Eurofighter Typhoon

Katsoin analyysiä tuosta pienoismallista, jonka Typhoonin tiimi toi HX Challengeen mukanaan. Siinä oli infrapunaohjuksena ASRAAM eikä IRIS-T. Sinänsä outo ratkaisu, koska olen lukenut vertailuja noiden kahden välillä ja IRIS-T vaikuttaa olevan edistyneempi.
Mitä IRIS-T:ssä on pidetty kehittyneempänä? Äkkiä katsottuna selkein ero noiden välillä on, että ASRAAM on optimoitu pidemmille ampumaetäisyyksille (ei TVC, vähemmän aerodynaamista vastusta) ja IRIS-T kääntymään lyhyellä etäisyydellä (TVC, enemmän aerodynaamista nostetta). Toisessa on tuijottava hakupää ja toisessa skannaava, näiden ominaisuudet menevät hieman ristiin. Molemmista löytyy LOAL-kyky, mutta datalinkki puuttuu.
 
Tuossa on kyse kai jostakin siiven komposiitti- tai kevytmetallipaneeleista. Koko siipikin voidaan teettää jossakin alihankintayrityksessa, mutta varsinainen idea sen siiven toimivuuden takana kyllä koitetaan pitää emofirman omaisuutena.
Airbussien siivet on suunniteltu ja suurimmaksi osaksi valmistettu UK:ssa, De Havilland -> British Aerospace -> Bae Systems -> Airbus UK.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mitä IRIS-T:ssä on pidetty kehittyneempänä? Äkkiä katsottuna selkein ero noiden välillä on, että ASRAAM on optimoitu pidemmille ampumaetäisyyksille (ei TVC, vähemmän aerodynaamista vastusta) ja IRIS-T kääntymään lyhyellä etäisyydellä (TVC, enemmän aerodynaamista nostetta). Toisessa on tuijottava hakupää ja toisessa skannaava, näiden ominaisuudet menevät hieman ristiin. Molemmista löytyy LOAL-kyky, mutta datalinkki puuttuu.
IRIS-T:n kääntymiskykyä on pidetty edistyneempänä, minkä on katsottu sitten olevan dogfight-tilanteessa parempi kuin pidempi kantama.
 
Tuossa on kyse kai jostakin siiven komposiitti- tai kevytmetallipaneeleista. Koko siipikin voidaan teettää jossakin alihankintayrityksessa, mutta varsinainen idea sen siiven toimivuuden takana kyllä koitetaan pitää emofirman omaisuutena.
Kyllä se on nykyään koko siipi varusteltuna ja testattuna.
Kiinassa on Airbusin ja Kiinalaisten "joint venture" kokoonpano tehdas.
Nyt tuo kiinalaisten XAC toimittsse ne siivet sinne.


Yhteistyö alkoi jo kauan sitten vuonna 1998.

"The A320 Wing Family Cooperation Programme is a key commitment that Airbus has made to China in terms of technological transfer. In 1999, Airbus signed an agreement with AVIC I, pursuant to which Airbus agreed to transfer the manufacturing technologies and assemblies of the wings of A320 Family aircraft to China."


Ollut monivaiheinen.

Ykkös ja kakkos vaiheesta en tiedä, mutta
Kolmos vaiheeseen asti päästiin 2005

Beijing earlier this year between Airbus and AVIC 1, which committed the parties to the third phase of the A320 Family Wing Cooperation Programme, comprising the production of wing boxes and now also including the management of a second tier supply chain. It represents further significant progress in Airbus? overall programme of technology transfer to the Chinese aviation industry.

https://www.airbus.com/newsroom/pre...e-a320-family-wing-cooperation-programme.html


Nelos vaiheesern 2009

According to this fourth phase of the agreement, the wing equipping and testing will be done in Tianjin in a facility to be newly built close to the A320 FALC by XAC, a wholly owned subsidiary of China Aviation Industry Corporation (AVIC). The fully equipped and tested wings will be directly delivered to the nearby Final Assembly Line.


Wing equipping operations are expected to start at the end of 2009, followed by the first delivery of a fully equipped set of wings in the first quarter of 2010. The production rate will be ramped up to two units per month by the end of 2010 and four units per month by the end of 2011.



"With this project, Airbus is fulfilling its support to the co-operation agreement regarding A320 China wing manufacture," said Brian Fleet. "Having this facility so close to the FALC is the most efficient industrial solution. It will save transportation costs, reduce lead-time and risks in handling, and ensures quicker response time to our customers."

https://www.airbus.com/newsroom/pre...-on-a320-family-wing-equipping-programme.html




2014 tuli ainut siipi toimittaja.

Xian Aircraft becomes sole wing supplier for Airbus's Tianjin site​

By Michael Gubisch6 August 2014

China's Xian Aircraft Industry is now sole supplier of wings to Airbus's A320 final assembly line in Tianjin


https://www.flightglobal.com/xian-a...plier-for-airbuss-tianjin-site/114129.article
 
Kyllä se on nykyään koko siipi varusteltuna ja testattuna.
Kiinassa on Airbusin ja Kiinalaisten "joint venture" kokoonpano tehdas.
Nyt tuo kiinalaisten XAC toimittsse ne siivet sinne.


Yhteistyö alkoi jo kauan sitten vuonna 1998.

"The A320 Wing Family Cooperation Programme is a key commitment that Airbus has made to China in terms of technological transfer. In 1999, Airbus signed an agreement with AVIC I, pursuant to which Airbus agreed to transfer the manufacturing technologies and assemblies of the wings of A320 Family aircraft to China."


Ollut monivaiheinen.

Ykkös ja kakkos vaiheesta en tiedä, mutta
Kolmos vaiheeseen asti päästiin 2005

Beijing earlier this year between Airbus and AVIC 1, which committed the parties to the third phase of the A320 Family Wing Cooperation Programme, comprising the production of wing boxes and now also including the management of a second tier supply chain. It represents further significant progress in Airbus? overall programme of technology transfer to the Chinese aviation industry.

https://www.airbus.com/newsroom/pre...e-a320-family-wing-cooperation-programme.html


Nelos vaiheesern 2009

According to this fourth phase of the agreement, the wing equipping and testing will be done in Tianjin in a facility to be newly built close to the A320 FALC by XAC, a wholly owned subsidiary of China Aviation Industry Corporation (AVIC). The fully equipped and tested wings will be directly delivered to the nearby Final Assembly Line.


Wing equipping operations are expected to start at the end of 2009, followed by the first delivery of a fully equipped set of wings in the first quarter of 2010. The production rate will be ramped up to two units per month by the end of 2010 and four units per month by the end of 2011.



"With this project, Airbus is fulfilling its support to the co-operation agreement regarding A320 China wing manufacture," said Brian Fleet. "Having this facility so close to the FALC is the most efficient industrial solution. It will save transportation costs, reduce lead-time and risks in handling, and ensures quicker response time to our customers."

https://www.airbus.com/newsroom/pre...-on-a320-family-wing-equipping-programme.html




2014 tuli ainut siipi toimittaja.

Xian Aircraft becomes sole wing supplier for Airbus's Tianjin site​

By Michael Gubisch6 August 2014

China's Xian Aircraft Industry is now sole supplier of wings to Airbus's A320 final assembly line in Tianjin


https://www.flightglobal.com/xian-a...plier-for-airbuss-tianjin-site/114129.article
Hienoa että osasit etsiä tietoa lentokoneiden siipien valmistuksesta, mutta onkohan nämä nyt ihan oikeassa ketjussa?
 
Kyllä moottorinkin osalta kyse on kokoonpanosta. Ei ole mitään järkeä perustaa Suomeen 100+ alihankkijaa tekemään komponenttejä. Turbiisiipien ja roottorien metallurgia on siinä määrin haastavaa, että en missään nimessä haluaisi niiden tulevan uudelta tehtaalta. Sitten on mikroprosessorit ja miljoona muuta komponenttia, joita ei Suomessa valmisteta.
Jepulis -

Aivan varmasti alussa ei kannata perinteiseen yksikiristalli menetelmään laittaa omia hedelmiä. Mutta mitä mieltä olet 3D tulostamisesta? Tämä kun ei ole enään tulevaisuuta korkeitaan lähitulevaisuutta. Jos nyt sattuu EFnään.

Sekä Airbus että GE tekevät jo noita osia- jopa sotilaskoneisiin. Metallurgiasta vielä sen verran että noita eksoottisia Ni- sekoituksia osataan meilläkin ainakin metalliteollisuuden pyropuolella. 3Dssä on vielä selvä etu perinteiseen valmistukseen, kun siivet voidaan tehdä entistä kevyemmiksi ja kestäväksi sekä lisätä niihin tuuletus ja anturi onkaloita. Tässä olisi varmasti lisäkiinnostusta myös muihin meidän koneisiin ja miksi ei myös metalli teollisuuteen

Elektroniikka ja softapuoli puolivarmasti hyppää ilosta kattoon – ainakin signaalipuoli. Tämä edesauttaa vielä enemmän meidän ELSO kykyä, ja signaalien modaaminen ja tulkinta on varmasti hyvin tunnettua meillä. Ainostaan aallonpituutta, sovellusta sekä materiaaleja joudutaan tarkastelemaan mutta perustekniikka tunnetaan. Softa on ”helppoa”, nopea ja halpaa modata verrattuna kovon muuttamiseen.
 
Tämäkin on nyt oikeesti tehty.

Italian EF on lentänyt täydellä kuormalla - eikä kuukausi taaksepäin näytettyssä renderöidyssä Beast Modessa jossa oli 14 Meteoria kyydissä (jota ei olisi huomannut jos ei olis tukkunut laskutelinettä)
Kokoonapanossa 4xGBU-48 pommit, 4x AIM-120 AMRAAMit, 2xIRIS-T ohjukset, kahdet polttoainesäiliöt sekä Litening IIlen. Tarkoituksena osoittaa pystyvän samalla lennolla sekä ilma- että maatehtäviin.
 
Aivan varmasti alussa ei kannata perinteiseen yksikiristalli menetelmään laittaa omia hedelmiä. Mutta mitä mieltä olet 3D tulostamisesta? Tämä kun ei ole enään tulevaisuuta korkeitaan lähitulevaisuutta. Jos nyt sattuu EFnään.

Sekä Airbus että GE tekevät jo noita osia- jopa sotilaskoneisiin. Metallurgiasta vielä sen verran että noita eksoottisia Ni- sekoituksia osataan meilläkin ainakin metalliteollisuuden pyropuolella. 3Dssä on vielä selvä etu perinteiseen valmistukseen, kun siivet voidaan tehdä entistä kevyemmiksi ja kestäväksi sekä lisätä niihin tuuletus ja anturi onkaloita. Tässä olisi varmasti lisäkiinnostusta myös muihin meidän koneisiin ja miksi ei myös metalli teollisuuteen
En tunne 3D-tulostuksen soveltuvuutta suihkumoottorin dynaamisiin osiin, muualle moottoriin onnistuu osien 3D-tulostaminen jo nyt Suomessa. Kaikki turbiininsiivet ovat nykyäänkin sisäpuolisella jäähytyksellä toteutettuja eli onnistuvat onkalot yksikiderakenteessakin.
 
3D tulostaminen on lähes ilmiselvä osa HX:n IP-pakettia kun juuri siitä on tiedossa olevat esimerkkiselvitykset esim. Business Finlandilla HX-yhteistyön osalta.
Se hienompi nimi taisi olla Additive Manufacturing.

“Finland is currently underdeveloped in utilizing 3D printing. However, we have a huge potential to reduce energy use and CO2 emissions by leveraging 3D printing. The cooperation with the future winner of the HX project, a fighter manufacturer, may open up a huge export opportunity for Finnish companies related to this technology”, says Tero Hämeenaho, who is responsible for Etteplan's 3D printing. In 2019, Etteplan carried out a study funded by Business Finland, which found that both the slow awakening of Finnish companies to 3D printing and the need to have a neutral party representing the private sector leadership and facilitate the development of the industry.

"Etteplan supports Patria and Finnish Defence forces in HX Fighter Program in Additive Manufacturing related task"
(nämä kelmut on nopeinta silmäillä ja kuvia on kivasti)


Sitten on nämä Saabin pyrkimykset vaikuttaa julkisesti, että HX:n vaatimusten mukaisia toimenpiteitä olisi putkessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä olen viime aikoina lukenut Typhoonin avauksista huoltovarmuuden ja teollisen yhteistyön osalta, olen ollut vakuuttunut heidän ratkaisuistaan.

Moottorin kokoonpanoa, hävittäjien kokoonpanoa, jne...
 
Mitä olen viime aikoina lukenut Typhoonin avauksista huoltovarmuuden ja teollisen yhteistyön osalta, olen ollut vakuuttunut heidän ratkaisuistaan.

Moottorin kokoonpanoa, hävittäjien kokoonpanoa, jne...
Eiköhän noista jokainen saa suhteellisen vakuuttavan markkinointimateriaalin aikaiseksi omasta koneestaan.
 
Viimeksi muokattu:
En tunne 3D-tulostuksen soveltuvuutta suihkumoottorin dynaamisiin osiin, muualle moottoriin onnistuu osien 3D-tulostaminen jo nyt Suomessa. Kaikki turbiininsiivet ovat nykyäänkin sisäpuolisella jäähytyksellä toteutettuja eli onnistuvat onkalot yksikiderakenteessakin.
No - joka tapauksessa noi turbiinisiipien valmistus on erittäin salaista puuhaa, varsinkin niiden pinnoite (Rh?) - joten en usko että saamme näitä tietoja ainakaan heti - eli kuten sanoit niin toistaiseksi kokoonpanoon menee suurimmilta osin. En tunne, kun muutaman suomalaisen metallien 3D tulostajaa, ja niillä ei kyllä tämän tason vehkeitä ole - vielä. Viitaten Magitsu viestiin, 3D on kutenkin sisällytetty hallitusohjelmaan (myös EU tasolla) joten on varmasti mukana. Business Finland tunnetusti tukee, kunhan on uutta, haastavaa ja verkostoitumista, siksi Kuopioon Savoniaan on nousemassa 3D tulostuksen testausympäristö.
 
Eiköhän noista jokainen saa suhteellisen vakuuttavan markkinointimateriaalin aikaiseksi omasta koneestaan.
No - jenkit ovat olleet aivan hiljaa, ja jos otetaan huomioon että L-Mllä on riihikuivaa yli USD3 B ja Boeingilla yli USD 30 B, niin heiltä voi odottaa vaikka mitä. Tarpeen vaatiessa, vaikka ostaa joku pikkunen EU vehje pois. Näiltä voi odottaa vielä mitä tahansa koska tahansa. Hiljaisuus on aina huono asia.

En tiedä onko L-M ollut hiljaa pelkästään Linbergin tai haasteista USAF & F-35n kanssa? Boeinglla on ollut omat haasteet MAXin kanssa - mutta onko tässä koko juttu vai eivätkö itsekään usko SH:n? EU valmistajien riihikuiva näyttää huonolta. BAES on varmasti parhaassa tilassa. Dassault ei hyvä - mutta Macron tukee tyylillä "Combien de Rafales voulez-vous ??". SAAB vielä huonomassa hapessa, Kalle saa soittaa hyvälle pankiiri ystävälleen jolla tunnetusti on yksi pankkitili täynnä "kan du inte hjälpa lite finnarna?". EFn kanssa voi tulla lisäpotkua jos Ursula soittaa Angelille joka puolestaan soitaa Marinille "mites sen EUn turvallisuus- ja puolustus yhteistyö?”

Mutta hankala on kuvio, ja huonojuttu EFn puolesta että ovat kertoneet mitä heidän tarjous pitää sisällään ennen DLää, jonka antaa muille mahdollisuuden muokata omaansa.
EUn näkökulmasta näyttää kumminkin siltä että Tempest ja FACSin on pakkoyhdistyä, ja Suomen olisi hyvä olla mukana EFn päivityksien myötä mukaan porukkassa.
 
No - jenkit ovat olleet aivan hiljaa, ja jos otetaan huomioon että L-Mllä on riihikuivaa yli USD3 B ja Boeingilla yli USD 30 B, niin heiltä voi odottaa vaikka mitä. Tarpeen vaatiessa, vaikka ostaa joku pikkunen EU vehje pois. Näiltä voi odottaa vielä mitä tahansa koska tahansa. Hiljaisuus on aina huono asia.

En tiedä onko L-M ollut hiljaa pelkästään Linbergin tai haasteista USAF & F-35n kanssa? Boeinglla on ollut omat haasteet MAXin kanssa - mutta onko tässä koko juttu vai eivätkö itsekään usko SH:n? EU valmistajien riihikuiva näyttää huonolta. BAES on varmasti parhaassa tilassa. Dassault ei hyvä - mutta Macron tukee tyylillä "Combien de Rafales voulez-vous ??". SAAB vielä huonomassa hapessa, Kalle saa soittaa hyvälle pankiiri ystävälleen jolla tunnetusti on yksi pankkitili täynnä "kan du inte hjälpa lite finnarna?". EFn kanssa voi tulla lisäpotkua jos Ursula soittaa Angelille joka puolestaan soitaa Marinille "mites sen EUn turvallisuus- ja puolustus yhteistyö?”

Mutta hankala on kuvio, ja huonojuttu EFn puolesta että ovat kertoneet mitä heidän tarjous pitää sisällään ennen DLää, jonka antaa muille mahdollisuuden muokata omaansa.
EUn näkökulmasta näyttää kumminkin siltä että Tempest ja FACSin on pakkoyhdistyä, ja Suomen olisi hyvä olla mukana EFn päivityksien myötä mukaan porukkassa.
Ei noita skaboja markkinointimateriaaleilla ja bussinkylkimainoksilla ole ikinä voitettu.
 
huonojuttu EFn puolesta että ovat kertoneet mitä heidän tarjous pitää sisällään ennen DLää, jonka antaa muille mahdollisuuden muokata omaansa.
Ei vaikuta mitenkään. Omalla tarjoomalla on pärjättävättä vilkuilematta sivulle, sillä ei voi keskittyä olemaan vain parempi kuin X. On tuotava paras määrä suorituskykyä tiskiin kun ei ole haisua edes miten isoina pakettien väliset erot näyttäytyy HX:n sotapelissä.
tu
Etteplan kai ja Fastems on potentiaalisimpia bisneksensä laajentajia. Jälkimmäinenhän on toimittanut jo jonkun tuotannonojausyhdistelmän, joka ajaa alumiini- ja titaanikoneita BAE:lla ja LM:llä. Tosin ne työstökoneet on muiden tekemiä. Työstö on kuitenkin eri juttu kuin 3d-tulostus, joten sille voi hyvinkin olla uusia tekijöitä kun nämä kokeneemmat ja valmiiksi verkottuneet voisi rakentaa logiikkaa ja tuoda uskottavuutta, jonka päälle rakentaa uusia hankkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top