouksessa elektronisen sodankäynnin kyvykkyyksiä tarjotaan eri tavalla toteutettuna”, konsortio toteaa lausunnossaan Tekniikka&Taloudelle.

Tämä tarkoittaa muun muassa Typhooniin tulevaa uutta Aesa-tutkajärjestelmää sekä MBDA:n ja Leonardon yhdessä kehittämää Spear-EW -ohjusta. Tämä on alkuperäisestä Spear-risteilyohjuksesta kehitetty versio, jonka lastina on häirintälaitteistoa.
 

TT

Eversti
Tekniikka&Talous on militarian Tissi&Tussu.

Ei AESA:a saa kääntää Aesaksi. Jonkin Naton suomalaistamisen nyt vielä ymmärtää, mutta oliko siinäkään kielitoimisto yksimielinen suosituksissaan.
 

Protheon_93

Kenraali
Elektroniikan Maailma on ainakin tuttu??
No ei sekään, mutta Tekniikan Maailma kylläkin.
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0

Protheon_93

Kenraali
Eurofighter Typhoon + Eurofighter ECR ja Casa-295 - AWACSit yhdistettynä olisi jo kyllä sellainen järjestelmä suorituskyvyltään, että siihen voisi olla tyytyväinen. Mutta todellisuudessa hädin tuskin rahat riittävät 64 yksipaikkaiseen Typhooniin, niin märiksi uniksi jää nämäkin.
 

Einomies1

Ylipäällikkö
Dean McCumiskey, BAE’s sales director air, identifies several short-term sales opportunities for the Typhoon.

“We have prospects in Germany, Spain and Switzerland, which are being led by Airbus on behalf of the consortium, and in Finland, where the campaign is being led by BAE Systems,” he says.
For the Finnish contest, BAE is pitching a swing-role Typhoon “able to perform the full spectrum of air-to-air, air-to-ground, electronic warfare and intelligence-gathering missions”, McCumiskey says, along with “the widest range of weapons in the HX competition”, including deep strike and anti-ship missiles. Helsinki will also consider proposals based on the F-35, Boeing F/A-18E/F Super Hornet and EA-18G Growler, Dassault Rafale and Saab Gripen E/F.

While the programme’s current production rate safeguards deliveries “until the early 2020s”, he notes: “The German requirements to replace its Tranche 1 Eurofighters and Tornado fleet are the next potential orders, with Spain also looking to add to its fleet. We believe Typhoon to be an attractive offer in each of these competitions.
“With these opportunities, I believe we will see Typhoon in production into the 2030s and beyond,” McCumiskey says.

Noting that the aircraft “is designed to continuously evolve”, he adds: “The announcement at the Paris air show underpins this and highlights the partners’ combined commitment to maintaining Typhoon’s position at the forefront of combat air capability for decades to come.” This, he contends, makes the type “a compelling proposition for any air force”.
https://www.flightglobal.com/news/articles/riat-how-typhoon-updates-put-centurion-on-guard-for-459480/


BAE tarjoaa Typhoonin mukana "täyttä ELSO-kykyä" ja laajinta asevalikoimaa.

Project Centurion tuotti RAF:lle kyvyn laukaista Brimstone 2, Storm Shadow ja Meteor-ohjuksia. Meritaisteluun on testattu Marte ER-ohjusversio, reilun 100km kantamalla. Ei tuossa kyllä hirveästi ole vaihtoehtoja.

Se kiinnostaa että mitkä ovat nuo tarjotut elso-kyvyt. Ne pitäisi olla valmiina 2025 alkaen tai 2030 viimeistään.

edit. Varmaankin tarjotaan ainakin Spear-EW versiota ja Selex Brite-Cloudia mukaan.
 

Protheon_93

Kenraali
Kiinnostaisi kuulla mikä moisen paketin hinta on, mutta pitävät sen varmaankin salassa, että kilpailijat eivät voi pistää halvemmaksi
 

Einomies1

Ylipäällikkö
Eurofighter Looks to Future Improvements But AESA Radar Lags

(Source: Defense-Aerospace.com; posted June 20, 2019)
By Giovanni de Briganti

PARIS --- The four Eurofighter partner nations have agreed to invest €53 million euros to study the program’s potential evolution over the next 20 years, Eurofighter GmbH announced Wednesday at the Paris Air Show. The goal is to keep Typhoon operationally relevant and allow it to remain in service until it is replaced by the next generation of combat aircraft around 2040.

Known as the Long-Term Evolution (LTE), the improvement package will build onto the Project Centurion developed to give the Royal Air Force Typhoons the air-to-ground capabilities of the Tornado strike fighter it retired earlier this year, and also includes integration of the Meteor long-range air-to-air missile and the Brimstone air-to-ground missile.

The LTE studies – 19 months for the aircraft and 9 months for its engine – will mostly focus on improvements to the cockpit and mission systems; the electronic warfare system; and the engine. Eurofighter executives seem certain that the LTE capability enhancement programs will be accepted, but provided no insight as to when this might happen.

Eurofighter AESA radar delay impacts competitiveness

The status of Eurofighter’s future AESA radar, however, remains murky, and it is not even mentioned in Eurofighter’s June 20 statement on the LTE study.

Clearly, studying how to keep Eurofighter operationally relevant “for decades to come” without replacing its 20-year old mechanically-scanned radar leaves a glaring gap in its market credibility, yet Eurofighter continues to evade the issue.

At a press conference at the Paris Air Show on Wednesday, Eurofighter officials refused to say when, and if, the Leonardo Captor-E active electronically-scanned array (AESA) radar developed for Eurofighter will be procured by the four partner nations.

Company spokesman Adam Morrison dismissed a question about the status of Captor-E by saying that “all things come in good time,” and refused follow-up questions. He later added that there might be some good news regarding the radar at some unspecified, future time.

His position is in line with Eurofighter’s long-standing evasiveness about the status of the Captor-E radar. Companies working on the program refer questions to Eurofighter, which is the nominal customer, but Eurofighter brushes off unwelcome questions with the claim that "We cannot provide any further details at this point for reasons of commercial sensitivity."

The subject clearly touches a raw nerve at the company.

No AESA radar yet ordered by the four partner nations

The fact is that, while the electronically-scanned Captor-E radar first flew on Eurofighter in 2007, and while the four partner nations have spent €1 billion on its full-scale development, so far none of the four has decided to retrofit it to its Typhoons.

It has become even touchier since the United Kingdom decided not to retrofit the Captor-E to its own Typhoons, while the Italian defense ministry, already unable to meet its defense funding obligations, seems to consider an AESA radar on Typhoon an unnecessary expense.


Both Britain and Italy operate the Lockheed F-35, whose capabilities in this respect are claimed to far exceed what Typhoon could do even with an AESA radar. The British and Italian military have come to believe their own hype about the F-35’s capabilities, and so see little reason to invest in an AESA radar for Eurofighter.

A top executive of Airbus Defence and Space told Defense-Aerospace.com June 14 that industry is preparing a retrofit offeror Captor-E, which should be submitted by early 2020 to the four nations through the joint program executive agency, NETMA. This might allow a final decision by the end of 2020, he said.

“For Germany, it is urgent because the radar is needed for the new Eurofighters that will replace the Luftwaffe’s Tornados…..The UK is going its own way, and we regret it,” he added.

In fact, there will be no concerted action on the AESA radar procurement by the four Eurofighter partner nations, and each will decide whether or not to buy it. But the lack of a concerted, program-wide acquisition and retrofit will increase costs, making the AESA option even less attractive.

Commenting on the situation, an industry official noted that the two countries that also operate the F-35 – Italy and the UK - won’t invest in Eurofighter’s radar modernization. “Early on, it was said that Lockheed planned the F-35 to kill off Europe’s combat aircraft industry, and we are now seeing it come true, as both UK and Italy are dropping out” of the Captor-E retrofit.

Eurofighter was originally due to submit its offer for the production and retrofit of the Captor-E radar by the end of December 2018 – a year earlier than now planned - and a production order would have followed as early as mid-2019, according to the German defense ministry’s autumn report on armaments programs, released Dec. 7, 2018.

A competitive disadvantage on the export market

The fact that none of the four partner nations has yet decided to buy Eurofighter’s AESA radar is hard to explain on the export market, where most combat aircraft of Eurofighter’s generation – and all its competitors - have already been retrofitted with such a radar. Only Eurofighter remains with a mechanically scanned radar.

Without an order from the partner nations, claims that Captor-E is available for export do not carry much credibility, especially as the company’s evasiveness and reluctance to clearly explain the state of play raises questions.

Raffael Klaschka, head of marketing at Eurofighter GmbH, said during Wednesday’s press conference that “we will look into operational effectiveness, interoperability and reduced costs…. and fully exploit the full growth potential of the aircraft,” although the potential for ‘full exploitation’ seems limited without an AESA radar.

Spain, Germany to retrofit Captor-E later

Spain’s final two Tranche 3a production Eurofighters are to be delivered this summer, according to Airbus, which has already delivered the first upgraded Tranche 1 aircraft, with another later this year, and the remaining 15 to follow later. These will however keep their mechanically-scanned radars.

But Spain also needs to replace its Boeing F-18 Hornets, for which it plans to buy a batch of new-build aircraft with AESA radar, and it is not impossible that it may also at some time in the future retrofit the radar to the rest of its Eurofighter fleet. “The goal for a decision on the Spanish radar upgrade is 2022,” a company official said.

Meanwhile, Hensoldt has completed development and testing of the Captor-E’s AESA antenna, and delivered the first production examples to Leonardo UK, the radar’s manufacturer, in December 2018. These will be fitted to the Kuwaiti Typhoons.

Only Kuwait is known to have ordered the Captor-E for its Typhoons. Deliveries to Kuwait are due to begin in late 2020. Logically, Qatar may also have opted for Captor-E, but this has not been officially confirmed.

According to the company, 558 Eurofighter aircraft have been delivered, out of a total order book for 623 aircraft. The Eurofighter fleet has now logged a total of 535,000 flight hours.

https://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/203668/aesa-radar-still-lacking-as-eurofighter-looks-to-future-improvements.html

Näyttää edelleen huonolta Captor-E:n kannalta. Lihavoin tärkeitä pointteja. Eli Ainoastaan Kuwait on tällä hetkellä tilaamassa E-Scan tutkaa ja kumppanimaista Britannia sekä Italia ovat ulkona projektista. Britit keskittyvät omaan versioonsa yhä enemmän ja tyytyvät M-Scan versioon. Saksa ja Espanja haluavat uuden tutkan, mutta järjestelmän hinta nousee määrän pienentyessä. E-Scan ei ole vielä lentänyt ilmeisesti tuntiakaan, joten sen lastentaudit lienevät osittain edessäpäin.

Tämä ei ainakaan nosta mielenkiintoa Typhoonia kohtaan.
 

gekados

Kersantti
Tuo on De Brigantin juttu joten hieman "asenteellinen" Eurofighteria kohtaan.

Vasta uutisoitiin että Saksa ja Espanja päivittävät olemassaolevat koneensa (varmaan Tranche 3, ehkä 2) Captor-E:hen alkaen muistaakseni 2021, sen lisäksi uudet tilaukset sisältävät saman. RAF sanoi myös joku aika sitten, että aikoo päivittää "osan" koneistaan uudella tutkalla.

Tuosta tutkasta on ymmärtääkseni kolme versiota, ensimmäinen Mk0 menee Kuwaitin koneisiin, Mk1 jossa on paranneltu ohjelmisto tulee Saksan ja Espanjan koneisiin. Britit kehittävät Mk2-versiota joka eroaa paitsi ohjelmiston myös fyysisen laitteiston osalta. Belgian tarjoukseen sisältyi tuo Mk2, joten se oletettavasti sisältyy myös meidän tarjoukseen.
 
Top