Eurofighter Typhoon

Tarkoitti kai RM12:sta, johon oli tehty Vollella (nyk. GKN) vähän enemmän. Toki pohjimmiltaan lisenssi.
Puolet RM12:n työstä tehtiin GE:llä. Nykyisin kun puhutaan lisenssivalmistuksesta on yleistä, että kaikkea ei kuitenkaan tehdä itse monimutkaisemmissa laitteissa. Toki tekninen paketti voi sisältää kaiken tarvittavan tiedon, mutta kustannukset nousisivat taivaisiin, jos kaikki tehtäisiin itse.
 
Puolet RM12:n työstä tehtiin GE:llä. Nykyisin kun puhutaan lisenssivalmistuksesta on yleistä, että kaikkea ei kuitenkaan tehdä itse monimutkaisemmissa laitteissa. Toki tekninen paketti voi sisältää kaiken tarvittavan tiedon, mutta kustannukset nousisivat taivaisiin, jos kaikki tehtäisiin itse.
No ei tietenkään. Alihankkijat on varmaan esim. käytännössä samat.
Kuitenkaan juuri niihin turbiinin lapoihin nämä ei tuonut vastausta.
 
Miksi sitten Saab on saanut oikeuden valmistaa omaa puhallintaan Gripeniin?
En tiedä muuta, kun että ovat saaneet lisenssin GE 404 - en tiedä onko (varmaan on) myös 414. Toinen asia on kuinka paljon salaista tossa moottorissa on. Ruåtsalaiset kun ovat kauppamiehiä. Ekas katsotaan mitä halutaan, sitten neuvotellaan hinta - ja vasta sitten mitä sillä saadaan/toimitetaan. Meillä suomalaisilla noi kaksi viimeistä vaihtaa paikkaansa.


Aikaisemmin pohdittiin mitä tuo Eurojet valmistus tarkoittaa. Taidettiin päätyä kokoamiseen- mutta kaikki artsut/kirjoitukset asiasta kuitenkin osoittavat täydellistä valmistusta - mene ja tiedä kunnes joku päivä asia valkenee enemmän.
Näiden moottorien valmistus, kun on ollut suurinta salaisuutta - ettei varsinkaan kiinalaiset / venäläiset saisi teho/paino suhteeltaan tehokkaitta moottoreita (toiminta korkeissa lämpötiloissa) aikaiseksi.
 
Puolet RM12:n työstä tehtiin GE:llä. Nykyisin kun puhutaan lisenssivalmistuksesta on yleistä, että kaikkea ei kuitenkaan tehdä itse monimutkaisemmissa laitteissa. Toki tekninen paketti voi sisältää kaiken tarvittavan tiedon, mutta kustannukset nousisivat taivaisiin, jos kaikki tehtäisiin itse.
mutta kyllähän toi "oma valmistuslisenssi” kuulostaa aina hyvältä - ainakin ruåtsalaisten suusta ;) Eri asia mitä se pitää sisällään
 
Tuon wikipedia artikkelin mukaan lapoja ei ilmeisesti olisi tehty Ruotsissa.
Aika paljon parempaa tietoa saa kun viitsii hakea wikin ulkopuolelta. Gkn valmistaa ja tukee RM12 moottoreita 2030-luvulle. Vasta tehty sopimus 440 milj USD tuesta käyttäjämaille. Gkn valmistaa kyllä puhaltimen siipiä ja kompressorit ym. https://www.gknaerospace.com/en/our-solutions/engines/
https://www.gknaerospace.com/en/new...continues-to-support-the-gripens-rm12-engine/
 
Aika paljon parempaa tietoa saa kun viitsii hakea wikin ulkopuolelta. Gkn valmistaa ja tukee RM12 moottoreita 2030-luvulle. Vasta tehty sopimus 440 milj USD tuesta käyttäjämaille. Gkn valmistaa kyllä puhaltimen siipiä ja kompressorit ym. https://www.gknaerospace.com/en/our-solutions/engines/
https://www.gknaerospace.com/en/new...continues-to-support-the-gripens-rm12-engine/
GKN eli entinen Volvo kokoaa kyllä RM12:ta, mutta etelä-afrikkalaisten mukaan 65% moottorin osista tulee GE:ltä ja sen kumppaneilta
https://www.engineeringnews.co.za/print-version/sweden-is-mulling-big-sa-investment-1999-11-05
 
Lisenssivalmistuskuvioissa voi myös mennä sekaisin kyky tehdä jotain ja se tehdäänkö niin oikeasti. Ensinmainittu voi olla vaatimuksena huoltovarmuustekijänä.
 
Riippuu varmaan siitä millaisesta hyödykkeestä on kyse. Johonkin voi riittää laitteistoinvestointi, toinen voi vaatia syvällistä osaamista henkilöstöltä joka tietenkin vaatisi ylläpitoa.
 
Alkaa jo vähän kipinöidä sen suhteen, että mitä kaikkea uutta huomenna Typhoonin tarjouksesta kerrotaan. Suurin toive olisi koneiden määrä.
 
Eurofighterin myyjiä edustava Britannian hallitus ei torstaina paljastanut vastausta kutkuttavimpaan kysymykseen konsortion tarjouksesta. Kuinka monta hävittäjää Suomi hankkeeseen varatulla rahalla saisi?

– Ymmärtääkseni emme voi antaa julkisuuteen tarkkaa tietoa lukumäärästä. Olen pahoillani tästä, sanoi Britannian puolustushankinnoista vastaavan ministeri Jeremy Quin videoidussa mediatilaisuudessa.
Perkele kun näin kutkuttava tieto jää saamatta sen takia kun myyjätaho kompastelee ja ymmärtää väärin ohjeet.
 
Back
Top