Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
“Eurojet will subcontract Finnish industry to produce the EJ200 engine in Finland, resulting in the majority of the production being conducted in-country. This will be the largest in-country service and supply package provided by Eurojet to date. Finland will also be the only country to have an engine production line outside of the core nations.

“Finnish industry will be supplied with all the required hardware, software, procedures, systems, and techniques over the course of the operational life of the Eurofighter fleet. Our aim is that when operating the Eurofighter in Finland, Finland receives what the RAF [Royal Air Force] receives.
 
Eli asia ratkeaa sillä, että se uusi tutka ostetaan sitten v. 2030 ja siihen asti mennään vanhemmalla tutkalla.
En näe tuossa järjen hiventä kun kyse on jostain noin olennaisesta ominaisuudesta joka löytyy valmiina jo kilpailijoiden tuotteista. Pelkkä miinus Typhoonille tuo viivyttely ja sählääminen. Ilmavoimat haluaa täyden kyvyn viimeistään 2030 Hornetit jäävät pois, eikä mitään osakyvykkyyttä kuten NH-90 tilkkutäkki-hankinnassa.
 
Tuotantomielessä ei mitään järkeä ylläpitää kahta tai useampaa tuotantolinjaa näille tutkille, vaikka eivät ole mitään massavehkeitä.
Mekaaninen osuus on varsinkin se kaikkein kallein ja aikaa vievin osuus. Softan taas voidaan parhaimmassa tapauksessa päivittä yön ylitse pienillä kustannuksilla verrattuna tuohon mekaanisiin päivityksiin.
Jos nyt katsotaan vähän noita suunnittelu speksejä tälle uudelle ERCS Mk 2, niin näitä voidaan poimia rivien välistä.
- täysin uusi tutka jollan on erittään vähäisiä yhteneväisyyksiä aikaisempiin ECRS tutkiin (Mk 0 ja Mk1) -enemmänkin samalla linjalla Gripenin ES-05 Raveniin kuten joku aiemmin ansiokkaasti maininnut
- joku taisi jo varmistaa tämän tukan pyörivän ainoastaan yhden akselin ympäri (sama kun Gripenin) eikä kahden akselin kuten Hensoldtin uuden Captorin-E (muuten Leonardo toimittaa myös tähän prosessorit)
- liitännät koneeseen perustuvat uuteen avoimeen arkkitehtuuriin, jolla saadaan kehityskustannukset ja päivityskustannukset nopeasti alas
- suurin määrä T/R kun missään muussa hävittäjän kantamassa tutkassa. ES-05 (GaN) on noin 1000 ja AN/APG-81 1676 GaAs T/R yksikköä
- tähän ja Tranche 4 koneessa on fokusoitu naapurimaan S-400 ilmapuolustus järjestelmien häirintään
- ekat Mk2 pitäisi lentää Typhonissa jo 2022 ja saavuttaa IOCn 2025 – (tähän voi tietysti COVID vaikuttaa samalla lailla kun kaikkeen muuhun) .
- tämä tutkahan pitäisi olla myös tulevassa Tempestissä, ja sitä tarjotaan myös Italialle sekä Saksan uusille Tranche 5 koneisiin Tornadojen tilalle (tämä tulee Ursula von der Leyenin suusta). Eli varmasti löytyy tukea. Britit ovat jo ilmoittaneet tukevansa kaikilla päivityksillä.
- Tähän tarvitaan myös EJ 2000stä noin 10-15% lisää potkua jolla saadaan Mk2 toimiin - eli myös nasta lisä Typhonin suorituskykyyn.
Eli mielestäni ole mitään järkeä lähtee huonommalla tutkalla peliin koska se tulee väistämättä kalliinmaksi

Taas olis Tampereen lentokonetehtaalle tarvetta!
 
Viimeksi muokattu:
Tuotantomielessä ei mitään järkeä ylläpitää kahta tai useampaa tuotantolinjaa näille tutkille, vaikka eivät ole mitään massavehkeitä.
Mekaaninen osuus on varsinkin se kaikkein kallein ja aikaa vievin osuus. Softan taas voidaan parhaimmassa tapauksessa päivittä yön ylitse pienillä kustannuksilla verrattuna tuohon mekaanisiin päivityksiin.
Jos nyt katsotaan vähän noita suunnittelu speksejä tälle uudelle ERCS Mk 2, niin näitä voidaan poimia rivien välistä.
- täysin uusi tutka jollan on erittään vähäisiä yhteneväisyyksiä aikaisempiin ECRS tutkiin (Mk 0 ja Mk1) -enemmänkin samalla linjalla Gripenin ES-05 Raveniin kuten joku aiemmin ansiokkaasti maininnut
- joku taisi jo varmistaa tämän tukan pyörivän ainoastaan yhden akselin ympäri (sama kun Gripenin) eikä kahden akselin kuten Hensoldtin uuden Captorin-E (muuten Leonardo toimittaa myös tähän prosessorit)
- liitännät koneeseen perustuvat uuteen avoimeen arkkitehtuuriin, jolla saadaan kehityskustannukset ja päivityskustannukset nopeasti alas
- suurin määrä T/R kun missään muussa hävittäjän kantamassa tutkassa. ES-05 (GaN) on noin 1000 ja AN/APG-81 1676 GaAs T/R yksikköä
- tähän ja Tranche 4 koneessa on fokusoitu naapurimaan S-400 ilmapuolustus järjestelmien häirintään
- ekat Mk2 pitäisi lentää Typhonissa jo 2022 ja saavuttaa IOCn 2025 – (tähän voi tietysti COVID vaikuttaa samalla lailla kun kaikkeen muuhun) .
- tämä tutkahan pitäisi olla myös tulevassa Tempestissä, ja sitä tarjotaan myös Italialle sekä Saksan uusille Tranche 5 koneisiin Tornadojen tilalle (tämä tulee Ursula von der Leyenin suusta). Eli varmasti löytyy tukea. Britit ovat jo ilmoittaneet tukevansa kaikilla päivityksillä.
- Tähän tarvitaan myös EJ 2000stä noin 10-15% lisää potkua jolla saadaan Mk2 toimiin - eli myös nasta lisä Typhonin suorituskykyyn.
Eli mielestäni ole mitään järkeä lähtee huonommalla tutkalla peliin koska se tulee väistämättä kalliinmaksi

Taas olis Tampereen lentokonetehtaalle tarvetta!
No, se o Hallissa nykyään. Poista sitte siskolle töitä.
 
Simuloitu sotapeli on ainoa, joka pisteytetään, joten sen voittaja on automaattisesti HX-hankkeen suositus puolustushallinnolle.
Oliko ihan noin yksinkertaista.
Mä ainakin ymmärrän,että koko suorituskyky pisteytetään ja se sisältää paljon muutakin kuin sotapelin.


Päätöksentekomallin viidennellä tasolla arvioidaan HX-kandidaattien sotilaallinen suorituskyky. Tämä on ainoa alue, jolla HX-kandidaatit pisteytetään ja asetetaan paremmuusjärjestykseen.
https://ilmavoimat.fi/-/suorituskyk...-puolustukseen-sopivan-hx-monitoimihavittajan




 
Oliko ihan noin yksinkertaista.
Mä ainakin ymmärrän,että koko suorituskyky pisteytetään ja se sisältää paljon muutakin kuin sotapelin.


Päätöksentekomallin viidennellä tasolla arvioidaan HX-kandidaattien sotilaallinen suorituskyky. Tämä on ainoa alue, jolla HX-kandidaatit pisteytetään ja asetetaan paremmuusjärjestykseen.
https://ilmavoimat.fi/-/suorituskyk...-puolustukseen-sopivan-hx-monitoimihavittajan




Ja tällä simulaatiollahan juurikin se suorituskyky arvioidaan.
 
Ja tällä simulaatiollahan juurikin se suorituskyky arvioidaan.
Lue tuo proopuska, niin huomaat että sisältää muutakin kuin simulaation.


Kaksi osa-aluetta.

Sotilaallisen suorituskyvyn arviointi

HX-kandidaattien sotilaallisen suorituskyvyn arviointi perustuu tarjouspyynnössä asetettuihin vaatimuksiin. Lopullinen ehdokkaiden välinen arviointi tehdään kahdella osa-alueella, operatiivisten suorituskykyvaatimusten (Vaikuttavuus ja soveltuvuus -osa-alue) sekä Tulevaisuuden kehityspotentiaalin osa-alueiden perusteella. Puolustusvoimat antaa sotilaallisen suorituskyvyn osalta valintasuosituksen perustuen osa-alueista tuotettuihin laadullisiin ja määrällisiin arvioihin.


Tässä tuo toinen osaalue

Vaikuttavuuden ja soveltuvuuden arviointi​

Vaikuttavuuden ja soveltuvuuden arviointi suoritetaan kolmessa vaiheessa yksityiskohdista kokonaisuuksiin edeten. Ensimmäisenä tehdään järjestelmäarvio, seuraavana kyvykkyysarvio ja kolmantena operatiivinen arvio. Suorituskyvyn todentamismenetelminä käytetään muun muassa ehdokkaiden tarjouspyyntöön antamien vastausten vertaamista ja annetun tiedon luokittelua, mallintamista ja simulointia, simulaattorilentoja sekä lentotestejä.

Vaikuttamisen arviointi​

Järjestelmäarviossa tarkastellaan HX-ratkaisuvaihtoehdon järjestelmien toimintaa sekä todennetaan kriittisten järjestelmävaatimusten täyttyminen. Tavoitteena on ymmärtää kunkin HX-ehdokkaan järjestelmä- ja systeemiratkaisua. Järjestelmäarvion pohjana ovat tarjouspyynnön vastaukset. Puutteelliset tai ristiriitaiset järjestelmätiedot huomioidaan kasvaneena riskinä myöhäisemmissä arviointivaiheissa, ja epävarmoissa tapauksissa käytetään alinta luotettavaa arvioita järjestelmän suorituskyvystä. Järjestelmäarvio tuottaa kuvauksia järjestelmän toiminnasta ja järjestelmien ominaisuuksia kuvaavia mitta-arvoja.

Toisen vaiheen kyvykkyysarvion pohjana ovat tositetut tarjouspyyntöön HX-ehdokkailta saadut vastaukset ja järjestelmäarviot kyvykkyysvaatimusten täyttämisestä. Tavoitteena on ymmärtää ehdokkaiden hyödyntämien erilaisten kyvykkyyksien merkitystä tehtäväpolkujen eri vaiheissa. Arviointi tuottaa taisteluiden tehtäväpolkuihin liittyviä menestyksen mitta-arvoja, joita ovat esimerkiksi tuhoamiskyky ja selviytymiskyky.

Kolmantena vaiheena arvioidaan ensin operatiivisen tason HX-ratkaisuvaihtoehdon kyky saavuttaa halutut vaikutukset tarjouspyynnön skenaarioihin liittyvissä käyttötapauksissa. Menestyksen mitta-arvona on operatiivisten vaatimusten täyttyminen ja parhaan kokonaissuorituskyvyn löytyminen, jonka tarkenteena ovat esimerkiksi tuotetut vaikutukset, käytetyt resurssit ja selviytymiskyky, joustavuus, kyky tilanneymmärryksen jakamiseen ja läsnäolo.



Soveltuvuuden arviointi​

HX-ratkaisuvaihtoehdon tukeutumiskonseptin soveltuvuutta ja joustavuutta arvioidaan tarkoitusta varten luodun skenaarion mukaisessa hajautetussa toiminnassa. Operatiivisen tason soveltuvuuden mitta-arvoja ovat esimerkiksi kyky lentosuoritusten tuottamiseen eri olosuhteissa, tehtäväkelpoisuus, siirrettävyys, lentoonlähtöön ja laskeutumiseen liittyvät suoritusarvot sekä tehtävänvalmistelu, -purku ja -raportointi.



Operatiivinen sotapeli vaikuttavuuden ja soveltuvuuden arvioinnissa​

Kun tehtäväalueiden ja tukeutumisen skenaariot on todennettu, siirrytään arvioimaan HX-kandidaattien varsinaista operatiivista suorituskykyä Suomen operaatioympäristössä. Tämä arvioidaan siten, että tarjouspyynnöissä kuvattujen normaali- ja poikkeusolojen skenaarioiden tilanteita pidetään yllä operatiivista toimintaa simuloivassa sotapelissä pitkäkestoisesti. Tavoitteena on arvioida HX-tarjoajien esittämien kokonaisratkaisujen kykyä suoriutua skenaarioissa useita lentokierroksia kestävän tapahtumaketjun ajan.

HX-ratkaisuvaihtoehdon kyvykkyys suoriutua sotapelin eri vaiheissa kohdattavista haasteista perustuu aikaisemmissa vaiheissa saatuun informaation sen suorituskyvystä erilaisia uhkia vastaan.

Esimerkiksi lento-osastojen kääntöaika eli – lentosuoritusten väliseen polttoaine- ja asehuoltoon kuluva aika – ja sen vaikutus operaatiotempoon perustuu tukeutumiskonseptin arvioinnista saatuun tietoon. Kyvykkyys selviytyä ilmataisteluissa puolestaan perustuu menestymiseen vastailmatoiminnassa aikaisemmissa vaiheissa.

Pelkistetysti voidaan sanoa, että vaikka HX-ehdokas olisi kuinka hyvä ilmassa, mutta sen operaatiotempo jää alhaiseksi eikä se pääse taisteluihin, jää taisteluarvo alhaiseksi. Sama pätee tietysti myös jos operaatiotempo on korkea, mutta kyky toimia ilmassa alhainen.

Operatiivisen tason arvioinnissa kiinnitetään vaatimusten toteutumisen lisäksi huomiota passiiviseen suojaan, taktiseen ja operatiiviseen joustavuuteen sekä siirrettävyyteen ja kykyyn eri tehtävien samanaikaiseen hoitamiseen eli niin sanottuun Swing Role -toimintaan.

HX-kandidaattien vaikuttavuuden ja soveltuvuuden arviointi suoritetaan kolmessa vaiheessa yksityiskohdista kokonaisuuksiin edeten. Ensimmäisenä tehdään järjestelmäarvio, toisena kyvykkyysarvio ja kolmantena operatiivinen arvio. Tavoitteena on selvittää HX-ehdokkaiden järjestelmien suorituskyky ja konekandidaattien operointiedellytykset sekä testata kokonaisuuden toimivuutta Suomen olosuhteita kuvaavissa normaali- ja poikkeusolojen sotapeliskenaarioissa
 
No, se o Hallissa nykyään. Poista sitte siskolle töitä.
Kotimaisen tutkatuotannon uusi tuoteperhe siis? Olisiko " Hän-mies" hävittäjätutka ja " Spede"- ilmavalvonta tutka mitään, ähä nimittäin? Molemmat räätälöity "Suomen erityisolosuhteisiin".:p
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mistä sinä sen tiedät? Captor-E lentää jo ja siitä saadaan edes jotain kokemuksia ja vähemmällä riskillä. Onhan sekin varmaan pöydällä.
No koska on jo todettu, että lopullisesta hankkeeseen varatusta rahoituksesta jätetään osa käyttämättä, ja sitten koko fleetin ollessa rivissä v. 2030, koneet päivitetään tuolma käyttämättä jääneellä rahalla uusimmalle tasolle, johon kuuluu yllätys yllätys myös tuo uusi tutka.
 
Mitä kokemuksia? Ihan eri tutka. Ehkä liittyy enemmän siihen arvioon kehityspolun uskottavuudesta.
Kuwaitille on jo toimitettu ekat koneet P3eb standardissa. Mukana on Captor-E 1+ versio, joka päivitetään myöhemmin. Siitä saadaan kokemuksia jo nyt. ECRS mk2 on vasta kehityksen alussa ja aikataulu tuskin pitää kuten tapana on tässä projektissa.

Uusi AESA on epävarma aikataulun osalta, varsinkin jos siihen ympätään uusia jekkuja. APG-81 taitaa olla ainoa tuotannossa oleva tutka elso-ominaisuudella lännessä. APG-79 kehitystyössä oli paljon vaikeuksia, joten liittyy upo-uuteen aina riski.
 
No koska on jo todettu, että lopullisesta hankkeeseen varatusta rahoituksesta jätetään osa käyttämättä, ja sitten koko fleetin ollessa rivissä v. 2030, koneet päivitetään tuolma käyttämättä jääneellä rahalla uusimmalle tasolle, johon kuuluu yllätys yllätys myös tuo uusi tutka.
Se raha voi olla ihan muuhun tarkoitettu kuin uuden tutka pimppaamiseen. Lisäksi joku linkkasi että Typhoonin keula on uudelleen suunniteltu Captorille, joten Ecrs mk 2 ei siihen ihan noin vaan istu välttämättä. Ehdottomasti luotettavimmat vaihtoehdot on F-35, Rafale ja Super, joissa on jo reilusti kokemusta tutkan toiminnasta koneissa. Jälkimmäisissä teknologia on jo maturoitunut ja niistä on taistelukokemuksia.
 
Kotimaisen tutkatuotannon uusi tuoteperhe siis? Olisiko " Hän-mies" hävittäjätutka ja " Spede"- ilmavalvonta tutka mitään, ähä nimittäin? Molemmat räätälöity "Suomen erityisolosuhteisiin".:p
Hyvin nuuten taas autocorrect iski. Piti meinaan olla "Olis sitten siskolle töitä".
Vaikka oikeastaan noi projektit tuo pikemmin töitä mulle. :-)
 
No niin - sumu rupee häipyyn

FlightGlobal; Meille tarjotaan 70 ”työ” pakettia jotka on suunnattu 100 suomalaiselle yritykselle,
Samoiten EJ2000 valmistukseen johon kuuluu 1.5 m työtuntia jaettuna 40 vuodelle. Olemme myös ainoa maa perustaja jäseneiden ulkopuolella, jolla on mahdollisuus tähän. Moottori valmistukeen tulemme saamaan kaiken hard & softwaren, menetelmät, systeemit sekä tarvittavat tekniikat.

Jos valitaan EFä niin saamme kovan ja taisteluissa todennetun koneen, ilman ikäviä taloudellisia yllätyksiä. …. ;) - toivotaan

Janes; ECRS Mk2 Ok eli olemme saaneet kutsun osallistua kyseisen laitteen kehitykseen. Saamme saman kun Britit. Pakettiin kuuluu myös EFn tehtävien tiedot, hallinta ja käsittely.

On myös viitattu EFN kokoonpano linjasta - eli osat taitaa tulla edelleen eri maista - IKEA laatikossa kokoopano ohjeineen.

Eli jos "saamme" EFn niin tutkan kohtalo on myös meidän omissa käsissä - ja ymmärän hyvin perustelut kun meillä on toi naapuri jonne sen kehitys pitäis suunnata. Muutenkin, nyt tuntuu hyvältä "kokonais" paketilta joiden kanssa päästään teollisen yhteistyön ja huoltovarmuden lävitse. Elinkaarikustannukset olisivat moottorin osalta omissa käsissä. Koneen osista en tiedä muuta kun tranch 1 koneiden päättävän päivänsä varaosina. Aseina käynee olemassa olevat, uudet ja EU versiot.
 
Back
Top